Muutokset kosmetiikankäytössä raskaana

Oletko tehnyt muutoksia kosmetiikankäyttöösi raskaana?

  • Kyllä

    Äänet: 19 54.3%
  • En

    Äänet: 16 45.7%

  • Kaikki äänestäjät
    35

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Oletko muuttanut kosmetiikankäyttötottumuksiasi raskausaikana?

Itse olen. Jätin pois hiusten värjäämisen muilla kuin kevyesti sävyttävillä tuotteilla, hajuveden käytön lopetin. Kynsiä en ole jaksanut lakata aikoihin, enkä raskausaikana aio lakata ollenkaan. Olen vähentänyt myös meikkausta ja katson vähän millaista voidetta ja muuta läträän.
 
En muutenkaan juuri meikkaa, joten isoja muutoksia ei tule. Kynsilakkaa todennäköisesti en raskausaikana käytä. Hiuksiin on varattuna raidoitusaika (vaalentava) ja nyt mietin menenkö. Tukka kyllä näyttää vähän karseelle jos en mene... Josko sen saisi niin, ettei osuisi ihan päänahkaan.
 
En muutenkaan meikkaa oikeastaan yhtään enkä ollut hiuksia värjännyt moneen vuoteen ennen raskautta, niin ei oikeastaan tarvinnut tehdä muutoksia. Voiteet on muutenkin perusvoiteita, joten niistäkään tuskin tuli raskaana vauvaan mitään haittoja.
 
Hiusten värjäys jäi pois, mutta lähinnä rahasyistä (aloin säästää vanhempainraha- ja hoitovapaakaudelle kunntulot tippuu niin reippaasti). Mun perusmeikki on on meikkivoide, puuteri, ripset ja kulmat, ja niitä en kyllä vähentänyt. Käsisaippuan vaihdoin hajusteettomiin, koska alkuraskaudessa hajullinen oksetti. Muuten onkin jo käytössä hajusteeton pyykinpesuaine ja hiuslakka. En oo koskaan voinut sietää huuhteluaineita tai hajustettuja pesuaineita, hyi. Muuten en ole vähentänyt mitään, ei jaksa ihan överiksi vetää tätä raskausaikaa.
 
Hiusten värjäämisen lopetin osittain vauvan takia ja osittain ihan mielenkiinnosta, hyvä tilaisuus nähdä miten paljon tukka ehtii siinä ajassa kasvaa ja muuttuuko hiusten kunto. Nyt on jo reilun vuoden mittainen juurikasvu, taidan jatkaa samalla linjalla ainakin toistaiseksi. :p
 
Muutoksia ei ole juuri tullut. Lakkaan kynsiä tosi harvoin muutenkin ja nyt kun kynnet kasvaa hirmuista vauhtia niin en jaksaisi olla muutenkaan lakkaamassa/poistamassa lakkaa jatkuvasti. Hiuksia en ole värjännyt vuosiin ja muutenkin käytän mitään tujumpia aineita tosi vähän. Retinolia oon välillä käyttänyt, sen jätin raskausajaksi pois.
 
En kovin paljon muutenkaan käytä kosmetiikkaa. Toki meikkaan, peseydyn aineilla ja voitelen itseäni rasvoilla. Tukkaani en ole teiniaikojen jälkeen värjäillyt, enkä käytä hiuksiin muotoilutuotteita. Tavallisia meikkejä kyllä käytän. Harvemmin meikkivoidetta. Seuraavat muutokset olen kuitenkin tehnyt:

- Vaihtanut kokonaan alumiinittomaan deodorantiin, ennen raskautta käytin välillä normaalia dödöä
- Vaihtanut tavallisen silikonittoman sampoon ekosampooseen
- Käyttänyt luonnollisempaa hoitoainetta, silikonitonta sekin
- Lopettanut parabeeneja sisältävien tuotteiden käytön kokonaan
- Vaihtanut lopullisesti kokonaan ekokasvovoiteeseen
- Ihon rasvaukseen käytän kookosrasvaa
- Ekopalasaippuaa ihon pesuun
- Vältellyt muutenkin kemikaaleja
 
Mä olen jättänyt myös hiusten värjäyksen pois. Aikomus on raskauden puolivälissä laittaa kerran tummia raitoja niin, että mahdollisimman vähän osuu päänahkaan.
Kasvojen hoidossa retinolia sisältävät tuotteet jätin heti pois. Samoin AHA-happoja sisältävät. Sekä salisyylihapposeerumin, mitä mielellään laittaisin ihon rasvaisiin kohtiin.
Selvittelin, että glycolic kasvovettä saa käyttää finnien hoitoon ja ihon kevyeen kuorintaan. Se taitaa olla ainut tuote, jossa on raskausaikana sopivat AHA-hapot.
Shampoo on luonnollisesti nyt mahdollisimman puhdasta, ei parabeeneja yms.
Hajuvedet ovat jääneet käyttämättä ja dödö alumiiniton tai suoladödö.
Huuhteluaine on jäänyt pois käytöstä ja vauvan synnyttyä en aijo edes ottaa käyttöön.
Yksinkertainen saippua saa riittää suihkussa entisten suihkugeelien yms sijaan.

Perus kosteusvoiteet olen valinnut tarkoin, ei parabeeneja yms.
 
Hiuksia en ole värjännyt vuosiin ja suosin pääsääntöisesti luonnonkosmetiikkaa niin itse käyttämissäni tuotteissa kuin myös esim. pyykinpesussa. Perusmeikistä eli BB-voide, peitevoide, puuteri, ripsari ja kulmaväri, en luovu, toki käyttämäni tuotteet luonnonkosmetiikkaa, paitsi ripsari.

Mä olen herkkäihoinen atoopikko ja saan monista hajusteita allergia oireita, joten muutenkin kaikki tuotteet olleet hajusteettomia tai hyvin vähän hajustettuja.

Isoin muutos on oikeastaan kynsien kanssa. Olen ollut intohimoinen lakkailija ja kynsien koristelija, ennen raskautta mulla oli vuoden verran itsetehdyt geelilakkaukset käytössä jatkuvasti (joskin lakat oli NCLA:n vähemmän myrkkyjä sisältäviä geelilakkoja). Päätin kuitenkin raskauden ajaksi luopua lakkailuista kokonaan. Onneksi raskaus vahvistanut kynsiä, joten ovat pysyneet ihan kohtuullisessa kunnossa ilman lakkauksiakin. Ja tämä on hyvää totuttelua, koska vauvan synnyttyä mulla tuskin aikaa kauheasti kynsien kanssa näperrellä. :shy:
 
Myös täällä yks luonnonkosmetiikkaan siirtynyt, hep! Ja hiusten värjäykset, kynsien lakkaukset jääneet myös. Tosin, en ole aivan ehdoton missään. Silleen maalaisjärjellä ajattelin vetää myös loppuun saakka:) Peusaineet hajusteettomia tms. Mutta mistä ihmeestä täällä ihmiset osaa kattoa sellaisia aineita, missä ei oo parabeeneja tai silikonia..? Mä en oo ainakaan osannut löytää näistä tietoa, mutta ehkäpä en vaan oo tarpeeksi hyvin sitten perehtynyt. Saa vinkata!
 
En muutenkaan meikkaa oikeastaan yhtään enkä ollut hiuksia värjännyt moneen vuoteen ennen raskautta, niin ei oikeastaan tarvinnut tehdä muutoksia. Voiteet on muutenkin perusvoiteita, joten niistäkään tuskin tuli raskaana vauvaan mitään haittoja.

Sama mulla :)
 
Olen jo vuosia käyttänyt luonnonkosmetiikkaa niin ihonhoidossa kuin meikeissä, joten niihin panostan jatkossakin. Shampoot ja pesuaineet myös.
Hiuksia en ole ajatellut värjätä, vuosiin ei ole muuta laitettukaan kuin raitoja. Jos siis jotain, niin niitä voi laittaa joskus mutta ajattelin olla ilman niitäkin.
Hajusteettomat tuotteet käytössä pesuaineissa jne. Ehkä vielä valveutuneemmin ajattelee näistäkin asioista nyt vaikka suurempia muutoksia ei tarvitsekaan tehdä :cat:
 
Takaisin
Top