Muita, joilla aiemmassa raskaudessa jotakin häikkää?

Kesätuuli

Silmät suurina ihmettelijä
Elikkä siis raskausmyrkytystä, raskausajan diabetesta, osastohoitoa/sikiön seurantaa jostakin syystä, raskaushepatoosia?

Mulla todettiin esikoista oottaessani rv 34+0 raskaushepatoosi, eli maksa-arvojen selittämätön kohoaminen. Kyseisessä sairaudessa on kyse siitä, että jostain syystä elimistö tuottaa raskaushormonia niin paljon, ettei maksa pysty käsittelemään niitä. Aloin 33+ ihmettelemään ihan järkyttävää kutinaa jalkapohjissa, kämmenissä ja vatsan seudulla. Menin sitten päivystykseen, jossa multa otettiin verikokeet ja hetkeä myöhemmin sieltä soitettiin, että pitäis pakata tavarat ja lähtiä kiireesti OYS:iin. Menin sitten OYS:iin ja joud järkytyksekseni jouduin jäämään, pysyvästi. Sain tietää, etten pääse kotiin ennen ku vauva on syntynyt. Minun ja vauvan vointia seurailtiin ja jatkuvasti otettiin verikokeita ja vauvan sydänkäyrää. Lääkäri sanoi, että jos vauvan vointi alkaa heikentyä, sektio tehdään välittömästi. No vauva ja minä voitiin molemmat hyvin ja aloitin lääkityksen, joka ei varsinaisesti parantanut sairautta vaan pysäytti/hidasti maksa-arvojen kohoamista, ne kun koko ajan vain nousivat ja nousivat. OYS:ssa päättivät sitten päästää mut herkullisille kahen päivän kotilomille rv 37+0. Sanoivat että tuu takasi 26.9.2012 aamulla (rv37+5) niin synnytys käynnistetään (raskaushepatoosiin liittyy suurentunut kohtukuoleman riski viikon 38+ jälkeen). Lisäksi mulla oli lapsivettä niin paljon, että omia sisäelimiä alkoi jo painaa. No yritin sitte kotona saaha synnytystä ite käynnistyyn ja pari päivää yritettyäni limatulppa irtosi. Seuraavana aamuna rv 37+4 aamupissalta noustessani kuuluin *naps* ja lapsivesi tuli. Menin kuitenkin hysteeriseksi, koska vesi oli veristä ja seassa oli verisiä klönttejä. Soitin itelleni ambulanssin ja makasin alasti olohuoneen lattialla ensihoidon tullessa paikalle. Lähettiin kiireen vilkkaan OYS:iin ja ambulanssissa kohdunsuu jo 8,5 senttiä auki ja ihan normi kuukautiskipujen tyyppiset supparit (en niitä aiemmin ees ollu supistuksiksi tunnistanut vaikka oli jatkunu jo pitkään). Päästyäni OYS:iin lapsivettä tuli edelleen, aina välillä desi-pari lämmintä lorahtelua sairaalasängylle. Vauvan tila tarkistettiin, kaikki hyvin onneksi, ja mut siirrettiin samantien synnytyssaliin ja käskettiin ilmottaan jos alkaa ponnistuttaan. Hetken ooteltuani tunsin että alapäästä tulee jotaki paksua ja käskin mieheni hälyttää kätilön paikalle. Yhtäkkiä salissa oli ihan pirusti hoitohenkilökuntaa ja mut kiidätettiin leikkaussaliin ja valmisteltiin kiireelliseen sektioon. Neljä min myöhemmin poika oli maailmassa. Tutkimusten päätteeksi selvisi, että lapsiveden seassa ollut veri oli peräisin repaloituneesta istukasta, joka oli tuhoutunut todennäköisesti raskaushepatoosiin määrätyn lääkitykseni vuoksi. Onneksi kaikki kuitenkin meni hyvin.

Kyseinen sairaus uusii herkästi, ja useimmat saurastuvat siihen myös myöhemmissä raskauksissa. Olenkin jutellut asiasta jo lääkärin kanssa. Toisaalta osaan valmistautua tulevaan, mutta tahtoisin siltiki pysyä loppuun asti terveenä. Lääkäri sano, että jos sairaus uusii, raskautta ei päästetä edes viikolle 37, ettei istukan irtoamisen riski olisi niin suuri. Noh, se selviää sitten viikon 30 jälkeen, joudunko samaan kierteeseen kuin edellisessä raskaudessa. Tää raskaushepatoosi on tosi harvinainen, joku 1/100 eli prosentin mahdollisuus saaha se.

Miten muut? Onko peräti joku, jolla ois kokemusta samasta? Tai sitten jotain muuta häikkää edellisessä/edellisissä raskaudessa tai raskauksissa?
 
Voi kamala mikä tarina! :sad001 On itellä kans tuoreessa muistissa oma synnytys, tai siis kiireellinen sektio, kun oli supistusheikkoutta (kolme päivää kovia supistuksia, jotka ei kuitenkaan avanneet paikkoja...) ja sit lopulta leikkaukseen mentiin. Nyt tää seuraava tulee ehkä suunnitellulla sektiolla, vaikka toisaalta tekis mieli taas koittaa alateitse -turhaan. Mulla siis oli normaali helppo raskaus, mut synnytys oli ihan järkyttävä. Sit nyt mietityttää toi sektion läheisyys (huhtikuussa)...

Toivottavasti menee teillä tällä kertaa paremmin, ainakin osataan varautua asioihin tokalla kertaa paremmin!
 
Mulla meni raskaus jatkuvia supistuksia lukuunottamatta hyvin, mutta viikolla 36 neuvolalääkäri alkoi epäillä raskausmyrkytystä. Sain lähetteen äippäpolille ja siellä vauvan todettiin kasvavan -2,2sd-käyrällä.

Lääkäri antoi ajan kontrolliultraan, mutta hermot eivät kestäneet 10pvän odotusta siitä oliko kyseessä mittavirhe vai ei. Joten seuraavana päivänä mentiin yksityiselle. Siellä romahti meidän maailma. Lääkäri vahvisti epäilyn ja löysi aivojen alueelta laajan verenvuodolta näyttävän alueen. Sain lähetteen ja käskyn lähteä synnärille.

Seuraavana päivänä tehtiin sektio ja musta tuli äiti. Kuukauden meidän pieni jaksoi olla täällä, koko ajan kylläkin sairaalassa. Aivoverenvuoto olikin aivokasvain, jota ei voitu leikkauksella poistaa.

Jälkeenpäin todettiin vielä istukan vajaatoiminta, joka oli estänyt ravinnon ja hapen täyden saannin.
 
Voi ei.. Toivottavasti tämän pienen kohdalla kaikki menisi hyvin loppuun asti! :Heartred
 
Osanotot :Heartred, toivottavasti kaikki menee nyt hyvin loppuun asti, kaikilla muillakin.
Vissiin hormonit jyllää, kun käy ihan itkettää kun näitä lukee.
 
Voih, onpas hurjia tarinoita :'( Kuoville osanotot :Heartred Ja onneksi olkoon uudesta pienestä ihmeestä! Hienoa, että olette rohkaistuneet mennä eteenpäin.

Mulla meni raskaus ja synnytys muuten ihan normaalisti, mutta mulla todettiin raskausajan diabetes, vaikkei mitään riskitekijöitä ollutkaan. Onneksi en joutunut kuitenkaan pistämään insuliinia vaan piti vain syödä terveellisesti. Oon ymmärtänyt, että diabetes uusiutuu helposti seuraavissakin raskauksissa, eli nyt varmaan sama tiukka dieetti tiedossa.
 
Kuovi, olet kokenut kamalinta maailmassa :'(. Paljon onnea sinulle tähän raskauteen, nyt kaiken on mentävä hyvin :Heartred
 
Mulla meni kans raskaus melko normaalisti, mitä nyt supisteli tosi paljon jo rv 20 alkaen. Sen takia jäin sitten saikullekin. Eipä siinä mitään, odoteltiin ihan normaalia tervettä lasta ja sain synnyttää Vammalan aluesairaalassa ja kappas, ei se ollutkaan terve lapsi. Siitä sitten poika lähti huonon värin, hapetuksen ja sydämen sivuäänen takia ensin Tayssiin ja sieltä Helsinkiin. Ite jouduin jäämään ensimmäiseks yöks Vammalaan ilman lasta, joka oli aivan kamalaa. Onneks mies sai olla mun kanssa siellä ilmatteeks! Seuraavat yöt meni hotellissa ja "mäkkitalossa".

Poika joutui alle vuorokauden ikäisenä kiireelliseen pallolaajennukseen aortan läpän ahtauman takia, mutta jo reilun parin viikon päästä siitä jouduttiin uudelleen leikkuupöydälle ja avoleikkaukseen. Siinä vaihdettiin kokonaan keuhkovaltimon läppä, sekä aortan läppä. Vasemmasta kammiosta poistettiin myös kuollutta kudosta, joka oli tullut infarktin aikana. Saanut sen todennäköisesti silloin, kun syntyi ja veti elottomaksi. Nyt on sitten aina tuo sydämen vajaatoiminta, mutta tällä hetkellä onneksi suhteellisen rauhallisessa tilassa. Pari leikkausta on vielä tulossa, jos kaikki menee odotuksien mukaan.

Tämä raskaus menee sitten toivottavasti niin, että lasta seurataan ultraäänellä useasti ja ne tehdään huolella! Pääkoppa ei kestä enää toista samanlaista tilannetta. Jos jotain poikkeavaa huomataan ultrassa, niin varmasti joudutaan miettimään mitä sitten tehdään ja mitkä mahdollisuudet lapsella on selvitä. Ainakin sitten olisi apu lähellä, kun saisi synnyttää paikassa, jossa on heti ammattilaiset lapsen apuna. Mutta terve olisi niin kovin toivottu! Jokainen päivä sitä miettii esikoisen kohdalla, että jos sitä apua ei olisikaan saatu niin nopeasti...
 
Minullakin oli ensimmäistä odottaessa raskausajan diabetes, ruokavalio hoitoinen. Hyvin pysyi tasapainossa arvot ja tulipahan opittua terveellisempää ruokavaliota. Yllätyin esim. kuinka paljon mysleissä on sokeria jne. Nyt olen yrittänyt pitää syömingit kurissa, vaikeaa kun kokoajan tekee jotain mieli. Sokerirasitukseen varasinkin jo ajan ja se on heti loppiaisen jälkeen. Blääh, ei jaksais taas sitä mittailua, kun melko varmuudella se tässäkin raskaudessa tulee olemaan. Tosin haluan että vauvalla on mahdollisimman terve kasvuympäristö ja ettei taas tulisi kiloja liikaa, viimeksi siis melkein 20kg. Mutta joo, tuntuu tyhmältä ees kirjoittaa tästä kun osalla ollut aikamoisia koettelemuksia :sad001
 
Suviii pisti silmään että meillä on samanikäiset pojat :) meidänkin esikoispoika on syntynyt syyskuussa 2013.

Meillä oli ultraääniseuranta loppuraskauden ajan, koska rakenneultrassa ultraaja löysi vatsasta nestekertymän eikä saanut mahalaukkua näkymään ja munuaisissakin oli jotain ylimääräistä. Minä olin aivan kauhuissani ja varma siitä että vauvalla on jotakin todella vakavaa, onneksi seurantaultrissa nuo muutokset katosivat ja mahalaukkukin sitten löytyi. Ja kiitollinen olen, että sain terveen pojan syliini :Heartred
 
Suviii pisti silmään että meillä on samanikäiset pojat :) meidänkin esikoispoika on syntynyt syyskuussa 2013.

Meillä oli ultraääniseuranta loppuraskauden ajan, koska rakenneultrassa ultraaja löysi vatsasta nestekertymän eikä saanut mahalaukkua näkymään ja munuaisissakin oli jotain ylimääräistä. Minä olin aivan kauhuissani ja varma siitä että vauvalla on jotakin todella vakavaa, onneksi seurantaultrissa nuo muutokset katosivat ja mahalaukkukin sitten löytyi. Ja kiitollinen olen, että sain terveen pojan syliini :Heartred

Aijaa, kiva. :) Mä tosin oon pyörinyt tuolla elokuiset 2013, kun LA oli silloin 22. elokuuta. En oo jaksanut sitten vaihtaa porukkaa tonne syyskuisiin.
 
Osanotot kuoville! ❤
Ja suviii, oot joutunu sieki kokemaan raskaita.
Toivotaan että tulevat vauvat olisi terveitä ja saavat pitkän elämän!

Miulla todettiin raskausmyrkytys esikoisen aikana vasta synnytyksen jälkeen. Vauvan ollessa 2päivän ikänen, alko kouristelut ja joutu lastenteholle. Aivojen ultrassa selvis sikiöaikainen aivoverenvuoto. Nyt kylläkin on esikoinen täysin terve 5v tyttö.
Ja kuopusta oottaessa oli järkyttävät pääkivut viikolta 11 alkaen, kävin kaikki verikokeet ja magneettikuvaukset mutta terve nainen. Eli hormooneista johtuvaa oli. Neurologi jopa väitti sen johtuvan liiallisesta särkylääkkeitten käytöstä, eipä auttanu lopetuskaan..
 
Takaisin
Top