Näköharhat synnytyksen jälkeen/Näköhäiriöt

Pingviiniemo

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Heinäkuiset 2021
Hei! Onko muita joilla on ilmennyt ohimenevä aurallinen migreeni synnytyksen jälkeen tai muita näköharhoja/näön hämärtymistä? Luin että voi viitata Cadasil-tautiin ja tietenkin huolestuin.

Mulla ilmeni ekaa kertaa synnytyksen jälkeen. Ennen sitä pää edes särki harvoin.

Olisi kiva kuulla kokemuksia.
 
Mä en tiedä mikä tämä mun kokemus on, mutta lasten ollessa pieniä, noin 1v ja 3v, sain keväällä muutaman kerran noin 20min kohtauksia, jolloin silmissä vilkkui sahalaidat ja sitten se loppui ja päähän jäi raskas olo loppupäiväksi, mutta päänsärkyä ei tullut.

Nuo jäivät pois aika nopeasti, kunnes nyt vuosia myöhemmin tässä raskaudessa sain vastaavan "kohtauksen" (keväällä, kirkas auringonpaiste) viime viikolla. Sahalaitaa vilisi näkökentässä noin 20min ja vähän raskas olo sen jälkeen pari tuntia. Uskon, että liittyy johonkin raskaus- ja imetyshormoneihin sekä kirkkaaseen valoon. Mulla ei ole migreenitaipumusta tai edes päänsärkyä kovin usein.
 
Heips! Tuli vastaan uutta tietoa näköhäiriöistä raskaana ja ilmeisesti yllättävän monella on ohimeneviä näköhäiriöitä lapsivuodeaikana just hormoneihin liittyvää. En ymmärrä miksei niistä puhuta enemmän. 🤔
 
Minulla on aurallinen migreeni ja normaalisti saan kohtauksia 1-2krt vuodessa (ei onneksi kovin pahoja).Raskausaikana sain miltei kerran kuussa. Ainakin minulle sanoi muistaakseni lääkäri, että osalla migreenipotilaista loppuu kokonaan kohtaukset raskausajaksi ja osalla niiden määrä kasvaa paljon. Eli sikäli en ihmettelisi, vaikka ns terveellekin tulisi näitä kohtauksia helpommin.
 
Takaisin
Top