Neuvola jutut

En tiedä miten nopeesti ne tulokset tulee,mutta seulontojen kohdalla täällä ainakin sitten nt-ultrassa kerrotaan sen verikokeen ja niskaturvotuksen perusteella yhteenlaskettu riski.

Kävin eilen neuvolassa ja meni aika sutjakkaasti kun ei ollut ns. uusi asiakkuus :) Parin viikon päästä pitäs labraan ja sokerirasitus pari viikkoa sen jälkeen. Siinä välissä on nt-ultra ja on tässä vielä yksi ultra yksityisellekin varattu reilun viikon päähän. Toivottavasti sokerit ei mee yli tällä kertaa. Vaikka olikin kiva viimeksi kerran kuussa käydä ultrassa kattelemassa miten vauva kasvaa, niin oli se aikamoinen vaiva myös aina lähtee kesken töiden suhaamaan kättärille, josta ei just ikinä saa parkkipaikkoja.

Kuulostaa October tosi uskomattomalta :o

Paljonkko teiltä on verikokeissa otettu verta? Tänään kävin labrassa ja järkytyin kun otettiin 6 putkiloa. Mutta varmaan tuo Rh- vaikuttaa asiaan ja nyt testataan olenko sairastanut vesirokkoa..jostain syystä ei esikoisen aikaan testattu??? Vielä kun maanantaina muistaisin ne pissinäytteet käydä viemässä niin saa rauhassa odotella seuraavaa ultraa ja neuvolaa..

Millä viikolla teillä on ne veret otettu? Kuuluuko ihan normisettiin vai onko jotain itsehaluamia tsekkauksia? Siksi kyselen, että mulla ei oo tietoakaan moisista. Soitin neuvolaan heti plussattuani (n4+jotain) ja sovittiin vain eka neuvolakäynti, joka on parin viikon päästä (silloin 9+5). Kai mulle sit alkaa tulemaan tietoa tulevista tutkimuksista... Mitä lie täällä kuuluukaan siihen normisettiin. Kai sentään lääkäreitä ja pari ultraa.

Ne tekee lähetteen veri- ja pissakokeisiin ekassa neuvolassa ja jos oikein ymmärsin niin ne ei ole pakollisia, mutta suositellaan kuitenkin :) ne kokeet otetaan 10+0-jotain, mutta kyllä ne sitten neuvolassa kertoo ja opastaa:)

Mun mielestä on omituista, että oltiin ekassa neuvolassa 7+6 ja seuraavaan on aika vasta rv 17. Toki siinä välissä on neuvolalääkäri, mutta tuntuu jotenkin pitkältä ajalta. :s

On harvennettu aika rankalla kädellä nevolakäyntejä sitten esikoisen odotuksen. Siis myös esikoista odottavien käyntejä. Säästöjä, säästöjä...

Montako lääkärikänyntiä teillä on?Kun meidän neuvolassa vähennetty niin että on vain joskus vkolla 17-18 ja sitten seuraava vasta 35-36 synnytystapa-arvio.En oikein tiedä osaako nla-täti sitten katsoa jos jotain pielessä.

Meillä taitaa olla säästöt neuvolassa käynnissä, sillä en saanut mitään papereita täytettäväksi. Ainoastaan terkkari täytti tietoja koneelle edellisestä synnytyksestä ja esikoisesta. Lääkärikäyntejä meillä on kaksi. Ensimmäinen on terkan mukaan "yhtä tyhjän kanssa" kun ei edes alatutkimusta tehdä. Tämä käynti on nt-ultran jälkeen eli n. kuukausi sen jälkeen ja jälkimmäinen n. kuukautta ennen laskettua aikaa.

Mietinkin kun tulin terkalta kotiin, että esikoisen ensikäynniltä lukemista riitti koko päiväksi ja nyt saldona oli 3 A4:sta.

Evelin, mä sain kotiin ennakkoon pari lappua seulonnoista ja kaksi lomaketta täytettäväksi (esitietolomake ja ruokailutottumuksista). Niitä käytiin sit terkan kanssa läpi ja hän täytteli lisää tietoja papereihinsa. Sain mukaan jonkun jumppaohjeen, listan kielletyistä ruuista, vitamiinimainoksia ja lehtisen "Meille tulee vauva". Kysyi tosin halutaanko se lehdykkä kun kuopus on just vuoden täyttänyt mutta tää oli uus painos missä on kuulemma jotain uutta tietoa mitä siinä vanhassa ei ollut niin otin sit senkin. Niin ja sit lähetteet kaikkiin verikokeisiin tuli kans.

Oli muuten aikas hämillään terkka kun kyseli mm d-vitamiinin ja foolihapon käytöstä ja kerroin et otan nyt foolihappoa 1300 (olikohan mg?) ja d-vitamiinia 130 ug päivässä. :D Korkeammat määrät siksi kun mun suolisto ei oikeen ime noita niin hyvin kuin kuuluisi. Se ei oikeen tiennyt mitä olisi siihen vastannut.
Samoin sain just eilen yhden puhelinmyyjänkin aika hiljaseks. :D Soitti d-vitamiinitutkimuksen puitteissa ja kyseli käytänkö d-vitamiinia ja kuinka paljon päivässä. Kun vastasin 130ug päivässä tuli hiljaista toisessa päässä. :D Sit alko änkyttää et tiedänkö mikä suosituksen mukaan on maksimimäärä päivässä, kun se on 100ug...

Janna What!!! Minäkin haluan jumppaohjeita... :eek: Olen selvästi ihan heitteillä täällä! :wink Sain mukaan terkalta kaksi paperia seulonnoista eli milloin ne pitää tehdä ja miten varataan sekä vanhentuneen listan ruokarajoituksista. Eikä etukäteen tullut mitään kyselyitä. No, ei mahda mitään. Näillä mennään. Onneksi olen itse ottanut ruoka-ja vitamiiniasioista aika paljon selvää kilpirauhaseni takia, joten asia kunnossa.

D-vitamiiniasia on kyllä hassu kun se herättää niin paljon ristiriitaisia mielipiteitä. Itselleni lääkäri sanoi, että verikokeiden lukema (en muista yksikköä) on oltava ihmisellä vähintään 120 että d-vitamiinin positiiviset vaikutukset elimistössä alkavat kunnolla näkymään. Söin itse aiemmin 125ug päivässä kun arvo oli 50 kieppeillä eli umpisurkea. Sain sen nousemaan 185:en ja vaihdoin sitten 50ug:en että voin vaihdella paljonko syön. Senkin olen testannut että lukema tippuu tosi nopeasti jos pitää taukoa. Sinulla on ainakin hyvä syy syödä korkeita määriä.

Foolihappoa syön 1100mg/päivä Eli multivitaa sekä Beko Longia. Suomessa kaikki suositukset ovat niin alhaalla että en jaksa uskoa että vesiliukoisesta vitamiinista voi tässä määrin olla ainakaan haittaa. Terkka ei minulla reagoinut ainakaan negatiivisesti kun tämän tunnustin ja lääkärikin piti hyvänä ideana. Lisäksi terkka vihjaisi että Suomen kalsiumsuositus on merkittävästi alhaisempi kuin esim. USA:ssa ja syön pienen määrän sitäkin pillerimuodossa maitotuotteiden lisäksi. Siitä nyt ainakin on konkreettista haittaa jos luut haurastuvat raskauden takia...

Joo, sen d-vitamiinitason verikokeessa pitäis olla vähintään 75 ja mulla oli helmikuussa 37... Hups... Joulukuussa oli 42, eli oli tippunut vaikka söin 20-40 ug päivässä. Siks nostin nyt kunnolla päiväannosta. Syön d-vitamiinia monivitamiinissa, omega3:sessa ja erikseen. :D Kalsiumia pitäis syödä kans mut jotenkin siinä mulla tulee raja vastaan. Syön nyt 14 tabua päivässä, siitä saa kivan iltapalan! :D Jotenkin vaan se kalsiumi olis jo liikaa siihen päälle.
Ei se jumppaohje kyllä ollut mistään kotosin... Siinä oli vaan että jos on harrastanut liikuntaa aiemmin voi jatkaa samaa tyyliin niin kauan kuin se tuntuu hyvältä. Uintia ja vesijumppaa siinä suositeltiin. Sit oli etenkin istumatyötä tekeville joku ohje istualtaan, joku lantionpohjalihasjumppaohje ja vielä kuva ja selostus miten nostetaan painavia esineitä oikein.

Voi juutas. Oon koko vapaapäivän käyttänyt etsien edellisten raskauksien neuvolakortteja. Aikaa edellisistä on siis 9-12 vuotta... Niitä ei löytynyt mistään! Eka löytö oli km vuodelta 2006. Sitten löytyi esikoisen paperit vuodelta 2004. Nyt on vielä jossain erittäin hyvässä jemmassa arkisto kuopuksen osalta vuodelta 2007. Löysin myös raskauspäiväkirjat kaikista, kiva oli lukea ja muistella ja verrata tähän.

Soittivat Tyksistä ja sainkin uuden ajan utraan! NIPTin verikoe pitäis ottaa viikolla 10 ja ennen sitä pitää ultrata että on varmasti elossa oleva vauva masussa. Eli sainkin ajan jo 21.3. Jee, pääsenkin ultraan ennen pääsiäistä! :) Sit en nyt ihan ottanut selvää tehdäänkö samalla itse nt-ultra vai tarkistetaanko tässä vaan syke ja sit nt-ultra 1.4. Hoitsu selitti aika pitkään ja vatvo päivämääriä ees taas niin jäi vähän epäselväks... Ja verikokeen tulokset kestää 7-14 päivää tulla ja siitä selviää sit samalla sukupuolikin. :)
Mutta jottei kaikki olis liian hyvin on tänään tullut tuhrua... Ei mitään limaa tai paakkuja mut kuitenkin. :(

Janna, tohon sun aiempaan viestiin vitamiineista.. Soittikohan sulle V#### puhelinmyyjät :D Erehdyttiin katsomaan moista paskaa toisen kauden eka jakso ja eipä tartte enempää katella, mutta kauppasivat juurikin D-vitskuja :)

Kivaa että pääset Janna ultraan jo ennen pääsiäistä! Inhottavaa tollaset tuhruttelut, toivottavasti loppuu lyhyeen! Vaikka onhan noi vuodot ilmeisesti aika yleisiä niin ei kannata turhaan murehtia :)

Tänään oli jo jotkut tulokset verikokeista tullu..sen verran ymmärsin että vasta-aineita ei vereen ole muodostunut. Olen siis Rh- .

Täällä oli eka neuvola rv 8. Enää on kaksi käyntiä eli n. rv 20 ja 36.

Ei tullu täälläkään mitään papereita täytettäväksi, mutta istuin ekassa neuvolassa reilusti yli tunnin kun kirjattiin kaikki asiat ylös eli ne hoidettiin varmaan siinä samalla :D

Takaisin