Napatyngän irtoaminen

Josefina

Näppärä viestien naputtelija
Meillä irtosi tänään napatynkä.
Se oli melkein irti jo eilen illalla ja se ei näytä yhtään siltä miltä pitäisi.. Se on jotenki kauheen aukinainen ja siel on sellanen uloke[:o]  lihaklöntti niin sanotusti..  Sain kauheen hysteerisen itkukohtauksen eilen että onko napa irronnut liian aikaisin.. Nyt sitten se irtosi ja se jäi sellaiseksi ns. avonaiseksi ja se klöntti on siinä myös.. oon koko aamun panikoinut ja itkenyt sitä..

Onneksi kohta tulee neuvolantäti niin hän osaa sen katsoa![&o]
Onko muilla kokemuksia? Ja millaisia.. Kirjoitan tänne heti kun saan tietää onko se normaalia vai ei ja mikä on hätänä jos joku on.. Haluan vaan jakaa tästäkin kokemuksia koska mistä hitosta voi tietää millanen sen kuuluu olla [8|][:(]
 
No meillä irtos tasan viikon iässä ja on ihan normaalia. Joillain saattaa irrota vielä aiksemmin. Se oli sellanen "rusina". Haisi (ihan helvetin) pahalle[:D] Irtoomisen jälkeen se napa on sellanen vähän verinen ja pitää viel putsailla, kunnes "normalisoituu".
Luulisin, että tiedänkin vauvalla ihan normaali irtoaminen. Toki hyvä, että neuvolatäti sen voi tänään tsekata!
 
No niin, täti kävi.  Ihmetteli hiukan myös tuota uloketta mutta sanoi ettei se ole vaarallista ja se kyllä mukautuu sitten napaan. Hiukan oli kuulemma napasientä mikä voi vaikuttaa myös asiaan. Laittoi jotain harmaata ainetta napaan joka tehoaa siihen sieneen ja nyt tänään ei saa napaa putsata.

Oon niin helpottunut [:)][:)][:)]  Täti  vielä sanoi että napaan ei juuri koskaan voi tulla mitään mikä olisi vauvalle vaarallista.

Tässä siis meidän draama. Toivottavasti jos jollain on samoja paniikkeja niin saa tästä ehkä jonninmoisen avun..  Koska mä en ainakaa löytäny googlettamalla juurikaan tietoa..
 
Meillä irtosi kuuden päivän iässä, tipahti lavuaariin, kun isi pesi pyllyä![:D] Irtoamisen jälkeen napa vuoti useamman päivän ja sitä sai putsailla joka vaipanvaihdon yheydessä. Nyt napa on jo kunnossa, vähän on kuivunutta verta/rupea jäljellä (irtoamisesta pian kaksi viikkoa).
Taitaa tuokin olla aika yksilöllistä, että milloin irtoaa ja miten paranee. Vuoto ja haju ovat normaaleja kuulemma, mutta jos näyttää kovin ärtyneeltä/punaiselta, niin kannattaa tarkastuttaa, ettei oo tulehdusta.

Josefina: Hyvä, että tänään tulee neuvolantäti katsomaan, niin saat mielenrauhan! Toivottavasti kaikki kunnossa![:)]
 
Meillä irtosi neljän päivän iässä; onneksi samana päivänä oli käynyt neuvolantäti aiemmin ja jättänyt spreetä: putsattiin sitä sillä, sillä haiskahti vähäsen neukkutädin mielestä. Nyt napa on jo tosi siistin oloinen, mutta uskollisesti mä sitä vieläkin putsailen.. tuo sieni tulee kuulemma "lähes kaikille" sanottiin sairaalassa. Siksi "vähän hysteerisenä" putsailen spreelläkin vielä. Vaikka eipä kai siitä mitään haittaakaan ole...
 
Mä jo täällä kotona itkeskelin, kun tuli semmonen huonoäiti tunne, että tuo on varmasti tulehtunut tuo napa, kun se haiskahtaa....en osaa siis sitäkään hoitaa kunnolla. se kyllä haisi jo siel sairaalassa ollessa.....

mut ei se haju taidakaan olla niin paha merkki, vai? tai siis muillakin näin ollut eikä oo välttämättä tulehtunut?
 
Meilläkin hiukan haiskahti sairaalassa ja hoitaja sanoi että voi septidinillä aina välillä putsauksen jälkeen desinfioida niin se auttaa.
 
M puhdistelin aina kun vaipan vaihdoin siyä napaa. Ennenkö irtos 6päivän ikäsenä siitä lähti aika paljon keltasta töhnää. Ei hajua. Ja vuoteli joirakin päiviä ihan verta irtoamisen jälkeen.

Ja joo septidiniä suositellaan puhdistukseen. Mulla oliki sellnen pieni suihkupullo sitä septidiniä ja koin sen tosi käteväksi käyttää. Yks kaks suihkausta napaan ja sit pumpulipuikolla pyräytys nii hyvin puhdistu.

Mä en muit lakkeja käytäkkään ku naruilla varustettuja. ku ne muut musta pysy päässä. Ainakin jos vaunuissa yhtään äheltää se on mis sattuu se pipo jos ei ole nauhoilla kiinni. Mut nää on nii makuasioita. Mun veli vaimoineen käytti ihan vauvana kaikilla muksuillaan paljon kietaisupaitoja ku tykkäsivät niistä. Ja musta ne on sit taas ihan pyllystä ku nousevat korviin ja mä suosin bodyja.
 
Meidän pojalla napanuora oli kuulemma todella paksu. Kuuden päivän ikäisenä neuvolantäti arveli ettei se lähde ilman apua irti ja laittoi napaan laapista, sitä harmaata ainetta puikolla. Seuraavana päivänä se sitten tipahtikin itsestään pois ja puhdistelin kuivuneet veret ja eritteen pois navan päältä. Kukaan vaan ei minulle kertonut, että napa täytyy avata sormilla ja puhdistaa vielä sieltä sisältäkin tyngän irrottua! Tuuraava terveydenhoitaja ripittikin minua siitä ja sai tuntemaan todella huonoksi äidiksi [&:] Napaan piti laittaa laapista vielä kaksi kertaa, että sieni saatiin lähtemään pois.. "Eikö ne siellä sairaalassa muka neuvoneet navan puhdistusta? Ei nuoret äidit välttämättä tiedä eivätkä osaa kysyä" (suora lainaus terkkarin suusta). Juu kyllä neuvoivat ja näyttivät miten TYNGÄN hoito tapahtuu, siitä ei ollut mitään puhetta kuinka jatkossa napaa hoidetaan [:@] Enhän minä tajunnut mennä napaa aukomaan puhdistaessa kun se oli kiinni ja siisti.. Vähän arastelinkin napaan koskemista ja pelkäsin että satutan vauvaa tai jotain..

Näin siis meillä. Halusin jakaa meidän "napatarinan" siltä varalta, jos joku tekee kuin minä. Toinen neuvolantäti lohdutteli eilen, että napa on nyt oikein hyvän näköinen, eikä siitä aiheutunut mitään haittaa vauvalle vaikken ilman opastusta osannut hoitaa napaa oikein [:)]
 
Meiltä lähti napatynkä tänään[:)] sattui hyvin, kun oli just neuvolatäti vierailulla niin hän sitten putsasi sen ja laittoi jotain ainetta. Toivottavasti lähtee hyvin paranemaan, kun oli vähän iljettävän näköinen. Tai no, onhan se napa nyt sentään paljon paremman näköinen kun sen tyngän kanssa![:D]
 
Miten kauan teillä on napa vuotanut verta tyngän irtoamisen jälkeen? Vauvan ollessa viikon ikäinen lähti tynkä, mutta vuotaa vieläkin vähän. [8|]
 
Takaisin
Top