Neuvola- ja Ultrauutiset!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bamboo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lääkärineuvola takanapäin, kaikki oikein hyvin :)

Rv 28+4
Verenpaine 126/68
Hb 111 (viimeeksi 122) --> Meillä oli kokeilu että riittääkö jos ottaa obsidania joka toinen päivä, ei riitä eli joka päivä otetaan tästä eteenpäin.
Painonmuutos +426
Sf-mitta 28
Syke 152
Tarjonta: pää alaspäin
Liikkeet ++, oikein eläväinen asukki :)
Kohdunsuu kiinteä ja kiinni.

Kaikki tosiaan hyvin ja seuraava käynti kuukauden päästä ellei olotilassa muutoksia.

Heippa!

Mullakin oli tänään aamulla ensimmäinen lääkärikäynti (vko 27+0). Kaikki oli kuulemma oikein hyvin ja lääkäri kehui että olen päässyt tupakastakin eroon.....en tosin polta lainkaan, olin raskaana tai en. :D Kai se lääkäri oli jostain saanut päähänsä että olen tupakoinut.

Rv 27+0
Verenpaine 119/68 (eli saan syödä edelleen salmiakkia..)
Hb 126 (eli vieläkin ihan hyvä vaikka on tullut sieltä alas jonkin verran, eka lukema on 144 ja yleensä mulla on ollu yli 150. Tosin aamulla en ollut vielä syönyt kuin vähän puuroa.)
Painonmuutos +726 (tuntuupa paljolta...)
Sf-mitta 25,5
Syke 145
Liikkeet ++, tuntuu muuten jo kivasti jalka läpi asti kun potkii :)
Kohdunsuu kiinteä ja kiinni, 3cm.

Muuta huomioitavaa-kohtaan lääkäri kirjoitti jotain harakanvarpaita joista en kyllä osaa tulkita mitään. Täytyy kysyä seuraavalla kerralla neuvolassa, että mitä lie tarkoitti. Tarjontaa ei lääkäri sanonut, mutta luulen että pikkuinen on oleskellut jo jonkin aikaa pää alaspäin, kun potkut tulee selvästi ylös ja oikealle ihan jatkuvasti.

Kysyin muuten lääkäriltä, että mitä mieltä hän on siitä jos joutuu altistumaan homeelle/sisäilmaongelmille raskausaikana. Hän vakuutteli, että kyllä se on äiti joka kärsii ja sikiöön ei ole vaikutuksia kun on hyvät suodattimet välissä. Tietysti jos ongelma menee niin pahaksi, että rupean oireilemaan pahasti, esim. kuumeilemaan niin tilanne on eri. Onneksi tähän asti vain lieviä oireita. Olin vähän huolissani tästä, koska koulullani tosiaan on näitä ongelmia ja opinnot on siinä vaiheessa että 2kk päästä (eli sopivasti ennen kesää) saisin kaikki teoriaopinnot suoritettua. Eli heti kun palailen äippälomalta niin voisin mennä harjoitteluun ja alkaa orientoitumaan työelämään. Eli jos olisi pitänyt sisäilmaongelmien takia jättää nyt nuo kurssit kesken, niin pitäisi odottaa vuosi että noita samoja edes tarjotaan. Eli täytyy noin niinkuin muutenkin sinnitellä loppuun asti. :D Onko muilla ollut noita homeongelmia? Ootteko kysyneet lääkäriltä/mitä on sanottu?

kameli, meillä myös töissä sisäilmaongelmia, oli jo edellisen raskauden aikana, ja ei lääkärit siitä mitään ole sanoneet. Terve, yli nelikiloinen poika kuitenkin syntyi, vaikka koko raskausajan olin poskiontelotulehduksessa, nuhassa ja välillä kuumeessa, eikä poika ole ollut kipeänä, eikä allergioitakaan ole, joten kyllä se vaan on ONNEKSI äiti, joka kärsii! Tsemppiä lopputaipaleeseen, tiedän, miten ärsyttävän ongelman kanssa tahit!!

Kiitos Taika tsempistä ja kiva kuulla että tosiaan poika ei ole kärsinyt! Helpottavaa kuulla, kun nuo sisäilmaongelmat tuntuu olevan niin vaiettuja ja vähäteltyjä ja varsinkin Jyväskylässä jossa vissiin melkein jokainen julkinen rakennus kärsii niistä enemmän tai vähemmän..

Neuvolakuulumisia sen verran, että sokerirasitustestin yhteydessä annoin pissanäytteen ja maanantaina soittelin tuloksia neuvolaan. Sokerirasituksen tulokset oli priimaa, joten sen puolesta huojentunut olo.

Tänään sitten soittivat neuvolasta, että nyt antamaan uusi pissanäyte, oli trombosyytit kolmella plussalla (??) ja sakkaa ja mitä lie. Bakteeriviljely kuitenkin ok. Jännä vain, että maanantaina soitellessani tulosta niin pissanäytteenkin piti olla ihan ok!! Kiva että muuttaa mielipidettään sitten jälkeenpäin.. Toivottavasti kontrolli on kuitenkin ok...kunhan ehdin sellaisen käydä antamassa, kun soittivat tällein perjantaina sen verran myöhään että ensi viikkoon pitää odotella. :(

Tuo yks käynti ilmeisesti tähän tietoon...ja sekin oli tyyliin kymmenessä minuutissa ohi. Tuntui että lääkäri ei oikein edes kuunnellut mun oireita, vaan selitti jotain sinne päin niiden syystä kun oletti omiaan.

Eli jos ei mitään ihmeellistä tule, niin ilmeisesti tuolla yhdellä käynnillä mennään sinne h-hetkiin asti. Hassua vain, kun jossain ilmeisesti on jotain neljä lääkärikäyntiä..

Meillä on kans vaan yks käynti... Kuulemma jos ois jotain ongelmaa niin sitten varattais aika. Mun käynti oli 5 minuutissa ohi. Lääkäri kätteli, kysy onko ollu oireita, jep, housut pois ja pöydälle, sisätutkimus, sydänäänien metsästys(ei löydä), sanoo että terkka ettii ne, housut jalkaan, kiitos ja näkemiin. Siitä sitten terkan huoneeseen kuuntelee sydänäänet.
Lilypie Maternity tickers

Seinäjoella on kolme lääkärikäyntiä; alkuraskauden käynti, RV 25-29 käynti ja loppuraskaudessa katsotaan kuinka iso vauva on ja mahtuuko syntymään. Ja mun noi kaksi lääkärikäyntiä on ollu kestoltaan varmaan noin puoli tuntia.

Lappeenrannan seudulla kaksi lääkärikäyntiä jos ongelmia ei ole. Tarvittaessa synnytystapa-arviointi. Tiuhentavat aika nopeasti lääkärikäyntejä jos mitään ongelmia ilmenee. Esim. kaverilla verenvuotoa vkolla 13 ja kävi aika usein tarkistuksissa.
Itselläni lääkärit 4 vkon välein koko raskauden ajan. Lopussa 2 vkon välein tarvittaessa.

Meillä oli eilen tas neuvola ja rautakuurille sitten jouduin. Alussa mulla oli Hb 154 ja pysy siellä ihan pitkään, mut nyt se oli sitten pudonnut 117. Se nyt ei silleen harmita, mutta sitten mainitsin että mulla on jalkapohjat kutissu kauheasti viime aikoina ja nyt pitäisi sitten lähteä verikokeisiin testaan maksa- ja sappiarvot,  jos se onkin hepatoomaa. Kyllä hieman mietityttää ja harmittaa, kun aluksi kaikki meni oikein mukavasti ja nyt sitten sataa hankaluuksia.
Mutta eipä tässä muuta kun kiltisti kokeisiin ja hoitoa saamaan jos on tarvis.

Hei Iamir!

Minullehan kävi ihan samalla tavalla. Näille viikoille asti hemoglobiini oli yli 140, mutta nyt yllättäen 117, ja väsymyksen kyllä huomaa.Ehkä tuo rautakuuri alkaa pikku hiljaa auttamaan.

Ja sitten sain riesakseni kutinan, erityisesti jalkoja kutisi, ja minutkin passitettiin kokeisiin, mutta niissä ei näkynyt mitään. On kyllä tosi kiusallinen riesa, kun raapiminen ei auta. Nyt tilanne on tosin helpottunut. Kahdella työkaverillanikin on ollut samanlaista kutinaa, toiselta löytyi kohonneet maksa-arvot ja toiselta ei.
Tsemppiä!

Mulla on ollut sen verran alavatsakipua/supistelua liikkuessa että sain lähetteen ultraan. Itseasiassa oltiin varattu ultra ens viikolle omaan laskuun (tsekataan vielä et sukupuoli on xy ja muutenki kiva nähdä et kaikki on ok) mut nyt säästyy sit sekin raha kun saatiin maksusitoumus :)

toivottavasti kohdunkaulassa on kaikki kunnossa eikä tule mitään saikkua. vaikka ens kuussa se ei ole niin suuri ongelma kun äitiyslomasijainen on jo aloittanut hommien harjottelun ja voin itse tehdä töitä kotona :) enää muutamia päiviä vaille kuukausi äippäloman alkuun :)

EDIT: Tänään oli ultra ja kaikki hyvin :) eli supistelu ei ole aiheuttanut mitään muutoksia kohdunkaulassa :) Jälkikasvu on todellakin poika, ei jättänyt mitään arvailujen varaan, saatiin jopa kuva todisteeksi ;D keskimääräisti isompi tyyppi kyllä on ja lääkäri sanoikin että tälla kasvuvauhdilla 4 kiloinen jätkä on tulossa. hui. :)

Neuvolassa käyty toteamassa, että kaikki hyvin. Hemppa on alkanut nousemaan eli on kannattanut rautaa napsia. Painoa lähtötilanteeseen tullut vajaa 8 kiloa. Hienot 146 sykkeet ja varovainen arvio, että vauva on kääntynyt alassuin. Vauvahan melskasi 29+6 päivän ja, kun 30 viikkoa täyttyi maha oli kasvanut kai viidellä viikolla ja on ollut vaikea (mpaa) liikkua ja hengittää. Elikkä arvioni siitä, että vauvan pylly painaa oikeaa keuhkoa lienee tosiasia.
Seuraavaksi sairaalalle ultraan (kokoarviota taas) 13.4. Siinä välissä pitäisi vielä muuttokin hoitaa alta pois. Jospa sitä vaan osaisi ottaa rennosti, että maha-asukki pysyisi kyydissä mukana.

Mulla oli myös neuvolakäynti(rv 29+2) tänään ja kaikki kunnossa.
Painoa +754g/vk Lähtötilanteesta +8kg
Paineet 128/81
Hemppa 133
Sf-mitta noin 27,5cm
Sykkeet +145 Liikkeet ++
Pää alaspäin köllöteltiin, mutta neukkutäti sanoi, että on vielä hyvin tilaa kääntyillä.
Kahden viikon päästä olis sitten se kasvukontrolli.

Heippa!

Perjantaina oli neuvolakäynti (29+1).
Painoa oli tullut +280gr/vko (ihan hyvä että oli vähän tipahtanut, kun viime käynnillä oli tullut +726gr/vko.) Lähtötilanteesta noin 8kg.
Paineet oli 128/73 eli nousseet vähän paremmalle tasolle. Aika lailla lähtötasolla nyt. Eipä olekkaan enää heikotuksia tullut alhasista paineista.
SF 27
Sykkeet 140
Fiksu vauva kuulemma, kun on raivotarjonnassa ja pääkin kuulemma melko alhaalla. Mutta kylläpä se ehtii vielä myllätä, saa nähdä pysyykö noin päin loppuun asti.

Ainoa huono juttu olikin sitten se, että pissassa oli proteiini yhdellä plussalla. Mun mielestä on kyllä ollut koko ajan sama tilanne, vähintään lievästi, eli ei oo mitään suurta muutosta. Alkuun sanoivat, että runsas valkovuoto voi näkyä proteiinina. No nyt neuvolan täti kuitenkin näytti olevan huolissaan ja antoi purkin tikkuja kotiin, että pitää mittailla. No, edelleen näyttää samaa. Enpä tiiä nyt sitten mitä seuraavaksi tapahtuu, terkka sanoi, että jos jatkuu niin pitää sitten miettiä mitä tehdään. Toivottavasti ei nyt ainakaan raskausmyrkytys iske.. en kyllä mitenkään ole mielestäni rasittanutkaan itseäni, vaan oon ottanut aika rauhallisesti. Nyt kuulemma pitäisi sitten vielä rauhallisemmin alkaa ottamaan.. En kyllä ala, jos joutuu koulusta jäämään pois, saisin edes nuo kurssit tehtyä niin voisi jäädä hyvillä mielin lomalle kun on kaikki opinnot suoritettu.

Olosta sen verran, että tänään on kyllä ollut aika huono olla, en tiiä mistä johtuu mutta osa varmasti närästystä. Pääkin kipeänä.. Lisäksi tuntuu siltä, että vauva protestoi ahtaita oloja ja koittaa potkia tilaa rintalastaan asti. Kylkiluut on ollut kovilla jo kauan. Kun ei ole tuota pituutta kauheasti niin varmaan sekin vaikuttaa, että nyt on jo tukalaa. Tuntuu että masu on ollut aika pinkeänä myös vähän kokoajan. Eli mikä lie nyt supistelee, kipua ei ole eli harjoitussuppareista on kyse, mutta niitä on kuitenkin tänään tullut tosi paljon.

Eka kerta oikeastaan kun kyllästyttää koko raskaus, tähän asti on ollut melkeinpä helppoa kuin heinänteko...Tavallaan toivoo, että tulisi jo niin pääsisi tästä olosta eroon, mutta toisaalta tietenkään ei toivo että kesken tulee!! Eiköhän olo helpota, kun yön yli taas nukkuu! :) 

Vihdoin päästiin tänään ekaa kertaa omalle neuvolatädille kun sijainen häippässyt :) Mukava käynti oli ekaa kertaa, jäi kiva fiilis.
rv 29+5
Painonmuutos +217g/vk, lähtötilanteesta +3kg
Sf-mitta 23,5cm (alakäyrien alla tällä kertaa, mutta ei huolestunut kun kasvanut kuitenkin)
Hemppa 147 (yllätyin et ilman lisärautaa noussut)
Verenpaine 102/65
Syke 125 (oma oli 115 joten eipä ole enää kauheaa eroa :D)
Kovin tarkkaan kertoi, et missä arvioi et on tyypin selkä, missä peppu, missä jalat jne. mut päätä ei löytänyt mistään. Onneksi tää kai tarkoittaa ennemminkin raivotarjontaa kuin päätöntä lasta. Mä meinaan jo aamuväsymyksessä  meinasin hätääntyä :D

Moi!

Meillä oli tänään ensimmäinen neuvolalääkärin käynti ja täytyy kyllä sanoa, että en kovin paljon pisteitä siitä anna... Koko homma kesti noin 5 minuuttia, lääkäri ei kertonut käytännössä mitään, oli melko kovakourainen ja fiilis oli sellainen "liukuhihnamainen".

Neuvolakortista sitten kotona luettiin, mitä oli sinne merkannut, kun ei kertonut sykettä, SF-mittaa eikä mitään muutakaan suullisesti. Puhumattakaan, että olisi kertonut masuasukin asennoista. En kyllä suuresti odota toista (ja vikaa) käyntiä kyseisen neuvolalääkärin luona 31.5.

Onneksi oma "neuvolatäti" on todella mukana ja jutellaan aina paljon.

Hemppa pudonnut 138:sta 115:een, joten sain ohjeen aloittaa raudan (Obsidan).

Paineet 108/66 (raskauden alussa 99/62) eli ei probleemaa.

Painoa +0,600 / vko edellisestä käynnistä, se kyllä vähän ahdistaa. Vaaka näyttää nyt elämäni ekaa kertaa kasilla alkavaa numeroa eikä YHTÄÄN tee mieli astua vaa'alle. Pakko kai se on.... Toivottavasti ei enää tule suhteessa yhtä paljon lisää painoa loppuraskauden aikana.

Sokerirasitustestin tulokset kuulemma "loistavat" ja virtsa ihan puhdas.

Pikkuisen syke 145 ja liikkeet ++. Tämä on kyllä ilmeisen aktiivinen tapaus, aloitti potkut 14.1. ja siitä asti joka ikinen päivä kunnon rumbat ja sambat käynnissä. :)

Hyvää vikaa kolmannesta kaikille kesäkuisille!

Neuvolassa taas käyty ja eipäs siellä mitään uutta ilmennyt :)
Viikkoja siis 30+1
paino +311 g/vko
sf-mitta 26,5
lapsivedenmäärä normaali
verenpaine 120/71
hb 117 (rauta suositeltiin aloitettavaksi, 1 tbl joka toinen päivä)
Vauvan liikkeet ++ ja syke 152.

Vauva on kuulemma harvinaislaatuisen liikkuvaista sorttia (tälläkään kertaa ei sykettä meinannut saada mitattua) ja tyyppi ei ole perä- eikä raivotarjonnassa vaan reilusti poikittain alavatsassa :D

Neuvola/Lääkäri/Ultra käyty. :)

Eli siis
Rv 30+3
Hb 117
Verenpaine 134/85
Paino +300/vk
Istukka edessä ylhäällä.

Vauvan arvioitu paino 1319g
Raivotarjonnassa
Pää painaa niin alas kun vaan voi!
Liikkeet ++
Syke +
BM-mitta 74mm
Fe 55mm

Erittäin liikkuva poika siellä köllötteli.
Sanottiin, että keskimääräistä pienempi vauva on tulossa :)

Seuraava neuvola on parin viikon päästä 26.4 ja rv 36 on vielä yksi ultra, mulle siis viides ultra.

Meinasin tänä aamuna saada sydärin, ku mittasin verenpaineet ja oikeastaan ekaa kertaa tän raskauden aikana oli huomattavasti koholla. Muutenkin oli huono olo, pää-ja maha kipeä. No siinä pari tuntia odottelin että lähtiskö laskemaan, no ei laskenu mut olo kyllä parani. Ajattelin kuitenkin soittaa neuvolaan, että olisko aiheellista käydä otattamas pissanäyte. Sain puolentunnin päähän ajan ja luojan kiitos pissa oli puhdas ja kaikki muutenkin hyvin. Tais jäädä nyt lenkkeilyt vähemmälle ku neukku käski himmailla tahtia. Sen verran kyllä pelästytti toi, että taidan tästä lähtien lenkkeillä etanavauhtia. Ja vauvanvaatteet laitoin koneeseen, on sitte pojulle edes puhdasta päällepantavaa jos tämä vielä toistuu.

Takaisin