Myöntääkö Kela sairauspäivärahaa raskausvaivojen vuoksi?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ilkimys
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Ilkimys

Vasta-alkaja
Hei!

Olen raskaana 29+0 ja minulla on ollut iskiasoireita yli kuukausi. Tänään oli työkykyneuvottelu lääkärin ja pomon kanssa. Kerroin että nivunen ja selkä ovat niin kipeät että kenkien laitto, vaatteiden vaihto ja kävely sattuvat, ja en voi enää kävellä normaalia vauhtia kivun vuoksi. Työni on myymäläympäristössä jossa portaita täytyy ravata pitkin päivää. Lääkäri tarjosi osasairausvaihtoehtoa mutta ei nähty pomon kanssa siitä apua koska työni ei ole konttorityötä, vaan esihenkilötyötä. Kiire lisääntyy nyt loppuvuotta kohden joten minun täytyisi olla kentällä ja ekstrataukojen mahdollisuus on oikeastaan olematon. Päädyimme siihen että sairauslomaa jatkettiin lokakuun loppupuolelle, ja sitten on arvio kykenenkö töihin. Lääkäri vähän vihjaili että Kela ei välttämättä maksa sairauspäivärahaa raskausoireiden takia, vaan se olisi "omaa lomaa".

Onko kellään kokemuksia että onko Kela maksanut, tai jättänyt maksamatta raskaudesta johtuvien ongelmien takia? Pelottaa että pitääkö loppuajaksi raahautua töihin vaikkei olisi työkykyinen ihan vaan että saisi jotain rahaa.

Myöntää! Itse olin kuukauden sairaslomalla ennen raskausvapaan alkua väsymyksen takia. Työnantaja maksoi 2vko sairaslomasta ja loput sain Kelalta

Itse olen yrittäjä joten voi mennä erillailla mutta viimeeksi jäin ennen raskausrahan alkua sairaslomalle koska töissä tuli supistuksia. Olin ainakin 2kk sairaslomalla. Ihmettelen kyllä jos kela ei maksa tuntuisi oudolta.

Kyllähän Kela maksaa. Itsellä oli ihan järkyttävät rannekanavaoireet loppuraskaudesta ja kyllä sairauspäivärahaa maksettiin, vaikka muistaakseni lääkärintodistuksessa ihan näkyi, että oireiden syynä on raskaus.

Mä jäin viime raskaudesta pois 2kk ennen äitiyslomalle jäämistä ja kela maksoi sairauspäivärahat ihan normaalisti.

Kannattaa muistaa, että mikä tahansa raskausaikana tapahtunut pudotus tuloissa pienentää äitiysloman aikana maksettavia tukia. Ei mitään väliä kuinka hyvä veronmaksaja ja työssäkävijä olet ollut vuosina ennen raskautta, äitiysloman tuet lasketaan pääasiassa siitä, kuinka pystyt raskaana käymään töissä. Melko sairas yhteiskunta rankaisee perheitä koko äitiysloman ajan siitä, että raskausvaivat estivät työnteon.

Takaisin