Mykkäkoulu

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko teillä mykkäkoulua riitojen yhteydessä?

Meillä joskus on ollut, erittäin rasittavaa! Ollaan yritetty välttää tätä. Joskus vaan tuntuu että on parempi olla hiljaa kun sisällä vaan kiehuu..
 
Ei varsinaista mykkäkoulua, mutta mökötystä jolloin ei kerro mikä on vikana ennen kun toinen kysyy. Tyypillisesti ei myöskään usko kun toinen yrittää oikaista väärinkäsityksen, josta riita yleensä loppujen lopuksi johtuu. Ei kyllä lainkaan toimiva tyyli tämäkään. :oops:
 
Meillä mies on enemmän mykkäkouluihminen ja on kyllä turhankin taitava välillä... Itse olen kyllä myös varsinkin aikaisemmissa suhteissa harrastanut mykkäkoulua, mutta olen nyt yrittänyt tietoisesti pyrkiä siitä tavasta eroon. Itsellä vain on se ongelma, että suuttuessa alan itkeä helposti... ensinnäkin itkiessä on vaikea puhua ja toisekseen koen itse itkemisen jollain tapaa epäreiluksi toista kohtaan. Joten välillä edelleen tulee itsekin oltua vain hiljaa, vaikka sisällä kiehuu
 
Mykkäkoulu on toiselle melko julmaa ja hyvin lapsellista myös olla mykkäkoulussa. Kyllä aikuisten ihmisten täytyy pystyä puhumaan pelleilemättä minkään mykkäkoulun kanssa.

Totta kai jos sisällä kuohuu, niin tunteiden vallassa ei ole välttämättä järkevää keskustella. Mutta ei se oikeuta mykkäkouluun, vaan täytyy silloinkin tunteiden vallassa voida sanoa ja vastata. Esimerkiksi jos lähtee jonnekin. Sehän on ihan hirveää, jos toinen vaan häippäisee vihaisena jonnekin! Iso ei tälle toiminnalle.
 
Meillä mies on enemmän mykkäkouluihminen ja on kyllä turhankin taitava välillä... Itse olen kyllä myös varsinkin aikaisemmissa suhteissa harrastanut mykkäkoulua, mutta olen nyt yrittänyt tietoisesti pyrkiä siitä tavasta eroon. Itsellä vain on se ongelma, että suuttuessa alan itkeä helposti... ensinnäkin itkiessä on vaikea puhua ja toisekseen koen itse itkemisen jollain tapaa epäreiluksi toista kohtaan. Joten välillä edelleen tulee itsekin oltua vain hiljaa, vaikka sisällä kiehuu

Miksi itkeminen on epäreilua toista kohtaan? Onhan se toki toisellekin kurjaa, mutta en koe että omien tunteiden näyttäminen olisi epäreilua.
 
Miksi itkeminen on epäreilua toista kohtaan? Onhan se toki toisellekin kurjaa, mutta en koe että omien tunteiden näyttäminen olisi epäreilua.

Tätä onkin vaikea selittää. Riippuu tietenkin tilanteesta, tottakai tunteiden näyttäminen on oikein. Toisinaan kuitenkin tietää itsekin, että kyyneleet nousee ilman järkevää syytä. Riitatilanteessa molemmilla pitäisi yhtälailla olla oikeus perustella oma näkemyksensä ja puolustaa omaa kantaansa, mutta onko siinä toisella enää mahdollisuutta tähän jos toinen itkee? normaalisti ihminen ei halua tuottaa toiselle enempää mielipahaa.

Onneksi tällaisia tilanteita tulee eteen äärimmäisen harvoin.
 
Miksi itkeminen on epäreilua toista kohtaan? Onhan se toki toisellekin kurjaa, mutta en koe että omien tunteiden näyttäminen olisi epäreilua.

Tätä onkin vaikea selittää. Riippuu tietenkin tilanteesta, tottakai tunteiden näyttäminen on oikein. Toisinaan kuitenkin tietää itsekin, että kyyneleet nousee ilman järkevää syytä. Riitatilanteessa molemmilla pitäisi yhtälailla olla oikeus perustella oma näkemyksensä ja puolustaa omaa kantaansa, mutta onko siinä toisella enää mahdollisuutta tähän jos toinen itkee? normaalisti ihminen ei halua tuottaa toiselle enempää mielipahaa.

Onneksi tällaisia tilanteita tulee eteen äärimmäisen harvoin.
 
Miksi itkeminen on epäreilua toista kohtaan? Onhan se toki toisellekin kurjaa, mutta en koe että omien tunteiden näyttäminen olisi epäreilua.


Hyvä kysymys!


Kannatan puolison kanssa suodattamatonta avoimuutta omassa tavassa käsitellä ongelmia tai ärsyttäviä asioita. Kun puolison kanssa on (rauhan aikana) käyty juurta jaksain läpi oma tapa + hänen tapansa reagoida ärsykkeisiin, on riitely helpompaa. Asioiden ja tapojen päivittämiseen on hyvä myös myös varautua :wink.

Toisinaan tauko ajatusten selkiyttämiseen (mykkäkoulu) on eduksi. Pahimmassa ärsytyshuipussa kommentointi ei aina ole järkevintä :grin.

Itku saattaa olla monen asian summa: rankka työpvä, väsy ja vielä riita päälle. Itku voi olla ensimmäinen ja ainoa reaktio, millä höyryt lähtevät ulos. Mielestäni, juuri tuollainen tahaton itkureaktio, tunteenpurkaus, on esim. huonon päivän luonnollinen seuraus.

Eri asia kuin tarkoituksellinen itku, jolla haetaan toisen myöntymistä ja sympatiaa.
 
Me ei osata pitää mykkäkoulua. Meillä riitely on yleensä jonkun sortin kina, joka eskaloituu räjähdykseksi, koska mies oikein lietsoo mun ärsytystä, sitten kun pahin purkaus on ohi, niin lopuksi keskustellaan. En tiedä onko se meuhkaaminen sen parempi, mutta asiat tulee ainakin kerralla käsiteltyä ja sitten se on siinä. Ei tarvi kierrellä ja kaarrella, eikä kummankaan miettiä, että mikähän tolla nyt on. Mä en ainakaan osaa pitää omana tietona, jos joku ärsyttää. Ehkä voisin toisinaan tuoda asiani esille hilitymmin.

Mun mielestä mykkäkoulu on hirvittävän lapsellista ja samalla kovaa henkistä väkivaltaa toista kohtaan. Eihän se puhumattomuus edes ratkaise mitään ongelmaa, eikä edistä asioita. Hirveän moni parisuhde kaatuu siihen, että ei puhuta.
 
Takaisin
Top