Nämä kamalat finnit!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Yppy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Yppy

Näppärä viestien naputtelija
Kun lopetin pillerien käytön, sain kamalan aknen. Puolisen vuotta sinnittelin, kunnes uskalsin lääkärin luoksi. Ihotautilääkäri määräsi heti tetrasykliini-reseptin ja lääke todellakin auttoi! Valitettavasti tetrasykliinit eivät sovi raskaana oleville (etenkään toisella kolmanneksella) ja lääkäri kehotti lopettamaan niiden käytön heti jos huomaan tulleeni raskaaksi.

Nyt finnit ovat tulleet takaisin entistä ilkeämpinä. Niitä on paljon, ne ovat isoja, ne ovat kipeitä, ne ovat punaisia. Olen ihan hätää kärsimässä! Mitkään kaupan Clerasilit, kuorinnat ym. eivät tähän auta. Lisäksi minulla on kamalan kuiva iho, eli vaikka naama kukkii niin samalla se huutaa kosteutusta.

Mitä hittoa tehdä? Tiedättekö, onko olemassa mitään aknelääkettä, jota voisi syödä raskauden aikana? Kannattaako edes mennä ihotautilääkärille ja maksaa siitä lystistä jos ainoa vastaus on että pitää vain kärsiä?

No tuota, mulla on ollu finnei jo noin 23 vuotta. Välillä ne pahenee ja välillä iho on parempi. Niihin on vaan turtunu, en mää enää niistä enää silleen kärsi. Lääkkeitä en ole niihin koskaan käyttänyt, joten niissä en osaa neuvoa. Nuorena käytin Clerasilia, mutta se kyllä kuivatti naamaa liikaa. Nykyään pesen kyllä päivittäin tavallisella geelillä tai pelkällä vedellä. Ja pidän hiukset pois otsalta, ettei niitten takia mikään pääse muhimaan. Vaiks sulla nyt on ikävä olo niin aatteles, ei se raskaus kestä kuin 9 kk. Voithan sen jälkeen siirtyä pillereihin tai siihen jo käyttämääsi lääkkeeseen. Yritä jaksaa. Mäkin jaksan [:)] 

Voi Yppy meillä on ihan samanlainen iho! En ehkä sanoisi omaa tilannetta kovin pahaksi akneksi, mutta isoja kipeitä näppyjä on kokoajan naamassa, ainakin pari!-kolme, siihen lisäksi sitten juuri hävinneistä punaiset läikät.. Vähän aikaa sitten tuli toiseen poskeen KOLME ihan vierekkäin kolmioon.. Minä soin Diane Novaa ennen masuasukin yritystä, sain ne silloin aikanaan ihon takia. Ja nyt on taas ihan kuin ennen pillereitä! Ja tuo vaivaa minuakin ja että miten rasvata, kun muuten iho on tosi kuiva pesun jälkeen. Silti sitten päivällä iho rasvottuu selkeästi! Inhottavaa! Eniten ärsytää se, etten tahdo ihan ilman meikkiä lähteä enää mihinkään. On laitettava edes näppyjen päälle peiteainetta, koska muuten näytän ihan teinille! 
Joku on koittanut minua lohdutella, että kyllä ne alkuraskauden jälkeen häviää, mutta ei täällä ainakaan ole hävinnyt mihinkään vielä! 16+6 tänään! [:'(] No, reilu 5kk jäljellä, täytyy sitten alkaa taas vetämään jotain. 

mulla on ollut iho raskauden aikana paremmassa kunnossa kuin koskaan. pari kertaa viikossa kuorin ihon, ehkä sekin edesauttaa.

Menisin ihotautilääkärille, ei se niin paljoa maksa. Saat kuitenkin siitä kelakorvauksen ja mielenrauhan, kun sinulle sanotaan onko mitään tehtävissä.

Ihotautilääkäri kielsi joskus ex-mieheltäni clearasilien yms. käytön samalla, kun määräsi antibiootteja ihotulehduksen hoitoon. Clearasilit yms sopivat rasvateinifinni-iholle, mutta ei akneiholle. Finnithän on normaaleja, mutta akne on ihosairaus. herkkä iho on melkein poikkeuksetta kosteutusta vaativa eikä sitä saa kuivattaa ja ärsyttää noilla teini-iän myrkyillä.

Itselläni muuten nimenomaan e-pillerit pilasivat muuten hyvän ihon, joka alkoi puskea finniä kuin hullu. Siksipä usean merkin kokeilemisen jälkeen jätin pillerit kokonaan jo ajat sitten.

Mulla puhkes paha akne pillereiden lopettamisen jälkeen.Kaveri,joka on lääkäri ja tietää meidän toiveista tulla raskaaksi,neuvoi,että apteekista saa sellaista pesugeeliä ja siihen sopivaa rasvaa,joita voi käyttää,vaikka tulis raskaaksi.En nyt muista nimeä,mutta oli sellanen vihreevalkonen purkki (ehkä Wash-jotain?) ja siinä oli jotain %-merkkejä kuvaamas aineen vahvuutta.Osaavat varmasti apteekista auttaa.Mulla toimi hyvin.Kuivattaa kyllä vähän ja saattaa ärsyttää ihoa,mutta mulla kyllä kans herkkä ja kuiva iho.Ainut miinus oli,että aine värjäs pyyhkeet ja vaatteet tai siis vei niistä värin...Myös kosmetologin puhdistuksesta oli apua.Ja apteekista muuten antoivat mulle myös voiteen,joka oli pintakuivalle iholle ja sisälsi myös antiseptisia aineita (Wichyn?).

Mulle kävi myös aikoinaan niin, että kun jätin pillerit pois, tuli akne (ei siis mitään paria näppylää, vaan kunnon akne). Aloitin pillerit vähän ajan päästä uudelleen (silloin ei tarkoituksena ollut tulla raskaaksi, vaan jätin muista syistä pois).

Nyt olen käyttänyt Aloe Vera-tuotteita, koska monien mielestä se on maailman paras ihonhoitotuote. Ja alan olla itsekin sitä mieltä (yleensä pidän kaikkea huuhaana). Päivittäin otan Aloe Vera-mehua 30ml (aamuisin tyhjään mahaan). Se on pitänyt myös suolen toiminnassa, ei tarvitse kärsiä ummetuksesta. On turvallinen raskausaikana. Täysin luonnonmukainen tuote. Sillä on myös paljon muita terveysvaikutuksia.

Juoman lisäksi käytän Aloe Vera-voiteita. Ensimmäistä kertaa löysin voiteen, joka ei jätä ihoa rasvaiseksi, vaan todella imeytyy ja pitää ihon mattana. Ennen sai aina hävetä kiiltävää otsaa ja nenää, vaikka oli juuri laittanut puuteria (enää en muuten puuteria käytäkään, jos en muutekin meikkaa jotain juhlaa yms. varten). Käytän kosteuttavaa voidetta sekä voidetta, joka sisältää propolista. Propolis on luonnon oma antibiootti, joka sopii mm. akneiholle.

Tuotteita saa kahdella tavalla. Toinen tapa on ostaa jälleenmyyjältä ja toinen tapa on ostaa itse nettikaupasta. Kun ostaa itse, pitää ensin rekisteröityä jälleenmyyjäksi. Itse olen jälleenmyyjä, mutta en aktiivisesti myy tuotteita (tästä saisi kasvatettua itselleen tuottoisan bisneksen, jos olisi aikaa ja haluja), vaan ostan omiin tarpeisiin. Jotkut kaverini kyllä ostavat kauttani tuotteita. Kun ostan itse, san tuotteet huomattavsti edullisemmin.

Jos haluaa ensin testata tuotteita, kannattaa ottaa yhteyttä jälleenmyyjään ja ostaa haluamansa tuotteet. Kaikilla tuotteilla on 90 päivän palautusoikeus. Ja purkit ja purnukat saa (tai oikeastaan pitää) palauttaa tyhjinä, jotta voit palauttaessasi sanoa kokeilleesi, mutta et saanut apua. Jälleenmyyjät löytää osoittesta http://www.foreverliving.se/fi/koti

Mä olen käyttänyt suunnilleen 8kk ja en aio lopettaa. Iho on ollut munkin ongelma, mutta nyt siitä ei enää tarvitse kärsiä!! [:)]

Minulle puhkesi myös akne pillereiden lopettamisen jälkeen. Ennen raskaaksi tuloa söin muutaman viikon antibioottikuurin, joka auttoi. Mutta se piti lopettaa, kun alkaa edes yrittää raskaaksi tuloa. Itse olen ymmärtänyt, ettei mitään aknelääkettä saa käyttää raskauden eikä imetyksen aikana. Osa lääkkeistä on jopa sellaista myrkkyä, että ehkäisystä on huolehdittava usean kuukauden ajan kuurin loputtuakin.

Joillakin iho paranee raskauden puolen välein tienoilla, mutta ei kaikilla. Itselläni on nyt 21. viikko menossa. Välillä iho on ollut jopa hyvä, mutta nyt taas ihan kamala. Hoitona olen käynyt ihonpuhdistuksessa säännöllisesti ja tietysti huolehtinut itsekin ihon pesut aamuin illoin ja kosteutus on tärkeää. Normaalissakin rasvaisessa ihossa on tärkeää kosteutus. Jos iho on kuiva, se alkaa tuottaa entistä enemmän talia/rasvaa korjatakseen kuivaa ihoa ja seurauksena on finnejä. Eli älkää jättäkö kosteusvoiteiden käyttöä finneistä huolimatta.

Minä olen jotenkin tyytynyt osaani... että naama kukkii nyt raskauden ja imetyksen ajan. Sitten pyrin hoitamaan aknen kuntoon (ennen seuraavaa raskautta [;)]).

Mulla pamahti kauheat hormoni näppylät kun raskaus alkoi. Välillä naama näyttää paremmalta ja sitten taas yhtäkkiä pamahtaa takas ;( onkohan niihin mitään voidetta mikä vähentäisi niit ? [:-]

Sannasofia, tässä ainakin 30 viikkoa eri keinoja nimenomaan raskaudesta johtuvien hormonifinnien poistoon kokeilleena, sanoisin, että ei ole... Toivon ihoni palautuvan entiselleen joskus sitten ensi vuonna :)
Mutta älä ihmeessä säkään kokeile noita teinisarjoja (clearasil yms.) sillä ne tosiaan tekee vaan enempi hallaa aikuisen iholle!
Paras mitä voit tehdä, on kosteuttaa, kosteuttaa ja kosteuttaa. Paljon vettä (jo ihan raskaudenkin takia) pitkin päivää ja kosteuttavat rasvat nassuun!

Syöttekö riittävästi D-vitamiinia? Sehän on yksi ihon terveyden osatekijä. Itse lisäsin annostusta jokin aika sitten pariin pilleriin päivässä ja lisäksi myös raskausmonivitamiinissa ja kalaöljykapseleissakin on D-vitamiinia, joten mun annostus pitäisi olla kohtalainen. Viime aikoina olen huomannut, että ihoni on tavallista parempi. En väitä varmasti, että se johtuisi D-vitamiinin lisääntyneestä syömisestä, mutta pidän sitä mahdollisena. Nykyäänhän suositellaan ihan reilusti D-vitamiinia, joten yliannostus ei ole lähellä vielä itsellänikään. Vasta 50 mikrogrammaa on jonkinlainen raja, jota ei suositella ylitettäväksi. Eli heitetään nyt lonkalta vaikka, että noin 20-40 mikrogrammaa voisi olla aika optimaalinen terveyden kannalta. Esim. mun tämänhetkisissä D-vitamiineissa on 10mg/kpl, mutta niitähän on eri vahvuisia pillereitä.

Itselläni on ollut teini-ikäisestä lähtien rasvoittuva sekaiho ja finnejä oli pitkään aikuisikään ja toisinaan tulee vieläkin (yli kolmikymppisenä), mutta tosiaan nyt viime aikoina on ollut tosi hyvä iho. [:)]

27+3

Sininen, mä käytän sen verran paljon maitoa päivittäin (litra yleensä menee ainakin), että oon sit jättänyt D-vitamiinit muille. Ostin kyllä joskus kesällä ne raskausvitskut, mutta kuinka kävikään, se purkki on tuolla edelleen avaamattomana :D Ehkä täytyy imetysaikana kokeilla muistaa ottaa, kun sillon saattaa oma ruokailu kärsiä, jos on hankalaa pienen kanssa...

Ei siit litra maidosta saa tarpeeks Dtä raskauden aikana.

Mitä tule noihin finneihin, suosittelen kasvonaamioita, jotka avaa ihon ja antaa sen hengittää, sekä rasvaamista.

Kiitos tosi paljon kaikille vastanneille! Taitaapa olla niin, että varaan ajan ihotautilääkärille "just in case", kun YTHS:n kautta erikoislääkärin aika maksaa vain 4 tai 5 euroa. Tässä ei tosiaan ole kyse mistään muutamasta finnistä, vaan ihan aknesta. Finnejä on paitsi naamassa, myös hiuspohjassa, niskassa, selässä ja rintakehässä [:@]

Kuivaan ihoon ostin Lumenen Arctic Aqua -kosteusvoiteen, jota olen käyttänyt joskus aiemminkin. Se on tosi hyvää, kevyttä ja imeytyy nopeasti mutta myös kosteuttaa lempeästi! Kirvely ja kutina on loppunut kokonaan, jes!

Koko iholle en enää viitsi levitellä mitään kuivattavia voiteita, mutta kipeimpiä näppylöitä kuivattelen Garnierin pikkuisen SOS-puikon, joka on iholle hellempi mutta finneille ilkeämpi kuin aiemmin käyttämäni apteekin tökötti (oli sitä apteekin vihreän-valkoista sarjaa, jonka tuotteista ihoni ei muutenkaan pidä). Ja sit hoitavaa peitepuikkoa päälle niinä päivinä, joina en kestä katsella naamaani kovin kauaa peilistä.

Jotain virkistävää ja rauhoittavaa naamiota voisin vielä kokeilla. Jos eivät akneen auta, niin ainakin niistä tulee hyvä olo!

En tiedä nyt liittyykö tämä raskauteen, mutta muutama päivä sitten tuli ihan pieni mutta aivan järkyttävän kipeä finni niinkin outoon paikkaan, kuin tuohon "suoliluun" päälle. Mulla kun se on niin luiseva kohta, eli ne "törröttää" eikä siis siinä ole pehmustetta alla. Ja minulla kun nuo housut ovat juuri sen kohdan päällä, niin jumaliste kun on ollut hankalaa sen kanssa [:@] Toivottavasti se nyt ei kaupan päällisiksi vielä ole tulehtunut...

ALKUPERÄINEN: miiuhoo

En tiedä nyt liittyykö tämä raskauteen, mutta muutama päivä sitten tuli ihan pieni mutta aivan järkyttävän kipeä finni niinkin outoon paikkaan, kuin tuohon "suoliluun" päälle. Mulla kun se on niin luiseva kohta, eli ne "törröttää" eikä siis siinä ole pehmustetta alla. Ja minulla kun nuo housut ovat juuri sen kohdan päällä, niin jumaliste kun on ollut hankalaa sen kanssa [:@] Toivottavasti se nyt ei kaupan päällisiksi vielä ole tulehtunut...

Mä olen kanssa saanut tuollaisen kipeän finnin, mutta alushousujen saumakohtaan. Kipeä kuin mikä, ratsastaessa vielä hankasi lisää![:@]

Takaisin