Mummot

pikku muru

Puuhakas puhuja
Tammikuunmammat 2015
En tarkoita tällä lapsen mummoja vaan vieraita vanhempia jo mummo ikään ehtineitä naisia.
Jotka on eläkkeellä ja silti on niin samperinmoinen kiire joka paikkaan ja pitää etuilla hissiin, kiilata ostoskärryillä yms.
Juuri tänään oltiin neidin kanssa kaupassa ja neiti oli ostoskärryjen siinä ns kaukalossa ja niiden vyöt ei oo kovin tukevat niin pidän koko ajan neidin lähellä itseäni. No haetaan papereita ja jatkettaisiin matkaa niin yksi mummo tunkee kärryineen samaan aikaan siitä käytävältä kun näkee meidän siitä olevan tulossa ja se oli ainut reitti meille. Kärryt osui toisiinsa ja sanoin ystävällisesti, että onko pakko tunkea samaan aikaan, niin sain niin pahoja katseita ja jäi siihen itsekseen jupisemaan.
Kiitos ja anteeksi.

Muoks. Tällä ei ole tarkoitus loukata ketään ja paljon löytyy myös ihania mummoja.
 
Muokattu viimeksi:
Huomasin ihan saman itte tänään kaupassa. Ei kyll törmäystä tullut. Olin matkarattaitten kanssa kaupassa, ja ei niin mitään elkeitä että väistettäis. Siinä yhden käden kanssa taituroida rattaiden kanssa ja toisessa ostoskori (likka nukkui niin ei saanu kärryihin laitettua). Joka kerta tultiin suoraan vastaan, oikein kurvasivat ns viereiseltä "kaistalta" eteen ja sit odottivat että minä kierrän heidät vaikka itte siihen eteen tälläsivät ittensä. Välillä ei ymmärrä noita vanhempia ihmisiä...
 
Ja ne mummelit jotka ohittelee tai tönii ostoskärryillään kassajonossa selkään mustelmia! :mad: ja nämä tapahtumat on muistissa lapsuudesta kun ekoja kertoja sai karkkirahaa ja sai itse mennä kauppaan ostamaan karkkia n. 7v pikkutyttönä.
Kyllä sitten (jos joskus saan) oman lapsen kanssa muistan taatusti pitää lapsen miun edelläni ettei mummelit häntä töni, niinkuin miuta!

Onhan toki ihaniakin mummeleita, mut nämä "mädät" yksilöt valitettavasti jää paremmin mieleen, törkeää käytöstä kun ei helpolla unohda :sad001
 
Aina puhutaan nykyajan nuorisosta. Mun mielestä puhe pitäisi ennemmin olla nykyajan mummoista :D
 
Mä juttelin jokin aika sitten tyttären tanssikaverin Etelä-Amerikasta tulleen isän kanssa, joka tekee töitä vanhusten parissa. Hän kertoi, että Suomessa mummot ovat yleensä tosi äkäisiä ja katkeraia, vanhat miehet sitten kuulemma paljon leppoisampia. :rolleyes:
 
Täytyy todeta että mummelit saa välistä jalat alleen Olin lapsen kanssa pankissa ja jonoa oli aikalailla. Tunnin jonottamisen jälkeen tuli meidän vuoro asioida. Siinä samassa mummo tuloo rollaattorilla mitään sanomatta ovista suoraan tiskille koko jonon ohi. Ja voin vaan sanoa että oli nopee.. veti ihan sanattomaksi ! Huvitti kun toinen mummo sit kovaan ääneen sano et pidähän puoles, muuten ne aina kiilaa ohi
 
Huomasin kauppareissulla että ihmisiä ihan hirveästi kiinnostais tietää mitä meidän turvakaukalo pitää sisällään. Ykskin mies tuli meidän vierelle käveleen ja tovin yritti kuikuilla mikä vähän huvitti kun harso roikkui edessä estäen näkyvyyden ja takas pojalle oman rauhan. :D
 
Minä, poitsu ja kummitäti oltiin vaunulenkillä kuumana kesäpäivänä. Ensin mentiin varjoisia reittejä, mutta kotiin päin tullessa aurinko porotti ikävästi meitä kohti. Silloinhan poika ei saanut enää nukuttua, oli liian kuuma. Pojalla oli päällä pelkkä hihaton body ja paksu harso vaunujen suojana, ettei aurinko häikäise ja polta. Ja tottakai vaunukoppa oli just väärin päin, eli aurinkoon päin eikä oikein päästy sillä sekunnilla minnekään varjoon. Poitsu aloitti melkoisen huutokonsertin, kun uni katkesi. Totesin vaan kummitädille, että suorinta reittiä kotiin... No siitähän sitten pyöräili eräs varhaismummeli (iän puolesta en luokittelisi ihan mummo mummoksi) ohi ja tietysti kuuli rääkymisen. Hän pysähtyi eteemme ja kysyi, että onkohan tuolla vauvalla kuuma? No totesin, että varmasti onkin, mutta juuri nyt ei voida muuta tehdä kuin mennä kotiin vilvoittelemaan (kotiin 500m jos sitäkään). Mummeli tuhahti, että "Eikö tuota koppaa voisi kääntää toisin päin?" Olin aikeissa selittää, että koppaa ei saa vauvan ollessa kyydissä alkaa kääntämään, ja että kotiin on lyhyt matka, vauvalla ei ole mitään suurta hätää (ilmaisee aina tarpeensa voimakkaasti), emmekä todellakaan ehdoin tahdoin kävele aurinkoon päin, vaan sillä hetkellä tie kulki siihen suuntaan.

No enpä ehtinyt vastata mitään, kun rouva jo polkaisi liikkeelle pyörällään ja lähtikin reippaasti. Todettiin, että jaahas, ei tainnut vauvan hyvinvointi edes olla niin sydämen asia. Piti vaan päästä pätemään nuorelle "tytölle" mitä hän tekee väärin... Huh huijaa! :-o
 
Työskentelen vanhusten parissa ja välillä kyllä tuntuu kuin lastentarhassa olisi, mummot ja papat huutavat kuka pääsee eka ja mitä saa ja nyt heti olisi päästävä jne ja minä haluan ensin :) Jotkut sitten on tosi rauhallisia ja mukavia. Taustalla voi olla joku sairaus tai kipu mikä aiheuttaa hätäilyn ja sekavuutta. Ite siedän enemmin vanhusten huonon käytöksen kuin nuorison, mummut ei räi päin tai tuhoa paikkoja. :sad001
 
^Juu, just tommosta se on :joyful: Harvat mummut ja papat on niitä kiitollisia, elettyyn elämäänsä tyytyväisiä keinutuolissa keinujia... Vanhana usein lähtee estot pois ja jos vaikka onkin koko elämänsä ollut kiltti ja aina itseään ajatellut viimeisenä, niin elämän ehtoopuolella saattavat sitten "villiintyä" :grin Osilla vaikuttaa sairaudet, osalla ihan tietoinen päätös.
 
Ymmärrän, että välillä on hankala tunnistaa pienestä lapsesta onko kyseessä tyttö vai poika.. No mei neiti on aina puettu "tyttö väreihin" tai siis hyvin pitkälti. Tänäänki kaupassa ensimmäinen mummeli tuli kyselemään et kumpikos tää on. Hmm. Pojalle en välttämättä pukisi kirkkaan liilaa haalaria päälle. (olen hieman vanhanaikainen värien suhteen..) ja siis nää kysymykset toistuu aina kun mennään kauppaan. Huoh. Pikkukylä + uteliaat mummelit :Heartred
 
Multa on useampikin mummeli kysynyt pojan nimeä. Miksi? En ihan ymmärrä, mitä se niitä kiinnostaa. Ei se nyt niin kauheaa ole, että kysyvät mutta kyllä se silti menee vähän jonkun yksityisyysrajan yli mun mielestä.
 
Mua ärsyttää yks mummo joka ei usko, että laskettuaika pitää paikkansa. Mulla on siis laskettuaika maaliskuussa, mutta tämän mummon mielestä se voi syntyä tammikuussa tai vaikka toukokuussa. Eihän kukaan voi sitä varmaksi sanoa. :shifty: Olen yrittänyt sanoa, että nykyään on niin hyvät laitteet ja kaikki, että melkeenpä päivälleen voidaan sanoa, koska vauva syntyy (no ei nyt ihan kuitenkaa), mut sinne päin. :rolleyes: Ei tämä mummeli tätä usko, vaan mahan koosta sen tietää ku alkaa synnytys lähentyä. No, ehkä niin olikin ennenvanhaan, mutta eipä nykyään kun mäkin tiedän päivälleen koska tämä on saatu alulle ja koska on la. :grin
 
Mua ärsyttää kun ne tunkee katsomaan vauvaa ja läsyttämään. En kiitos kaipaa tuiki tuntemattomia kauppareissuilla lepertelemään. Vaikka ei ne pahalla.
 
ja mikä siinä on, että jos lapsi huutaa rattaissa, niin se kiiruhtava äiti pitää pysäyttää?! Juu, huomasin kyllä, että lapseni huutaa. Kerran eräs pappa yritti laittaa pudonneen tutin takaisin tyttöni suuhun (ikää silloin ehkä 8 vkoa?) riuhtasin vaunut eteenpäin, ja totesin meidän olevan matkalla tuohon puistoon, että saan syöttää vauvan. Tajusi sentään jatkaa matkaa.. Eihän hänkään tietysti pahalla, mutta...
 
Täällä meillä päin ne on ne papparaiset jotka tökkii kassajonossa kärryillänsä (minun) selkään :D kerran ku jatkuvalla syötöllä naputti sillä kärryllänsä ni pukkasin persiilläni takasi ja mulkasin perään :P (samalla katsoen että kuka hitto siellä tökkii ja onko syy että miksi pukkii, no ei ollut - varmaan ajankuluksi sit :D).
 
Toinen on sitte että ne tunkee ittesä tooooodella lähelle kun yrittää kortin pin koodia näpytellä laitteeseen :sour: Kerran olin äitini kanssa kaupassa ja hän maksoi niin tuumas eräälle: aattelitko sinä maksaa meidänkin ostokset kun tulit niin lähelle? Siirtypä mummero äkkiä vähä kauemmaks :joyful:
 
Toinen on sitte että ne tunkee ittesä tooooodella lähelle kun yrittää kortin pin koodia näpytellä laitteeseen :sour: Kerran olin äitini kanssa kaupassa ja hän maksoi niin tuumas eräälle: aattelitko sinä maksaa meidänkin ostokset kun tulit niin lähelle? Siirtypä mummero äkkiä vähä kauemmaks :joyful:
Pari kertaa esim. anttilassa oon huomannu saman; mummeli tulee viereen kassalla ja laskee jo ostoksensa ja käsilaukkunsa mun ostosten viereen. Ei anttilassa ainakaa täällä päin mitään liukuhihnoja ole, vaan jonossa odotetaan omaa vuoroaan :grin seuraavalla kerralla samassa tilanteessa meinaan sanoa, että maksatko samalla munkin ostokset :grin
 
Toki oli eilen kirppiksen kassalla tungetteleva raskaana oleva n. 30v oleva nainen. Tunki ostoksesa heti miten tiskille ja jäi mun viereen töllistelee kun kortilla maksoin.. ku sain kortin poissa laitteesta niin samantien se rupes siirtää omia tavaroita melkee tavaroideni päälle että on hänen vuoronsa :mad: Sama nainen vielä Tokmannilla valtas kokonaisen käytävän ettei päässy yli eikä ympäri joten piti jättää se käytävä käymättä...
 
Täälläki on noita kiilaajamummoja!!:eek: Soluttautuvat sivusta "huomaamattomasti" kassajonoon toisen eteen. :smiley-angry016 Vielä joku päivä räjähdän kun näin käy...

Sit täällä on yks Riitta Väisänen, joka luulee olevansa maailman omistaja, kun on julkkis. Kuulemma etuilee myös. Ja kaupan parkkihallissa laahustaa keskellä tietä omalle autolleen, ettei vaan ohi pääse.:smiley-angry007 Nokka pystyssä, aurinkolasit päässä ylväänä seilaa kaupassa...
 
Takaisin
Top