Muita selkäkivuista kärsiviä?

tirppana

Jostain jotain jo tietävä
Hei!
 
Olen raskausviikolla 21 ja minulla ei ennen raskautta ole koskaan ollut erikoisemmin selkävaivoja. Mainittakoon kuitenkin se, että selkäni on aika notko, joten alaselän rasitusta on tuntunut joskus jos on tullut nosteltua jotakin painavaa tai treenattua erityisen paljon selkälihaksia.
 
Raskausaikana minulla on ilmennut kipua aivan alaselässä, siis melkein kannikoissa. Kipu on ollut sellaista "muljahtelua", ikään kuin selkä olisi niksahtamassa pois paikaltaan. Tätä on esiintynyt maatessa kovalla alustalla, esimerkiksi lattialla tai saunanlauteilla.
 
Viime aikoina kipu on kärjistynyt. Se pahenee liikkuessa. Eilen kolailin lumia ja kevyenkin nostelun tai jumpan jälkeen pistävä kipu alaselässä voimistuu. Kipua ei ole levätessä tai maatessa. Kipu ei ole särkyä, vaan tietyssä asennossa ilmenevää "pistoskipua".
 
Eilen kipu paheni niin, etten meinannut voida seisoa enkä kävellä. Sitten selkä jossakin vaiheessa kuitenkin "loksahti" taas paikoilleen.
 
 
Onko kellään toisella raskauden aikana ilmenneitä selkävaivoja ja kuinka olette niitä hoitaneet? Oletteko käyneet lääkärissä/fysioterapiassa tai olleet sairaslomalla vaivan takia?
 
Täällä sama homma!!!!!!
 
Tämän viikon olen sairaslomalla, selkäkivut ovat hirveät. Varsinkin jos erehdyn menemään selälleen, niin siinä on ihan omat konstinsa miten siitä pääsee ylös.
Huomenna menen selkäni takia fysioon, ja samalla kokeillaan tukivyötä.
Neuvolassa kun kävin ja kuunneltiin vauvan sydänäänet niin en meinannut päästä siitä ylös[:@]
Yöllä jos olen nukkuessani mennyt selälleni, niin herään siihen kun olen kääntymässä, ja nimenomaan herään kipuun.. Ja kipu on sellaista että se todella kovin vihloo, mutta sitten kun saan käännettyä asentoa, niin se helpottaa heti.
En tiedä mitä sille pitää tehdä, mutta eiköhän huomenna fysiossa selviä!!
 
Joskus tästä jo kirjotinkin, mutta otetaan nyt vielä kerran uusiks [:D] Eli mulla kuvattu joskus selkä ja siellä on kuulemma jänne selkärangan välissä, mikä ottaa sitten tosi helposti itteensä kyykkimisestä/kiertoliikkeestä. Eli tyyliin heität selkä suorana tavaran toiselta puolelta kylkeä toiselle. Noh.. vakituinen työni on sellaista, että sitä ei saa raskaana tehdä vaan heti ohjataan toiseen työkohteeseen (olen töissä tehtaassa) ja yllätys yllätys, mut ohjattiin sellaseen paikkaan, missä tehdään tyyliin pelkästään noita kahta liikettä. Lähes koko raskaus on sitten mentykin sairaslomien merkeissä. Pari pv töissä hajottamassa selkäänsä vähän lisää, ja taas pari viikkoa saikulla. Todella järkevää, mutta meneehän tää raskaus näinkin.. [>:] Mutta mikä auttaa mulla tuohon selkäkipuun parhaiten? Ehdottomasti uiminen. Kylmä vesi käy melko helposti supistelemaan, mutta täällä järjestetään lämminvesipäiviä, jolloin tuo vesi normaalia lämpimämpää, ja silloin mä sinne aina menen. Aivan ihanaa touhua [:)] Joskus uin sen tunnin päästä päähän, ja joskus otan sellaisen juoksuvyön (tietäähän kaikki millaisen), ja uiskelentelen sillä. Helpompaa touhua, ei tarvi ihan koko ajan uida, vaan voi ottaa välillä lukua lilluen siellä vedessä.
Kunnollinen tukivyö auttaa kanssa, sitä kannattaa myös kokeilla. [:)]
 
viirukhan:
Tarkoitatko kiropraktikkoa???
Kävin tänään fysiossa, ja enpä nyt tiedä sainko hirveesti apua...
Jumppa ohjeita ja tukivyön.
Sitten mulle on tullut jalkapohjaan sellanen reilu peukalonpään kokonen patti joka on kosketus arka, joten kävely sujuu kehnosti..eipä fysiossa osattu siihen sanoa mitään.
Tietäähän sen jo itsekkin että ei se hyvää tee selällekkään että kävelee jalan sivulla, mutta se että fysiossakaan ei oasttu sanoa siihen mitään, niin se ihmetyttää...
 
Ideoita mitä kannattaa tehä??
 
 
 
Mulla oli siinä rv 22 kieppeillä kauheet selkäkivut, joinain päivinä ei päässy kävelemäänkään. Mikä auttoi: TUKIVYÖ! Kaks kuukautta pistin menemään sen kanssa kunnes kävi pieneksi ja painoi alavatsaa. Sen jälkeen ei enää tarvinnutkaan, onneks. Kokeilkaa ihmeessä, mulla auttoi päivässä ja vei kivun 95% pois. Vantaalla ainakin antavat ilmaiseksi lainaan, kun neuvolasta sain lähetteen fysioon. Jos ei ole mahdollisuutta lainata / ostaa, joogassa neuvottiin kietomaan huivi tiukalle alaselän ympärille.
 
minulla alkoi selkäkivut joskus viikolla 18. kivut olivat tosi tuskaisia. kipu oli siis ihan alaselässä ja esiintyi vain liikkuessa, siis liikuteltaessa selkää esim. nousemalla tuolista, kyykistymässä yms. sairaslomalle jäin tällöin ja se helpotti. olen hoitaja ammatiltani joten joutuisin jo työni puolesta nostelemaan raskaita yms. en ole siis vieläkään mennyt takasin töihin, vaikkakin kivut ovat helpottuneet mutta eivät poistuneet kokonaan. lääkärit arvioivat etten ole enää työkykyinen,joten tässäpä mennään sitten sairaslomalla äitiysloman alkuun saakka. hoidoksi olen saanut vain erilaisia lääkkeitä ja tukivyön. vyötä en ole vielä saanut joten siitä ei ole vielä kokemusta. mutta jo se että on sairaslomalla on auttanut minua.
 
Kiitos paljon kokemuksien vaihtamisesta!!!
 
Ostin omatoimisesti tukivyön, taisi olla Anita-merkkinen, se oli lastentarvikkeesta ja maksoi 45e. Kovasti hinta kirpaisi mutta on tukivyö myös tosiaankin hieman auttanut asiaa (vaikkei ulkonäöstä kyllä uskoisi!).
 
Sarian: Mulla on kans ollu jo varmaan kuukausia jalkapohjassa just sellanen kipeä patti ja mullakin tulee usein käveltyä silleen jalan sivulla, mikä ei varmaankaan tee hyvää jalalle eikä selälle. Pitäs varmaan jossai käydä sitä näyttää, tietäis vaan missä kun on nykyään noita vaihtoehtoja: neuvola, työterveyshuolto, terveyskeskus.. ja tosiaan mullakin on alkanu vaivaamaan alaselänkipu joka säteilee vasempaan pakaraan, välillä niin kovaa että vasen jalka pettää alta. Oisko iskias tai sitten se piriformis, mitä kuulemma ilmenee usein raskauden aikana. Täytyykin kysyä maanantaina neuvolassa tosta ja jos sitä samalla mainitsis tosta patistakin. Kaiken maailman vaivoja sitä tuleekin ja tällä iällä jo! [:D] (23-v.)
 
Tirppana: Mä oon käynyt valittamassa noista selkäkivuista lääkärille jo 2 kuukautta sitten. Lääkäri vain totesi että joillekin sitä selkäkipuilua tulee ja joillekin ei. Selkävaiva on kuitenkin ihan täysin normaali raskauden vaiva, on vaa elettevä sen kanssa raskauden loppuun saakka [:)] Itse ostin tukivyön, josta on pikkasen apua. Hanki sellainen jos siitä olisi vaikka sulle hyötyä [:D] 
 
Mä oon nyt kaks kertaa käynyt kiropraktikolla.  Ekalla kerralla selkää ja nikamia tutkittiin ja annettiin hoito. Seuraavalla kerralla sain kirjallisen raportin mun selän kunnosta. Yllätyin, kuinka tarkasti se kone osasikin tunnistaa mun kipeät kohdat! Niskan lihaksisto on aivan yliaktivoitunut ja alaselkä taas päinvastoin. Raportin jälkeen hoidettiin uudestaan. Teimme hoitosuunnitelman 12 hoitokerralle, jonka jälkeen rankaa skannataan uudestaan. Kalliiksihan tuo tulee, 400€/12 hoitokertaa, mutta ainakin selkäkivut ei ole pahentunut ja uskon, että paranevat pian kokonaan. Tähän mennessä tulleen kokemuksen perusteella suosittelen lämpimästi!
 
 
Mä kokeilin selkäkipuhin cariwell tukivyötä, kun mullakin selkäkivut alkoi jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Se on kuitenkin jokseenkin auttanut mulla, eihän se silti kokonaan kipuja pois vie,mutta helpottaa. Hinnaltaankin oli sopiva,kun en raskinut tuhlata siihen useita kymppejä. Harmittaa vain etten hoksinu ostaa sitä jo ekassa odotuksessa, koska muuten vyölle ei ole käyttöä raskauden jälkeen.. Joissakin terveyskeskuksissa muuten noita tukiliivejä ja vöitä saa lainata ilmaiseksi, ainakin täällä pohjoisen asemilla.. kannattaa kysyä.
 
Viirukhan:
 
Mulla on nimenomaan tuollaista kipua, että jos erehtyy menemään selälleen esimerkiksi jumpatessa, niin selkä jotenkin "menee pois paikoiltaan" ja sitä vaan vihloo. Yleensä mulla auttaa asiaan hetkellisesti niin, että nostan toisen jalan koukkuun rinnan päälle ja kierähdän sivukautta ympäri. Sillei pääsee ainakin ylös :D. Mulla auttaa se (esim.saunassa maatessa) että laitan pepun alle tyynyn. Mutta yritän välttää viimeiseen asti kovalla alustallla makaamista (selällään).
 
Koskaan aikaisemmin minulla ei ole tällaista ollut (ennen raskautta) ja olisi mielenkiintoista tietää, mistä se johtuu.
 

 
 
nyt on alaannu alaselkää jomottamaan
oikeeestaan joka päivä.
Mutta se lieneekin jo normaalia näillä viikoilla[:)]
Muuten ei ole koko odotusaikana oikein selkä temppuillut.
(kop kop kop)
 
Takaisin
Top