Neuvola jutut

Neuvolassa käyty, käynti meni ihan ok. Neuvolantäti oli sellainen ainakin keski-ikäinen.
Ensin kun käveltiin siisään ja vaimo esitteli itsensä neuvolantäti sanoi "okei" vähän tympeällä äänellä ja mietittiin mitähän tästä tulee. Hän oli selvästi puulla päähän lyöty. Ja itse en silloin huomannut, mutta vaimo sanoi että ensimmäiseen varttiin täti ei ottanut häneen ollenkaan katsekontaktia. No, täti alkoi kuitenkin lämmetä siitä ja lopulta jutteli iloisesti meille molemmille. Sanoi, että olemme hänen ensimmäiset naispari-asiakkaat. Hassua, Helsingin lähellä kuitenkin asutaan, en kuvitellut että tämä olisi niin pieni kunta! Luulen että tulemme kyllä hänen kanssaan toimeen. Loppufiilis oli ihan hyvä. Mietin kyllä onko hän hieman jo kaavoihin kangistunut, kun esim. ravinnosta puhuttaessa kyseli kyllä d-vitamiinin ja kalsiumin saannista, mutta foolihappoa ei maininnut ollenkaan. Onneksi tietoa saa muistakin lähteistä kuin vain häneltä.
Seuraavaksi sain ohjeen käydä HUS:n labrassa viikolla 10+, ja ultra pitäisi varata. Sen jälkeen tapaammekin neuvolalääkärin. Labraan pitäisi viedä mukaan pissanäyte tuolla neljän tunnin pidätyksellä. Saimme välineet mukaan kotiin, joten sen voi tehdä heti aamulla kun herään labra-aamuna. Siitä eteenpäin otetaan aina pissanäyte kun käymme neuvolassa, mutta myöhempiin näytteisiin ei kuulemma tarvitse enää pidättää.
muoks. Unohdin laittaa viikot, nyt 8+3.

Muokattu viimeksi:
Beisla, no hyvä, että neuvolan täti sentään lopulta suli. Kieltämättä melko erikoista, jos olitte hälle eka naispari, kun ihmisillä kuitenkin on todella monenlaisia perheitä nykyään.

Mutta pääasia, että jäi fiilis, että raskausajan neuvoloinnit sujuvat ihan mukavasti tuon tyypin kanssa.

Myös meidän neuvolantäti vaikutti puhelimessa ihan mukavalta. Huomenna sitten tapaamme livenä. Jännää tämä on. Vähän tylsää, että meille ei tarjottu mahista tuoda pissaa purkissa mukana. Päivällä on todella hankala pidättää se neljä tuntia...

Nessu, harmi tosiaan jos pitää päivällä pidättää noin pitkään. Sulla taitaa olla jo kymmenes viikko meneillään? Ehkä siksi haluavat testit samalla. En tiedä auttaisiko muuttamaan käytäntöjä, jos mainitsisi että jossain toisessa neuvolassa on saanut välineet mukaan?
Tsemppiä neuvolaan ja toivottavasti tyyppi on mukava myös livenä! :)

Nessu niitä näytepurkkeja saa labrasta ainakin jos ei muualta, ja pissa säilyy jääkaapissa aika pitkään ja huoneenlämmössä jonkun aikaa. Tosin voi olla et jos se ei meekkään labraan(pissa siis) vaan siit katotaan proteiinit,sokerit ym.

Muokattu viimeksi:
Meillä otettiin pissanäyte neuvolassa valkuaisten ja muiden varalta, ei tarvinnut olla neljää tuntia pissaamatta. Ja kotiin sitten antoi purkin mikä viedään labraan verikoeaamuna. Ja sanoi, että säilyy aamun huoneenlämmössä ihan hyvin. Ja ainakin edellisessä raskaudessa pissanäyte annettiin tosiaan joka kerta, kun seuraavat valkuaisia ja muuta raskausmyrkytykseen viittaavaa jne.

Kävin eilen ottamassa veriseulat ja viemässä kotona täytetyt pissapurkit labraan. Kyllä mua vähän stressasi se 4h pidättäminen kun muuten ravaan vessassa muutaman kerran yössä ja yleensä ainakin kerran sen jälkeen kun laskin ettei sinä yönä saa käydä. :D Siinä ohjelapussa luki myös, että syö ja juo ennen nukkumaanmenoa, muttei mielellään yön aikana tai se pitäisi merkata siihen että on juonut (kun se vaikuttaa tuloksiin). Viimeisen vessareissun yhteydessä oli pakko juoda koska janotti ja siksi, että huomaan virtsan määrän vähentyneen aika paljon aamuisin yöllisen juoksemisen takia, joten pelkäsin, etten saa purkkia täytettyä tarpeeksi. Labratäti sanoi, että se on ihan ok, että kai nyt juoda pitää jos on jano.

Mulla oli tänään eka neuvola ja osui ihan mukava neuvolantäti. Koetti jopa kuunnella sykkeen, vaikka sanoi jo etukäteen, että tuskin kuullaan vielä näin aikaisin (8+3). No eihän ne vielä kuulunut, mutta lupasi kuunnella niitä parin viikon päästä erikseen, jos haluan. Toin siis esille huoleni siitä, että onko siellä oikeasti ketään. Muuten meni ihan jutellessa ja papereita täytellessä. Hemoglobiinin, verenpaineen ja painon mittasi. Sain pissapurkin labraa varten.

Mulla on niin loppukuusta laskettu aika, että suurin osa on varmaan jo käynyt ekassa neuvolassa. Vaikka mitään sellaisia kokeita ei tehty tai siis saatu onnistumaan, että vielä olisi konkreettisesti saatu todiste vauvasta, niin jotenkin tämä neuvola teki tästä hiukan todellisempaa. ;)

Tuli mieleeni, että ainakin meillä on kerran viikossa avoinneuvola. Sinne voi mennä ilman ajanvarausta esim. kuuntelemaan sydänääniä.

Ja mulla eka neuvola ylihuomenna eli silloin 9+5, iik miten jännän ihanaa.

Mahtavalta kuulostaa tuollainen avoinneuvola. Ei meil vaan...

Meillä voi muistaakseni joka päivä klo 12-13 käydä neuvolassa kuuntelemassa sydänäänet tms. Ei tarvitse sitten pitkään murehtia. :)

Eka neuvolakäynti check!

Neuvolantäti oli ihan mukava ja ystävällinen, mutta vähän kujalla. Ekana kyseli meidän taustoista ja yrityksen kestosta sekä lääkehoidoista, joiden avustuksella saatiin plussa. Täti ei ollut ikinä kuullutkaan esim. Letrozoleista, jotka kuitenkin on todella yleisiä lapsettomuuden hoidossa ja ovulaation buustaamisessa. "Mikäs lääke se semmoinen on, onko joku ihan uusi?" Ei herättänyt kovin vahvaa luottamusta.

Ainoa oikeesti hyödyllinen osuus oli pari minuuttia, kun mitattiin verenpaineet (ok) ja hemoglobiinin (huono, alle raja-arvon). Huoneessa oli joku melko antiikkisen näköinen dopplerikin, mutta sillä ei suostunut kokeilemaan, kun on kuulemma vielä liian aikaista (9+5).

Huomenna sitten neuvolan omat ja seulontaverikokeet + parin viikon päästä nt-ultra, kunhan kutsu tulee.

Kaiken kaikkiaan jäi ihan ok fiilis, joskin epäilen vähän tuosta palvelusta saatavaa hyötyä. Olis ollut kiva, jos olis puhuttu raskaudesta ja sikiöstä, eikä meidän työpaikoista ja sukulaisten terveysasioista (okei, ymmärrän, että niiden läpikäymisessä on pointtinsa).

Mites Haikaran neuvola?

Thelma, mä mietin ihan samaa että vaikka saakin pissiä kotona aamulla purkkiin, niin mäkin käyn kyllä yöllä vessassa niin että voi olla että teen näytteen sitten tyyliin kello neljä.

Tema, kuulostaa tosi kivalta tuollainen avoin neuvola! :)

Nessu, multakaan ei kai ollenkaan kyselty peloista tai huolista, sitä pidin vähän outona. Voinnista kysäisi vain hyvin pikaisesti. Letroista, klinikoilla ne ovat clomeja yleisempi lääke, mutta kyllä edelleen kuulee julkisella puolella käyneiltä että lääkäri ei ole kuullutkaan niistä. Saisivat kyllä päivittää tietonsa.

Kiitos avoimen neuvolan tiedosta!! Haluaisin pääsiäisenä niin paljon jo kertoa kaikille kun 12 tulee täyteen, mutta olo on epävarma ennen ultraa. Voisinkin siis käydä avoimessa neuvolassa kuuntelemassa sydänäänet jos vain töistä ehdin :)

Meillä Nessu ja Beisla neuvola tuntui kyllä hyödyllisemmältä. Ehkä suht oman ikäinen th auttoi asiassa, oli aika tämän päivän tasalla. Ja ne pissitestipurkit on nykyään nerokkaita! Muistan joskus joutuneeni kuljettamaan jotain hataraa purkkia, siihen verrattuna high tech putken täyttö kotona oli iloinen yllätys :)

Beisla ja nessu oottakaa vaan pääsette kyllä(toivottavasti) puhumaan muustakin kunhan raskaus etenee. Meillä ainakaan th ei pitänyt mitenkään tähdellisenä puhua alussa(alle puolen välin) synnytyksestä ym sillä kun kaikkea voi vielä tapahtua ja aluksi keskitytään kartoittamaan terveystiedot ja mahdollinen radi. Th vaan sano et useat haluaisi puhua jo esikäynnillä synnytyksestä jne, mutta siitä ehtii myöhemmin ja sitten kun asia alkaa olemaan ajankohtainen.

Mulla on huomenna eka äitiysneuvola aika, samalla otetaan varmuudeksi esikoiselta paino (on syöny kohta 2vkoa heikosti). Vähän kammottaa mennä sinne, tai no ei muuten mut sen punnituksen takia kun edellisestä on kohta 9kk (jälkitarkastuksessa, sillä en omista vaakaa). Kammottaa jos esikoisen raskauskilojen päälle on tullut viä lisää. No sen näkee huomenna.

Mitenköhän nopeesti omakantaan tulee verikokeiden tulokset? Olin viime perjantaina neuvolan verikokeissa ja vielä ei ainakaan näkynyt tuloksia.

Omakantaan siirtyy tiedot aina puolilta öin, mutta olikohan niin että viikonloppuna ei päivity.. Eli oisko sitte vasta maanantaina?

Mitenköhän nopeesti omakantaan tulee verikokeiden tulokset? Olin viime perjantaina neuvolan verikokeissa ja vielä ei ainakaan näkynyt tuloksia.
Mulla ei näy vieläkään ja olin verikokeissa jo 10.3. Toki th kertoi, että niissä saattaa olla kunnallisia eroja, että kirjaavatko labroja lainkaan omakantaan.

Takaisin