Muutamia outoja kysymyksiä synnytyksen jälkitilasta.. apua..

kiraffe

Vauhtiin päässyt keskustelija
Hei!

Omaan tulevaan synnytykseeni on vielä noin 4 kuukautta aikaa.. mutta koko raskausaika on mennyt näitä asioita miettiessä..
Ensin pelkäsin raskaudessa pelkästään sitä kipua (vieläkin ehkä hieman) mutta toisenlaiset asiat mietityttää enemmän..

Elikkäs..
Olen lukenut ja tiedän ettei tampoonia saa käyttää heti synnytyksen jälkeen, mutta onko KETÄÄN joka on kuitenkin käyttänyt?
Itse olen nimittäin valmis käyttämään tampoonia heti kohtutulehduksenkin uhalla. (kerran olen tämän kokenut)

mutta onko tampoonia hankala asettaa heti synnytyksen jälkeen?

Minulla on aivan kamala kammo ja inho kaikenlaisia siteitä kohtaan... Nuorempana käytin niitä (viimeksi 14 vuotiaana) kun menkkani vasta alkoivat, mutta sain niistä aivan järkyttävää ja kutisevaa ja polttelevaa ihottumaa.. Sekä en pystynyt liikkumaan, esim.menemään kouluun, nukkumaan koska oloni oli erittäin epämukava. Kokeilin monia erilaisia mutta kaikki aiheuttivat tuota kivuliasta ihottumaa ja epämukavuutta. Sietämätöntä epämukavuutta.

Siksi olen KOKO Raskausaikani miettinyt miten pärjään lapsen kanssa kotona, kun en todellakaan voi kuvitellakkaan nukkuvani tai käveleväni siteiden kanssa...Ja päätinkin, että otan käyttööni heti tampoonit tai kuukupin.. jos vaan onnistuu. Toisena vaihtoehtona minulla on etten käytä mitään.. nukun pyyhkeen päällä ym. mutta se ei todellakaan innosta minua.

Mutta siis onko kenelläkään kokemusta tampooneista tai vaikka kuukupista HETI synnytyksen jälkeen??
 
Synnytyksen jälkeen on paikat sen verran auki kohtuun saakka että tulehdusvaaran takia kuukuppia tai tampoonia ei suositella käytettäväksi ollenkaan (siis jälkivuotoon). Mulla ainakin oli paikat niin ruvella (repeämää ja epparihaavaa) ettei edes tullut mieleen laittaa sisuksiin mitään... Menkat mulla alko melkein heti jälkivuodon jälkeen ja ekojen aikaan yritin käyttää kuukuppia mutta teki kipeetä liiaksi. Seuraavat menkat menikin kupin kanssa.

Mua kanssa ällöttää ja inhottaa siteet enkä niitä normaalisti käytäkään mutta synnytyksen jälkeen ei oikein ollu vaihtoehtoja. Jälkivuotoonhan suositellaan noita paksumpia siteitä = eivät paina mahdollisia haavoja niin paljon kuin noi ohuet siteet. Mutta se runsain vuotohan ei onneksi yleensä kestä muutamaa päivää pidempää. Kestositeet ois varmaan ollu jees - ite ei tullu niitä hommattua kun en normaalistikaan käytä siteitä.
 
Kuukuppia ja tamponia en kyllä tosiaan suosittelis käyttämään heti synnytyksen jälkeen. Ja vaikka lapsi syntyisikin sektiolla, niin jälkivuotoon kuukuppi tai tampooni ei sovellu, tulehdusriskin vuoksi.

Minäkin kallistun noiden kestositeiden puoleen, jos tavan siteet aiheuttaa allergisia oireita. Ja se, että kohtutulehdusriskin olet valmis ottamaan, kuulostaa aika karmivalta. Se voi olla pahimillaan hengenvaarallinen tila, joten en tosiaan suosittele tampoonia käyttämään.. ja paikat todellakin ON kipeet, ainaki mulla, useemman viikon..
 
Minäkin olen normaalisti tamponien käyttäjä, ollut 13-vuotiaasta saakka, muttei mieleenikään tullut käyttää niitä synnytyksen jälkeen. Yksi syy oli juuri se paikkojen arkuus, mikä jo mainittiinkin. Toiseksikin ensimmäisinä päivinä se vuoto oli niin runsasta, että olisi saanut olla vaihtamassa tamponia vähän väliä. Pitihän sitä sidettäkin vaihtaa, mutta mieluummin sitä kuin tunnin välein sormet arassa paikassa...

Toisekseen, vielä kohtutulehduksesta. Kannattaa miettiä, että onko tosiaan valmis kokemaan sen vastasyntyneen äitinä. Mitä, jos tulehdus on tosi raju, ja joutuukin sairaalaan? Miten vauva, miten imetyksen sujuminen, miten äidin ja lapsen välisen suhteen kehittyminen? Eivätkö nämä ole sen verran tärkeitä asioita, että niiden takia kannattaa sietää siteitä?

Itse ajattelen, että nyt kun on vanhempi, on entistä tärkeämpää huolehtia omasta hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta. Me vanhemmat olemme tärkeitä ellemme jopa korvaamattomia lapsillemme, ja heidän takiaan meidän täytyy huolehtia itsestämme. Siispä terveellistä ruokaa syömään, liikuntaa harrastamaan, hygieniasta huolehtimaan, heijastimet heilumaan jne!
 
Tampoonin käyttö on vaarallista synnytyksen jälkeen..toivon, että mietisit kuitenkin siteiden käyttöä sen sijaan. Olisi erittäin ikävä jos joutuisit tampoonin vuoksi uudestaan sairaalaan :(
 
..lisäksi mulla oli sellainen tunne, että oliskohan tampooni edes pysynyt sisällä[:D][:D] paikkojen venymisen ja runsaan vuotamisen takia...
ja ei olisi tullut mieleenkään laitta arkoihin paikkoihin lisää tavaraa, vaikka mulla ei edes repeytynyt tai mitään muutakaan tullu..aran tuntuinen se silti on.
 
Sellaista tuli vielä mieleen, että varmaan aika monella naisella tulee repeytymiä tai välilihaa leikataan. Haavaa suositellaan suihkuttelemaan tiheään tahtiin, ja muutenkin alapäähygienia on tärkeää synnytyksen jälkeen. Runsaalla pesulla voisi järjen mukaan ehkäistä kutinaa, allergiaa tms. jos sellainen on joskus ollut vaivana. Eikä sitä tiedä, miltä se siteen käyttö tuntuu pitkän ajan jälkeen. Mulla oli kans epäilyksiä ja inhotusta koko ajatusta kohtaan, mutta yllättäen siteiden käyttö ei ollutkaan niin inhottavaa, vaikeaa ja likaisen tuntuista kuin mitä nuoruudesta ja ensimmäisistä kuukautisistani muistin. Ehkä yksi syy oli, että käsisuihku oli aktiivisessa käytössä.
 
kiitos kaikille vastauksista!

Niin, tuo paikkojen arkuus voi ollakkin sit sellanen juttu, ettei se tampoonin käyttö onnistu. Ja voihan se todellakin olla niin ettei pitkän ajan jälkeen ne siteet tunnukkaan niin kamalilta.. ainakaan toivottavasti!! [:D] Tuntuu vaan niin ahdistavalta, jos ei sitten pysty tavallaan nauttimaan siitä lapsesta, vaan kokoajan joutuu miettimään sitä sidettä jalkojen välissä.. siinähän menee ensimmäiset viikot ihan hukkaan ja hermotkin on varmasti toooooooodella kireällä.

Onneksi se kausi synnytyksen jälkeen ei ole mikään kauhean pitkä. Luulen että kunhan siitä vain selviän yli niin en enää koskaan mietikkään lapsia tai synnytystä.. Sen verran stressaavaa tämän asian ajattelu on ollut.. ja vielä varmasti loppuun asti pohdin tätä asiaa ja mietin parasta ratkaisua..

Mistä niitä kestositeitä voi ostaa? Olen kyllä kuullut niistä mutten koskaan kokeillu. Onko ne sitten mukavampia kun tavalliset siteet? Toivottavasti ne kestositeet toimivat, sillä se kutina ja kuumotus on aivan kamalaa normaaleissa siteissä. Mutta luulen että yöt joudun olemaan ilman mitään, sillä en ole ikinä onnistunut nukkumaan siteen kanssa. Nuorempanakin viritin yöksi sellaisen muovipussipatjan ja siihen pyyhkeitä päälle ja nukuin sitten sen päällä.[:)] Tiedän, ei Todellakaan mitään kovin hygieenistä eikä järin mukavaakaan mutta se oli ainoo vaihtoehto jos haluu saada nukutuksi edes muutamaa tuntia...

Pitäis vaan yrittää olla ajttelematta koko asiaa.. ja toivoa että sitten kun siellä ajassa ollaan niin se aika menis tooooodella nopeesti ohi, ja kaikki olis taas hyvin eikä tarviis enää ikinä toivottavasti käyttää siteitä..
 
Aloittajan ajatukseen vielä siitä että siteen tuntuu ällöiltä jne. Jos oikeasti siitä on vuosikausia aikaa kun olet viimeksi käyttönyt siteitä on ne hirmusti muuttuneet ja kehittyneet. Oma äitini löysi jostain kaapin kätköistä vanhan sidepaketin, sellaisen joka silloin muinoin oli todella edelläkövijoitä [;)] Nyt kun katsoin niitä niin voi hyvänen aika millaisia tolloja ja millaisia ne muut mahtoivatkaan olla! Itse olen käyttänyt vuosia pääsääntöisesti kuukuppia, ainoastaan pakkotilanteessa kun tietää ettei kupintyhjennys/käsien pesu onnistu jotakin muuta. Todella harvoin tosiaan mitään muuta. KM jälkeen piti käyttää sidettä ja ei se side tosiaan niin karmealta tuntunut kuin muistelin, nuo nykyiset istuu paljon paremmin ja ovat ohuita eikä hiosta, joten eiköhän sitä muutaman päivän (viikon) kestä.
 
Itse en myöskään voi sietää siteitä. Tamppoonit ovat olleet aina mulla käytössä, mutta...
Synnytyksen jälkeen en todellakaan niitä olisi käyttänyt. Paikat oli sen verran arat ja kipeet. Eikä varmaan tamppoonit ois siihen mun vuotoon riittäneetkään [:D]
Mä ihan raakasti otin synnäriltä kotiin mukaan niitä siteitä (extra, extra large [:D] ). Niillä oli mun mielestä niin hyvä nukkua. Ei tarttenut pelätä, että on aamulla paikat likasena. Päivällä käytin sit ihan tavallisia siteitä. Pakko siihen oli vain tottua... [:'(] Loppujen lopuks on kuitenki niin lyhyt aika, että sen kesti.
 
Mie oisin vuodon puolesta voinut käyttääkin tamppoonia, mutta mutta... Tuo edellä mainittu kipu ja epämiellyttävä tunne oli net jokka miulla sai käyttämään niitä siteitä.

Tuo minkä takia aloin kommentoimaan on tuo yöhomma. Mie ainakin nukuin kotona öitä tai osan yötä ihan vaan pyyhkeen päällä ja ei se niin mahotoman sotkusta ollu. Peittoa piti vähän tarkemmin asetella, mutta muuten nukkuminen oli sen haavan kanssa mukavampaa ilman mitään housuja jalat levällään. [8|][:D] Sai haava ainakin ilmakylpyjä...[:)] Alushousut oli siteellä varustettuna sängyn vieressä, että voi vetästä jalkaan, kun nousin ylös.

Syy tuohon "paljasteluun" oli auennut epparihaava jota kaikki siteet hankas. Ei todellakaan kovi yleistä miun käsittääkseni sen haavan aukeaminen ainakaan tuossa mittakaavassa mitä miulle kävi. Muuten ei kammoa jääny mistään, mutta siitä jäi vähän.
 
se oli ainakin mulla niin epämukavaa joka tapauksessa ekan viikon koko eläminen, ja hormonien takia en pystyny nukkuun, et ei sitä sidettä ehtiny ees huomata..ja piti pestä ja vaihtaa niin usein..kaikki on tietysti yksilöllistä. mut kyl se alapään aristus, imetys, vauva ja oman pään pitäminen kasassa vei täysin huomion siitä siteestä, et kun pystyin käveleen ja istuun vähän ni olin ihan mielissäni..
 
Oli pakko vielä tulla kommentoimaan "vanhaa" ketjua, että kaikenlaiset isoiltakin tuntuvat asiat mitä raskausaikana mietti, katosi ainakin mulla jonnekin avaruuteen synnytyksen jälkeen. Etenkin eka viikko oli sellasta "selviytymistä", että kaikki mikä ei suoraan liittynyt vauvaan, ei saanut tilaa ajatuksissa. Itselle tuli vielä tuo kohtutulehdus ja jos olet sen kokenut, niin en todellakaan ymmärrä, miksi olisit sen riskin valmis ottamaan uudelleen. Olo oli niin  kauhea, etten edes imettämään pystynyt. Vasta sairaalaan "päästyäni" pystyin taas hoitamaan vauvaa.

Väittäisin, että ainakin useimmille ekat päivät/viikot esikoisen kanssa pyyhkii elämästä aika tehokkaasti pois kaiken ylimääräisen ja vähän tarpeellisiakin asioita. Itse en esim. kahtena ekana viikkona saanut itseäni edes suihkuun asti kuin ihan pari kertaa. Epparin takia sentään alapäästä tuli pidettyä huolta. Listaa voisin jatkaa loputtomiin, mutta toivottavasti nyt ihan okeasti annat noille siteille mahdollisuuden. Nyt se tuntuu isolta ja tärkeältä, mutta eiköhän se koko ajan huolenpitoa vaativa tuhisija vie huomiosi siteistä aika tehokkaasti.
 
Itse käytän kuukuppia ja kaikki siteet ällöttää ja ovathan ne niin hankaliakin. Mutta en olisi voinut kuvitella synnytyksen jälkeen edes kuukauden päästäkään laittavani kuukuppia sisälle. Minulla oli todella helppo synnytys ja vuoto vähäistä, mutta siltikin. Se kohtutulehdus on vakava tila ja sen kanssa ei kannata lähteä urheilemaan. Koeta jaksaa ja käytä sidettä.... en oikein usko pyyhkeen kanssa olemisen onnistuvan. Onhan sinulla vauvakin hoidettavana ja imetettävä.
 
Moi!
En tiedä lukeeko tätä topiccia kukaan, mutta kysympä nyt kuitenki.

Onko kellään tullu pitkän ponnistusvaiheen seurauksena peräpukamia? Ja jos on niin häviääkö ne koskaan? On meinaa tosi inhottavia aina kun käy isommalla asialla.

Ja sit toinen kysymys. Mulle tuli yks komea suonikohju pohkeeseen raskausaikana. Niin, tietääkö kukaan lähteekö se itekseen pois vai pitääkö sitä hävetä niin kauan kun on rahaa mennä ruiskuttamaan se pois?

Kiitos vastauksistanne.
 
Samaa mieltä edellisten kanssa, että oli sen verran kipeä ettei ajatuksissa edes käynyt mikään sisätutkimukseen viittaava. Lisäksi uuden elämäntilanteen kanssa oli ihmettelemistä ja minun energiani molempien synnytysten jälkeen meni imettelyn harjoittelemiseen. Voisitkohan jutella kätilön/neuvolatädin tms. kanssa siteistä? Olisikohan heillä jotain tietoa allergioista. Itseäni helpotti synnytyssuunnitelman teko kätilön kanssa, missä juteltiin tunteista ja ajatuksista tulevan synnytyksen suhteen.
 
Luulen, että siteetkin ovat vähän kehittyneet siitä 14 vuoden takaisesta, jolloin itsekin suurinpiirtein aloittelin siteiden ja tamponien käyttöä. Silloin siteet oli enemmänkin muovipintaisia ja hikoili ja kutitti ihan hirveästi. Minusta ei kyllä kannattaisi ottaa sitä riskiä, että saat tulehduksen. Tamponin käyttö nyt kuitenkin on varmaan paljon pahempi riski kuin kärsiä niistä siteistä.
 
Omasta puolesta pakko sanoa että ei käynyt edes mielessäkään laittaa tamponia jälkivuodon aikana. Tai no ei kyllä mielessä käyny et sinne mitään muutakaan ois tunkenu ;)
Loppujen lopuks se jälkivuotoaika meni aika nopeesti vaikka sitä kuukauden kestikin :)
Ja ehkä ei kannata ottaa sitä riskiä että tulis tulehdus.
 
Takaisin
Top