Neuvola jutut

Onpas erilaisia neuvolakäyntejä ollu, monilla tuolla ultra-keskustelussa oli ekalla käynnillä jo sydänäänten kuuntelua tai ultraa... Meillä oli tänään eka neuvola (rv8+6) ja oli kyllä ihan höpöttelykerta, kesti 2h. +otettiin verenpaine ja paino. Pissauskuppi annettiin mukaan ja pitäs käydä ens viikolla viemässä pissanäytteet ja antamassa verinäytteet labraan. Ultrakutsu tulee postissa.

Mites nopeesti teillä ultrakutsun postissa saaneilla on kestäny sen kirjeen tuleminen? Täällä neuvolana Töölön neuvola ja ultra Naistenklinikalla.

Sama, muutamassa päivässä tuli kutsu. Mun piti siirtää aikaa, niin varoituksen sana: NKL on ihan tukossa ja toista aikaa kaivettiin kiven alta... (siirtyi viikolla :()

Meille tuli kans viikossa ajat nkl ultriin. Mun pitää kans siirtää aikoja, kun sinne ei saa lasta ottaa mukaan.. Pikkasen haaste saada muksu hoitoon kun on vielä niin pieni (5kk kohta) ja ainoastaan oikeastaan äitini pystyy tämän kanssa tuon verran aikaa viettämään..

Aika jännästi toi ultra juttuni vaihtelee, täällä Tampereen kupeessa ultra pitää varata itse th:lta saadusta nrosta. Ja ultra on terveystalolla kun lähikaupungit on tehny ostopalvelusopimuksen sinne.

Meillä ainakin sanottiin ja siinä nro lapussa luki ettei lasta saa viedä sinne ultratutkimukseen, koska ne laitteet ei oo lasten leluja ja jos siellä onkin huonona uutisia. Esikoisen aikana nähtiin muutama isä odottamassa siin odotustilassa lasten kanssa kun äiti oli ultrassa. Joten kannattaa soittaa ja kysyä et sopiiko ottaa mukaan esim se 5kk ikäinen. Mää en viä yhtään tiedä minne saadaan esikko sen nt ultran ajaksi, kun ennen sitä ei haluttaisi kertoa ja haluan miehen ehdottomasti mukaan.

Muokattu viimeksi:
Kannattaisiko soittaa ultrapaikkaan ja varmistaa miten toimitaan jos pienen vauvan kanssa tulee? Heillähän voi olla asiaan ratkaisu. Sinänsä ymmärrän että vanhempia lapsia ei mukaan haluta myös siitä syystä että olisi leikki-ikäiselle varmaan outo kokemus jos äitiä alakautta ultrattaisiin. Tosin en kyllä muista enää miten se nt ultrassa meni. Voihan olla että vauvan saa kaukalossa ottaa mukaan? Kannattaa selvittää.

Päivystävä th/kätilö oli kyllä älyttömän ystävällinen NKL:lla, soittele ihmeessä ja kysy vauvasta :) Mekin käytiin läpi vaikka mitä kun LA poikkeaa niin paljon menkkojen perusteella laskettavasta...

Pientä lasta ei saa ottaa sen takia mukaan, että saattaa häiritä tutkimuksen tekemistä. Tällaisen ohjeen sain tänään.

Osaisikos joku viisaampi kertoa mitä ensimmäisellä neuvolalääkäri kerralla tapahtuu? Saatu aika osuu keskelle päivää ja mietin kannattaako myös miehen ottaa vapaata tuon takia..?

Mä sain tänään ekan ajan neuvolaan ens viikon torstaille, eli melko myöhään oon menossa, sillon on rv 10+3.
Harmi, että sillon on sijainen paikalla, joutuu sitten tokallakin kerralla käymään toisen kanssa kaikki mun jutut uudelleen läpi.

Annin_eka eipä siellä ihmeempiä ole, meijän neuvolassa käydään eka th:lla kattomassa noi perus jutut paino, RR, pissa, hb. Lääkäri sit kokeilee kohtua, tekee sisätutkimuksen(ehkä, sillä kaikki ei tee viä niillä vkoilla), kuuntelee sykkeet ja yleensä puhuu vähän voinnista ym.

Täytyy huomenna soitella sinne NKL ja joka tapauksessa vekslaa aikaa ja kysyä vauvasta. Toki miehen haluaisin mukaan mut katsotaan nyt :) ite kun viime vuonna tähän samaan aikaan olin kans Np ultrassa niin se pks seudulla varattiin kans itse, nyt se on taas muuttunut et neuvola hoitaa lähetteen. Musta parempi melki näin, viime keväänä nkl hoitaja sekoili puhelimessa mun rv viikkojen kans jatkuvasti ja olis ajat menneet molempiin kuukauden myöhässä

Osaisikos joku viisaampi kertoa mitä ensimmäisellä neuvolalääkäri kerralla tapahtuu? Saatu aika osuu keskelle päivää ja mietin kannattaako myös miehen ottaa vapaata tuon takia..?
Ja lisään et riippuen sun rv viikoista ei välttämättä edes yritetä kuunnella sykettä ( riippuu Th:sta ja laitteista).

Mulla on eka neuvoja vasta 30.3. Silloin oon viikolla 10. Olisin saanut muistaakseni ajan jo ennen pääsiäistä, mutta se oli töiden kannalta huonoon aikaan. Vielä siis pitää jaksaa odotella, mutta pelkkää odotustahan tää odotus on. :D

Eipä noi lääkäri käynnit mitenkään erikoisia ole, siis siinä mielessä että miehen pitäisi olla mukana. Saa tietysti olla mukana jos haluaa, mutta ne normaalit th käynnit on parempia siinä mielessä että siellä voi puhua thn kanssa esim suhteesta, odotuksesta ja tietysti kuunnellaan ne sykkeet. Meillä mies oli ultrissa mukana ja kävi myös yhdellä neuvolakäynnillä kun halusi kuulla sykkeet. Ja aika usein ne neuvola ajat osu silleen et mies ei ois töistä päässyt mukaan.

Mun tarttee varmaan oikein erikseen puhua miehen kanssa, että haluaako se tulla. Kun jos kotona asustaa sellainen tyypillinen suomalainen ei puhu,eikä pussaa -mies niin jotenkin en usko, että se haluaa neuvolan tädille ruotia ajatuksiaan. :rolleyes: Mäkin voisin toisaalta kuulla jotain uutta kun se ei kehtaa olla vastaamattakaan. Koetin meinaan kysellä fiiliksiä kun oli saanut pari viikkoa sulatella asiaa ja sain vastauksia tyyliin "ihan kiva". :laughing002 Ja siitä piti siis vuosien kokemuksella tulkita rivien välistä, että on se hänenkin mielestään oikein mukava asia. :happy: Raskaus oli kyllä yhteisesti harkittu asia, että tiedän kyllä miehenkin olevan asiasta onnellinen, mutta eipä se paljon tunteistaan puhu. Onneksi se sentään pussailee. :hug003

Takaisin