Neuvola jutut

Eikö miehen olis vähän syytäkin olla ekalla neuvolakerralla mukana, että saadaan siitäkin verinäyte jne.

Eka neuvola takana, neuvolan mukaan mennään -1 päivää mun arvioimaan verrattuna. Oli oikein mukava sijainen, toivottavasti se oikeakin täti on vähintään yhtä mukava. Kysyin lopuksi, että saisiko sykkeet jo heidän laitteillaan kuulumaan ja lupasi yrittää. Sanoi kyllä, ettei sitten saa hermostua, jos ei vielä mitään kuulu. Itse en kuullut, mutta laite rekisteröi sykkeen pariin otteeseen ja neuvolatäti sanoi, että vauva liikkuu vauhdilla koko ajan :). Esikoinen oli samanlainen, heitti ekassa ultrassa kuperkeikkaa, kun lääkäri yritti mittailla :)
Nyt siis 9+1 ja ultra huhtikuun ekalla viikolla

Ei miehen ole neuvolaan pakko tulla ollenkaan, jos siltä tuntuu. Ainut että saattavat pyytää siihen laajempaan terveystarkastukseen, mut muutoin ei tosiaan miestä siellä tartte. Eikä miehestä oteta verinäytteitä raskauden takia, äidistä ne kaikki otetaan. Ja Annin_eka ainakin puhui ekasta lääkärineuvolasta, johon miestä ei tarvita mukaan jollei halua mukaan.

Mulla vasta 29.3 eka neuvola ja sillon on jo 11+5 viikot. Ultra-ajanki saa vasta siellä niin pikkusen meinaa olla malttamaton olo. Ei millään jaksais oottaa.

Aika pitkälle sulla Emi00 toi neuvola aika menee, kun meillä päin eka neuvola on rv 9 tai viimeistään rv 10. Toki tässä on pääsiäinen välissä, joten sekin voi sekoittaa noita aikoja.

Majtai mitä verinäytteitä tarkoitat? Meillä ei esikoisen aikana otettu mitään eikä nyt tämän toisenkaan kohdalla :)

Molempien raskauksieni aikaan otettiin mieheltäkin verinäyte ekalla käynnillä, nämä tapahtui vielä kahdessa eri kaupungissa...

Ei kaikkialla tehdä aina samoin, ja systeemit myös muuttuu vuosien varrella, mutta turha se on tulla sanomaan, ettei näin olisi missään nimessä, kun näin on ollut ;)

Oho, en ole kuullut ennen että miehestäkin otettaisiin verikoe. Lapset syntyneet -00, -01 ja -15 eikä isästä ole otettu mitään verikokeita. Muistatko mitä isästä on katottu?

Meillä ei ainakaan otettu verta isästä, ei kyllä äidistäkään neuvolassa, erikseen pitää labraan mennä. Isää pyydettiin mukaan vain sillä kerralla kun on isyyden tunnustus, tietysti avioliitossa tätäkään ei tarvita. Muuten isän osallistuminen oli vapaaehtoista, mutta toivottavaa. :)

Meillä myös verikokeet labrassa.Eikä miehestä mitään.Mutta emi mites kun sulla noin myöhälle aika niin eikö verikokeet pidä jo ottaa ennen noita viikkoja.Onkohan terkka katsonut oikein sun viikot?

Mulla on otettu aina neuvolassa kaikki näytteet. Ja vertahan multa otetaan joka kuukausi, kun on sellainen vasta-aine veressä, jonka tiiteriarvoja pitää tarkkailla, ettei tuhoa vauvan verta.

Janna75, En mä enää niin kauas tarkkaan muista tollasta yksittäistä pikkuasiaa, kai ne katto lähinnä ettei oo tautei tms..? Olin keskittynyt enemmän niihin omiin juttuihini :D
Mut muistan, että esikoisen aikaan selvisi oman vasta-aineeni ohella se, että isälläkin on se sama vasta-aine - ei siitä tosin ollut haittaa vauvalle, oli vaan melkoinen yhteensattuma, se on jäänyt mieleen :)

Joo no voihan joskus olla otettu, mut ei oteta enää (en oo moisesta kuullut). Neuvola passittaa labraan, jossa sit otetaan ne näytteet(ellei neuvolassa erikseen oo välineitä näytteen ottoon). Ja niissä näytteissä on mukana mm hiv, Klamydia, kuppa ja olikohan viä joku, eli katotaan et äidillä ei ole mitään mikä voisi vaarantaa vauvan tai tarttua vauvaan synnytyksessä.

Majtai, kävin tiistaina ensimmäisessä neuvolassa. Siellä terveydenhoitaja kertoi, että nykyisin kaikilta odottavilta äidiltä tutkitaan CNF-ominaisuus, joka löytyy kromosomista nro 19. Se on peittyvästi periytyvä vastasyntyneiden munuaissairaus, joka siis periytyy vain jos sekä äiti että isä kantavat tätä geeniä. (Lunttasin kaiken mukaan saamastani terkkarin lapusta, en muuten osais näin päteä ;) ). Hän sanoi, että mikäli äidin verestä löytyy tämä ominaisuus, otetaan myös isältä verinäyte. Tulisi siis mieleen, että teidän alueella otettaisiin kaikilta isiltäkin näyte jo varmuuden vuoksi samantien ensimmäisessä neuvolassa. Muut taas eivät tästä isän verinäytteestä ole kuulleet, koska eivät ole tätä geeniä kantaneet ja näin ollen ei ole isiltä tarvinnut näytettä pyytää... Voin toki olla myös väärässä :)

Mulla olis oikeesti ollu maanantai aamuna se mut ei ollu mahollisuutta mennä, niin oli pakko perua :/ on kuulemma niin pitkät jonot tossa neuvolassa et menee sen takia nuin pitkälle. Määki mietin tota verikoejuttua et mitenhän se sit menee. Toivottavasti saisin sen ultran sit pian siitä ettei seki sit venyis..

Harmittaa ku jos olisin tienny et näin huonosti aikoja niin olisin kyllä menny vaikka päällä seisten sinne :nailbiting:

Mäkin oon kohtuu myöhässä menossa ekan kerran neuvolaan, omalle tädille ei edes löytyny aikoja niin meen viikon päästä sijaiselle.

onneksi kuitenkaan ei tarvitse odottaa siellä käyntiä, että saa ultra-ajan (sinnekin kivat jonot), koska se varataan itse. Ja mä varasin sen samana päivänä kuin neuvola-ajankin :)

Minusta lapsi on yhtälailla isän oikeus ja velvollisuus. Meillä on ollut alusta asti selvää että mies on mukana neuvolat ja lääkärit. Hoitovastuu jaetaan lapsen synnyttyä. Äiti imettää mutta isä voi tehdä hoitotoimenpiteitä siinä missä äitikin. Itse toivon että lapsi saa alusta asti luoda isään yhtä pysyvän kiintymyssuhteen kuin äitiin.

Takaisin