Muuttuiko lemmikin käytös raskausaikana?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko teillä lemmikkejä? Onko niiden käytös muuttunut raskauden myötä? Miten käytös on muuttunut? Meillä on täällä myös koirien käytöksen muuttumista naisen odottaessa käsittelevä artikkeli. :)

Mulla aivan mieletön kokemus kummankin koiran käytöksestä. Ensimmäinen on meidän labbis. Kertoi minulle muutama vuosi taaksepäin kummastakin raskaudesta tulemalla eteeni istumaan ja asetti pään syliin ja katsoi syvälle silmiin kuin kertoakseen jotain.. ensimmäisen kerran ymmärsin vasta kun muutaman päivän päästä tein plussa testin. Toisen kerran kun teki samat niin katsoin takaisin ja totesin että ”valehtelet”. Ei valehdellut.
Nyt tästä raskaudesta eipä tullut erikseen kertomaan mutta meidän juniori koira, herkkä akita päätti alkaa suojelemaan minua kaikilta maailman miehiltä (??) junassa lipun tarkastajatkaan eivät saaneet lähelle tulla.. ja on aloittanut ulvomisen jos joku lähestyy meidän kotipihaa.. nyt vasta 6. Vko saa nähdä kuinka suojelevaksi voi mennä ja miten voisin sitä hillitä..

Yks mun kissoista ei tuu mahan päälle maate. Se makaa vaan etutassut/yläkroppa vatsanpäällä, takajalat sohvalla. Jos yritän nostaa syliin kokonaan, se joko siirtyy takaisin tuohon asentoon tai lähtee kokonaan pois. Aika alkuraskaudesta jo aloitti, paljon ennen kuin mahaa oli edes nimeksi.

Meidän koira on aina ollu tosi suojeleva mua kohtaan, vahtii kun nukun, seuraa kaikkialle, itkee kun lähden pois. Mut nyt raskausaikana se ei tee sitä enää minulle vaan mun miehelle, koira ei halua jäädä mun kanssa ollenkaan yksin, ja esim lenkillä jos flexi on mulla ja mies kävelee kauemmas niin alkaa haukkumaan ja itkemään. Se ei myöskään enää tule mun luokse kun pyydän, vaan tuijottaa vaan ja menee sitten miehen luokse. Nyt kun ollu tunteet herkillä niin oon välillä itkeny sitä että miksi se on hylänny minut, vaikka olen tehny kaiken ihan niinkun ennenkin :sorry::grin

Muuttui. Kummallakin kertaa koira lopetti syömisen niihin aikoihin kun tein raskaustestin. Esikoista odottaessa huomasin koiran syömättömyyden ensin ja sitten tein testin, toisen lapsen kohdalla syömättömyys alkoi pian testin teon jälkeen. Söi kyllä, kun käskytin vieressä että syö, tai otin itse esim. leipää ja söin sitä koiran kupin vieressä. Ajatteli varmaan, että pitää raskaana olevalle säästää... :grin Seurali myös varsinkin alkuraskaudessa paljon ja tuli aina vessaan päivystämään kauhistuneena kun oksensin.

Lemmikkiä ei ollut, mutta hyvin intuitiivinen 2,5-vuotias (joka voitaneen laskea myös lemmikiksi) alkoi nukkua öitä hyvin epämukavasti jalkojeni välissä niin että pää oli alavatsani päällä. Tämä siis ennen kuin kerrottiin tulevalle isosiskolle vauvasta. Yhtenä iltana vain päätti että nukkuu noin ja nukkuikin (kunnes nukahdettuaan siirsin hänet toki pois että sain itsekin nukuttua). Tätä tapahtui useamman kerran varmaan jotain rv 8-9 tai niillä main. Sööttiä.

Mulla on 18-v kissa ja sillä on ollut tapana nukkua kaikki yöt läpeensä mun mahan päällä, siis ennen raskautta. Muutama yö raskaustestin tekemisen jälkeen huomasin, että kattinen ei enää tullut päälleni vaan alkoi nukkua yöt muualla. Muutaman kerran on tullut hetkeksi kyljen päälle, kun oon sohvalla röhnöttänyt mutta siitä alkaa mulle itselleni tulla tukala olo. Tätä on nyt jatkunut parisen viikkoa ja olo on hieman...hylätty.

Meidän kissat ei ole kyllä huomanneet mitään. Kävelevät mahan yli, nukkuvat sitä vasten ja leikkivät ja möyrivät sylissä ihan niinkuin ennenkin. Välillä saan jopa vähän toppuutella kun alkaa itsestä tuntua jotkut asiat epämukavalta.

Koira aisti raskauden hyvin varhaisessa vaiheessa, aikalailla samoihin aikoihin kuin plussasin. Aivan ihana ja hellyyttävä reaktio ja muutos! :Heartpink Koira haluaa nukkua ja olla lähelläni koko ajan, siis vielä entistäkin enemmän. Varsinkin lähellä vatsaani. Siitä huokuu lempeys ja huolenpito. Se myös suojelee tarkemmin, ilmoittaa vieraat yhä herkemmin, eikä päästä ketään astumaan tupaan ilman hyväksyntääni, vaan pysäyttää vieraat jämäkästi eteisen puolelle. Aiemman raskauden kohdalla oli sama juttu. Koira valvoi myös syntyneen lapsen kehitystä, seikkailuja ja unia. Edelleen se nukuttaa 4 vuotiaan tyttäremme joka ilta.

Meillä 3v pikkukoira vaikutti tajunneen homman nimen ihan alkuraskaudessa, kun itse seurailin silmä kovana tummuuko raskaustestit. Hän tuli anoppilassa syliini väkisin istumaan ja tuijotteli minua, mikä oli todella epätyypillistä.

Nyt toisen kolmanneksen lopussa, kolmannen alussa hän räkyttelee lenkillä kaikkia uhkaavaksi kokemansa ihmiset jo kaukaa, mitä ennen ei ole tehnyt ollenkaan.

Meillä on koira joka yleensä nukkuu miehen puolella sänkyä, mutta on nyt siirtynyt minun puolelle. Aina kun edes vähän käännän kylkeä, niin hän pomppaa istumaan ja tuijottamaan. Ensimmäisen raskauden kohdalla oli jopa pelottavaa kun avasi silmänsä, niin koira tuijottaa takaisin. Muutenkin on nyt todellinen perskärpänen, seuraa kaikkialle ja vahtii.

Meillä koira mutta en ole sen käytöksessä huomannut mitään eroa (nyt 14+5). Hieman jännittää, muuttuuko käytös vauvan synnyttyä? Oletteko muut koiralliset huomanneet suojeluviettiä tmv tuoretta vauvaa kohtaan?

Mulla on molemmissa raskauksissa toinen meidän kissoista halunnut väkisin tulla mahan päälle nukkumaan ihan ensimmäisistä viikoista asti. Sitten kun alkaa ahdistaa, enkä ole päästänyt mahan päälle, on tullut viereen nukkumaan niin että mahdollisimman paljon on mahassa kiinni sivulta. Siinä sitten on kehrännyt tyytyväisenä. Ja tämä kissa siis on muuten poikkeuksetta aina nukkumassa miehen päällä. Naureskeltiin jo, että sitä olis voinut käyttää raskaustestinäkin. :hilarious: Itse vauvoista ei ole niin välittänyt ja pysyy siis nyt loitommalla.

Tuskinpa tuo rekku on tajunnut, ainakaan ei näy kiinnostuksen merkkejä tai muutosta käytöksessä.

Meillä on nyt viimeisen kolmanneksen aikana koiran käytös muuttunut. Tähän asti on ollut ihan oma itsensä, mutta nyt on alkanut seurailemaan sekä mua että miestä. Suihkuunkin änkeää mukaan ja nyt mökillä ollessa ei suostu lähtemään kahdestaan lenkille mun äidin kanssa, mitä on ennen tehnyt mieluusti. Kotiin jääminen on aiemmin sujunut tosi hienosti, mutta nyt koira ei haluaisi jäädä yksin, vaan yrittää luikkia oven raosta mukaan.

Mulla kissa alkoi nukkua ihan kiinni kyljessä tai kaulalla joka yö, siitä hetkestä kun tulin raskaaksi. Itse en vielä tiennyt koko asiasta. Kissa tiesi.

Takaisin