Neuvola jutut

Onko kaikilla muilla neuvolalääkäri tehnyt ultran?

Meillä oli eilen ensimmäinen neuvolalääkäri ja oli pettymys kun hyvä jos edes kuunteli sydänäänet, nekin muutamassa sekunnissa vain pikaisesti.
Olin kuullut että katsoisi myös ultralla...:meh:

rv 18+5

Aika harvassa neuvolassa taitaa omat ultralaitteet olla.. Ei meilläkään ole. Sairaalaan on lähdettävä jos ultraan haluaa.

Meillä ultrattiin :) Eli meidän neuvolassa on siis oma laite. Tosin taitaa olla aika vanha, mutta onhan se kiva :)

19+0

Mulla neuvolalääkäri tosiaan vasta rv 28, mutta joka neuvolakäynnillä on ultrattu ja niitä käyntejä on ollut jo 5.

19+0

Meidän terveyskeskuksessa ei ole ultraa, joten lääkärineuvolassa 23.6 ei tulla ultraamaan. Ikävä kyllä. R-ultra 5.7.

Meilläkin kunta tarjoaa vain kaksi ultraa (np ja rakenne). Ne tehdään keskusneuvolassa, eli normaaleilla neuvolakäynneillä ei ultrata. Ei varmaan ole edes ultraa neuvolassa. Lääkärineuvoloita on kaksi (suunnilleen viikoilla 13 ja 35), eikä silloinkaan ultrata.

Meilläkään ei neuvolassa ultrata, taitaa olla harvinaista että neuvolassa on ultralaite tai että sitä joskus ees käytettäisiin. Meillä neuvolassa on ultralaite th:n huoneessa, ei kovin hyvä sellainen, käynnistyy ikuisuuden joten ehkä siksi sitä ei käytetä, ja säästetään ajassa kun ylimääräistä aikaahan siinä menisi paljon jos jokainen ultrattaisiin joka kerta. Itellä esikoista oottaessa käytettiin sitä neuvolan ultraa kerran loppuraskaudesta kun lääkäri ja th ei kumpikaan ollut varma miten perin vauva on, oli epäilys perätilasta, varmistettiin sitten ultralla tilanne.

Meillä ultrataan lääkärineuvolassa rv 8-10 ja loppuraskaudessa rv 36 ja toki np- ja rakenne ultrat päälle. Perus neuvolakäynneillä kuunneellaan sykkeet dopplerilla, ultra laitetta ei ole tavallisessa neuvolassa, ainoastaan keskusneuvolalla.

Tänään käyty neuvolassa. Onneksi ne sykkeet saatiin kuulumaan tovin etsimisen jälkee, voimakas 150 syke löytyi. Ihanaa! Meillä oli poitsu 1v5kk mukana ja kyllä oli hänellä ihmettelemistä. Mieskin oli mukana, niin koko perhe saatiin kuulla uuden tulokkaan sykkeet. Muuten oli normaali neuvolakäynti, verenpaineet siellä korkeat mutta kotona normaalit. Ärsyttävää tuo alitajunnasta tuleva jännitys kun niitä mitataan!!

Winnie,mulla noiden paineiden kans sama homma. Neuvolassa aina tosi korkeet,kotona hyvät. Vaikka tuttu terkka ja ei pitäis mitää jännitettävää olla niin aina jotain 150/90 luokkaa nuo lukemat :)

Meillä on terkkarille "kelvannut" kotimittaustuloskin joku kerta (monia kertoja neuvolassa hypänny jo)
Mua vähän huvitti, kun tuo verenpainemittari on maratonkisapalkinto, mutta kerrassaan siis hyödyllisempi ku joku pokaali ;)
Joo-o ja sitten ootellaan sitä sokeriseurannan alkua. Ei tässä kiirettä pidetä, kun seuraava tapaaminen on 23.6 ja sitten lähetään kartottaan tilannetta oikeesti.

Meillä oli tänään neuvola ja lääkärin vastaanotto. Radi-ketjusta ne kuulumiset. Neuvolalääkärin tutkimus oli ok, ei tulehduksiin viittaavaa ja kaikki vaikuttaisi ok. Vauvan syke on rauhoittunut 143:een, ollut 150-160+ joten aiemmin epäilin tyttöä, nyt aloin epäillä siellä puksuttavan pojan :)
Rakenneultraan vielä 12 pvää!
Katjusha rv. 19+0

Me käytiin kans viikolla lääkärineuvolassa, mut unohdin kirjoittaa kun ei siellä tapahtunut juuri mitään erityistä. Lääkäri toki ultrasi ja tarkisti sykkeet, mutta teki nekin tosi nopsaan ja hätäisen oloisesti että eipä juuri fiilistelemään ehtinyt. Toki pienen näkeminen jälleen ilahdutti kovasti. Kasvanut oli paljon toukokuun nt-ultrasta ja näytti jo paitsi vauvalta, myös tutulta, eli kai hänessä jotain mun tai miehen piirteitä näkyy jo. :love017:welcome:love017

Muuten käynnin antina lähinnä kysymykset (ei erityistä kysyttävää ja niihin mitä kysyin vastauksena että kysy sit hoitajalta ens neuvolassa), vointi (ihan ok), paino ja verenpaine (mittasin itse, lääkäri kirjasi kertomani mukaan) sekä lääkärin kehotus ottaa rauhallisesti (ei erityisemmin onnistu, työt täytyy hoitaa ja sen lisäksi sijainen etsiä ja perehdyttää).

Sisätutkimusta ei ole tarpeen tehdä jos en itse toivo. Ja kun ei kutise, satu tai vuoda ei mun mielestä ollut tarpeenkaan.

Reilun vartin keikka kaiken kaikkiaan. Seuraavaksi rakenneultra reilun viikon päästä. Sitä odotan kovasti! :bounce:bounce:bounce

Neuvolassa sydänäänet kuului terkan korvaan selkeästi ja syke n. 150! Otin yhteyttä tänään nlaan, kun en saanut omalla dopplerilla enää viikkoon kuulumaan ääniä selkeästi toisin kuten aiempina viikkoina. Samalla pyysin pissanäytteen ja hb:n , nekin oli kunnossa, hb parempi kuin raskauden aikana tähän mennessä eli 120.

Tänään oli neuvola. Kaikki hyvin. Tosin hb oli laskenut 100. Rautalääkitystä joudun lisäämään. Ehkä just sen takia alkaa helposti heikottamaan kun touhuan jotain. Sykkeet vauvoilla 141 ja 143. Kovasti taas liikkuivat, niin kuin aina :)

21+3

Marre, kiva kuulla että pienet siellä kasvaa ja kehittyy :)
Mä sain sormenpäähempaksi viime to 104, joten tänään kävin ostamassa Salus Flora.. jotain. Mulla menee tablettimuodossa 45 mg, joten kokeillaanpa tämmöstä liemimuotoista :) Seuraava neuvola on muutaman viikon päästä niin katotaan mitä sanoo sitten! Lääkäri sanoi, että juuri tässä kohtaa se pohjanoteeraus koetaankin.
Katjusha rv. 19+4

Täällä tänään oli neuvolalääkäri. Kaikki hyvin, vaikkakin joudun käymään polilla tarkistuksessa vetisen valkkarin vuoksi.
Jätin isomman aamupalan väliin siinä pelossa että punnitaan. :D Höh, joudun vielä kuukauden jännittää painonnousun kanssa kun ei punnitukaan.

Ultrassa oli katottu että istukka oisi takaseinässä, mutta nyt jo kahessa eri neuvolassa epäilty että oisko sittenkin etuseinässä. Joutui lääkäri kaivelemaan sydänääniä ja sanoi että istukan ääni kuuluu selkeästi. Ja kun liikkeet olen tuntenut paremmin nyt vasta viime aikoina (suunnilleen samoihin aikoihin ku esikosta, tokasta en enää muista koska alkoi tuntumaan) vaikka olen uudelleensynnyttäjä. Noh, syke oli 155 ja liikkumista oli hyvin. Rakenneultra onkin seuraavaksi vuorossa 19.7.

Myö käytiin eilen neuvolassa ja unohdin mainita selkäkivuista kun tuli taas paljon tietoa sulatettavaks yheltä istumalta.
Hemoglobiini tarkistettiin pariinki otteeseen kun mietittiin väsymyksen syytä, mutta siinä ei mitään vikaa (arvo 126).
Joten luultavasti on normaalia raskauden aiheuttamaa väsymystä, käski kuitenkin tarkkailla että saan tarpeeksi proteiinia ruoasta. ja pistettiin mietintä myssyyn että pitääkö raskauden edetessä ruveta syömään raskausajan monivitamiinin lisäksi rautaa.

Meidän pienellä oli tehdyn tarkastuksen mukaan kaikki hyvin ja sydän ääniä oli ihana päästä taas kuuntelemaan.
Syke oli 145 :Heartred

Seuraava neuvola 25.7 jossa päästään puhumaan ainakin tulevasta sokerirasituksesta :yuck:
(kuvottaa jo valmiiks.. vai olenko vain ennakkoluuloinen)
ja jostain rokotteesta mikä mulle pitää laittaa kun veriryhmä on AB-,
vitsi kun mun päähän ei jääny sen tarkemmin tuo asia nyt,
kuitenkin jostain vasta-aineesta kysymys kun verisyhmäni on negatiivinen. Onko jollain asiasta kokemusta?:anyone
Saan aiheeseen liittyvän tieto paketin jos/kun ne paperit sieltä neuvolasta löytyy ja posti ne perille kantaa :grin
sit jos mies pääsee paikalle puhutaan isyyden tunnustamisesta.
Nii ja ens kerralla kirjottavat kelaa varten myös sen todistuksen että voin hakea sitä äitiysavustusta.
en malta oottaa et pääsisin sitä pakkausta hypistelee~ :excited001

Takaisin