Munasarjakystat

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Maalisäidit 2020
Onko kohtalontovereita? Onko kystat oireilleet, poksahtaneet itsestään tai jouduttu leikkaamaan?
Tässä pelko persiissä miten nyt käy, kun viime kierrossa ilmoitti itsestään jättimäinen kysta, joka sitten repesi. Keskellä kirkasta päivää puskista infernaalinen kipu ja päivystykseen, luultiin umppariksi. Sit selvis asian oikea laita ja melkein leikkuriin mentiin. Vielä ei olla selvillä vesillä, joten nytpä jännitän kun ovulaatio on taas käsillä, kystan repeämisestä johtuva kipu kun oli lähes identtinen ovulaatiokivun kanssa, sata kertaa pahempi vaan.

Mulla oli teini-ikäisenä 2 jotka aiheutti kovia kipuja. Sen kivun takia mun äiti silloin veikin mut lääkärille jossa löytyi ne 2 kystaa munasarjoista. En muista tarkalleen minkä kokoisia ne oli, mutta niitä vaan seurattiin muutaman kerran ja taisivat poksahtaa vaan lopulta itsestään kun kivutkin helpotti ja ei enään seurattu. En tarkalleen muista kun melkein 20 vuotta sitten oli ne.

Nytkin löytyi raskauden tutkimisen yhteydessä 1 kysta, mutta en oo varma missä se siellä oli tosin. Sanoivat vaan että pieni on (2 cm x 3 cm) että ei pitäisi aiheuttaa mitään. Ja tutkivat seuraavassa ultrassa.

Onko kohtalontovereita? Onko kystat oireilleet, poksahtaneet itsestään tai jouduttu leikkaamaan?
Tässä pelko persiissä miten nyt käy, kun viime kierrossa ilmoitti itsestään jättimäinen kysta, joka sitten repesi. Keskellä kirkasta päivää puskista infernaalinen kipu ja päivystykseen, luultiin umppariksi. Sit selvis asian oikea laita ja melkein leikkuriin mentiin. Vielä ei olla selvillä vesillä, joten nytpä jännitän kun ovulaatio on taas käsillä, kystan repeämisestä johtuva kipu kun oli lähes identtinen ovulaatiokivun kanssa, sata kertaa pahempi vaan.
Joskus oli ihan sama tarina umpparitutkimuksineen, kun pirulainen oli samalla puolella. 😅 Ei se onneksi montaa päivää ollut kipeä, vaikka se pahin veti kyllä kunnolla linkkuun.

No meillä pisti vielä paremmaksi ( yksi iso kysta hajosi kuopuksen synnytyksessä) ja kun tutkivat, niin sanoivat epäilemänsä syöpää ( koska on toinen, pienempi kysta myös) Ei ollut kiva fiilis.
Yksityisellä oltiin toista mieltä - ja about viiden kuukauden päästä myös julkinen totesi, että eihän se sitä ollutkaan.

Elämä on ja sattuuhan noita.

Mulla myös löytyi kysta raskauden seurannan yhteydessä. Vähän jännittää miten sen kanssa käy kun on aika iso kooltaan. Hyvälaatuinen onneksi.

Mulla on ollu usein kystia, kaks semmosta oli endometrioosikystia, ne leikattiin pois. Mut sit on ollu normaaleja kystia (en tiedä mitä ne on 😅), niitä on näkyny ultrissa, ja vuosia sitten ennen endoleikkausta mulla oli muutaman kk välein todella pahoja vatsakipukohtauksia, mistä epäilin aina, että kysta on revenny, ku kerran muutama päivä tollasen kipukohtauksen jälkee mut ultrattii hedelmöityshoitojen yhteydessä ja todettiin, että vatsaontelossa on nestettä, eli se kysta tyhjentyny sinne. Viime raskauden aikana todettiin kysta, jonka takia sain kontrolliultran, se onneks vain suli (?) pois eikä onneks poksahtanu.

Takaisin