Neuvola höpinät

Mulle tää on neljäs lapsi. Neuvola on 4vk välein (eka väli kyllä pitempi ultran takia), rv 30-> 2vk välein ja rv 38-> viikon välein. Mun th ei ainakaan tietääkseni oo kätilö, ihan varma en kyllä oo.

Taitaa olla paikkakunnittain isojakin eroja noissa neuvolakäyntien väleissä ja määrissä. Itsellä oli ensimmäinen neuvola 4.1 ja seuraava on sit 16.4. Välissä tietysti ultrat ja lääkärinkäynti.

Vähän huono fiilis itellä jäännyt nyt omasta neuvolasta kun tarvitsin lähetteen verikokeisiin töissä runsaasti esiintyvän parvorokon takia (en ole sairastanut parvorokkoa koskaan niin ei ole vasta-aineita) niin tosi nihkeesti antoivat lähetteen :/ Aikaisemmin ollut vaan positiivista sanottavaa koko neuvolasta niin nyt jäi vähän huono fiilis. Kauhee pelko että saan kysyisen rokon kun tartuntariski on olemassa kuitenkin.

Mulla on ens viikolla toinen neuvola, kolmas lapsi tulossa. Edellinen oli 12.1. Ilmeisesti n. neljän viikon välein mennään täälläkin, tuo neuvola on rv 13-16 neuvola. Pitää käydä läpi perheen voimavaroja ym. Ekaan sokerirasitukseen oon menossa parin viikon päästä.

Tänään neuvola, muistelin kyseessä olevan esikoisen 3v.neuvola-aika ja mieheni tarjoutui viemään poikulin neuvolaan puolestani niin sain kuopuksen kanssa sillä välin hoidettua kauppareissun ja kotitöitä. Neuvolasta palattua kaikki oli mennyt hyvin, lapsi paino- ja pituuskäyrällä hieman keskimääräistä isompi mutta kuulemma yksi oleellinen puuttui neuvolakäynnistä: MINÄ! Olikin ollut minun neuvola-aikani kyseessä ja ensi viikolla piti olla esikoisen aika mutta onneksi terkkarille sopi että ajat vaihdettiin päittäin :D

Mulla oli toinen neuvolakäynti viikko sitten maanantaina ja silloin th sai sikiön sydänäänet vain vähän vaimeasti kuulumaan, ilmeisesti istukan läpi. Sykkeet kirjattiin ihan normaalisti, mutta itseäni jäi asia vaivaamaan. Kävin sitten tänään (rv 15+0) avoimessa neuvolassa vielä uudestaan kuuntelemassa sydänääniä. Tällä kertaa äänet saatiinkin kuulumaan heti ja selkeästi. Syke oli 160 ja kyllä helpotti kuulla jumpsutus!

Toinen neuvolakäynti eilen ja sydänäänet kuului hienosti. Nyt saatiin ekan kerran kuulla se kunnon ”laukkaääni”! :D <3

Muuten pääasiassa juttelua, toki oli hyvä tarkistuttaa verenpaine ja hemoglobiini taas, olivat onneksi ok molemmat.

Lähdetään viikon matkalle perjantaina niin tää oli kiva saada tehtyä vähän ennen reissua, viikko matkan jälkeen nähdäänkin sitten lääkärin kanssa neuvolassa. :)

Mulla oli eka neuvola rv 9+1. Eli tammikuun loppupuolella. Seuraava on 26.2. Tässä välissä nt-ultra sekä lääkäri äitipolilla rv 12+3. Kolmas näin pitkälle edennyt raskaus siis kyseessä.

Täällä istutaan sokerirasituksessa. Helpommin sujunut ku esikon aikana mutta ei tää herkkua oo. Enää puolisen tuntia niin saa syödä.

Velloo mahassa inhottavasti mutta ei okseta.. jospa tää tästä, toivotaan että arvot on ihan ookoot.

Onko muilla rasituksia tulossa?

Mulle terkka sanoi että joko rasitus tai kotimittaus alkuun. Katsotaan.. iän puolesta rasitukseen kai joutuis, mutta yhdessäkään raskaudessa ei sokereitten kans oo ollu ongelmia..

Mä oon käynyt jo rasituksessa ja koska viikon kotimittailuissa oli kolme kertaa paastoarvo koholla halusi mun neuvolan terkka että mittaan toisenkin viikon ja koitan pitää paastoarvot alle rajan... Ne vaan vaihtelee mulla ihan paaston pituudesta ja aamusta riippuen, hankala vaikuttaa niihin iltasyömisillä.

Pitäis itsekkin mennä, mutta pitää ensin katsoa miehen työvuorot jotta olis lapsenvahti...
Mutta miks niitten aikojen pitää olla aina klo 7? Ei yhtään huvittais rokkonaisten öiden jälkeen nousta 6 jonnekkin sokerirasitukseen :wtf:

Siks ne on aamulla ku yöaika on helpompaa paastota.

Ei tullut radi tuomiota. Hyvät arvot oli ja huh helpotus. Paasto oli 4,5. Tunnin päästä 5,2 ja kahden päästä oli 4,5.

Metsämansikka, meillä neukkutäti oli selvittänyt ja ei oo mitään estettä ettei vois mennä myöhempään. Jos jaksaa siis ite paastota/nukkua myöhempään. Mullakin alkoi tänään vasta klo 9.10 se joten sain nukkua pidempään :-)

Siks ne on aamulla ku yöaika on helpompaa paastota.

Joo, kyllä ton verran tajuan et yöllä on helpompi paastota... Mutta olis edes 8-9 aamulla, niin helpottais elämää kummasti.
Tietysti jos itsellä olisi toi rytmi, että noustaan klo 6, niin eihän silloin olisi mitään ongelmaa. Mutta tuohon mennessä oot hyvällä tuurilla saannut nukuttua sen 4h useammalla herätyksellä niin ei oikeasti innosta mennä sinne väsyneenä ja kärtysenä räkäisten ihmisten keskelle, toivomaan ettet itse saa sieltä mitää kamalaa tautia tuliaisena. Ja se nälkä mikä yöllä on kun 19 jälkeen ei saa syödä, kun on tottunut syömään iltapalan 23 jälkeen kun esikoinen on saannut nukkumaan.
Mulle itselle toi rasitus aivan kamala, ja se armoton närästys joka siittä litkusta tulee hellittää vasta parin päivän päästä vaikka kuinka söisi rennietä.

Kellekkään ei varmaan jäännyt epäselväksi että inhoan yli kaiken tuota sokerirasitusta :)

Metsämansikka, meillä neukkutäti oli selvittänyt ja ei oo mitään estettä ettei vois mennä myöhempään. Jos jaksaa siis ite paastota/nukkua myöhempään. Mullakin alkoi tänään vasta klo 9.10 se joten sain nukkua pidempään :)

Meillä on labra ite päättänyt noi 7 ajat... enään ei ole vaihtoehtoja :confused:

Takaisin