Kiitos Imme kysymästä!
Muutto oli, ja on edelleen, työläs. Yläkerta, jossa asutaan pääasiassa alkaa tuntua pikkuhiljaa siltä, että suurin osa tavaroista on paikoilleen asettumassa. Mut alakerrassa ja autotallissa odottaa noin 50 laatikkoa purkamista ja pohdintaa siitä minne...
Paikkakunta, jolle muutettiin, on ihan mini verrattuna aikaisempaan, joten siinä on myös oma tottuminen. Varmaan se vaikeampi. Sen lisäksi, että muuttoauto hajosi jo ennen pakkaamista, on näitä vastoinkäymisiä tullut eteen muutoinkin ja itku on tässä hormonimylläkässä ollut herkässä.
Nyt kyläillään sukulaisten luona Suomessa, niin pääsee nettiinkin. Ruotsissa kun toimitusaika on 2kk tai pitäisi asioida liikkeessä 2 tunnin ajomatkan päässä, niin saisi ehkä ostettua itselle 200€ laitteen, jonka avulla ehkä toimitus hoituisi nopeampaa. Mutta koska meillä ei ole 8kk:n luottotietohistoriaa Ruotsista, niin Telia ei (ilmeisesti paikkakunnan ainoa tarjoaja) välttämättä kytke liittymää vaikka laite haettaisiinkin. Mitään merkitystä ei tässäkään tapauksessa ole sillä, että oltiin oltu Soneran laajakaista-asiakkaita yli 10 vuotta.
Tänään 40+2, eikä Lapin äitipolille pääse ilman lähetettä joka on faksattu (oikeasti tänä aikana!!!) juttelemaan tästä mun megababyn käynnistyksestä, joka jo yli 2 vkoa sitten oli arvioilta sen 3,8 kg... Toivottavasti niillä Espoossa vielä on faksi käytössä, että voivat sen saman paperin jonka mulle tulostivat mukaan laittaa huomenna LKS:n kätilöille. He kun eivät sitä vastaanota muutoin - ei vaikka näin viemällä paikan päälle mitä ehdotin kun soitin heille 5 minuutin ajomatkan päästä.
Ja maahanmuuttoasiossakin on sen verran jonoa, että 2 kk:n käsittelyajan puitteissa saadaan vasta henkilönumerot. No, mitään virallisempia asioitahan ei voi hoitaa ilman niitä, kuten vaikka vakuutusten hankkimista tai babyn ekojen viikkojen neuvolakäyntejä tai vanhempien lasten hoitosiirtoja (tarha ja terveydenhoito)... Vaikka siis ottavat toki tarhaan sisään ja saa mennä neuvolaan, niin ei virallisesti ja on epäselvää, että miten toimittaisiin jos vaikka sattuisi jotain mikä vaatisi terveyspalveluita; lapsi loukkaisi itsensä tai saisi astmakohtauksen hoidossa. Mulla ei riitä nyt keskittymiskyky näiden asioiden selvittämiseen edes :/
Että on hieman sellainen tervetuloa takaisin menneisyyteen fiilis tän muuton jälkeen :)