Muuttunut puoliso

1

124

Vieras
Meillä on toivottu 5kk vauva, joka on alusta asti ollut perustyytyväinen ja suht helppo, mutta silti olen aivan poikki ja enemmänkin mieheni käytökseen. Hän on muuttunut hyvin negatiiviseksi ja työelämässä on huolia, ja epäilen hänellä masennusta. Tämä näkyy niin, ettei hän osallistu paljoakaan vauvan hoitoon tai minun pitää erikseen suostutella hänet auttamaan. Enemmän häntä kiinnostaa käydä kavereiden kanssa sauna-iltaa viettämässä ja treeneissä, öisin hän ei mene aikaisin nukkumaan vaan valvoo aamun pikkutunneille ja valittaa seuraavan päivän miten väsyttää, vaikka minä hoidan yksin vauvan yöheräilyt ja mies saisi nukkua rauhassa vierashuoneessa.

Joskus hän auttaa niin, että sovitaan että aamulla kasilta hän hoitaa vauvaa jotta minä saan nukkua pari tuntia, mutta tämänkin jälkeen mies menee sitten itse takaisin nukkumaan moneksi tunniksi.

Nyt mies pitää vuosilomaansa, jota vielä muutama päivä jäljellä, mutta on sanonut irtisanoutuvansa töistä. Muita töitä ole edes hakenut. Muutenkin jatkuva päivittäinen valitus mikä kaikki hänellä on huonosti ottaa jo pannuun, koska hän ei yhtään pysähdy nauttimaan pienen vauvamme seurasta. Ennen mies oli aivan ihana, onko tämä vain väliaikaista elämänmuutokseen liittyvää kriiseilyä?
 
Onko teillä toimiva puheyhteys? Pystytkö aloittamaan keskustelun siitä, miten sinun näkökulmastasi hän on muuttunut ja miten vastuu lapsesta on täysin sinulla.
 
Tuo voisi olla kriiseilyä elämänmuutoksesta. Jos ei ole vielä ihan sopeutunut siihen ja ottanut paikkaansa isänä. Ehkä ei myöskään ole hahmottanut sitä ja ajattelee vauvan hoidon olevan pääasiassa äidin juttu. Toisaalta voi olla myös mielialaoireilua. Ensimmäisessä tapauksessa aika ja keskustelu sinun toiveista voi auttaa. Jälkimmäisessä voi apu olla tarpeen. Teidän keskenään keskustelu olisi varmasti joka tapauksessa hyvä aloituskohta. Käykö mies vauvan neuvolassa? Sielläkin voisi ottaa asian puheeksi ja saada apua/ohjausta eteenpäin on kyse kummasta hyvänsä.
 
Takaisin
Top