Mysteeri varhaisultrassa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M92
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
M

M92

Vieras
Moi! Tässäpä teille mysteeri ratkottavaksi. Selitystä todella kaipailen…
Faktat:
- viimeiset kuukautiset alkaneet 17.8.
- positiivinen raskaustesti tehty 12.9. (Useampi ja peräkkäisinä päivinä)
- varhaisultra 5.10., jolloin kuukautisista laskettuna rv7+0. Varhaisultrassa näkyi vain sikiöpussi, jonka perusteella lääkäri sanoi että on rv 5-6.
- tänään 20.10. kontrolliultra, jossa löytyi alkio ja vahva syke. Viikot ultraavan lääkärin mukaan 6+1.

En niinkään ole nyt huolestunut pienistä viikoista, lääkäri sanoi että edelliseen ultraan verrattuna kaikki on edennyt normaalisti. Kontrolli taas kahden viikon päästä. Mutta miten ihmeessä on mahdollista, että olen tehnyt positiivisen raskaustestin jo syyskuun puolessa välissä? Eihän mun ole mahdollista ollut olla edes raskaana silloin?? Ja raskaustestin osasin tehdä silloin, koska alkoi niin järkyttävä pahoinvointi ja tissit kipeytyivät, ihan samat olot kuin ensimmäisessä raskaudessa.

Taustalla pillereiden käyttöä muutama vuosi edellisen jälkeen, kuukautiskierto ei ole ehtinyt vakiintua. Eli superpitkä kierto tai vaikka tuplaovulaatio on mahdollinen. Mutta se on mysteeri miten useita positiivisia testejä on mahdollista tehdä ennen luultua hedelmöittymistä…

Kokemuksia, vertaistukea tai parhaita selityksiä?

Onpas kyllä todella mysteeri... Mä oon huono matikassa, mutta voisko olla mahdollista, että ensimmäisten testien aikaan olit raskaana ja meni kesken ilman vuotoa, eli alkio katosi. Vanishing twin syndrooman tiedän, missä keho nappaa osan alkioista eikä tule vuotoa. Ja sit ois tullut pian uusi ovis ja raskaus, joka ois nyt näillä viikoilla.

En siis tiedä onko mahdollista, mutta spekuloin vaan. 😃 Ihana jos kaikki hyvin ja pieni porskuttaa.

Moi! Tässäpä teille mysteeri ratkottavaksi. Selitystä todella kaipailen…
Faktat:
- viimeiset kuukautiset alkaneet 17.8.
- positiivinen raskaustesti tehty 12.9. (Useampi ja peräkkäisinä päivinä)
- varhaisultra 5.10., jolloin kuukautisista laskettuna rv7+0. Varhaisultrassa näkyi vain sikiöpussi, jonka perusteella lääkäri sanoi että on rv 5-6.
- tänään 20.10. kontrolliultra, jossa löytyi alkio ja vahva syke. Viikot ultraavan lääkärin mukaan 6+1.

En niinkään ole nyt huolestunut pienistä viikoista, lääkäri sanoi että edelliseen ultraan verrattuna kaikki on edennyt normaalisti. Kontrolli taas kahden viikon päästä. Mutta miten ihmeessä on mahdollista, että olen tehnyt positiivisen raskaustestin jo syyskuun puolessa välissä? Eihän mun ole mahdollista ollut olla edes raskaana silloin?? Ja raskaustestin osasin tehdä silloin, koska alkoi niin järkyttävä pahoinvointi ja tissit kipeytyivät, ihan samat olot kuin ensimmäisessä raskaudessa.

Taustalla pillereiden käyttöä muutama vuosi edellisen jälkeen, kuukautiskierto ei ole ehtinyt vakiintua. Eli superpitkä kierto tai vaikka tuplaovulaatio on mahdollinen. Mutta se on mysteeri miten useita positiivisia testejä on mahdollista tehdä ennen luultua hedelmöittymistä…

Kokemuksia, vertaistukea tai parhaita selityksiä?
Valitettavasti omilla kokemuksilla ei kuulosta hyvältä... Mulla aiempi km jatkoi kasvua ja kehitystään kyllä mutta sillä erolla että sykettä ei löydetty koskaan. Tuli jatkuvasti viikon jäljessä ovulaatiosta. Viimeisin mitta rv 7+3 oli 6+3 ja sitten 8+0 oli jo alkanut hajoamaan. Kaikki mitä silloin googlettelin tuosta hitaasta kasvusta viittasi kehityshäiriöön. Toivoisin niin kovasti että sulla olis kaikki hyvin, mutta oma kokemus oli huono. Uskoisin että tuo seuraava kontrolli antaa vastauksia mutta odottaminen on varmasti vaikeaa. Tsemppiä epäselvään tilanteeseen. ❤

Mä komppailen @Jossu123 a. Munkaan kokemuksella ei kuulosta hyvältä. Meillä oli myös että alkio ei vastannut viikkoja ollenkaan ja mikään ei matemaattisesti täsmännyt. Ekassa ultrassa oli 6+0 kun piti olla 7+2 ja tokassa oli kahdessa päivässä kasvanut kaks päivää ja sydän alkanut lyömään ( mitä ekassa ultrassa ei ollut) ja lopulta päätyi keskenmenoon. Tsemppiä sinne ja toki myös toivon että teillä tulisi onnellisempi loppu❤️ Nyt vaan päivä kerrallaan.

Tänään kävin neuvolassa ja terkan kanssa asiaa pohdittiin. Sanoi, ettei ikinä ole törmännyt vastaavaan, noin suureen heittoon. Todennäköisin selitys mikä keksittiin on, että olen plussatestin tehnyt lähes välittömästi hedelmöittymisestä (ensimmäinen testi haalea plussa) ja ultrassa mahdollisesti mittavirhe. Kuulemma tässä vaiheessa ultraaminen on niin paljon ultraajasta riippuva, milli sinne ja toinen tänne niin eroa tuleekin siitä jo viikko. Lisäksi alkiolla tässä vaiheessa oleva ”häntä” ja sen asento vaikuttaa myös tulokseen. Vähänkään kippurassa enemmän on pari milliä pois. Heittoa kuukautisista laskettuihin viikkoihin on silti varmasti, mutta niin oli esikoisestakin nt-ultrassa viikko. Lääkäri ja terkka pitävät molemmat raskautta normaalisti etenevänä ja sanovat että todennäköisesti kaikki ihan ok, ovulaatio/hedelmöittyminen vaan on ollut myöhemmin mitä kuviteltu.

Valitettavasti omilla kokemuksilla ei kuulosta hyvältä... Mulla aiempi km jatkoi kasvua ja kehitystään kyllä mutta sillä erolla että sykettä ei löydetty koskaan. Tuli jatkuvasti viikon jäljessä ovulaatiosta. Viimeisin mitta rv 7+3 oli 6+3 ja sitten 8+0 oli jo alkanut hajoamaan. Kaikki mitä silloin googlettelin tuosta hitaasta kasvusta viittasi kehityshäiriöön. Toivoisin niin kovasti että sulla olis kaikki hyvin, mutta oma kokemus oli huono. Uskoisin että tuo seuraava kontrolli antaa vastauksia mutta odottaminen on varmasti vaikeaa. Tsemppiä epäselvään tilanteeseen. ❤
Ja tosiaan mulla ei ole kyse hitaasta kasvusta; kahdessa viikossa ultrien välillä kehitys ja kasvu oli ihan normaalia. Kiitos ❤️

12.9 plussa niin aikaisin mahdollinen on dpo 7-8, juuri kiinnittymisen jälkeen. Sen perusteella sulla pitäis olla nyt 8+4/8+5.

Ultran perusteella taas 6+1 niin silloin aikaisin plussa olisi ollut mahdollinen vasta 28.9 (dpo 7).

On kyllä mysteeri.

Mä veikkaan että sä oot saanut ovulaation näkymään raskaustestissä, se nimittäin ei ole mahdotonta vaikka harvinaista onkin.

Mutta useampi ja peräkkäisinä päivinä?
Onko mahdollista, että olet käyttänyt testiä, joissa on niin vahvat haamut, että niitä voi luulla plussiksi? Saitko siis leffaviivat ensimmäisen testiviikon aikana?

Toisaalta noiden kahden ultran välillä oli 2 viikkoa, ensimmäisessä on arvioitu viikoille 5-6, toisessa mitattu viikolle 6+1, joten eihän tuossakaan se kaksi viikkoa näy. Noilla numeroilla mankuisin toisenkin kontrolliultran, jotta näkisi, onko sikiö kasvanut oikeaa vauhtia vai onko kasvu edelleen hitaampi kuin pitäisi.

Muokattu viimeksi:
Tsemppiä tilanteeseen:red-heart: Toivottavasti pääsisitte vielä uusintaultraan, niin näkisitte tosiaan miten menee!

Onko mahdollista, että olet käyttänyt testiä, joissa on niin vahvat haamut, että niitä voi luulla plussiksi? Saitko siis leffaviivat ensimmäisen testiviikon aikana?

Toisaalta noiden kahden ultran välillä oli 2 viikkoa, ensimmäisessä on arvioitu viikoille 5-6, toisessa mitattu viikolle 6+1, joten eihän tuossakaan se kaksi viikkoa näy. Noilla numeroilla mankuisin toisenkin kontrolliultran, jotta näkisi, onko sikiö kasvanut oikeaa vauhtia vai onko kasvu edelleen hitaampi kuin pitäisi.
Ekaan testiin (pregcheck) haalea plussa, mutta selkeä kuitenkin. 13. ja 14.9. RFSU, ei niin vahvat kuin kontrolliviiva mutta kuitenkin selkeästi plussat. 15.9. Clearbluen sanallinen tulos ”raskaana” ja siihen lopetin testaamisen.

Ultratessa eri lääkärit, jälkimmäisellä kerralla lääkäri katsoi ekan ultran kuvia ja sanoi että vastaa korkeintaan rv 4+. Kontrolliultra on marraskuun alussa, että voidaan määrittää oikea ajankohta sikiöseulonnoille ja niskaturvotusultralle.

Itse alan kyllä vahvasti olla sitä mieltä, että heittoa raskausviikoissa on varmasti, mutta eiköhän siellä ensi kerralla ollakin taas pidemmällä mitä edellisen ultran perusteella luulisi…

Ekaan testiin (pregcheck) haalea plussa, mutta selkeä kuitenkin. 13. ja 14.9. RFSU, ei niin vahvat kuin kontrolliviiva mutta kuitenkin selkeästi plussat. 15.9. Clearbluen sanallinen tulos ”raskaana” ja siihen lopetin testaamisen.

Ultratessa eri lääkärit, jälkimmäisellä kerralla lääkäri katsoi ekan ultran kuvia ja sanoi että vastaa korkeintaan rv 4+. Kontrolliultra on marraskuun alussa, että voidaan määrittää oikea ajankohta sikiöseulonnoille ja niskaturvotusultralle.

Itse alan kyllä vahvasti olla sitä mieltä, että heittoa raskausviikoissa on varmasti, mutta eiköhän siellä ensi kerralla ollakin taas pidemmällä mitä edellisen ultran perusteella luulisi…
Sori, eka testi olikin RFSU:n herkkä puikko. Alla linkki kuviin testeistä:

Digin tulokseen minäkin luotan, eli kyllä se silloin ihan oikea plussaus on.

Tämä päättyi 11+1 keskenmenoon. Eli jos ne viikot heittää ultrassa kolme viikkoa, niin kyllä siellä jotain on vialla. Lääkärin sanoin todennäköisesti vakava kromosomipoikkeama.

Järki sanoo, että parempi näin, ei tarvinnut tehdä raskasta päätöstä jos asia olisi käynyt ilmi sikiöseulonnoissa tai myöhemmissä ultrissa. Pahalta tuntuu silti.

Tämä päättyi 11+1 keskenmenoon. Eli jos ne viikot heittää ultrassa kolme viikkoa, niin kyllä siellä jotain on vialla. Lääkärin sanoin todennäköisesti vakava kromosomipoikkeama.

Järki sanoo, että parempi näin, ei tarvinnut tehdä raskasta päätöstä jos asia olisi käynyt ilmi sikiöseulonnoissa tai myöhemmissä ultrissa. Pahalta tuntuu silti.
Olen pahoillani. ❤ tunnistan silti myös nuo samat helpotuksen tunteet. Koska se kromosomipoikkeama itselläkin tuli silloin omassa km raskaudessa ensimmäisenä mieleen ja helpompi oli sitten kestää se keskenmeno kuin huonot uutiset ultrassa ja jatkuva pelko lapsen selviytymisestä. Ja se kamala epätietoisuus. Voimia, toivottavasti fyysisesti pääset helpolla ja sitten saat alkaa käsitellä henkistä puolta. ❤

Oon todella pahoillani ❤️ voimia teille

Voimia. ❤️

Takaisin