Mummu ja pappa -asiaa...

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja iines*
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

iines*

Puuhakas puhuja

Ongelman nimi on seuraava: Mun vanhemmat on eronneet ja miehen vanhemmat on eronneet. Kaikilla on uudet puolisot eli mummuloita ja pappaloita on siis neljässä eri osotteessa. Nyt ollaankin siinä ongelmatilanteessa että:

Uudet puolisot kutsuu itseään mummuksi/papaksi ja ite en tästä pitäisi. Myös ainakin yksi ns oikea mummu on tästä erittäin pahoillaan.. 

Miten teillä on asia ratkaistu?? Onko pappoja ja mummuja kuinka monta ja miksi niitä muita kutsutaan?? 

Meillä on miehen puolelta tilanne se, että hänellä on tavallaan kaks isää.. Oikea biologinen isä sekä isäpuoli jota hän pitää enemmän oikeasti isänään. Meillä ongelma on vähän päinvastainen.. eli siis miehen isäpuolta kutsutaan vaariksi ja sitte taas hänen oikeaa isäänsä ei haluttais kutsua oikein miksikään, koska ei juurikaan tule kuin satunnaisesti ehkä silloin tällöin näkymään lapsen elämässä (ristiäiset, häät, ehkä synttärit yms sellaset ns. "viralliset" tapahtumat).

Meillä siis vähän kiusallisia tilanteita aiheuttaa tilanteet joissa hän kutsuu itseään papaksi tms. Ensimmäistä kertaa kun kävi pientä katsomassa miehen mummon kanssa, niin mummo jossakin tilanteessa pohti, että kumpi tää miehen oikea isä on vauvalle - vaari vai pappa. Kiusallisesta hiljaisuudesta ehkä tajus ettei kumpikaan.

Vaikeita tilanteita. Onks teillä kuinka läheiset välit näiden mummo/vaari puolien kanssa? ..voisko heille suoraan sanoa, etteivät he ole lapsen mummoja/vaareja?

Meillä erilainen tilanne, mutta harmittava myös. Mieheni ei oo ollut biologisen isänsä kanssa tekemisissä oikeestaan koskaan, vain kaks kertaa tavannut omasta aloitteestaan. Hän ei halua vauvasta isälleen ees ilmoittaa, kun isää ei oo tähänkään asti yhteydenpito kiinnostanut. Ymmärrän hyvin. 
Miehellä on ihana isäpuoli, joka on ollut kuvioissa lapsuudesta saakka eli on "oikea isä". Hän oli miettinyt vauvelin synnyttyä, mikä hän on vauvalle, voiko hän olla pappa. Meille se oli itsestäänselvyys, pappa tottakai!
Oma isäni asuu ulkomailla eikä pidä juurikaan yhteyksiä. Uusi perhe kaikki kaikessa. Harmittaa, koska aikoinaan oli maailman paras isä :( Hän varmaan kutsuu itseään papaksi tms., kun poikamme joskus tapaa, mutta meille hän ei sellainen ole. Vaatii jonkinlaista yhteydenpitoa ja kiinnostusta lapsen elämään, että saa sen kunnian!

Ollaan tosi läheisiä kyllä kaikkien osapuolten kanssa ja ite koen tosi kiusallisena ajatuksenkin siitä että tästä asiasta on pakko puhua kohta kaikkien osallisten kanssa. Mun äiti on todella loukkaantunut siitä että mummutellaan muitakin kuin näitä oikeita mummuja.. Ja onhan se nyt vähän outoa että oikeesti lapsella olis neljä mummua! Mistä se sitten tietää ketkä ne oikeet on ja mitä se edes tarkottaa, mummu ja pappa.. 

Ja entäs sitten kun lapsi vaikka päiväkodissa puhuu mummusta ja ihmiset käsittääkin kyseessä olevan aivan väärä mummu, aiheutuu taas sekaannuksia.. 

Voi elämä mikä ressi tuli tästäkin...!

Yksi, mikä toimii ainakin tietyissä tilanteissa, on mummujen ja pappojen kohdalla käyttää etunimeä etuliitteenä, esim: Anna-mummu. Meillä nyt ei samanlaista tilannetta ole kuin teillä, kun miehem puolelta pidetään yhteyttä vaan hänen isään, joka on sitten vaari jos päättää meidän elämään osallistua, eikä hänkään ole kuin ristiäisissä poikaa nähnyt. Vastapainona taas mulla on mun vanhemmat : momi ja mofa.. mun äidin vanhemmat: mummu ja ukki.. mun isän vanhemmat: famo ja fafa.. ja liuta muita sukulaisia, tätejä, iso-tätejä yms....

nobodylla ihania kutsumanimiä :)

Meillä on oikeestaan se ongelma siinä että mun äiti kokee olevansa niin loukattu siitä että muitakin kutsuttais mummuksi että siitä tää ongelma tulee.... Itekkin olisin käyttäny tuota etunimiliitteitä..

Muoks. Niin siis mun äiti ei voi sulattaa asiaa että ketään muuta kutsuttais millään mummuun viittaavalla käsitteellä.. Ja joo, hän ON hankala tapaus!!  :/

Musta lapselle on suuri rikkaus omistaa monta rakastavaa mummua ja pappaa. Meidän pojalla niitä on vain yksi mummu ja yksi pappa ja isomummo ja isovaari. Musta olis ihanaa, kun olisi 
miehenkin vanhemmat viel elossa, sais pieni enemmän rakastavia ihmisiä elämäänsä. Onneksi on sitten noita muita rakastavia sukulaisia. <3

Niin ja voihan niitä nimiä muunnella, esim mulla ollu pienenä mummu ja mamma, sitte vois olla mumma tai mummi, joku on jopa mimmu ja noihan voi aina aikuisille perustella niin, että sitten on lapsen helppo tietää kenestä puhutaan, että puhutaanko mummosta vai mummista. Paappa voi olla myös vaari tai pappa tai voi yhdes keksiä :) sanoa vain mitkä on jo käytetty.

Aika hankala tilanne toi Iineksen. Toisaalta ymmärrän hyvin! Meillä on kaks ukkia, yks pappa ja mummi, mummo ja mamma. Mutta siis voisko olla niin, että se biologinen isovanhempi on ainoastaan mummi ja nämä muut sitten mummoja tai jollain eri nimellä? Toisaalta jotkut lapset rupee kutsumaan ihan eri nimellä isovanhempia kuin miksi he haluaisivat kutsuttavan itseään.

Mä olisin halunut, että puolison isä on ukki ja äiti mummo ja mummon puoliso vaari, mutta vaari ja mummo kuulosti niin vanhalta, että ne halus olla ukki ja mummi. Olisin vaan halunu sen kunnianimen "ukki" olevan vain puolison isällä! Mut en viiti kellee sanoo, kun se menee kai vähän nipottamiseksi.

Niinpäniin, kun voiskin ite "määrätä" kuka on mikäkin :) 

Mulla tässä asiassa ei olis mitään ongelmaa ellei äitini tästä sellasta tekis. Tähänkin asti on ollut selvät nimet useemman vuoden, on mummua ja mummia.. Mutta nyt äitini mielestä MIKÄÄN mummouteen viittaavakaan nimitys ei saisi olla käytössä muilla kuin biologisilla isovanhemmilla... Muita puolisoita pitäisi kutsua VAIN nimeltä. 

Iines* johan on hankala tilanne. Jos mun äitini olisi tuota mieltä, niin antaisin sen suuttua ihan rauhassa. Ei se siltä ole pois, vaikka lapsella ois kuin monta mummua ja pappaa. Musta sun kannattaa ajatella vain lastas, aikuiset ajattelee joskus ihan liikaa kaikkea turhaa. 
Ja jos vain biologisia isovanhempia sais kutsua mummoksi ja vaariksi, niin miten ois sitte adoptoiduilla lapsilla tai sellaisilla, joilla on ollu koko ikänsä ei biologiset vanhemmat? 
Tsemppiä tuon asian suhteen, toivottavasti löydätte hyvän ratkaisun. 

Mä en jotenki tykkää siit et mun anoppi haluaa että sitä kutsutaan mamiks.tulee jotenki äiti mielee :S

Takaisin