Neuvola- ja ultra-ajoista

Mammalos

Silmät suurina ihmettelijä
Heissan mammatoverit!

Tulipa mieleen, että olettekos vielä varailleet ensimmäistä neuvolaa ja mille raskausviikolle sen saitte? :) Entäs meinaatteko käydä np- ja rakenneultrissa?

Niin ja kuinka moni meinaa suunnistaa yksityiselle alkuraskauden ultraan tai käynyt jo (ellei tietysti kunta tarjoa)? :)

Meillä on ultra 21.4 silllon on viikkoja 8. ultraa katsotaan sillon milloin ensimmäinen varataan ja meneekö sitten yksityiselle vai kunnalliseen.

Minä soitin melkein heti neuvolaan, koska en tiennyt mitä pitää tehdä, milloin ja missä järjestyksessä emoticon Ensimmäinen raskaus ku on kyseessä. Neuvola on meillä rv 8+3.
Sitten kysymys: Katsooko ne siellä neuvolassa ekalla käynnillä, että löytyykö syke?

Ei ne ensimmäisellä kerralla sillä laitteella usein edes yritä, kun ne rupee kunnolla kuulumaan vasta viikon 12 jälkeen :) Ekalla käynnillä muistaakseni lähinnä kysellään ajatuksia, opastetaan mitä saa syödä ja ei ja semmosta yleistä hommaa. Mulla oli kanssa viimeks eka käynti about viikolla 8 ja seuraava vasta viikolla 16!

Meillä eka ultra jo ensi viikolla, eli rv 6+5 jos nyt edes osaan vielä laskea näitä viikkoja oikein... :D
Meillä lähti siis alkuun koeputkihedelmöityksellä, sen takia vissiin noin aikainen varmistus. Kuulemma noin pian näkyy vasta alkion kiinnikkeet.
Oishan se siistiä saada eka ultraäänikuva siitä toukasta heti, kun näinkin kauan sitä on odoteltu :P

Täälläkin eka ultra jo vko. 7 yksityisellä, eli ensi maanantaina. Varmistetaan, että onko siellä ketään ja onko oikeassa paikassa. Sen jälkeen pitäisi soitella TAYSiin ja varata aikaa lapsivesi-/istukkatutkimuksiin, miehellä kun on kromosomitranslokaatio tasapainoisessa muodossa. Onneksi soittelin väestöliiton perinnöllisyysklinikalle ja kyselin asiasta, kun viime raskaudessa (joka meni kesken) neuvolassa sivuutettiin koko asia ja sanottiin, että kaikki näkyy normaaleissa sikiöseulonnoissa jos jotain on. Mutta ei se asia niin olekaan. Eli jännitystä on vielä pitkään.. Kunpa kaikki nyt menisi vaan hyvin.. Huoh.

Näin tänään zumbassa oman äitiysneuvolan tädin :) ( On ollut ohjaajani harjoittelussa).
Ekassa raskaudessa ensikäynnillä ultrattiin ja nähtiin pieni alku oikeassa paikassa sykkeineen.

En tiedä, menenkö yksityiselle vai mitä teen. Toisaalta murehdittaa kovasti ja pelottaa, toisaalta tietää, ettei mikään murehtiminen auta mitään, päinvastoin. Luonto tekee tehtävänsä.

Hei kaikille. En ole aiemmin keskustelupalstoilla juurikaan majoillut mutta nyt teki mieli jonkun kanssa jutella kun raskaustesti osoittautui positiiviseksi. Viikkoja on vasta 4+4, eli täysin alkutekijöissä ja koskaan ei tiedä kuinka tässä käy, mutta toivo on korkealla, kelläpä ei. Meillä ICSI-lähtöinen raskaus, ja ensimmäinen alkiosiirto takana, olemme siis varsin onnekkaita tapauksia. Hoidot aika raskaita henkisesti, ajatusten ristiriitaisuus on ollut melkoista. Mutta siis aiheeseen. En haluaisi olla yhteydessä neuvolaan kuin aivan viimetipoilla, koska anoppi työskentelee siellä. Eli kertokaas kuinka pitkälle voin asiaa venyttää? Uä-aikaa en vielä polille ole saanut, mutta hoitojen vuoksi sinne kyllä tulee aika todennäköisesti ennen 8 viikkoa. Ensimmäinen lapsi on siis kyseessä, että neuvola-apu on varmasti avuksi. On se kyllä kumma kuinka nopeesti kiintyy tähän raskauteen, suorastaan pelottavaa. Toivottavasti jouluna voi vain huokaista helpotuksesta, vai pystyyköhän siihen enää koskaan ;)

Hu! Ensimmäinen neuvola lähestyy :) Alkaa jo jännittääkun ensimmäistä kertaa sinne asti päästään :)
Raskauksia on takana jo kolme, mutta nyt on torstaina eka neuvola :)
Nyt untuu että kaikki menisi hyvin :) Ei jaksa murehtia vaan positiivisin mielin mennään :)

Pitääkö teidän Usko Toivo mennä neuvolaan , eikö teitä oteta sinne missä teidän ICSI tehtiin ekaan ultraan? Näin meille kävi kun meilläkin nappasi ekasta IVF/ ICSIstä.
Siis eka tulossa ja minä aivan hoopona kyselen että mitäs nyt, niin sanoivat vaan että tänne tulet takaisin ja otetaan alkuraskauden ultra heti tuoreeltaan rv 6+5 eli huomenna :D. KYSissä käydään...

Mä just kävin ilmottautumassa tonne odottajiin..ja ihan itsekkin olen tässä miettinyt, että saisinkohan ultran ennen 7 viikkoa koska silloin kun tämä kohdunulkoinen oli niin neuvottiin varaan aika ennen kyseisiä viikkoja. Mietin vaan et onkohan se sama neuvo kun tässä välissä on ihan normaali raskaus ollut..tuntuu ettei neuvolatädiltä kannata kysyä kun se ei tunnu millonkaa tietävän mistään mitään emoticon  Mut joka tapauksessa kun varmistan viellä testin uudelleen niin ajattelin soitella neuvolaan kun siellä pitää tehdä viellä yksi testi. Jos sais sitten jo ultra ajan emoticon

salamasu: Meillä ei ole ainakaan mahdollisuutta neuvolan kautta päästä varhaisultraan, eli yksityiselle pitää mennä. :o

*retu: Niin no itse joutuisin ajelemaan väh. 60km jos yksityiselle menisin. Ainakin viimeksi pääsin kun  kerroin siitä kohdun ulkoisesta raskaudesta, mutta mietin onkohan sama "tarve" kun ollut normi raskaus välissä..vaikka eihän se siihen katso, voi tulla uudelleen. Varsinki jos vas. puolelta munasolu irronnut..kai...en mie ees tiedä toimiiko se vasen puoli ollenkaa..

Rouva L:  Päästään toki naistentautien poliklinikalle varhaisultraan mutta kai sinne neuvolaankin täytyy ilmoittautua jossain välissä. Todennäköisesti selviää ultrassa kuinka jatkossa kannattaa toimia. En ainakaan ennen sitä ajatellut olla yhteydessä neuvolaan. Niin ja onnea huomiseen ultraan, toivottavasti siellä kaikki hyvin!

On tää aikamoista kun tuntuu että oireita alkaa muka olla nyt jo, taitaa olla psyykkistä oireilua. Oon tehnyt jo kolme testiä että uskoisin että todella oon raskaana. Tätä on odotettu niin kauan. Tekis mieli hyppiä ja pomppia ilosta mutta ei kuitenkaan uskalla.. Lisäksi on huono omatunto kun oon valehdellu jo muutamalle etten oo raskaana, kun menin kertomaan hoidoista muutamalle kaverille. Mutta nyt tuli sellanen olo että haluaa pitää tän tiedon itsellään kunnes tietää että siellä oikeasti on joku..

salamasu: Toivotaan, että pääsette. Onhan tuo kohdunulkoinen vakava juttu.

Me käytiin siis eilen ultrassa ja kyllä siellä sydän sykki. :) Hän ( :D ) oli huimat 7mm pitkä! Laskettu aika siirtyi nyt sitten 3 päivällä, eli 8.12.

Tänään pitäisi sitten soitella TAYSiin ja kysellä miten tässä pitäisi toimia.. Kunpa viikot nyt menisi nopsaan. Ja kunpa kaikki menisi hyvin!

UskoToivo: Tuntuu kyllä samalta, haluaisin huutaa koko maailmalle tän! :) Mutta nyt odotellaan vaan. Molempien vanhemmat tietävät kyllä, ihan sen takia, että jos menee taas kesken niin voi suoraan sanoa.

Täh jotkut käynyt jo ultrassa? 

Meil on neuvola 7+3rv. No ultra sitten vissiin vasta kesäkuun alussa? Ainakin viimeks oli jollakin rv 12 :) 

Jotenkin nyt tuntuu että kuitenkaan kaikki ei mene hyvin. En tiedä mistä johtuu :( Ehkä kun monet kaverit on saanut keskenmenoja. Ja tuntuu jotenkin pahalta jos itsellä taas menee kaikki hyvin. :( 

Täällä ollaan varovaisin mielin, mutta varhaisultra varattuna ja ajattelin vasta sen jälkeen soitella neuvolaan, jos varmistuu, että tämä muru on löytänyt itsensä oikeaan paikkaan :)

SALAMASU:
Mä sain varhaisultran TYKSiin 3.5, koska mulla oli marraskuussa kohdunulkoinen raskaus. Epäilivät silloin marraskuussa kiinnikkeitä ja vaikka mitä muuta, ja silloin ainaski tekivät selväks, että aina täytyy tsekata varhaisultralla jos on kerran ollu kohdunulkoinen raskaus. Onhan meillä ikävä kyllä suurempi riski siihen kaikissa tulevissa raskauksissa.
Joten, soita ihmeessä neuvolaan ja VAADI varhaisultraa, mun mielestäni ko kerran riskiryhmään kuulutaan niin ne meille myös kuulukoon :)

Takaisin