Muita esikoista odottavia vanhoja äitejä?? 40->

40-vuotias, Rv 21+6, ehdin täyttää 41 ennen laskettua aikaa. Ikä ei kyllä erityisesti ole tuntunut muuten missään kuin että pääsi tiukempiin seuloihin. Neuvolassa ei ole otettu lainkaan puheeksi.
 
Onkohan täällä ketään vanhoja odottajia... Tärppäsi kovin myöhään itsellä ja hiukan "erilainen" olo... Olisi kiva vaihtaa ajatuksia.
Onnittelut plussasta! Millä mielellä olet? Vointi?

On meitä vanhuksiakin täällä odottajissa ja kuumeilijoissa!

https://forum.vau.fi/threads/45-kuumeiset.1590573/

Täällä ehkä innokkainta, monipuolista keskustelua, joukossa yrittäjistä odottajiin.
Kurkkaa Olisko sulle sopivaa myös?

Itse olen 41v odottaja, tammikuussa la.

Muoks! Nyt vasta huomasin että etsit ensiodottajia, no niitäkin tuolla - - - 45+++ketjussa :)
 
Täälläkin yksi 40v odottaja, nyt menossa rv35+3.

Muoks. Esikoinen ei tosin kyseessä vaan kolmas ja viimeinen.
 
Muokattu viimeksi:
Täällä myös yksi 40-v odottaja, esikoisen pitäisi saapua täydentämään meidän perhettä 26.12. :Heartred Neuvolassa tai muuallakaan ikää ei ole otettu puheeksi lainkaan, eikä ole edes ollut tarkempaa seurantaa.
 
Täällä myös yksi 40-v odottaja, esikoisen pitäisi saapua täydentämään meidän perhettä 26.12. :Heartred Neuvolassa tai muuallakaan ikää ei ole otettu puheeksi lainkaan, eikä ole edes ollut tarkempaa seurantaa.
Itse tarkoitin tarkemmalla seulalla nipt:tä, johon varmaan kaikki 40 vuotta täyttäneet Suomessa pääsevät, mutta ei raskautta muuten ole seurattu mitenkään tavallisuudesta poikkeavalla mullakaan. :happy: Mm. neuvoloita ja tarkastuksia normi määrä.
 
Eivät pääse. Ainakin pääkaupunkiseudulla on turha julkiselta puolelta NIPTiä anella iän perusteella. NIPTin saa, jos alkuraskauden lakisääteisessä seulassa tulee häly, muuten ei.

Kolmesti olen ollut raskaana nelikymppisenä, eikä missään raskaudessa ole NIPTiä tarjottu eikä pyyntöihin suostuttu, koska alkuraskauden seulassa ei ole havaittu kohonnutta riskiä.

Mitään tarkempaa seulontaa tai lisäkäyntejä ei ole pelkän iän perusteella saanut.
 
Muokattu viimeksi:
Täälläkin yksi luomusti raskautunut 40v monikkojen odottaja rv 11 :3some. Mulle tarjottiin NIPT iän vuoksi eikä edes ehdotettu yhdistelmäseulaa. Nt-ultra ja rakenneultra tehdään kuten nuoremmillakin. Monikkojen vuoksi lääkäri ultraa parin kolmen viikon välein näin aluksi ja myöhemmin useammin. Neuvolakäyntejä on sen sijaan onneksi vain tavallinen määrä.
 
Itse tarkoitin tarkemmalla seulalla nipt:tä, johon varmaan kaikki 40 vuotta täyttäneet Suomessa pääsevät, mutta ei raskautta muuten ole seurattu mitenkään tavallisuudesta poikkeavalla mullakaan. :happy: Mm. neuvoloita ja tarkastuksia normi määrä.

Meillä päin ei pääse iän perusteella mihinkään ylimääräiseen seulaan, jos ei muuta riskiä havaita. Eli ei oo tehty NIPTiä, kun nt-ultran perusteella ei nähty sille tarvetta. Täällä kyllä muutenkin tunnutaan karsivan kaikesta, hyvä jos muualla päin Suomessa tutkitaan edes hiukan paremmin :)
 
Eivät pääse. Ainakin pääkaupunkiseudulla on turha julkiselta puolelta NIPTiä anella iän perusteella. NIPTin saa, jos alkuraskauden lakisääteisessä seulassa tulee häly, muuten ei.

Kolmesti olen ollut raskaana nelikymppisenä, eikä missään raskaudessa ole NIPTiä tarjottu eikä pyyntöihin suostuttu, koska alkuraskauden seulassa ei ole havaittu kohonnutta riskiä.

Mitään tarkempaa seulontaa tai lisäkäyntejä ei ole pelkän iän perusteella saanut.
Okei! Kiitos oikaisusta. Outoa, että näin isot alueelliset erot.o_O Täällä Varsinais-Suomessa NIPT tulee tosiaan automaattisesti, kun äidillä on ikää 40 vuotta, ei vaadi mitään hälytyksiä muissa seuloissa tai aneluja. :happy:
 
Täällä 42 v. esikoisen odottaja. Viikkoja nyt 17+ 5.

En päässyt minäkään Niptiin julkisella, vaikka sitä pyysin. Seulat kun eivät hälyyttäneet.

Hirvee pelko matkassa koko ajan, että menetetään tääkin pieni. Takana siis toistuvia keskenmenoja.

Niin onnellinen silti tästä ihmeestä.

Tsemppiä jokaiselle varttuneemmalle odottajalle!
 
Todella erikoista, että on noin paljon alueellisia eroja.

Itse pyysin tavallista seulaa ja NIPT:iä, mutta sanottiin, että jos ikä on 40v, tavallinen seula hälyyttää ja sitten joutuu kuitenkin NIPT:iin, joten ei kannata tehdä molempia.

Outoa että neuvolassa annetaan kyseenalaista tietoa. Tässä ketjussa on useita yli 40v odottajia, joille tavallinen seula ei ole hälyttänyt.. eli se olisi voitu tehdä mullekin ja varmistaa tulos NIPT:llä. Nythän NIPT tulos voidaan varmistaa vain kajoavalla tutkimuksella, joita en aio tehdä, koska kyse on useasta elämästä.
 
Tällaista ryhmää olenkin kaipaillut! :happy: Täällä 41-vuotias ensiodottaja. Kaikilla ensiodottajilla on varmasti tosi paljon samoja mietinnänaiheita, mutta meillä nelikymppisellä on varmastikin lisäksi myös erilaisia, omanlaisia ajatuksia. Meillä taitaa olla enemmän pelkoja kuin nuoremmilla. Asiasta jos toisesta. :sorry: Toki myös suuren suurta onnea siitä, että ollaan tähän tilaan päästy. :Heartred Ei se ole itsestäänselvyys.
 
En halua, että kukaan alkaa liikaa menneitä suremaan :Heartpink mutta millä viikolla teille on keskenmenot aiemmin tulleet? Itse olen nyt rv 15. Ja toki sitä haluaa uskoa, että kaikki menee hyvin. Että ihan pahin riskikausi on minunkin osalla jo selätetty. NIPT oli ok.

Oikeastaan sitä mietin, että kun noita kromosomipoikkeavuuksia ei todettu, niin miten jatko: onkohan yli nelikymppisillä vielä 1/3 raskausajan jälkeenkin kovin paljon suurempi riski keskenmenoihin kuin nuoremmilla.
 
Muokattu viimeksi:
En halua, että kukaan alkaa liikaa menneitä suremaan :Heartpink mutta millä viikolla teille on keskenmenot aiemmin tulleet? Itse olen nyt rv 15. Ja toki sitä haluaa uskoa, että kaikki menee hyvin. Että ihan pahin riskikausi on minunkin osalla jo selätetty. NIPT oli ok.

Oikeastaan sitä mietin, että kun noita kromosomipoikkeavuuksia ei todettu, niin miten jatko: onkohan yli nelikymppisillä vielä 1/3 raskausajan jälkeenkin kovin paljon suurempi riski keskenmenoihin kuin nuoremmilla.

Mulla on takana kaksi kkm rv 8 ja 10, molemmilla kerroilla varhaisultrassa kaikki hyvin ja syke näkyi. Viimeisin spontaani km rv 6.

Itse ajattelen niin, että fakta on, että km tai kohtukuolema voi kohdata ihan missä vaiheessa raskautta tahansa, ihan ketä tahansa, nuorta tai vanhaa odottajaa. Ikä vaan tuo tähän extra-ahdistuksen. Nuorena on mahdollisuuksia menetyksestä toivuttuaan yrittää uudestaan kaikessa rauhassa ja hyvällä onnistumistodennäköisyydellä.

Tässä iässä sen tietää liiankin hyvin, että tämä on suurella todennäköisyydellä viimeinen mahdollisuus.

Meillä yritystä takana reilu kaksi vuotta. Piirun alle nelikymppisenä aloitettiin. Jos tästä vauva syntyy, tulen olemaan 42,5 v. äidiksi tullessani.

Eka kkm raskaus alkoi yk 2, siitä 9 kk päästä ovulaatioinduktiolla toka kkm raskaus, ekasta kierrosta km jälkeen IVF. 5 kk ajan siirrettiin hyvälaatuisia pakastealkioita, joista viimeisestä blastosta alkoi raskaus, joka meni kesken juhannuksena. Tämä raskaus alkoi spontaanisti heti km jälkeisestä kierrosta. Että melko h*lvetilliset kaksi vuotta takana, millä ei tietenkään ole mitään merkitystä, jos tästä vauva syliin asti saadaan.
 
Täällä 42v esikoisen (luultavasti) odottaja rv5. Testi ja verikoe toivat plussat, mutta mitään oireita ei ole, joten en nyt oikein osaa uskoa vielä raskauteen. Takana 2.5v yritystä, 5ivfää ja nyt plussa tuli lahjamunasoluilla ekasta siirrosta. Rv7 on varhaisultra. Kaveriporukassa muilla joko jo isommat lapset tai sitten lapsettomia, samassa vaiheessa olevia ei ole
 
Eivät pääse. Ainakin pääkaupunkiseudulla on turha julkiselta puolelta NIPTiä anella iän perusteella. NIPTin saa, jos alkuraskauden lakisääteisessä seulassa tulee häly, muuten ei.

Kolmesti olen ollut raskaana nelikymppisenä, eikä missään raskaudessa ole NIPTiä tarjottu eikä pyyntöihin suostuttu, koska alkuraskauden seulassa ei ole havaittu kohonnutta riskiä.

Mitään tarkempaa seulontaa tai lisäkäyntejä ei ole pelkän iän perusteella saanut.

Onpa tyhmää miten eriarvoisesti odottajia ” kohdellaan ” eri puolilla Suomea. Turun seudulla kaikki yli 40 odottajat saa niptin.

Mä oon 42 ja odotan kahdeksatta :)
 
Kaveriporukassa muilla joko jo isommat lapset tai sitten lapsettomia, samassa vaiheessa olevia ei ole

Sama juttu. Tuo kieltämättä tässä onnen keskellä harmittaa. Sitä jo miettii, että ei kai meidän perhe (lapsi) jää liian ”yksinäiseksi”, kun ei lähipiirissä samankaltaisia ole. Ei samanikäisiä serkkujakaan. Ei pidä liikaa miettiä ja murehtia (ei todellakaan!), mutta nämä on näitä ”miinuspuolia”, kun ikää on ehtinyt kertyä. Tässä on salaa ja varovaisesti alkanut haaveilemaan jo toisesta lapsesta (kaveriksi tulokkaalle), vaikka ensimmäistäkään ei olla saatu turvallisesti maailmaan! :grin
 
Takaisin
Top