Munanjohtimen poisto

Ekr93

Näppärä viestien naputtelija
Huhtikuiset 2022
2viikkoa sitten poistettiin vasen munanjohdin, koska raskaus sijaitsikin siellä. Kesäkuun alussa todettiin kohdunulkoinen, mutta kolmesta ultrasta huolimatta kukaan ei osannut sanoa missä se on, kaikki näytti normaalilta. Mentiin siis hcg:n seurannalla, se nousi ja laski 111-1500 välillä mentiin, mut kipuja ei ollut. Paitsi tuolloin pari viikkoa sitten alkoi yhtäkkiä todella kovat kivut, ja siitä mentiinkin tyksiin, jossa sanottiin että on verta vuotanut vatsaonteloon ja tarvii leikata.

Haluaisin kuulla kokemuksia raskautumisesta yhdellä munanjohtimella, ja koska teillä alkoi seuraavat menkat toimenpiteen jälkeen?
 
Tässä mun tarina vertaistueksi vaikka vaan se munanjohtimen torvi mikälie tuuba poistettiin ja tulin pian raskaaksi. En muista tuliko menkat heti...tais tulla aika normaalisti leikkauksen jälkeen

Muistan, kun ajoin äidin autolla illalla myöhään töistä kotiin. Mulla oli alkanu tuntumaan menkkakivut iltavuorossa ja kotiin lähtiessäni istuin autossa ja mietin miten pääsen kotiin. En muista otinko särkylääkettä. ( mulla usein oli ollut niin et särkylääke menkkakivuissa provosoi oksennuksen ja sit helpottaa) Sellasia menkkakipuja en ollut kokenutkaan ennen kuin silloin. Nyt tunnistaisin ne supistuksiksi. Jouduin pysähtyy dösärille kun väänsi niin paljon alavatsaa. Aaltoina. Jotenkin pääsin lähelle porukoita niin ne ajoi mut kotiin. Lepo ja lääke ja läheisyys kai auttoi ja se meni ohi. Ajattelin että tää oli mulle normaalia ja nyt vaan oli tosi paha. Ajattelin, että ehkä liittyi johonkin sinä päivänä nauttimaani ruokaan.

Mulla oli "pitkät menkat" varmaan yli 2 viikkoa. Olin töissä ja kiireinen, enkä osannut huolestua, kunnes googlettelin syitä tai en muista miten, mutta ehkä tein varmuuden vuoksi raskaustestin poissulkeakseni jotain vaihtoehtoja. Oli tätä ennen ollut parin päivän mittaiset menkat. En oikeastaan seurannut kiertoa. Emme ole käyttäneet ehkäisyä.

Soitin terkkarille joka onnitteli positiivisesta testistä ja kehoitti syömään vitamiineja. Häivähdyksen ajattelin, että olisiko kaikki kuitenkin hyvin, mutta tiesin ettei tämä voi olla ollenkaan normaalia. Ruskea pitkä vuoto. Kävin äitiysneuvolassa tai päivystyksessä - en muista. Hcg arvot olivat laskussa ja ultralla ei osattu sanoa oikein mitään en muista mitä ohjeita sain. Ehkä sain naistenklinikan päivystysnumeron.

Muistan että oltiin muuttamassa lähiviikkoina ja halusin pestä parvekkeen yläikkunat. Tunsin sellaisen yhtäkkisen kovan kummallisen ulostamisen tarpeen. Kävin vessassa, jonka jälkeen korvissa suhisi ja huimasi. Lähdettiin naistenklinikalle. Mies oli huolissaan ja olin mäkin. Entä jos ne poistaa multa munasarjat? Oli onneksi hiljaista ja päästiin nopeasti sisään. Sain tipan ja mut tutkittiin ja sitte ne tajuskin jossain vaiheessa et pitää tehdä kiireellinen tähystysleikkaus massiivisen vuodon takia. 2 lltraa vuotanut..Se toinen munanjohtimen tuba oli revennyt ulkoisen raskauden takia ja se piti äkkiä korjata. Mut pantiin uneen ja pim pam se oli tehty. Jännä miten hyvä fiilis voikaan tulla leikkauksen jälkeen! Olin saanut oxynormia tai jotain mistä tuli ihana olo. Ja ihana lämpöpeitto..Miehellä oli trauma kun luuli että mulle käy pahemmin. Ne joutu sen toisen puolen johtimen jotenkin sulkeen, mutta toinen on kunnossa. Selvittiin. Oli mullakin trauma kun kävin muutaman päivän päästä uudestaan päivystyksessä kun pelkäsin että vuodan taas ilman että tiedän mitään. Jalat vaan tärisi kontrolloimattomasti kun pääsin sinne naistenklinikan päivystykseen. Onneksi kaikki oli kunnossa. Tämän kaiken jälkeen lähdimme pitkälle lomalle ja tulin raskaaksi 4kk:n kuluttua.Teini -iästä asti kiusanneet voimakkaat menkkakrampit eivät ole palanneet. Ehkä jotain oli pielessä jo silloin.

Ja raskaus meni hyvin vaikka koko alkuraskauden epäilin ja pelkäsin ettei ole mikään hyvin.
 
Takaisin
Top