Neuvola- ja Ultrauutiset!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bamboo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täytyy vielä mainita, että esikoisen ultrauksissa en kyllä minäkään osannut jalkovälistä mitään erottaa. En edes yliaikaisultrassa. Mutta tää toinen oli kyllä niin innokas niitä vehkeitään esittelemään, että heti eka minuuteilla sukupuolen arvas :D
Mukava yllätys muutes oli, että Helsingissä (tai ainakin Naistenklinikalla) oli ultraukset muuttuneet vuoden alusta maksuttomiksi. Onko näin muualla?
Niin ja meille on aina ultraukset tehnyt kätilö, ei koskaan lääkäri.

Lahdessa ja Hollolassa on myös maksuttomat ultrat :) Lahden puolella ne on tosin tainnut vaihtua ihan vasta maksuttomiksi. Hollolassa on ollut jo pidempään.

Meillä on kaikki muut ultrat tehnyt kans kätilö, mutta tuolla yksityisellä 4D ultran teki lääkäri.

Onnea kaikille hyvistä ultrauutisista, ja erityisterveiset Bunni ja Mansikkainen, oli hauska lukea uutisenne! Mansikkainen: minulla on tuntunut liikkeet 14.1. saakka (RV 17), ja sen jälkeen joka ikinen päivä olen tuntenut selviä potkuja / lyöntejä, eli taitaa olla aika aktiivinen tämä meidän "papana". emoticon

Meillä on rakenneultra to 10.2. Naistenklinikalla (nyt RV 19+4) ja seuraava neuvola 22.2. Mankkaalla. 99 % emme halua tietää sukupuolta, joten annatteko vinkkejä: uskaltaako siitä ruutua kovasti katsella, jos ei halua tätä tietoa saada? Kätilölle voi varmaan sanoa, että emme halua tietää ja pyytää, että varoittaa aina, kun menee "sinne suuntaan"?

Mukavaa sunnuntaita kesäkuisille!

Meillä oli perjantaina rakenneultra, ja kaikki on Nyytillä hyvin! Rakenteet kohdillaan ja vastaa viikkoja. Mulla on istukka etuseinämässä, mikä selittääkin sen etten ole hyvin tuntenut liikkeitä. Tämä tieto huojensi kyllä mieltä! Saatiin myös vahva arvio sukupuolesta, kun kysyttiin, mutta Miehekkeen pyynnöstä ei kerrota sitä kenellekään. Ei edes täällä tai blogissani anonyymisti. Ultra oli aivan ihana kokemus meillä, en lakannut hymyilemästä koko loppupäivänä. :)

inga: Meilläkin rakenneultran teki kätilö, aivan kuten nt-ultrankin. Ei ole mielestäni ollenkaan epänormaalia. Meillä on niin että kunnallisen ultran tekee käsittääksnei aina kätilö. Jos menisi lääkärille, joutuisi itse maksamaan erotuksen (tai koko tutkimuksen?), koska se on kalliimpi ja ei katsota että olisi tarpeen. Eli kätilöt osaavat kyllä suorittaa ultrat. :)

Bunni: Joo, tuo HUSin aikaisempi ultrien maksullisuus on ollut vähän ”laitonta”. Eli kunnallisien ultrien pitäisi olla maksuttomia, mutta he ovat silti perineet polimaksut. Meidän ultraava kätilö sattui olemaan aiemmin HUSin työntekijä, joka nyt muuttanut tänne Pirkanmaalle, joten tiesi aika hyvin nämä systeemit. Mutta siis näiden perusultrien pitäisi olla maksuttomia kaikkialla, näin ymmärsimme kätilön puheista.

Affinia: Me ei ainakaan oltaisi itse kuvasta osattu päätellä, kumpi on tulossa. Tosin eipä meidän Nyytti jalkoväliään hirveästi aukonutkaan.

Mulla on sellainen käsitys, että ultrat tekee kätilö ellei jotain painavaa syytä, että lääkäri tekisi. Mulla niskaturvotusultran teki kätilö ja rakenneultran lääkäri. Tämä johtui siitä, että diabetekseni vuoksi tämä on riskiraskaus ja esim. sikiön epämuodostumat yms. ovat diabeetikoilla yleisempiä, kuin perusterveillä.

Kuitenkin luulen, että riippuu paikkakunnasta kuka sen tekee.

Ihanaa kuulla et muilla on mennyt ultrat hyvin! :)
Mulla on huomenna synttärit ja sit tiistaina rakenneultra!
Mua jännittää tooosiii paljon!! :) Ihanaa kyllä nähdä masukkia! Toivottavasti saatais tietää sukupuolikin! Oon niin kärsimätön etten jaksaisi odottaa kesäkuuhun asti! :D

Seinäjoella ultrat tekee myös kätilö ja ovat maksuttomia. Lääkäri tekee jos on jotain erikoista ja ne myös joutuu itse maksamaan.

Mulla on keskiviikkona rakenneultra ja rupee nyt jo jännittämään, että mitä jos saakin huonoja uutisia:((
Ajattelin myös varmistaa että sielä poika tosiaan on, kun näin yks yö unta että vauva olikin tyttö!??

Rakenneultra käytynä ja kaikki kunnossa!:)
Ei ollu sukupuolikaan matkalla muuttunut, toinen kivespussi ja pippeli näkyi!:))
Saatiin kuusi profiilikuvaa ja kätilö näytti myös 4d kuvan kasvoista, mutta siitä ei saatu kuvaa:)
Ja istukka edessä, niinkuin arvelinkin.

Taas yksi neuvolakäynti takana :)

Kaikki kunnossa!

Paino oli pysyny viime kertaan verrattuna samana. Tai no, 200g tippunu :D Ekaan neuvolaan verrattuna paino -1,5kg.

Verenpaine 115/77, hemppa 119 ja kohdunpohjankorkeus 18.
Sydänäänet 148 ja liikkeet + :))

Parin viikon päähän täytyy se kurjaakin kurjempi sokerirasitus varata. Vaikka tän hetkisellä painolla painoindeksi onkin jo alle 25.. Mutta kun ekassa neuvolassa indeksi oli yli 25, niin kuulemma kannattaa käydä. Noh, ehkä siitä hengissä selviää ;)

Ja sit saatiin noi kelan paprut. O-ou. Näin äkkiseltään katottuna näyttää siltä, että lähetän paprut vaan suoraan palkkoihin ja pyydän että ne täyttää paperit siellä :D

Mulla on kanssa huomenna se neuvola josta saa Kelan paperit... ja minä en voi edes lähettää niitä eteenpäin kun olen firman palkanlaskija :)

Paitsi että pääsen vertailee että onko mun tulot nyt niin paljon suuremmat kuin ne 2009 tulot jos vaikka sais enemmän rahaa...

3d/4d ultra takana ja todellakin oli joka sentin arvoista! :)
Kaikki rakenteet katsottiin tarkkaan läpi ja kaiken maailman käyrätkin sai nähdä. Nyt kyllä niin hyvä fiilis, eikä harmita enää se kunnallinen käynti. Kuvia tuli monta kymmentä mukaan, ja dvd on myös kiva muisto. Sukupuolikin tuli ohessa varsin selväksi, poikahan se siellä :) Kaikki mitat oli suurin piirtein viikkoa isommat. Painoarvio 486g. Mun aiemmat tyttöolot sai kyytiä :D

Moi!

Me oltiin tänään Naistenklinikalla rakenneultrassa (jännitti eilen kovasti...), ja saatiin pelkkiä hyviä uutisia!

Pikkuinen on potkinut päivittäin 14.1. alkaen (RV 16), vaikka esikoinen, ja ollut tosi aktiivinen joka päivä - miehenikin tuntenut potkuja jo tuolta 17. viikolta asti.

Istukka on takana, ja siksi ilmeisesti potkutkin tuntuu niin hyvin.

Emme halunneet tietää sukupuolta, joten meitä neuvottiin välillä sulkemaan silmät. :)

Kaikki oli kunnossa, koko vastasi viikkoja erittäin hyvin (20+1) ja kaikki rakenteet, niin kuin pitäisi olla.

Tulipa helpottunut olo! Aiomme ehkä mennä vielä Femedaan Cacciatorelle 4D ultraan, jotta saisi "muotokuvia", kun ei noista tänään saaduista kuvista niin kovin ihmeellisiä tullut. Yhdessä kuvassa tosin ihanasti vain jalkapohja, missä varpaat harottaa ihanasti! emoticon

Toivottavasti muutkin saavat rakenneultrasta hyviä uutisia!

Neuvola parin viikon päästä, sitä odotellessa siis.

Aurinkoisin terkuin, Affinia

Ihanaa Affinia!

Voidaan ottaa maaliskuun tapaamiseen ultrakuvia mukaan! Nyt voit nauttia raskaudesta täysin rinnoin, kun tiedät, että pikkuisella on kaikki hyvin.

Mansikkainen

Meillä on oli eilen taas neuvola ja eipäs siellä mitään erikoista ollut. Kelan laput saatiin täytettäväksi ja perusmittaukset tehtiin. Eka käyntiin verrattuna oli painoa tullut +1 kg, hb 124 ja verenpaine alhainen kuten normaalistikin. Vauvan sydänääniä kuunneltiin tai yritettiin kuunnella. Tää meidän tulokas on kuulemma harvinaisen aktiivinen ja se vaan potki ja ui mittaria karkuun :D
Vähän kyllä alkaa jo hirvitttää, että mitähän tästä tulee, kun esikoinen on jo tuommonen elohiiri, niin kohta niitä on täällä kaksin kappalein :)

Seuraavalla kerralla (maaliskuun alussa) onkin sit puolen välin lääkärikäynti. Niin se aika vaan menee..

Tultiin pari tuntia sitten rakenneultrasta Kätilöopistolta ja ihania uutisia mekin saatiin! Pikkuinen pippelikin näkyi jalkovälissä :D Ei kyllä oltas osattu itse sitä katsoa ellei kätilö olis osoittanut sitä. Meille osu niiiiin älyttömän ihana kätilö ettei ois parempaa voinut toivoa. Oli niin mukava ja selitti koko ajan mitä mittailee ja mitä mikäkin mitta tarkoitti. Kysyi ihan itse et halutaanko katsoa sukupuolta ja mielellään sen kertoi. Meijän poitsu on jo vähän isompi kuin mitä viikkoja menossa (rv 20+5, vastas rv 21+3). Pitkä ja hoikka poika tulossa (25cm, 300g), ihan niinkuin isänsä ;)

Ainoo pieni huolenaihe on istukan sijainti. Se näytti olevan alhaalla takana (meijän muru ei oikein halunnut siirtyä pois kuvasta :) joten pitää mennä about vk:lla 30 tarkistamaan, onko se noussut ylöspäin. Kuulemma 95 % tapauksista siirtyy normaalisti kohdun kasvaessa parempaan paikkaan mut meijän kätilö ei halunnut jättää mitään arvailuiden varaan vaan pistää lääkärin kattoo sen kehitystä myöhemmin uudestaan. Ei pitäs kuulemma vaikuttaa raskauden kulkuun muuten kun et jos synnytyksen tullessa istukka on tiellä, niin joudutaan keisarileikkaukseen. Tää ei kuitenkaan jaksa ressaa mua tällä hetkellä yhtään, ollaan vaan niin onnemme kukkuloilla et kaikki on vauvalla hyvin!!! Niin ihanaa kun tuntuu et nyt voi vähän hengähtää ja huokaista helpotuksesta emoticon

Onnea kaikille muillekin hyviä uutisia saaneille!!!

No niin rakenneultrassa on käyty ja siellä oli kaikki ok. Mutta harmittaa vaan kun ei mies päässy mukaan :( Menin edellisenä päivänä polille kun oli aikavaraus tuon diabeteksen takia, niin net päätti kattoa rakenteet samalla :( Yritin kyllä siinä väliin sanoa että jos kuitenki tuun huomenna (oli tosiaan seuraavana päivänä ultra-aika, ja iteppä olivat mulle nuo ajanvaraukset tehneet!) että mieskin pääsee mukaan, lääkäri olisi siihen suostunu, mutta hoitajalla oli huono päivä ilmeisesti...
Sukupuolta ei edes haluttu tietää, mutta mun isä päätteli yhdestä ultrakuvasta jossa näkkyy vauva edestä päin, että papan nokka ja poika tulossa. Mutta onpahan hevosen ''varustus'' jos veikkaus menee kohilleen :DDD Itehän veikkaisin sitä uloketta siinä kuvassa toiseksi jalaksi :D
Vauva ei halunnu huulia esitellä, vaan näytteli voitonmerkkiä <3 Oli ihan oikein sille ilkeälle hoitajalle ja avuttomalle lääkärille (ei saanu edes päätä kuvattua). :D Muutenki jäi vähän pskan maku suuhun koko hommasta, kun ainoa mitä ne mulle sano oli että kaikki ok ja istukka takaseinässä. Myöhemmin sitten neuvolakortista tavasin että painoarvio oli 320 g ja vastasi viikkoja 20+0.
2.3. on seuraava neuvola jossa saa viimein raskaustodistuksen. Ja 22.3. taas polille ihmetteleen minun sokereita. Ihmetystä siis niissä aiheuttaa se, että vaikka kaikki arvot oli rasituksessa yli sallittujen, niin kotimittauksessa ihan normaaleja arvoja. Varmaan ultraavat taas silloin, kun kokoa kuitenki pittää seurata.
Sanoin jo miehelle että jatkossa tulee mukaan joka ikiseen, vaikka ne vaan hemoglobiinia mittais, ettei sillä jää taas jottain näkemättä.. :D

Itselläni oli neuvola viime viikolla. Verenpaine oli hieman kohollaan mutta onneksi pissanäyte oli puhdas. Hemoglobiini oli kanssa laskussa eli rautakuurille. Kohtu on iso eli käyrän yläreunalla mennään :) itse olen kans sitä mieltä että maha on ISO, eli mulla on kaikki tuossa edessä :) painoa oli tullut ekaan käyntiin verrattuna lisää kuus kiloa mikä on kuulemman ihan hyvä. 

Lisäksi sain yllätyksekseni kuulla että kunta tarjoaa meillä vielä yhden ultran viikolle 37!!! luulin että meilläkin tarjotaan vain kaksi mutta kolmas ultra on sittenki :) voi olla että käydään yhdessä ultrassa tässä välissä mut katsotaan nyt sit onko se se 4D vaan ihan tavallinen.

Sokerirasitustesti olisi edessä maaliskuussa. Meillä ainakin sinne joutuu kaikki jollei ole alle 25 tai todella hoikka. (itse kun olen normaalipainoinen 30-vee.) 

Meillä myös sokerirasitustesti on nykyään suositeltuna kaikille. Itse onneks pääsin luistamaan siitä, kun edellisessä raskaudessa ei mitään ongelmia ollut, vauva oli pieni ja tästä edellisestä on niin vähän aikaa. Tietysti, jos pissassa alkaa sokeria olemaan, niin sitten testiin joudun.

Heissan!

Nyt on meilläkin rakenneultra takana ja huojentunein ja onnellisin mielin voin todeta, että kaikki oli oikein hyvin :) Ensimmäinen kuva, mikä ruudulla pienokaisesta nähtiin oli se, että hän ojensi kättään ja vilkutti meille! Kyllä niitä pikkusia sormia katsellessa kyyneleet tuli silmiin... Koko ja kaikki osat olivat siis kehittyneet normaalisti. Sukupuolikin melkoisella varmuudella selvisi, mutta se pysyköön vielä vanhempien salaisuutena <3 Istukka oli takana, minkä vuoksi liikeet onkin tuntuneet selvästi jo muutaman viikon ajan. Ja täytyy vielä todeta, että Jorvissa saatiin jälleen todella hyvää palvelua!

Minulle ultrasta tuli vielä entistä enemmän tunne, että nyt täytyy kyllä pitää itsestä todella hyvää huolta - sellainen aarre kun tuolla masussa kasvaa :)

Takaisin