Muumimukit

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko teilläkin suosittuja Muumimukeja? Ovatko ne yliarvostettuja? Mitä mieltä olet mukejen keräilystä, uudistuneista kirjainmukeista (Muumimukit joissa aakkosia) tai vaikka isomman kokoisista mukeista joita nykyään saa?

Eivät ole yliarvostettuja, klassikoita ovat. Ja onhan ne söpöjä, meillä on niitä vino pino. Arvokkaita vanhoja ei ole, mut onhan sekin kiva harrastus varmaan Muumi-faneille keräillä niitä. Minusta mukit vaan ovat liian pieniä, käytän paljon isompia mukeja mieluummin. Siksi varmaan tulisi niitä uusia isompia käytettyä enemmän, mutta en osta kun meillä on jo tarpeeksi mukeja. Onhan ne erikoismukitkin ihania, ne joita myydään rajoitettu erä Muuminpäivänä, mutten ole koskaan jonottanut niitä. Kirjainmukit on hauskoja, jos meillä tosiaan ei olisi mukeja riittämiin niin olisi kaikille kiva oma etunimen kirjaimesta.
 
Ei ole omaan makuun, vaikka koko on kahvikupiksi sopiva. Paitsi meillä kyllä on aamukahvimukeina neljän desin Taikat, että muumimukilla joutuis santsaamaan 😂 kylään tuleville tarjotaan yleensä vähän maltillisemmista kupeista. Lastenastiastot muumeista menettelee. Niissä hyvältä vaikuttaa kun ovat sellaiset jykevän oloiset, ja toivottavasti värit ja kuvat tulevat viihdyttämään lasta kun kiinteät ruokailut aloitetaan 🙂
 
Meiltä löytyy muumimukeja, ovat käytössä arkena ja juhlana, eli vieraille tarjotaan aina niistä kahvit :smiling-eyes: Itse en ole montaa ostanut, monesti saanut näitä lahjaksi työpaikoilta ja sukulaisilta. Tykkään kyllä muumeista, joten en valita.

Uusista mukeista mietin tuota samaa, että olisi kiva saada perheenjäsenille kasaan nimikirjaimet, sitten kun kirjaimia alkaa tulla enemmän. 0,4L on ainakin miehen makuun sopivampi mukikoko, joten senkin takia voisin ne mukit kelpuuttaa meille kotiin :smiling-eyes:
 
Muutamia muumimukeja vielä tallella, osa mennyt rikki kun lapsilla enimmäkseen käytössä. En ole itse tainnut yhtään ostaa, eikä nuo meidän mukit taida olla arvokkaita. Kivoja on, mutta itse tykkään kahvini tuoda isommista Taika mukeista ja isommalle määrälle vieraita on Marimekon oiva sarjan mukeja.
 
Meillä on pari muumimukia, lahjaksi saatuja. Muutaman kerran aikaisemmin joku on kysymyt haluammeko niitä lahjaksi, ja niillä kerroilla olen saanut torpattua muumimukien tulemisen, mutta pari mukia on siitä huolimatta päässyt siivilän läpi. Ovat edelleen alkuperäisessä paketissaan, eli eivät ole käytössä, ehkä ne voi myydä joskus tulevaisuudessa pois. Meillä kotona ei ole yhtään muumimukifania.

Kirjainmukit ovat selvästi kauniimpia kuin aikaisemmat muumimukit, mutta meidän linja on jo valittu, eikä noitakaan muumimukeja tule meille käyttöön.

Minulla muumimukit menevät kategoriaan ruma taide, jota arvostetaan nimen tai merkin vuoksi aivan liikaa.

Kahvia meillä ei kukaan muu juo kuin vanhempani tullessaan kylään, ja he vaativat vanhanaikaiset pienet ohutreunaiset kahvikupit, joten sitä varten meillä on 50-luvun Arabian kahvikupit tasseineen. Muuten meillä juodaan teetä Indiskan isoista koristeellisista teemukeista.
 
Meillä löytyy kanssa oikeen kasa kaapista. Lahjaksi saatuja ovat lähes kaikki ja tykkään muumimukeista. Käytän vaan mieluummin hieman isompia kahvikuppeja. Suosikkimukini on muki jossa lukee simppelisti "äiti vm. 2019".

Uudet aakkosmukit on ihan nättejä, mutta enemmän tykkään edellisistä.
 
Muutama kuvallinen muumimuki on, niillä on kiva ilahduttaa pieniä vieraita, eli kategoriassa käyttöastiat. Oma kotisuosikkimukini hieman isompi anonyymi.
Kummallista miten lapsi muistaa sen mistä mukista edellisellä kerralla pihamaalla vettä/mehua joi vielä vuodenkin päästä!
 
Meillä on yksi muumimuki, jostain lahjaksi saatu. Muuten samaa mallia olevat Teema-mukit vieraiden kestittämiseen ja omat teeni juon niistä. Mies juo pääsääntöisesti isosta termosmukista kahvinsa. Onhan ne ihan hienoja, mutta ei kuitenkaan omaa tyyliäni.
 
On reilu 10 kpl. Yhtään en ole koskaan ostanut, vuosien varrella lahjoina tulleet. Jos kysytään haluanko mukin, haluan mieluummin jotain muuta, mutta onhan nuokin ihan söpöjä. Vieraille usein tarjoilen niistä, itse juon yleensä isommasta kupista kahvini.
 
Minulla muumimukit menevät kategoriaan ruma taide, jota arvostetaan nimen tai merkin vuoksi aivan liikaa.

Sama täällä. Toisekseen, en tykkää Teeman muotoilusta. Tylsä ja turvallinen muotoilu.
Meillä on toki muutamia muumimukeja, lahjaksi saatuja. En juo niistä.
Yhdet lapsen syntymäpäivät jouduttiin pakosta pitämään isovanhempien luona ja heidän muumimukikokoelmansa sopi vallan mainiosti lasten syntymäpäivien kahvimukeiksi.
 
Meillä on näitä joku tusinan verran. Osa on saatu lahjaksi, joitain meidän mielestä hienoimpia ostettu itse. Ovat ihan jokapäiväisessä käytössä maito-/mehu-/vesimukeina. Vieraille myös usein tarjotaan kahvia/teetä niistä. Mielestäni on kivoja. 😊 Keräilemään ei ole ruvettu, vain niitä meistä kivoimpia hankittu.

Mielestäni se Muuminpäivän pieni erä on tylsä systeemi. Aina jotkut ostaa niitä kasan ja myy kalliilla keräilijöille. Eikä maltillisemmilla ihmisillä ole niihin mitään jakoa. No kai keräilijät tykkää kun on harvinaisia mukeja.

Uusiin kirjainmukeihin en olekaan tutustunut. Ainakin 4dl on aika iso omaan makuuni niin tuskin tulee meille.
 
Aiemmin olin sitä mieltä, että "ihan kivoja, lapsille" ja pari jostain tullutta mukia lojui kaapin perällä käyttämättä. Nykyään niitä kuitenkin löytyy kaapista varmaan tusinan verran, kiitos miehen ja sen suvun. 🙄 Jos multa kysyttäis, niin mieluummin jotain ihan muita, mutta eipä ole kysytty... Sen verran olen jo vuosien varrella tottunut niihin, että käytän kyllä itsekin kun koko on ihan sopiva kahvimukiksi, mutta itse en osta, enkä toivo lahjaksi. Perheenjäsenille omat kirjainmukit voisi olla periaatteessa ihan kiva idea, mutta mukeja löytyy jo kaapista moninkerroin tarvittava määrä, joten en ole ostamassa/toivomassa näitäkään, mutta saattaapa ne silti ilmestyä jo ennestään täyttä kaappia täyttämään. 🙄
 
Musta muumimukit on ihania. Kivoja kuvia ja passelin kokoisiakin. Pidän häpeilemättä muumipiirretyistä, joten pidän hahmoistakin. 😍 Mitään harvinaisia meillä ei ole. Ihan niitä mitä saa marketeista. Vähän sääli kun osa Muuminpäivämukeista olisi hienoja, mutta eihän niitä ehtinyt ostaa enkä ahneilta edelleenmyyjiltä viitsi. Siinä samaa mieltä Vargynjan kanssa. Jotkut tekee niillä bisnestä eikä se ole reilua. 😤 Saisi olla rajoituksena 1 tai korkeintaan 2 per talous.
 
En tykkää, en omista yhtään. Vanha ysörimukikin jo opiskeluaikoina myyty hyvään hintaan.
 
Takaisin
Top