Ne turhat tarvikkeet

Hahah, miten tarpeet onkin erilaisia. Suuri osa noista yllämainituista oli meille todella tarpeellisia. Tuttipulloja on meillä ollut yli 20 kpl, osan uusinut jo kun kulutus niin kovaa. Ilman sittereitä ei meidän arjesta olisi tullut mitään. Kylpytuki hankittiin myös kun vauva heilui niin että aina sai pelätä milloin luiskahtaa veden alle (ja me pestään aina poika yhdessä miehen kanssa). :hilarious:

Turhakkeita oli: Kantoliina - siinä vauva ei viihtynyt ollenkaan vaikka miten siihen yritti kietoa, sama kantorepun kanssa. Kantoreppuun sain sentään muutaman kertaa laitettua pariksi minuutiksi.
Vauvanruoan lämmitin - kaikki laitettu mikrossa, on sen verran nopeampaa.
Imetystyyny - imetys ei onnistunut

Vaatteista hupulliset vauvanvaatteet (sisäkäyttöön tarkoitetut), sukkahousut, pienet pään yli vedettävät bodyt, kaikki "paidat" (ei pysy vikkelän vauvan päällä, bodyt parempia), pikkuvauvojen farkut tai muut kovempaa kangasta olevat vaatteet...
 
Turhia hankintoja osalla lapsista ei käytössä ollenkaan ja toisilla kokeiltu tai pari kertaa käytetty; itkuhälytin, matkasänky, sitteri, kylpytuki, hoitopöytä, paidat ei pysy vauvoilla hyvin, rintapumppu, tutit ja pullot. Kuolalaput.

Jatkossa seuraavalle vauvalle ostan sitten kun tuntuu etten pärjää ilman jotain tarviketta. On niin erilaisia tarpeita riippuen imetyksen onnistumisesta, lapsesta ja silloisesta asunnosta. Kaupoista kuitenkin nopeasti saa haettua jos jotain tarvitsee.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä pian 5 kk täyttävän vauvan kanssa turhakkeiksi osoittautuivat tutit ja rintakumit. Muut hankinnat olleet tarpeen, tuttipullot, rintapumppu, imetystyyny, unipesä, leikkimatto jne. Riepulelut ei myöskään ole vielä kiinnostaneet tyttöä oikeastaan, enemmän kaikki kilisevät ja kopisevat pureskeltavat lelut.

Muoks! Ja vaatteista hupulliset sisävaatteet on vaikeita, sekä pään yli puettavat (ei kietaisumalliset) bodyt jäivät käyttämättä ekana 4 kuukautena oikeastaan. Sellaisten bodyjen laittaminen on vaikeaa kun pieni vauva on kuin löysä ihmisspagetti :p
 
Meillä imetystyyny on ollut kyl ihan kullan arvoinen! Raskausaikana nukuin sen kanssa, sai hyvin tuettua mahaa tai selkää tai jalkoja/lantiota, mitä ikinä halusikin. Nyt imettäessä se on ainoa millä saa ees joten kuten hyvän asennon.

Posliiniset lautaset ja metalliset aterimet on turhia. Sen kyllä tiesin jo etukäteen, enkä niitä siksi hankkinut. Saatiin näitä nimiäislahjaksi. Toisaalta on kiva lahja ja mukava muisto, mutta nyt lähinnä tuolla vievät tilaa kaapista täysin turhana. Ehkä sitten parin vuoden päästä voi ottaa käyttöön :hilarious:
 
Koskaan ei olla tarvittu vaipparoskista, kuolalappuja tai tuttinauhaa.
Meillä taas tuttinauha ehdoton kiinnittää toppapukuun, kun lähdetään vaunulenkille ja vaipparoskin on ollut meidän pelastus koska asutaan ylimmässä kerroksessa ja roskia ei jaksa aina heittää. Ne muovikelmut tuhoaa bakteereita, joten vaipat ei haise eteisessä ollenkaan. :rolleyes:
 
Turhia joita meiltä löytyy: ilmaiseksi saatu sitteri (vauva ei viihdy/varmaan tule hetkeen viihtymäänkään siinä hetkeäkään), Emman halpis rintapumppu (en saanut pumpattua tällä oikein pisaraakaan maitoa: rahat hukkaan- kiva), maidonkerääjä ja kasa liivinsuojuksia. Turhia, joita en edes hommaa: koliikkikeinu, unipesä, kantoliina, vaipparoskis, leikkimatto, imetystyyny ja muu imetykseen liittyvä kuten liivit, korut, vaatteet...

On kyllä vaihdellut kahden lapsen kanssa nämä, niin on erilaista arki nyt, kuin esikoisen kanssa.
Mä en imetä lääkesyistä, niin pullot on meillä tärkeintä :)
 
Meillä ei tultaisi toimeen ilman tuttipulloja, vaikka imetänkin.

Turhia ovat hienot, juhlavat neuletakit/mekot joita on saatu lahjaksi. Vauva (3 viikkoinen) jäystää kaikkea, joten koen napit jopa vaaralliseksi. Sukat eivät pysy jalassa hetkeäkään, mutta eivät pysy kyllä puolipotkuhousutkaan, kun jalat heiluvat koko ajan. Sisällä pidetäänkin vain bodyja, kun meillä on tosi lämmin.

Toivon, että lapsi oppii jossain vaiheessa nukkumaan pinnasängyssään. Nyt suostuu nukkumaan yölläkin vain kainalossa, eli en uskalla tällä hetkellä nukkua juuri ollenkaan.
 
Meillä ei tultaisi toimeen ilman tuttipulloja, vaikka imetänkin.

Turhia ovat hienot, juhlavat neuletakit/mekot joita on saatu lahjaksi. Vauva (3 viikkoinen) jäystää kaikkea, joten koen napit jopa vaaralliseksi. Sukat eivät pysy jalassa hetkeäkään, mutta eivät pysy kyllä puolipotkuhousutkaan, kun jalat heiluvat koko ajan. Sisällä pidetäänkin vain bodyja, kun meillä on tosi lämmin.

Toivon, että lapsi oppii jossain vaiheessa nukkumaan pinnasängyssään. Nyt suostuu nukkumaan yölläkin vain kainalossa, eli en uskalla tällä hetkellä nukkua juuri ollenkaan.
En tiedä auttaako mun neuvo, mutta munkaan vauva ei nukkunut muualla kuin sylissä alussa. Mä nukuin sohvalla vauvan kanssa tai nojatuolissa. Sohvan viereen laitoin esim. sohvapöydän tai muuta tavaraa, ettei tippunut. Kerran vauva löytyi mun jalkovälistä, mutta ei voinut tippua joten kaikki oli hyvin. Pikkunen oli siinä vaan tyytyväisenä kuorsaamassa.:hilarious:
 
Mä oon harkinnut imetystyynyn ostoa, mutta kaikki tuntuu olevan joko ihan täysin niiden kannalla, tai pitää niitä täysin turhina. Tavallinen tyyny ei oikeen toimi ja ilman tyynyä tulee niskat kipeeksi.

Nyt 3 viikkonen vauva, eikä yhtään tavaraa olla hankittu joka olisi jäänyt turhakkeeksi. Toki ei olla mitään ylimääräistä ostettukkaan etukäteen, vaan nimenomaan niin päin, että ostetaan vasta sitten jos tarvitaan.
 
Mä oon harkinnut imetystyynyn ostoa, mutta kaikki tuntuu olevan joko ihan täysin niiden kannalla, tai pitää niitä täysin turhina. Tavallinen tyyny ei oikeen toimi ja ilman tyynyä tulee niskat kipeeksi.

Nyt 3 viikkonen vauva, eikä yhtään tavaraa olla hankittu joka olisi jäänyt turhakkeeksi. Toki ei olla mitään ylimääräistä ostettukkaan etukäteen, vaan nimenomaan niin päin, että ostetaan vasta sitten jos tarvitaan.
Minulla oli Kuopuksen kanssa Lidlin pötkötyyny, tykkäsin tosi paljon. Kahdella ensimmäisellä käytin tavallisia tyynyjä aseteltuna pötköksi.
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon harkinnut imetystyynyn ostoa, mutta kaikki tuntuu olevan joko ihan täysin niiden kannalla, tai pitää niitä täysin turhina. Tavallinen tyyny ei oikeen toimi ja ilman tyynyä tulee niskat kipeeksi.

Nyt 3 viikkonen vauva, eikä yhtään tavaraa olla hankittu joka olisi jäänyt turhakkeeksi. Toki ei olla mitään ylimääräistä ostettukkaan etukäteen, vaan nimenomaan niin päin, että ostetaan vasta sitten jos tarvitaan.

Mulla on imetystyyny just tosta syystä. En keksi mitään syytä miksi tää olis turha :D
 
Mä oon harkinnut imetystyynyn ostoa, mutta kaikki tuntuu olevan joko ihan täysin niiden kannalla, tai pitää niitä täysin turhina. Tavallinen tyyny ei oikeen toimi ja ilman tyynyä tulee niskat kipeeksi.

Nyt 3 viikkonen vauva, eikä yhtään tavaraa olla hankittu joka olisi jäänyt turhakkeeksi. Toki ei olla mitään ylimääräistä ostettukkaan etukäteen, vaan nimenomaan niin päin, että ostetaan vasta sitten jos tarvitaan.

Omakin vauvani on vasta vähän yli 3-viikkoinen, eikä tosiaan hankittu etukäteen muuta kuin sänky. Muita tarvikkeita on hankittu tarpeen mukaan. Tosin iso osa tavaroista on esikoisen vanhoja. Itse olen imettänyt nojatuolissa tavallisella tyynyllä. ( imetystyyny ei edes mahtuisi siihen tuoliin ) Minä sain kokeilla imetystyynyä 2-viikkoisen neuvolassa.
 
Mulla on imetystyyny just tosta syystä. En keksi mitään syytä miksi tää olis turha :D

Itse aikoinaan pähkäilin tämän olevan anatominen juttu. Mulla on pienet rinnat, pienet olivat myös maitoa täynnä ollessaan, ja vaikka vauvaa piti sylissä olevan tyynyn päällä, ei hän silti ylettynyt siitä rinnoille, ilman että tyynyä nosti. Siinä vaiheessa mun mielestä siis aika sama, nostanko vauvaa ilman tyynyä vai sen kanssa. Toisekseen mun lapsi oli aika pieni ja söi nopeasti, kädet, hartiat ja niska eivät siis ehtineet rasittua hänen pitelystään siinä ajassa mitä hän tissillä viihtyi.
 
Mä taas imetin käsi reittä vasten, ei mulla siihen mitään tyynyä väliin mahdu. Kai mulla sitten rinnat roikkuu niin paljon, tai on paksut reidet kun b kuppi vaan on :grin
 
Mulla taas pienet rinnat ja tyyny ei riitä, mutta imetystyynyn saa taitettua kaksin kerroin niin että ylettää muttei ole kuitenkaan liian korkea. :)
 
Kuolalaput oli turhia, aika vähän myös harsoja tarvittiin, hoitopöytä oli turha ja mitähän muita näitä on. Sukkahousut.
 
Tulipa vielä mieleen...
- 50-56cm housut oli turhia, koska meillä käytettiin lähinnä puolipotkuhousuja.
- 50-56cm bodyt oli turhia, koska käytettiin vain kietaisubodeja
- Ei oltais tarvittu niin paljon leluja
- Imetystyyny jäi käyttämättä jostain syystä, vaikka tiedän kokemuksesta että se on ihan hyvä pulloruokinnassakin.
 
Takaisin
Top