Neuvoja kiitos

Kirppu^

Sukkela juttelija
Meillä on pojan kanssa ongelmia vähän joka asian kanssa johon tarvisin neuvoja ja kokemuksia.
 1. Poika ei syö itse lainkaan,joskus ottaa lusikan käteen mutta ei laita suuhun sillä ruokaa,joskus taas itse otan hänen kädestä kiinni ja koitan laittaa suuhun mutta ei kelpaa vaan kääntää pään pois ja rupee itkemään,ei syö edes sormillakaan,kuinka saan tämän ikäisen syömään itse?

2. Poika ei puhu,muutama sana tulee(mummu,pappa,anna,nönnönnöö=auto),kuinka opettaa hänet puhumaan?Olemme puhuneet sille paljon,leikkien yhteydessäkin puhutaan ja ei auta mikään.Kävimme tänään puheterapeutilla puhumassa asiasta ohimennen ja hän varasi uuden ajan myöhemmin.En haluaisin ruveta käymään siellä vaan haluaisin että saisin poikan puhumaan.

3.Poika ei ymmärrä mitä hänelle sanotaan,esim. jos jotain pyytää antamaan,tuomaan,viemään tai kertoo jotain niin hän ei  tajua.

Auttakaa ken osaa.

*Huolestunut Äiti*
 
Minkä ikäinen lapsi?? Vaikea neuvoa ja sanoa onko tuo ikäisensä tasoista meninkiä, jos ei tiedä sitä ikää :)
 
Hei! 
Tuosta puheen ymmärtämisestä, kyllä lapsesi ikäisen täytyisi jo ymmärtää puhetta vaikkei sitä itse vielä tuottaisikaan. Eikö neuvolassa ole asiaan puututtu? 
Meillä 1,9kk poika, ei puhu kuin muutamia sanoja mutta ymmärtää kyllä kaiken mitä hänelle puhuu. Esim jos sanoo että lähdetään autolla ajamaan, hän kipaisee samantien ovelle. Jos kysyy, mennäänkö tyhjentämään pyykinpesukone, hän tietää minne mennä, samoin jos kysytään mennäänkö suihkuun, hän tietää minne mennä. Ja jos pyytää hakea kirja, hän hakee tms.. 
Meilläkään ei puhuta kuin muutama sana mutta uskon että sekin puhe tulee sitten ajallaan. Meillä poika lähti kävelemään 9,5kk iässä joten luulen että meillä puhe on jäänyt jalkoihin, voi toki johtua muustakin mutta neuvolassakin ovat samaa mieltä ja että vielä ei ole kiire puhumaan. 
Jos hän on kovin omatahtoinen, hän voi sen takia jättää syömättä, meilläkin tätä esiintyy joskus, silloin ollaan vaan topakkana vastassa että nyt on ruoka-aika ja nyt syödään, ennen ei nousta pöydästä jos ei syö! 

En tiedä oliko minusta mitään apua mutta kerroimpa omaa tarinaa vähän.. 
 
Kiitos paljon vastauksestasi.
Tosiaan poikani ei ymmärrä mitä hänelle sanotaan,ollaan koitettu opettaa mut ei auta.Neuvolassa ei olla puututtu mitenkää,otin itse puheeksi asian ja pyysin päästä puheterapeutille..
 
Suosittelisin keskustelemaan ammattilaisen kanssa asiasta ja vaatimaan tutkimuksia pojalle. Aikainen apu on tehokkainnta! :)  Yksinkertaisia pyyntöjä täytyy ymmärtää ja osata noudattaa noin puolitoistavuotiaana. Meillä 1 v 5kk ymmärtää kyllä jos sanoo esim. mene pesemään kädet, mene sulkemaan hana, hae vaippa omasta huoneesta, vie roska roskikseen jne. Osaa myös kaikki kasvojen ja vartalon osat näyttää, jos kysyy esim. "missä pää, silmä, korva, käsi jne."
 Ennen kun saatte apua , kannattaa käydä ukemassa puhetta tukevista ja korvaavista menetelmistä. Teille voisi olla apua esim. pcs kuvista.
Tsemppiä sinne :)
 
Ensinnäkin tsemppiä tutkimuksiin! Toiseksi: onhan pojan kuulo testattu? Tuota puhetta on varmasti turha kiirehtiä, mutta kuten muutkin on kommentoineet, tuon ymmärtämisen pitäisi olla paremmalla tasolla. Jos pojan kuulossa on häikkää, niin silloin tuo ymmärtäminen ja sitä myöten puheen kehittyminen vaikeutuu. Eli suosittelisin ihan lääkärikäyntiä, jossa kuulo testattaisiin kunnolla. Me jouduttiin omaa poikaa käyttämään kuulotutkimuksissa silloin syntymän jälkeen, kun laitoksella ei saatu pojan kuuloa tarkastettua ennen kotiutumista (ainakin siis Tampereella kaikkien vauvojen kuulo testattiin sellaisella pienellä korvaan laitettavalla laitteella).
 
Kiitos vastauksistanne.
Pojalla kuulo on normaali muttei tuo ymmärrä silti mitä esim pyydetää tekee.. en tiedä missä on vika sitten :S huolestuttavaa :/
 
Hei :)
Asia ei valitettavasti ole edistynyt mihinkään suuntaan :/
Pojalla tulee enskuussa 2v neuvola,joten katellaan mitä siellä neuvolatäti tuumailee pojasta.
Se on kyllä todella omapäinen,että ei tee jos ei halua ja ei viitti väkisin itkun kanssa asioita tehdä kuitenkaan.

Ollaan yritetty opettaa kädestä pitäen kaikkea mahdollista pojalle,mut ei tahdo tehdä,ni miten hän voi oppiakkaan mitään :/ siinäpä se pulma taitaa ratkottavaksi ollakki..
 
Joko teillä on neuvola ollut? Ikävää, ettei asiaan vielä ole puututtu. Kyllä vanhemmat sen lapsensa kuitenkin parhaiten tuntee, ja jos tunne on, ettei kaikki ole kunnossa, niin silloin asiaa pitäisi oikeasti tutkia...

Tsemppiä edelleen ja tulethan kertomaan miten asiat etenevät. :)
 
Takaisin
Top