Muuttuuko asuminen tai joku muu lapsen tulon myötä?

Nanouk

Satasella mukana keskusteluissa
Olen tässä pohdiskellut millaisia muutoksia muille tulee lapsen myötä asuntoihin ja esim. kulkuvälineisiin?

Meillähän on nyt alkajaisiksi menossa ainakin toinen autoista vaihtoon jos ei kumpikin ja sopiva omakotitalokin pitäisi piakkoin löytää. Nykyisillä autoilla ja kerrostalo kolmiollakin pärjäisi mutta...

Kellään vinkkejä hyvään tila-autoon johon saisi kahden aikuisen lisäksi sujuvasti lapsen rattaineen, muuta tavaraa ja kolme keskikokoista koiraa (isossa häkissä/häkeissä)?

Entä onko kellään kokemusta asuntolainan saannista raskaana? Olisiko järkevää koittaa löytää talo pian ja hakea lainaa ja olla kertomatta raskaudesta kun se ei vielä näy VAI lömpsia pankkiin ja sanoa että meille tulee vauva ja talo pitää saada :D Meidän pitäisi saada lainaa ihan hyvin (ilman raskautta) mutta pelottaa jos ne eivät pankissa uskokkaan että pärjätään kun jään äitiyslomalle jne.

Kokemuksia?
 
Meillä meni asunto vaihtoon ja auto kans. Meillon ihan perus farmari, hyvin riittäny :)
 
Meillä menee jossain vaiheessa toinen autoista vaihtoon, ellei molemmat. Meitä kun parhaimmillaan pitäisi sitten mahtua autoon 2 aikuista ja 4 lasta, jotka kaikki vielä silloin joulukuussa käyttävät jonkin sortin istuinta autossa. =) Pitemmälle jos lähdetään niin sitten koirat ja tarvikkeet pitäisi saada mukaan myös, mutta harvoin tällaisia tilanteita tulee. Eli yksi sellainen auto, mihin menee kaksi lasta istuimineen ja kaksi aikuista, tarvikkeet ja koirat, olisi hakusessa.
Tila-autoista olen kuullut hyvää Ford Galaxysta ja Volkkarin Touranista nyt ainakin: Joku kehu Corolla Versoakin, mutta omaan silmään se näyttää kyllä pienelle....

Mun täytyisi saada oma taloni myytyä, mutta se nyt ei suoranaisesti liity tähän tulevaan lapseen, vaan ihan ylipäätään. Isohkon omakotitalon pitäminen tyhjillään ei ole oikein mielekästä eikä taloudellisesti kannattavaa, varsinkin kun kuitenkin asutaan isommassa talossa, joka on ns. sukutila, eli ei todella olla pois muuttamassa.
 
Asuntolainaan voin sanoo ettei kannata kertoa pankissa.Itse kun myin entistä asuntoo niin pariskunta joka sen olis ostanu ei saanu lainaa koska nainen oli raskaana.Oli siis ihan suoraan pankista sanottu syyks.
 
Mä tykkäisin muuten Touranista mutta useammalla kaverilla on ollut ja ne ovat hajoilleet kalliisti ja usein.. Pisimmillään kavereista yksi sieti sitä vuoden ja käytti 4000€ korjauksiin, sitten luovutti ja vaihtoi autoa.
 
Me asuttiin kaksiossa kun tulin ekaa kertaa raskaaksi. Muutettiin kolmioon kun tyttö oli 10kk :)
Meillä on myös ihan perus sedan mallinen auto.
Tosin mies haaveilee farkusta, nyt kuin tulee toinen lapsi, mutta ei ole kiirettä hankkia.
 
Ja lainasta. Me haettiin asuntolainaa kun oli rv. 15-16 ja meille myönnettiin se. Kerroin pankissa, että meille tulossa perheenlisäystä.
 
Meillä tekee nyt jo toisinaan ISO farmari tiukkaa, kun on esim. mökille lähdössä ja tavaraa ja koiraa on vaikka muille jakaa.. Jatkossakin olisi tarkoitus aika paljon autolla reissailla mutta sitä semmoista isoa ja muutoinkin sopivaa autoa ei vaan löydy mistään, ainakaan meidän hintaluokasta. Tuntuu että sopiva talokin olisi helpompi löytää! :D Tosin myönnettäköön ettei mulle ihan minkä vaan merkkinen auto kelpaa ja muutenkin olen varsin nirso autojen suhteen kun niistä melko paljon ymmärrän. Täytyy varmaan alkaa kun hoputtaa miestä ainaki talon etsinnän kanssa, parempi ehkä pelata varman päälle ja jättää raskaus salaisuudeksi vielä ainakin toistaiseksi..
 
Onpa kummallista, että raskaus voi estää lainan saannin. Eihän sen pitäisi vaikuttaa, jos ilman raskauttakin olisi edellytykset saada se? :angry4:angry2
 
No niin mustakin.. oon tätä asiaa googletellut nyt jo jonkin aikaa ja aika paljon on vaihtelua käytännöissä. Sitten ehkä ymmärtäisin jos sitä olisi yksin hakemassa mutta että miehen kanssa kahdestaan.. Ei tässä nyt ole kuitenkaan tarkoitus jäädä ikuisesti kotiin vaikka lapsi onkin tulossa :D Ja onhan se nyt kuitenkin aika todennäköistä että tämmöiset 20-30-vuotiaat sinä laina-aikana lisääntyy, että luulis yleensäkkin ottavan sen mahdollisuuden huomioon.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Kannattaa kilpailuttaa kaikki pankit!! Niissä on eroja. Nimenomaan ehdoissa ja myös marginaaleissa.
Pankit kiristivät ihan hurjasti pari-kolme vuotta sitten lainaehtoja. Mä olin silloinäitiyslomalla, eikä työpaikkaa odottamassa. Tällä hetkellä ei toivoakaan että vastaavassa tilanteessa saisi lainan ilman käsirahaa.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Me asutaan kaksiossa ja aiotaan asuakkin ainut että hivenen rauhallisemmalta alueelta etsinnässä asunto.

Sent from my LT26i using Vau Foorumi mobile app
 
Tosiaan lainan saanti on kiristynyt viime vuosina, mutta luulis, että hakijan tilannetta katsotaan aina tapauskohtaisesti. Jos on säästöjä ja molemmilla vakityö, niin jo on kumma jos ei laina irtoa! Kai pankit edelleen myöntää lyhennysvapaita kuukausia? Eikös ne ole tarkoitettu juuri tämmöinen tilanteisiin? Kantsii tosiaan kilpailuttaa pankkeja!
 
Kyllä! Tulot, säästöt, takaajien määrä yms vaikuttavat. 25 vuoden laina-aikaa ei helposti myöskään myönnetä. Me saatiin neuvoteltua 22 vuoden laina-aika.
Ja me tosiaan saatiin laina, vaikkei ollut työpaikkaa. Mutta joka pankista ei olisi saatu. Hyvään aikaan oltiin asialla :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Me aiotaan asua ekat puol vuotta vauvan kanssa kaksiossa. Neuvolantäti tivasi, että varmaankin sellaisessa tilavassa kaksiossa, mutta ehei :D 46 neliötä saa luvan riittää, ensi kesälle suunnitellaan muuttoa toiseen kaupunkiin ja sitten olisi kyllä kolmion aika. Onhan sitä ennenkin ihmiset asuneet tiiviisti! :) Aiotaan myös ainakin tuo ekat 6 kk selvitä ilman autoa ja hommata semmoinen vasta kun valmistutaan opettajiksi ja on uudesta asuinkaupungista vakituisia töitä edes toisella.
 
Me asuttiin pienessä kaksiossa, kun esikoinen syntyi. Hyvin mahduttiin. Ei ollut järkeä muuttaa keskustasta mihinkään, kun autoa ei haluttu ostaa. Tykättiin hirmuisesti meidän pienestä kodista.
Vauvahan ei tarvitse, kun vaunut ja säilytyspaikan vaatteille ja tarvikkeille.
Yöt nukkui kainalossa ja vaatteet vauhdettiin sängyn päällä tai viltillä lattialla.
Vauva oli niin pikkuruinen, että kylpi vaivatta lavuaarissa ja sittemmin käytiin suihkussa kylvyn sijaan.
Vauva ei tod. mitään kilpavarustelua tarvitse!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meidän varmaan tarvisi hommata uutta autoa... nyt ajellaan nissan primeran farkkumallilla. Ollut ihan sopiva nyt, mutta kakkosen kanssa ei taideta enää mahtua, kuin korkeintaan kaupassa käymään :p Meillä kun pitäisi sitten mahtua mukaan 2 lasta (istuimet), 2 noin 35kg koiraa, vaunut ja sitten tietysti minä ja mies. Ja jos nyt jotain matkatavaraakin, riippuen minne menossa. Nyt on ollu hyvä kun vaunut on saanut sinne takapenkille, takapenkin kun saa käännettyä. Koirien pitäisi kuitenkin matkustaa turvallisesti takaosassa. Ja turvallisuudella tarkoitan sitä että pysyvätkin siellä jos kolari sattuisi käymään. Olisi nimittäin vähän turhan vaarallista jos tuommoinen 2 x 35kg pääsee sieltä takaanta vauhdilla lentämään yli penkkien....:sad001

Tykätään siis lenkkeillä eri paikoissa ja koirat muutenkin kulkevat paljon mukana. Juhannukseksi ollaan menossa mökille ja todennäköisesti joudun menemään tytön kanssa junalla ja mies sitten koirien ja kamojen kanssa autolla.... ellei sitten saada lainaan suksiboxia ja sinne tavaraa...

Ei tuo auton hankinta ihan ykköslistalla ole. Kattoo sitten miten käytännössä sujuu ensi vuonna... tai siis ei suju :grin
 
Meilläkin matkustaa koirat autossa monta kertaa viikossa ja tulevaisuudessa myös lapsi samaan aikaan, joten sinne autoon ois vaan pakko mahtua :D Meillä on takapaksissa iso häkki joka vie sieltä kaiken tilan, ihan juurikin sen takia ettei koirat lennä niskaan kolarissa. Joten ainoa tyhjä tila on (miehen ollessa mukana) takapenkillä, jonne tulee lapsi, joten ei sinne nyt kauheasti tilaa jää jos pitää rattaita ja sun muita olla mukana..
 
En tiedä tuleeko meillekin auton vaihto jossain vaiheessa. Välttämättä ei tarttis, kun nykyisessä on neljä ovea ja takaluukussakin ihan hyvin tilaa, mutta kun kyseessä on kova-alustainen ralliauto (Subaru Impreza), niin mua mietityttää miten se vauva tuntee kaikki tärähdykset. Mun tekis muutenkin mieli vaihtaa autoa, kun se on oikeasti tosi epämukava auto kaikille muille kyydissä oleville paitsi kuskille. Kaikki pienetkin tiessä olevat montut tärähtää tosi ikävästi. Ja pitäähän ralliautolla ajaa myös kovaa....huoh. Toivottavasti mies tajuaa viimeistään silloin kun vauva on kyydissä, että vois ajaa ihan rauhallisesti! :rolleyes:
 
Asunto ja auto menee vaihtoon molemmat. Pahimmassa tapauksessa asuinpaikkakunta vaihtuu tässä vielä ennen kun lapsi syntyy. Isoja muutoksia tulossa. .
 
Takaisin
Top