Neuvola jutut

Omppulainen, paljon sulla olikaan viikkoja? Entä Majtai, onko tää eka neuvola sulla lääkärineuvola?

Mä vähän harmistuin eilen ekalla hoitajan neuvolakäynnillä, kun ei edes yrittänyt kuunnella sydänääniä. Onneks ar-ultra tehty aiemmin erikoissairaanhoidossa, ja siellä sentään näin pienen pompottavan sydämen. Pitäis muistaa laittaa se kotidoppleri tilaukseen, huojentais vähän kaltaistani hermoilijaa.

Kävin muuten tänään seulonta- ja muissa neuvolan verikokeissa. Kolme putkiloa. Vähän oli sekoilua, kun neuvolantäti ei ollut pannut kaikkia tarvittavia lähetteitä mukaan...

Oli muuten erikoista, kun piti itse kuljetella täysiä veriputkiloitani sairaalan eri osastoille. Pari nakkasin neuvolaan, ja hellantuutelis, miten ihania pieniä vauvoja siellä oli! Hyvä, etten alkanu nyyhkiä liikutuksesta. Samoin näin yhden pitkällä olevan odottavan äidin, en voinut kuin tuijottaa sitä söpöä massukumpua. Oispa mullakin jo pian sellainen. ❤️❤️

Nessu 9+6

Nessu, viikkoja 11+4, ekassa neuvolassa ei edes yritetty kuunnella. Nyt dopplerilla. Kuulemma alkaa kuulumaan n. rv 10, ja nytkin sain vannlttaa etten hermostu jos ei kuulu. Tosiaan viikko vielä ekaan ultraan niin halusin kuulla ennen kuin kerrotaan perheille/mummoille pääsiäisenä.

Multa muuten vietiin 5 putkea verta, isoja eroja on käytännöissä...

Joko ootte varaillut rakenneultria? Millonka olette menossa? itse täytyisi varata toukokuun puoleenväliin... sillon ollaan jo PUOLESSA VÄLISSÄ :eek:

Mulle tuli samassa kirjeessä kutsu molempiin ultriin. 26.5. olis rakenneultra.

Juu minäkin sain rakenneultraan ajan nt-ultrassa ja aika on 23.5, sillon taitaa olla 22.viikko aluillaan :)

Täällä kuuluu ite soittaa ja varata aika ultriin. Enkä tiedä pystyiskö vielä edes varaamaan aikaa rakenneultraan vaan neuvolasta ilmoittavat koska saa varata.

Mä kävin tänään neuvolassa ja olen ar-ultran arvion mukaan 8+3.. Neuvolatholi vanha tuttu. Yllätyin suuresti, kun hän sanoi, et voi voi, oot turhaan maksanu yksityisellä varhaisultran.. mä olin, et häh? Täällä pikkupaikkakunnalla kuulemma kaikille halukkaille tehdään vr-ultra!! No, rahaahan siinä vain vähän meni hukkaan. No, vaikka kuinka kerroin tädille, että mulla on aina ollut pitkät kierrot, halusi laittaa mut ensi viikolla ultraan, missä varmistettaisi viikot! Sopii kyllä mulle paremmin kuin hyvin! :grin Mut siis, kyse on max. viikon heitosta.. Hän kirjasi äitiyskorttiin, et tänään oon 9+0. Eli siis 4 pvää tuossa laskuissa eroa. Jostain syystä vaan tuntui ihan uskomattomalta, kun täti sanoi, et ens viikolla voit olla ultrassa 10+1. Jotenki aivot on tällä hetkellä niin tööt varmaan väsymyksestä ja kaikesta hulinasta töissä ja tuolla neuvolassa, että tuntuu ihan huimaavalta olla noin pitkällä! :wideyed: No, saapa nyt sit nähdä ja odotella sit ensi viikon torstaita, et mikä muodostuu la:ksi.
Pissanäytteen annoin (sokerit ja valkuaiset) ja hb sekä verenpaine mitattiin. Eivät olleet neuvolassa kuulleetkaan laku/salmiakki-gatesta.. Täti katteli THL:n sivuja oli vähän hölmistynyt, kun näki sen, et vältetään ja oli, et eipä taida uskoa moista ohjetta. Verikokeisiin en pääsiäisenpyhien vuoksi nyt kerennyt (hiv ym..) mut sit samalla seulan kans.
Vielä loppuun, th sanoi et saattaa olla, et lääkäri mittaa niskaturvotusta jo ensi viikolla, tai sit meen taas uudelleen ultraan parin viikon päästä.. Että näin täällä.

Eka neuvola takana. Noh jälkitarkastuksen punnitukseen tullut 10kg lisää... sitä se kotona oleminen tekee. Muuten kaikki ok, mut pääsen aiemmin neuvolalääkärille kun pitää selvittää miten edetään ton trombo asian kanssa. Kun viime synnytyksessä jouduin verihiutaletankkaukseen, ja nyt pitäis tarkkailla niit tromboja aikasemmin. Nt ultra pitäis varata tohon huhtikuun puoleen väliin.

Vendulunn rakenneultra on vasta puolessa välissä, eli rv 20+ - 21+6(jos oikein muistan). Nt on tässä alussa rv 11+0 -13+6 välillä.

Joo, siis puolitoistatuntia vierähti tuossa ekalla neuvolakäynnillä äsken. Sijainen oli tosiaan kyseessä, joten seuraavalla kertaa saa selittää kaiken uudestaan kun on oma th.
Ei kuunnellut sydänääniä, harmi! No mutta, alle kahen viikon päästähän mulla on jo ultra.

Yllätyksinä tuli muutamat muutokset siihen, miten on toimittu sillon kun viimeksi odotin.
Esim se, että sokerirasitustestiin pyydetään lähestulkoon kaikki. Totesin jo, etten mene, jollei jossain vaiheessa näytä olevan syytä siihen.
Ja kun neuvolassa ei enää oteta verinäytteitä, joudun ravaamaan seuraavan puoli vuotta terveyskeskuksen labrassa, kun mun verta pitää tosiaan tarkkailla koko raskauden ajan.

NIPT-verikokeeseen menen pääsisäisen jälkeen, kunhan vaan muistan nyt tän muuttohässäkän keskellä. Loppusiivous täytyy tehdä alkuviikosta, ja pelkään, että lahopää ei muista labra-aamuna kikkailla pissanäytteiden kanssa (itsetäytettävät putkilotkin oli uus juttu), jos sitä nyt edes tulee tarpeeksi. Mähän en saa oikein syötyä enkä juotua mitään, ja iltaisin oksennan nekin vähät pois. Siitä syystä mun hemoglobiiniarvo oli tänään hyvä, normaalisti mulla on alhainen hemppa kuten on verenpaineetkin.

Meillä on kans niin, että varasin itse ekan ultran ja saan siellä sitten ajan seuraavaan.

Rv 10+3

Joo sokerirasitus tehdään melkein kaikille yli 25v, vaikkei olisikaan sukurasitetta tai BMI on normaali. Sillä normaalipainoisuus ei poissulje radin mahdollisuutta. Osa alle 25v joutuu myös, jos on sukurasite(eli jollain lähisukulaisella on diabetes) tai BMI on yli 24,9(tasan 25.0 on viä normaali).

Tosi paljon tuntuu nvla-tädeillä olevan eroa sydänääntenkuuntelusta ekalla käynnillä. Edellisillä kerroillani on aina kokeiltu ja saatu kuuluun rv9. Nyt samainen täti meinas et kannattaako kuunnella ettei tule turhaa huolta jos ei saadakaan kuuluviin. Onneks kuitenkin kokeiltiin

Joo sokerirasitus tehdään melkein kaikille yli 25v, vaikkei olisikaan sukurasitetta tai BMI on normaali. Sillä normaalipainoisuus ei poissulje radin mahdollisuutta. Osa alle 25v joutuu myös, jos on sukurasite(eli jollain lähisukulaisella on diabetes) tai BMI on yli 24,9(tasan 25.0 on viä normaali).
Onneksi se ei kuitenkaan ole pakollista ;) Menen jos näyttää olevan tarpeellista.

Tänään oli eka neuvola 9+5. Kuultiin sydänäänet!!! Voi liikutus! <3 Mies oli mukana. Perusjuttuja, paljon papereita, labralähete ja ohjeet ultran varaamiseen. Nyt semmoinen typerä onnellinen virne kasvoilla... :)

Juu käytiin tänään tosiaan toi nt ultra, ja rakenneultra aika saatiinkin 1.6 :D sillon taitaa viikkoja ollasen 23+

Takaisin