Neuvola jutut

Isät ei helposti itse ota asioita puheeksi ja siksi tässä kohtaa myös terkoilla on iso vastuu siitä että isit huomioidaan käynneillä. Tämä on sos.-terv. Puolella nyt kovasti kartalla oleva asia. Isät ovat tärkeä tuki myös äidille esim. Pahimmassa tapauksessa raskauden jälkeinen masennus. Myös isillä on asioita jotka huolettavat ja mietityttävät, liittyen niin suhteiseen kuin tulevaan lapseen..

Toki isät ovat yhtälailla vastuussa lapsesta ja näin, mutta se ei tarkoita sitä ettei isä kantaisi vastuuta jos hän on töissä sillon kun olisi neuvola aika. Toisaalta kannattaa myös miettiä onko miehellä mahdollisuutta tai halua osallistua neuvola käyneille, esim joillekin miehille lääkärin tekemä sisätutkimus voi olla kiusallinen. Ja eihän kaikki isät edes osallistu synnytykseen, sillä se voi olla liikaa heille. Eikä siitä pitäisi ketään tuomita ja ajatella ettei hän halua olla lapsensa kanssa saati kantaa vastuuta.

Toki neuvolassa puhutaan suhteesta ja molempien ajatuksista jne odotuksen aikana, jos siis isä osallistuu, mutta pääosin keskitytään kuitenkin sen odottavan äidin terveyteen ja hyvinvointiin. Ja usein ne neuvola ajat ovat siinä mielessä lyhyitä, ettei siellä kovin syvällisesti ehditä keskustella. Neuvolasta kyllä antavat sitten yhteystietoja esim kaupungin sosiaalityöntekijään(joissain kaupungeissa käy esikoisen odotus aikana tai syntymän jälkeen kotona), jonka kanssa pystyy sitten enemmän keskustelemaan ja miettimään omia ongelmia(jos niitä on).

Ja se miten isän ja lapsen välille kehittyy kiintymyssuhde on kiinni isän halusta toimia ja olla lapsen kanssa. Sitä miten paljon isä lapsensa kanssa on, on aika hankala sanoa etukäteen varsinkin jos on esikoinen tulossa. Joillekin isille voi olla hankala luoda sitä suhdetta, sillä alkuun äiti ja lapsi on melkein 24/7 sympioosissa imetyksen takia. Vaikka mies hoitaisi lasta vuorotellen äidin kanssa niin se ei aina riitä syvän kiintymyssuhteen syntyyn. Usein vasta kun lapsi alkaa liikkumaan ja ottamaan kontaktia enemmän muihin, isäkin pystyy touhuamaan enemmän lapsen kanssa ja muodostamaan kiintymyssuhteen tai lujittamaan sitä entisestään. Toki tämäkin on yksilöllistä ja kiinni ihmisistä.

Mulla oli tänään eka neuvola ja oli kyllä outoa mennä tädille, jolla juuri oltiin kuukausi sitten lapsen 2-vuotisneuvolassa. Np-ultran sain ensi kuun puoliväliin kun on muistaakseni 12+2.

Meillä mies jäi kotiin lapsen kanssa neuvolan ajaksi kun meni vasta myöhemmin töihin ja mulle se oli enemmän kuin ok, kun sai olla siellä rauhassa. Muutenkin taidan tässä raskaudessa käydä neuvolat melko yksin, mies sitten tulee ultriin mukaan jos vaan töiltään pääsee. Ensimmäisessä raskaudessa toki kävi neuvolassa mukana aina kun vaan töiltään pääsi, mutta se tuntuu nyt toisella kierroksella vähän turhalta. Ennemmin sitten hoitaa sen ajan lasta jos ei satu olemaan töissä. :)

Meillä mies lähtee ekaan neuvolaan mukaan, tuskin enää seuraaviin. Ultriin ehdottomasti. Yksi keskenmeno huomattiin juurikin viikon 12 ultrassa, ja olis ollut kaameeta olla yksin siellä! Sikiö otettiin pois kaavinnalla seuraavalla viikolla, mies oli mukana sillloinkin. Ja kyllä häntä tuekseni tarvitsinkin.

Mun kyllä täytyy sanoa, etten millään ymmärrä, jos mies jää pois neuvolasta jonkun “sisätutkimus tuntuu kiusalliselta” -syyn takia. En minäkään siitä tykkää yhtään, mutta ne nyt vaan on välttämättömyyksiä. Samaa ajattelen synnytyksestä, ei nainenkaan voi valita, kestääkö sitä, vaan jos lapsen haluaa, se on kestettävä. Tiedän, että mun mielipide on jyrkkä, mutta en hyväksyisi omalta mieheltäni tuollaisia tekosyitä, jos lapsi yhdessä halutaan. En ajattele noita suhteen luomisena lapseen, vaan prosessin käymistä läpi yhdessä. :)

Meillä on eka neuvola vasta parin viikon päästä. Mies tosiaan tulee ekalle neuvolakäynnille mukaan, ja sitten varmaan ultriin, mutta ei muihin. Koska hänellä on töistä matkaa neuvolaan 125km, niin ei ihan jokaiselle rutiinikäynnille kannata ajella.

Meillä mies tulee neuvolaan, jos töiltään pääsee. Enemmänkin hoitaa meidän esikoista, että pääsen labraan ja ultraan. Ja jos mahdollista, niin uskoisin, että jokainen haluaa isän osallistuvan vauvan hoitoon ja huolenpitoon. Meillä molemmat on hoitanut esikoista minkä mies töiltään on ehtinyt/pystynyt. Imetys ja koliikki kuitenkin teki sen, että esikoinen oli selkeästi paaaaaaljon enemmän mun vastuulla yötä päivää, mutta tässä ei ollut mitään ongelmaa :) meillä miehen kanssa hyvä suhde ja pystytään puhumaan kaikesta lapseen liittyvästä hyvässä ja ymmärtävässä hengessä. Molemmathan tässä vanhempia yhteiselle lapsellemme ollaan<3

Voihan se tuntua oudolta ja vaikealta ymmärtää jos mies ei tule neuvolaan juuri sen sisätutkimuksen takia, mutta kannata muistaa että jokainen ihminen on erilainen ja ketään ei pidä myöskään pakottaa sellaiseen mitä ei halua. Vaikka synnytys ja sisätutkimukset on välttämättömyyksiä raskauden ja vauvan kannalta, niin mies kokee ne kuitenkin eritavalla kuin nainen. Nainen on molemmissa se aktiivinen osapuoli ja mies taas se sivusta katsoja. Eikä se tarkoita ettei mies halua lasta, jos ei halua olla synnytyksessä tai siellä lääkärineuvolassa katselemassa sisätutkimusta. Eikä kaikki äiditkään halua miestä just sinne lääkärineuvolaan katsomaan sitä sisätutkimusta tai edes sinne synnytykseen. Syitä on monia eikä niitä pitäisi väheksyä sen takia ettei itse ymmärrä tai tuntuu itsestä hölmöltä jos se mies ei nyt vaan ole siellä.

Meillä mies oli esikoisesta ultrissa ja kävi kerran kuuntelemassa ne sydänäänet. Ja oli tietty synnytyksessä. Synnytyksen jälkeen sanoi sen olleen aika ahdistava kokemus kun ei tiennyt mitä seuraavaksi tapahtuu ja kun mää menin aika huonoon kuntoon kesken kaiken(oli muutenkin hankala synnytys). Nyt oon käynyt yksin gynellä 2 kertaa ultrassa raskaudenkesto määrityksessä, ja se on ihan fine. Mies tulee mukaan nt ja rakenne ultraan, ja synnytykseen. Neuvolaan saa tulla jos haluaa, mut jos on töissä niin sillon ei tietenkään tuu ja jos lomautus jatkuu niin saa olla esikoisen kanssa kotona ettei tartte sitä raijata edestakaisin.

Viime raskaudessa mies oli kaikissa ultrissa ja melkeen joka neuvolakäynnillä mukana. Mua hiukan häiritsi se että mies oli niin usein neuvolassa kun mun neuvolatäti oli (ja nyt on sama) aika hermoheikko ja liioitteleva niin mies oli puolpaniikissa aina neuvolan jälkeen vaikkei mitään syytä olis ollut. Ja toisaalta jos mä halusin puhua jostakin mistä olin huolissani olisin puhunut mieluummin ilman miestä paikalla kun en halunnut huolestuttaa häntä pikkuasioilla. Ja synnytyksessä hänestä oli suuuuuri apu. :) <3

Meillä mies on ollut mukana lähinnä vaan ultrissa ja synnytyksessä.Nyt kävi kerran mun kanssa neuvolassa kun oli alussa ylimääräinen ultra.Mun mies varmasti kokee olonsa vaivaantuneeksi sisätutkimuksen aikana mutta ei se silti kyllä tarkoita ettei tulisi synnytykseen ja myös on äitipolilla edellisten aikana ollut mukana.Ja täytyy sanoa et en voisi hyväksyä sitä et mies ei suostu tulla synnytykseen.Mut toki jos se on äidille ok niin ei siinä sitten mitään.

Mä taas ajattelen sillä lailla käytännönläheisesti puolison mukaan tuloa neuvolaan, että varsinkin kun meillä on ensimmäinen lapsi tulossa, siellä voi tulla niin paljon uutta tietoa että haluan kyllä että on toisetkin korvat kuulemassa sitä kaikkea. Itse varmaan unohdan muuten puolet asiasta.
Tietenkin riippuu toisen työkuvioista, miten helppoa tai vaikeaa on järjestää mukaan tulo.

Ehkä ei kannata puhua väheksymisestä? Kukaan ei varmaan tarkoita väheksyä kenenkään ratkaisuja. Minä näkisin asian enemmän niin, että luodan puitteet niin että mahdollistetaan isien osallistuminen. Ja tähän liittyen myös tuo, että neuvolan tätit huomioivat isit. Henkilökohtaisesti toivon mieheni osallistuvan mahdollisuuksien mukaan kaikkeen sillä haluan myös hänelle ne kokemukset ja odotuksen raskausajasta ja samalla aikaa valmistautua tulevaan isyyteen. Isille se on haastavampaa kun lapseen ei ole sitä fyysistä kosketusta raskausaikana. Me ollaan muutettu meidän neuvola ja ultra aikoja niin että isä pääsee osallistumaan. Ja täytynee sanoa kyllä itsekin että ei nuo tutkimukset ole itsellekää aina mukavia joten hassua olis jos hän niiden epämieluisuuteen vedoten ei osallistuisi :D

Viime raskaudessa mun mies oli mukana yhdellä lääkärikäynnillä kun tehtiin sisätutkimus. Vähän epäröi etukäteen mutta tuli kuitenkin. Jälkikäteen sanoi että oli ok kun oli naispuolinen lääkäri mutta ei olis kyennyt katsomaan vierestä jos miespuolinen lääkäri sorkkis mun jalkoväliä. Eikä niillä lääkärikäynneillä mitään ihmeellistä tapahdu eikä siellä yleensä ole aikaa kysellä mieheltä mitään, se on enemmän sellasta liukuhihnalla äkkiä asiat läpi.

Niin, saa ne isät sinne mukaan tulla mutta pointtina olikin se että ketään ei voi myöskään pakottaa jos itsestä tuntuu kiusalliselta tai ei vaan halua tulla. Samalla kun joku toinen haluaa osallistua kaikille käyneille ja tietää tarkalleen mitä se äidin RR tällä kertaa oli. Jokainen ihminen ja suhde on erilainen. Ja kyllä ne neuvolassa ottavat puolisot huomioon, mutta siellä kuitenkin pääpaino on siinä äidin terveyden seurannassa ja keskustelu suhteesta ja miehen mietteistä voi jäädä vähäiseksi. Varsinkin kun lähempänä laskettua ja yli mentäessä käyntien kesto lyhenee (katsotaan vain ne tärkeimmät jutut). Eikä miehet/puolisot välttämättä halua avautua omista asioista ja mietteistä vieraalle ihmiselle. Yhtä hyvin puoliso voi keskustella ajatuksistaan ja mietteistään vaikka kaverinsa kanssa jolla on lapsi, tai oman isänsä. Mies voi tarvita enemmän miehistä tukea ja neuvoja asian suhteen kuin mitä esim siellä neuvolassa saa. Kyllä siitä miehestä tulee samalla isä osallistui tai oli osallistumatta neuvoloihin. Ja uskon miesten olevan äidin tukena vaikkei osallistuisi neuvoloihin. Mutta tässä ei ole yhtä oikeaa tapaa, jokainen toimii tavalla joka sopii parhaiten omaan tilanteeseen.

Janna75 musta tuntuu et ne kaikki neuvolat on sellasia liukuhihna tyyppisiä, paisti se eka papereiden täyttö kerta. Siinä vaan menee tolkuttomasti aikaa kun RR, hb, pissa, sykkeet tutkitaan ja kysellään äidin vointia, ja annetaan neuvoja voinnin kohentamiseen, ruokailuun, radiin jne. Ei siinä kauheasti ehdi isän kuulumisia ja mietteitä puhua, kun ne tärkeimmät on pakko hoitaa alta.

Tämä asia on varmaankin juuri niin että ei ole mustaa ja valkoista vaan mielipiteitä, toiveita ja haluja raskauden seurannan suhteen on yhtälailla kun on ihmisiäkin. Siksi ammattilaisten on tärkeää huomioida kaikenlaiset asiakkaat. Nyt tätä onkin huomioitu viime vuosina enemmän. Yksinhuoltajat, isät, äidit, sateenkaariperheet... työnpuolesta huomannut entistä enemmän sen ettei ole enää standardiperhettä ☺

Sekin riippuu vähän thsta kuinka huomioi erilaiset perheet, sillä joillain voi olla esim naispareja vastaan jotain ja se voi ilmetä töykettenä ym (vaikka hoitohenkilökunnan pitäisi pystyä ammatillisesti kohtaamaan kaikki). Samoin esim itselliset naiset voivat olla joillekin vanhemmille th:lle "outo" käsite ja he voivat kummastella sitä miksei nainen ole hankkinut sitä "standardiperhettä". Tai ylipainoiset voivat joillekin th:lle herättää ihmetystä. Vaikka tosiaan hoitohenkilökunnan pitäisi suhtautua kaikkiin ammatillisesti, niin hekin ovat vain ihmisiä. Ja noissa perheiden huomioimisessa perehdytään enemmän perheen tilanteeseen, tukiverkkoihin ja voimavaroihin, kuin yksittäisen perheenjäsenen asioihin(paitsi odottavan äidin). Siksi neuvolat pyrkivät ohjaamaan enemmän ihmisiä esim perheneuvolaan, kaupungin sosiaalityöntekijän jne kanssa keskustelemaan syvällisemmin ja pohtimaan esim sitä miten perhe voisi saada enemmän tukiverkkoja tai miten vaikka uhkaavassa erossa olisi järkevintä toimia jne.

Niinpä, kyllä neuvoloissa on eroja siinä miten osaavat kohdella erilaisia vanhempia. Toivottavasti meille osuu järkevä tyyppi.
Ja olen kyllä lähivuosina kuullut juttua että edelleenkään miehiä ei välttämättä huomioida neuvolassa. Esim. eräällä tutulla oli parivuotisneuvola, isä ja äiti molemmat mukana. Tilanne oli se, että isä oli sillä hetkellä lapsen kanssa kotona ja äiti töissä ja kertoivat tämän neuvolantädille. Silti tämä oli puhunt isän ohi ja kysellyt vain äidiltä lapsen asioista, vaikka isä tiesi jopa paremmin.

Meillä on huomenna eka neuvola ja täytellään papereita. Ärsyttää kun puoliso-kohdassa on vain "aviomies/avomies". Miksi siinä ei voi lukea puoliso? No, ehkäisykohtaan laitoimme "naiskumppani". Lopetettu? Ei, tuossa se vielä pyörii. :p (Tuota viimeistä en oikeasti laittanut.) Ja sitten kohdassa "infertiliteetti" kysytään "Keinotekoinen hoito." Mikä ihme on luontainen lapsettomuushoito?

Beisla, noi neuvolan lappuset on kyllä välillä sellasia ettei tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa! Huomautin ekalla neuvolakäynnillä muutamasta kohdasta paperissa ja th sano, että joo, hän on ihmetellyt ihan samoja kohtia mutta käyttävät Kaarinassa TYKSin tekemiä lomakkeita... TYKSiä on hyvä syyttää kaikesta! :D

Janna75 täällä taas syytetään Taysia vaikka lapussa lukee pienellä oma kaupunki :P

Noi neuvolan laput on kyllä aika hauskoja, mut ottakaas vaan kun nyytit on maailmassa ja neuvolasta alkavat tarjota kaikkia lippuja ja lappuja vauvan hoitoon liittyen. Kaikkia lappuja ei aina muisteta ja viitsitä päivittää niin niissä on kyllä ollut aika erikoisia ohjeita ja suosituksia. Usein varsinkin imetys suositukset ja ohjaus on noissa lapuissa jäljessä ja pielessä.

Beisla toivottavasti saatte mukavan th:n. Tiedän erään naisparin joka sai sellasen vanhan pierun th:si, hänellä oli aika jyrkkä näkökulma asiaan ja muutenkin hän oli vanhanaikainen. Noh nämä onneksi saivat vaihdettua th:n (mukavempaan) ja tämä vanhempi jäi muutaman vuoden päästä eläkkeelle.

Dodii, taas jänskättää. Huomenna eka neuvola pissatesteineen. Eniten mietityttää, miten pystyn olemaan ennen käyntiä käymättä vessassa neljä tuntia... Selvitin myös tänään, onko meidän neuvolassa uä-vehkeitä: ei ole. Eli ei saada nähdä pientä ennen nt-ultraa, jos ei mennä yksityiselle.

Nyt mietin, käyttäisinkö rahan mieluummin kuitenkin kotidopplerin ostamiseen kuin yhteen ylimääräiseen ultraan. Pääasia, että jotenkin saisi kuulumisia pikkuisesta - olipa se sitten sykettä tai kuva näytöllä. Ehkä se doppleri on fiksumpi hankinta ☺️

Nessu 9+4

Takaisin