Muutetaanko La:ta parillä päivällä vai ei?

säde22

Silmät suurina ihmettelijä
Eli mulle ultrassa sanottiin lapsen olevan 20+2 vaikka viikkoja oli silloin 20+0 ja nyt oon jäänyt miettimään, että tarkoittaako se nyt sitä että LA muuttui vai ei? tiedoissa ultrakuvien välissä luki myös SDD (AUA)3.7.14 (LA siis 7.7)
kätilö ei sanonut mitään, niinkun ei melkeen mihinkään.. olen vieläkin yhtä pihalla kun aiemmin..
myös jostain funduksesta puhui, mutta mitään suomennosta tälle en saanut? kun esitin kysymyksiä, tunsin että kysymykseni olivat tyhmiä, kyseessä on ensimmäinen raskauteni joten uskoin sen olevan sallittua.

Kiitos!
 
Se riippuu ihan paikasta ja ultraajasta, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla pääsääntöisesti laskettua ei muuteta jos heittoa ei ole yli viittä päivää.
Ja rakenneultrassa ei muutenkaan vissiin muuteta, mitä itsekkin hieman ihmettelin, kun oli viikkoja 20+3, mutta vauva vastasi viikkoja 22+6, eli heitto 2½ viikkoa, eikä siltikään muuttaneet sitä.
 
Kanta-hämeessä asun minäkin ja np ultrassa siirrettiin laskettua aikaa 3 päivällä, mut siis ihan paikkakunnasta kiinni vaihdetaanko vai ei :)
 
Niin ja nimenomaan se on np-ultrassa missä siirretään jos siirretään, ei enää rakenne-ultrassa.
 
Joo, jos virallinen laskettu aika on muutettu niin se on kirjattu neuvolakorttiin. Jos ei ole kirjattu mitään vaan siinä on laskettu aika sama niin ei ole muutettu, vaikka sikiö vastaisikin eri päiviä kuin laskettu. Jos rakenneultrassa on huomattavia eroja odotettuun (just parin viikon luokkaa) niin yleensä varataan vielä loppuraskaudelle uutta ultraa, jotta kehitystä voidaan seurata.
 
np-ultrassa kanta-hämeessä muuttivat mullakin 5päivää eteenpäin, mutta eipä se niin päivälleen ole, kun kuitenkin päättää tulla sitten kun päättää. :D
 
Turussa rakenneultrassa sanoivat, että muuttavat laskettua aikaa, jos heittää kahdella viikolla.
 
Mulle neuvolassa sanottiin, että jos np-ultrassa olisi arvio heittänyt yli 5 päivällä, niin sitten olisi vaihdettu laskettua aikaa. Rakenneultrasta ei enää laskettua aikaa vaihdeta, eli np-ultrasta eteenpäin LA siis pysyy samana.

Tämä käytäntö siis Turun lähellä pienellä paikkakunnalla.
 
Kiitos vastauksista! eli sitten tässä samassa pysytään siis! :) mä en oo nähny että tänne on tullut vastauksia :eek: vahingossa huomasin.
 
Käytännössä se menee näin;
Np ultrassa määritellään lopullinen LA (se todennäköisin) ja jos Ru:ssa ollaan käyrillä, eikä ihan taivaissa niiden ulkopuolella, niin LA pysyy. Neuvola sitten tarkistelee tilannetta ja jos loppuraskaudesta kasvu on nopeaa ja vauva tuntuu isommalle ja käyrät ei enää riitä, niin usein saa lähetteen polille, missä asiat tarkistetaan ja mietitään mahdollista käynnistämistä ennen LA:ta.. Varsinkin ensisynnyttäjien kohdalla semmoinen neljä kiloa alkaa olla aika lopullinen raja. :D Yleensähän luonto hoitaa homman ja vauva tulee kun on tullakseen, yleensä silloin kun on siihen valmis!
 
mulla muuttui kummassakin raskaudessa laskettuaika.
ekaa oottaessa 22.6 ----> 24.6 ja lopulta syntyi 3.7
tätä massuasukkia odottaessa ekassa ultrassa viikolla 6 ja neuvolassa LA oli 9.7. jo silloin intin neuvolassa ettei voi pitää paikkansa. no seuraavassakin ultrassa jossa kävin ennen np-ultraa la pysyi 9.7 mutta np-ultrassa kätilö kysyi voisko se olla mahdollista että la ois jo 3.7 kun sikiön mitata viittais siihen. sanoin että sitä oon yrittänyt jo tyrkyttää neuvolassa :) että myöhempi la tuntuis pyhänhengen siittämältä :angel9 koska olin just silloin reissussa melkein viikon :D tämä 3.7 merkattiin siis sitten neuvolakorttiin..
 
Tuolta elokuun puolelta kurkkasin tänne.
Mulle merkittiin ensimmäisellä neuvolakäynnillä LA 10.8. ja se siis se laskennallinen.
Ekassa lääkärin tekemässä ultrassa (viikolla 11) jo muutettiin 16.8. ja silloin mun piti miettiä, oisko hedelmöityspäivä 24.11. mahdollinen. :grin sen siitä saa kun on epäsäännöllinen kierto. Tuskin muuten olisi muutettu.

NP:ssä oltiin mittojen mukaan vähän laskettuja viikkoja edellä (5päivää), samoin lääkärintarkastuksessa viikoilla 22, mutta ei tuota laskettua ole muutettu. Eli etelä-savossakin pidetään kiinni alkuperäisestä, jos ei ole syytä olettaa muuta.
 
Takaisin
Top