Muuttuneet elämäntavat raskauden myötä?

Hiusvärien haitallisuudesta ja niiden yhteydestä syöpään olen kuullut joten se jotenkin käy järkeen, ettei nyt ainakaan ihan jatkuvasti kannata niillä lotrata mutta kiinnostais kyllä tietää tuosta kasvovoidehommasta tarkemmin, että minkä tahon mukaan niitä ei suositella ja miksi. Oletan, että tarkoittaa vain jotain tiettyjä voiteita missä on jotain haitallisia aineita. Mutta mitä ne mahdollisesti vois olla?
 
Mä en aio värjätä raskauden aikana hiuksia vaikka raidat olis kuulemma ihan turvalliset. En nyt vaan halua mitään ylimäärästä raskauden aikana.
 
Mä oon värjänny kahessa aikasemmassa raskaudessa hiuksia, ja myös tässä raskaudessa mut se on ollu noin 2kk välein:) ja lisänä et mä en kestä mun omaa hiusväriä ni pakko värjätä :D

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Periaatteessa ei suositella mitään naamaan tai iholle levitettäviä kemikaaleja, kuten meikkiä, kasvovoiteita, aurinkovoiteita jne (suositukset uudessa stm:n julkaisussa)... Mutta turha odottaa, että itse alkaisin tän ihme teinifinninaaman kanssa kulkeen ilman minkäänlaista meikkivoidetta, sen verran pisti hormoni naaman kukkimaan. Peseytymiseenkin suositellaan vain vettä ja saippuaa... voin vaan kuvitella millaisia korppuja olisi synnärit täynnä, kun kaikki on kuivattaneet ihonsa saippualla, eikä ole käyttäneet rasvaa.
 
Mulla on raskaus pahentanut atooppista ihottumaa, joten ilman rasvoja raapisin itteni verille. Ja meikkiä kans käytän, en päivittäin mutta viikottain kuitenkin.

On kyllä yllättävän tiukat suositukset.
 
Aika outoja suosituksia, jos ei saa mitään vartalovoidettakaan käyttää. Tarviihan vauvaaki joskus rasvailla, joten varmasi ainaki apteekin voiteet on "sallittujen listalla". Ite en ole sen kummemmin miettiny noita kosmetiikkajuttuja, koska käytän tosi harvoin meikkiä muutenki, ja ilman antiperspiranttia haisisin ihan kamalalle. :grin Hiukset ajattelin värjätä, jos siltä tuntuu, mutta mietin, että ehkä en ihan jollain vetyperoksidia tihkuvalla blondausaineella. Onhan se kuitekki tosi lyhyt aika, mitä se väri koko raskausaikaan verrattuna on päässä, eli sen 30-45 minsaa. Ekan kolmanneksen aikana olisin sitä kyllä tietosesti vältelly, koska silloinhan sikiön kehitys on herkimmillään.

Ja tuosta A-vitamiinista vielä: Sitähän saa pitääki syödä raskausaikana noin 800 mikrogrammaa vuorokaudessa, mutta jos syö säännöllisesti ja terveellisesti, niin se tulee kyllä täyteen. Siksi sitä ei suositella lisäravinteena. Lääkäri mulle kerto, että jossain vaiheessa raskaana oleville suositeltiin maksan syöntiä sen rautapitoisuuden vuoksi, mutta sitte huomattiin, että se maksan A-vitamiini kuormittaaki sikiön maksaa, ja sen takia sitä ei sais liikaa nautiskella. Eli ihan perusteltu syy silläki. :)
 
Josku näitä neuvolan suosituksia kuunnellessa ihmettelee, miten ihmiset on aikasemmin saanu synnytettyy vahvoja ja terveitä lapsia. Moni varsinki ensimmäistä kertaa odottava nainen on aika herkkä kaikille ohjeille, kun haluaa olla "täydellinen äiti". Pelkistä suosituksistaki voi siinä vaiheessa tulla ehdottomia sääntöjä. Sit on viel nää yksittäiset terveydenhuollon ammattilaiset, jotka on ottanu ihan tehtäväkseenki vanhempien pelottelun ja säikyttelyn.
 
Fitnessharrastajana olen tän raskauden vuoksi luopunut..öö..puolikkaasta elämästä? Kesken 6kk valmennuksen tulin yllättäen raskkaksi. Kieltämättä mun päämäärä oli joku muu kuin rantapallo kesäksi, mutta kiitos kummallisten raskaushormoonien olen viimein hyväksynyt asian 100%. Rakas harrastus jatkuu kuitenkin töydellä draivilla jälkitarkastuksen jälkeen. Kroppani kerää rasvaa raskausaikana äärettömän helposti. Tein tiukan linjan 1600kcal ruokavaliosta heti alussa. Orjallisesti en ole noudattanut, pääsääbtöisesti kyllä. Herkkuja ei kärsi syödä juuri lainkaan. Mulle ei siis tule hitaasti 109g kerrallaan vaan nousut on tyyliin 2 kg kolmen viikon välein. Nyt yhteensä 6kg plussalla rv22 ja jos ennusmerkit pitää paikkansa, niin loppuajasta tulee kilo per viikko. Pidän siksi mieluummin lievää nälkälinjaa kuin vatsa täynnä-settiä. Ruokavalioni on ihan äärettömän monipuolinen ja syön valehtelematta monta kertaa terveellisemmin kuin moni niistä, jotka eivöt rajoita mitään. En hirmu herkästi liho raskauksien ulkopuolella, mutta raskaanaollessa sitäkin helpommin. On yksinkertaisempaa ja kropallekin terveellisempää olla 9kk skarppina kuin laihduttaa 2vuotta.

Tarttee ehkä muistuttaa että en nyt LAIHDUTA. Enkä rajoita ruokia vauvan tai oman hyvinvoinnin kustannuksella. Rajaan ruokien määrää ja laatua niin, että säästyn holtittomalta lihomiselta. Minun kohdalla se edellyttää näitä toimia ja neuvola seisoo takanani. Blogista lisäinfoa www.formedevie.blogspot.fi :)
 
Takaisin
Top