Muita erityislasten äitejä?

Mimmu86

Piirimestaruustason postaaja
Eli onko täällä muita kenen lapsilla on jokin erityishuomiota vaativa sairaus tms.?

Meillä poika syntyi 12.5.2010 ja todettiin synnynnäinen kaihi molemmissa silmissä. Etsiskelenkin nyt muita kenellä olisi kokemuksia siitä myllerryksestä ja tunteiden vuoristoradasta mikä päässä myllää kun lapsi ei olekaan normien mukaan täysin terve. Olisi mukava jakaa tunteita ja kokemuksia kun meille ei ole ollut minkäänlaista vertaistukea tarjolla.
 
Mimmu86, onpa ikävää, ettet ole löytänyt vertaistukea mistään. [&:] Onko tuo kaihi niin harvinaista vastasyntyneillä vai muuten vaan ei ole vertaisverkkoja?

Minä taas olen siinä onnekas, että olen saanut vertaistukea paljonkin poikani sydänvikaan. Myös ihan täällä vau-fi:ssa on ollut lämpimiä ihmisiä, jotka on tukenut. [:)] Meidän poika syntyi 14.3.2010, mutta tiesimme sydänviasta jo rakenneultran jälkeisissä jatkotutkimuksissa. Pojalla on vajaakehittynyt vasen kammio (HLHS), joka kuuluu vakavimpiin sydänvikoihin. Raskausaikana meille kerrottiin, että 50% näistä lapsista on elossa 5-vuotiaana. Heti syntymän jälkeen kirurgi sanoi, että 70%. 20 vuotta sitten tää diagnoosi = kuolema. Eli hurjasti on sydänkirurgia kehittynyt 90-luvulla ja sen jälkeen.

Me jouduttiin Hesaan odottelemaan syntymää, koska se on ainoa paikka, jossa näitä voidaan hoitaa. Heti syntymän jälkeen poika vietiin teholle ja eka avosydänleikkaus oli 4vrk ikäisenä. Poika toipui hyvin sen jälkeen, kun rintalasta saatiin suljettua sen oltua auki 2 viikkoa turvotuksen takia. Poika pääsi jo 1,5kk ikäisenä kotiin, mikä on hyvin tällä diagnoosilla. Tällä hetkellä hän on toipumassa toisesta leikkauksesta kuudetta viikkoa. Olisi jo melkein päässyt kotiin, mutta nyt toissapäivänä iski rota-vatsatauti. Kolmas leikkaus tuleee vasta noin 3-vuotiaana.

Lääkkeitä on paljon ja toistaiseksi nenämahaletku, joka ollut eka leikkauksesta lähtien. Osan maitoa poika juo itse, loput letkutetaan.

Meillä suurimmat tunnekuohut ja surut oli raskausaikana, jolloin sydänvika tuli ilmi. Pojan syntymästä asti olemme olleet melko iloisia, kun vertauskohta on kuolema, ja meillä on kuitenkin mennyt niin hyvin. Tavallaan olemme "voittajia" joka päivä, kun poika on elossa ja "supervoittajia", kun hän voi oikein hyvin. [:)]

Meillä on vertaisryhmä juuri tälle diagnoosille yahoossa, suljettu ryhmä. Lisäksi siellä on olemassa "sydänlasten vanhemmat", joka on kaikille sydändiagnooseille. Näinpä meillä on mukavasti vertaistukea.

Mimmu86, minkälaisia vaikutuksia kaihilla on pojallenne? Näkeekö hän kuitenkin?
 
Mimmu, oletko jo saanut jutella asiantuntijoiden kanssa ja saanut lähteitä, joista hakea tietoa? Teen gradua näkömonivammaisuuteen liittyen ja työni yksi luku käsittelee näkövammaisuutta. Siihen liittyen minulla voisi olla muutamia mukavia kirjoja tms. suositeltavaksi, mikäli kiinnostaa. Niissä kerrotaan mm. miten näkövamma vaikuttaa vauvan kehitykseen ja miten lapsen kehitystä voi tukea.

Lohdun sanoiksi voisin sanoa, että vaikka lapsella olisi vaikeakin näkövamma, muuten terve vauva kyllä kehittyy loppujen lopuksi ihan hyvin, vaikka kehitystahti ja -tyyli saattavat vähän poiketa näkevien lasten kehityksestä. Joten ei kannata vertailla omaa lastaan muihin lapsiin. Sitä paitsi näkövamma on vain yksi lapsen ominaisuus, hän on aina oma ihana persoonansa!

Toki tunteet ovat varmaan pinnassa ja erityislapsen kanssa eteen tulee monenlaista uutta ja tuntematonta. Henkilökohtaista kokemusta minulla ei ole, mutta toivotan kuitenkin jaksamista!
 
Sininen: Ihana kuulla että teillä on asiat menneet hyvin! Joan henki ei ole missään vaiheessa ollut uhattuna paitsi tietenkin nukutukset ovat oma riskinsä (niitä on nyt takana jo 3 ja neljäs tiedossa) enkä osaa kuvitella millaisia tunteita ja pelkoja te olette joutuneet käymään läpi...Vertaistuki onkin ihan älyttömän tärkeää. Itsestä tuntui maailmanlopulta kuulla ensimmäisen kerran että Joa oli syntyessään sokea. Sitä yritti uskotella itselleen että no näkeehän tuo..mutta näin jälkikäteen kun katsoo valokuvia ajalta ennen leikkausta niin ei ole kyllä mahdollista että niillä silmillä olisi nähnyt.

Meillä tilanne oli se että kaihi diagnosoitiin pikkumiehen ollessa 2viikkoinen kun punaheijasteita ei kotiinlähtötarkastuksessa näkynyt. Kotiin silmäklinikalta laitettiin eväin: kuukauden ikäisenä leikataan ja sitten on edessä tosi iso työ että näkö saadaan kehittymään normaalisti. Kaihi oli todella tiivis ja näin ollen Joa oli leikkaukseen asti aikalailla täysin sokea. Lääkäri sanoi synnynnäisen kaihin olevan harvinaista emmekä siis itse löytäneet oikeastaan mitään tietoa aiheesta. Olisin maksanut vaikka maltaita jos olisin saanut lukea jonkun kokemuksia tms. Meille ei tarjottu minkäänlaista informaatiota, olisi vain pitänyt itse osata kysyä aiheesta mistä ei mitään tiennyt eikä toisaalta annettu edes puhelinnumeroa mihin olisi voinut soittaa siinä tunnemylläkässä. Ja siinä vaiheessa ei oikein osannut kysyä mitään kun yritti pitää itsensä vain kasassa.
Vasta omassa jälkitarkastuksessa lääkäri kysyi miten me vanhemmat jaksamme. Neuvolassa ei oltu ikinä kuultukaan mistään synnynnäisestä kaihista ja jouduin sitten perehdyttämään omien tietojeni pohjalta heitä kun olin odottanut lisätukea sieltä.
Sen surun ja syyllisyyden ja kaikki mahdolliset tunteet kävimme läpi miehen kanssa keskenämme ja ilman häntä olisin ollut kyllä hukassa.

Alkujärkytyksen jälkeen osasimme jo suhteuttaa asian; Joan tila ei ole hengelle vaarallinen eikä se näkeekö hän vai ei muuta sitä miten onnellisia olimme esikoisestamme. Kaikki mahdolliset verikokeet tehtiin eikä mitään muuta vikaa löytynyt eikä syytä. Kun leikkaus oli ohi ja paraneminen alkoi meitä varoiteltiin vaikka ja mistä takapakeista, jälkikaihista, silmänpaineen kohoamisesta jne. ja laitoimme Joalle n. 25 tippaa/per silmä/päivässä pari kuukautta leikkauksen jälkeen. Piilolinssejä Joa käyttää ainakin siihen asti että silmät ovat tarpeeksi isot että niihin voi laittaa tekomykiöt.

Olimme jo ihan äärettömän onnellisia kun arki alkoi rullaamaan, tipat saatiin lopettaa ja vaihdoimme enää linssejä kerran kolmessa viikossa ja Joa näki hienosti. Nyt olisi vain taas ollut vertaistuelle tarvetta kun tuli sitä takapakkia.
Jotenkin iski kamala pettymys vaikka kuinka oli yrittänyt asennoitua siihen että on todennäköisempää että jotain tulee kuin että ei tulisi. Pari viikkoa sitten Joan vasemman silmän paineet olivat koholla. Silmä on nyt kolmisen viikkoa vetistänyt ja ollut ärtynyt. Sarveiskalvo on ollut rikki eikä siinä ole ollut kolmeen viikkoon linssiäkään. Saimme lääkkeitä, joita ei kaikkia ole edes lapsilla tutkittu. Kertaalleen lääkitystä on jo muutettu kun ensimmäiset ei tehonneet ja jos nämäkään ei tehoa on edessä laserointi jolla estetään nesteen kertyminen.
Ehkä jälkikaihi olisi ollut helpompi, olisimme tienneet mitä se tarkoittaa ja miten se hoidetaan ja miten se vaikuttaa. Nyt on taas uusi ongelma, vakavampi ongelma eikä meillä ole hajuakaan miten se tulee näköön vaikuttamaan tai vaikuttaako ollenkaan kun hoidoista ei ole takeita. Kaihiin oli selkeä hoitosuunnitelma, tähän ei. Mennään sen mukaan miltä tilanne näyttää...

Nyt siis on ongelma miten päästä taas tämän yli ja takaisin normaaliin arkeen. Loppuu itseltä keinot miten käsitellä nämä kaikki tunteet. Tuntuu että ne ottaa vallan vaikka kaikki on edelleen periaatteessa hyvin. Näkö on jo kehittynyt niin paljon että alun +30 tehoiset linssit on nykyään +20 ja Joa on motorisessa kehityksessä ja vuorovaikutustaidoissa selkeästi ikäistään edellä. Ehkä olisin toivonut diagnoosit tehneeltä lääkäriltä vähän erilaista tapaa kertoa asia. Sama lääkäri diagnosoi alunperin kaihin ja nyt nuo paineet ja sai olon todella syylliseksi molemmilla kerroilla niin että minun piti erikseen kysyä että no onko tämä minun vika? Ei ollut kummallakaan kerralla, mitään mitä olisin tehnyt ei olisi auttanut, ei rakausaikana eikä nyt.

Noh, tosiaan taitaa olla itseltä suhteellisuudentaju hukassa ja pahoittelen tätä avautumista. Toivon että osaisin itse taas iloita kuten sinä Sininen [:)]. Aika rankasti otan muutenkin elämässä vastoinkäymiset. Nyt ei vaan olisi aikaa eikä halua rypeä itsesäälissä tai muissa itsekkäissä olotiloissa. Mutta tosiaan kun emme mitään informaatiota aiheesta saaneet, toki lääkärit kysyivät onko mitään kysyttävää mutta mitä sitä osaa kysyä aiheesta mistä ei ole mitään hajua? synnynnäisestä kaihista löytyi todella huonosti tietoa myös netistä ja ainoa vertaisryhmä minkä löysin oli jo suljettu kokonaan. Tai toisenkin löysin mutta se oli ilmeisesti jotenkin suljettu ryhmä kun en sinne päässyt edes rekisteröitymällä.

Yppy: erittäin mielelläni lukisin aiheesta!
 
Mimmu86, en yhtään ihmettele, että teillä ottaa koville Joan kaihi ja siihen liittyvät asiat. Kun odottaa täysin tervettä lasta ja sitten onkin jotain sairautta, niin pettymys on valtava. Olen monesti vuoden sisällä miettinyt, tai siis aluksi miettinyt, kumpi olisi ollut parempi, että olisi viettänyt "normaalin" raskauden luullen odottavansa tervettä lasta ja kuulla vasta synnytettyä, että on lapsi ei ole terve, vai näin kuin meillä. Ja sitten olen monen monta kertaa ollut tosi kiitollinen, että saimme tietää jo raskausaikana. Shokki olisi ollut liian paha, jos kaikki olisi iskenyt päälle juuri syntymän jälkeen. Meille sanottiin raskausaikana, että ilman välitöntä tehohoitoa HLHS-vauva elää muutamasta tunnista muutamaan päivään. Vaikka teillä onkin erilainen sairaus, niin ymmärrän hyvin, että shokki on silti ollut teillekin tosi iso.

Meilläkin oli aluksi huutava tiedon puute. Rakenneultra oli perjantai-päivänä, jolloin meille sanottiin suunnilleen vaan, että sydämen kammiot on eri kokoiset ja laitetaan lähete Taysiin jatkotutkimuksiin ja lääkärien olemus ja puhetapa oli sellaiset, että tajuttiin, että nyt on jostain todella pahasta kyse. Mutta silti he eivät osanneet tai halunneet kertoa meille mitään tarkempaa. Näillä tunnelmilla jäimme viettämään viikonloppua. Tietty heti googletin ja huono-onnisena löysin ensin vanhahkon artikkelin, jossa tämän diagnoosin tapauskertomuksia, joissa jokainen vauva oli kuollut, siinä vain kerrottiin missä vaiheessa raskautta tai synnyttyään. Mulla pimeni silmissä... Taysissakaan meille ei osattu antaa mitään osuvaa luettavaa tai nettisivustoa tiedoksi tai vertaistukiryhmistä. Minusta on äimistyttävää, että ei voida kertoa näistä yahoon vertaisryhmistä!!!! Mulla meni vissiin muutama viikko, ennen kuin löysin nuo ryhmät muutaman sattuman kautta.

Pikku hiljaa sitten alkoi netistäkin löytyä uudempaa ja parempaa tietoa diagnoosista. Siinä alussa me harkittiin 4D-ultraa ihan vain sen takia, että jos emme näe koskaan poikaamme elävänä. Mutta tää asia onneksi tuli suht selväksi, lääkärit sanoivat, ettei sikiöllä ole mitään hätää niin kauan kuin on masussa, ja aloin luottaa siihen. Jäi haaveet ylihinnoitellusta 4D:stä. Sitten tosiaan kun pääsin tuonne yahoon vertaisryhmään, niin jo alkoi asiat valjeta ja sai kuulla monia kokemuksia sieltä. Oltiin me muuten juttelemassa myös lasten kardiologin kanssa raskausaikana ja varsin synkät visiot sieltä saimme. Päällimmäisenä mielessä on sellainen, että lapsi ei kuulemma jaksa kävellä kouluun, vaikka matkaa olisi vain 1km, täytyy viedä autolla. Tätä mä en suostu uskomaan etukäteen!! Meiltä ei ole edes sitä kilometriäkään kouluun. Nyt olen kuullut sieltä vertaisryhmästä, että moni HLHS-koululainen voi jopa osallistua koululiikuntaan, heillä vain on mahdollisuus levätä enemmän tarpeen mukaan. No, tääkin on asia, joka vaihtelee saman diagnoosin sisällä ja tässä vaiheessa ei voi tietää, mitä meidän poika jaksaa kouluikäisenä.

Hienoa kuulla, että Mimmu86, teidän Joa on edellä motorisessa kehityksessä ja vuorovaikutustaidoissa! [:)] Meidän poika on motorisesti hieman jäljessä ja johtuu vain pitkistä sairaalajaksoista. Hän on nyt 7kk1vko eikä käänny itse masulleen. Liikunta on siis selällään paikoillaan, no joo, jaloillaan saa siirrettyä itseään niin, että esim. voi olla aamulla sängyssä jalat pääpuolessa. Ja kyljilleen kääntyy kyllä. Mutta olemme olleet myös fysioterapeutin syynissä jatkuvasti ja hän on kehunut pojan liikkumista ja sanoi, ettei ole mitään esteitä kehittymiselle. Mä en tiedä, millaisia kriteereitä vuorovaikutustaidoille missäkin iässä on, mutta luulen, että meidän poika on niissä ihan vähintäänkin ikätasolla. Hän on ottanut esim. tarkkaavaista katsekontaktia kaikkiin ihmisiin kahden päivän iästä lähtien. Tästä onkin tullut aina myönteistä palautetta hoitajilta. Mutta sitten taas, jos kielen kehittyminen lasketaan vuorovaikutustaitoihin, niin siinä ollaan ehkä vähän jäljessä. Esim. meidän poika ei vielä toistele mitään tavuja.

Piti kommentoida vielä sitä, että näkökykyhän on tosi tärkeä tässä maailmassa, joten siinä mielessä teidänkin suru on varmasti tosi iso. Mä olen pitkin ikääni aina joskus miettiny eri aistien tärkeyttä itselleni ja kyllähän se näkökyky taitaa olla tärkein. Luin muuten just tänään Eeva-lehdestä jutun sokeasta naisesta, joka on pärjännyt oikein hyvin elämässään, oma maahantuontiyritys jne. Millainen ennuste Joan näkökyvyn kehittymisellä on? Eli kuinka hyväksi voi odottaa näön tulevan?

Eikö sulle ole sairaalasta tarjottu mitään henkisen tuen vaihtoehtoa? Mulle on moneen otteeseen tarjottu ja olen kokeillutkin psykologia ja psykiatrista sairaanhoitajaa. Lisäksi on olemassa sairaalapastorejakin. Psykologit koin itse tosi huonoiksi (kävin kolmella), mutta psykiatrinen sairaanhoitaja taas oli hyvä. Myös neuvolapsykologi olis tällaisia asioita varten. Sitä en oo vielä kokeillut.

Ikävää, että teille tuli takapakkia ja silmänpaineen kohoamista. [&:] Toivottavasti se saataisiin parannettua pian!!
 
Kyllä se itselläkin kävi mielessä että mielellään olisin uutiset ottanut vastaan jo raskausaikana. Näin olisin saanut tunteet käsiteltyä ennen pikkuisen syntymää ja silloin olisi voinut olla täysillä onnellinen siitä hetkestä. Nyt tuli kaikki yhtäaikaa. Oli hormonihouruissa muutenkin eikä sitten tienny itkeä vai nauraa vai mitä tehdä.

Viiteen ikävuoteen mennessä yleensä selviää millaiseksi näkö kehittyy. Hyvät ennusteet oli tähän asti. Kävimme tänään silmäklinikalla kontrollissa eikä paineet ole laskeneet. Lääkäri oli myös sitä mieltä ettei pelkkä laserointi riitä vaan edessä on kirurginen toimenpide jossa silmään asennetaan putki, jonka kautta nesteet saadaan liikkumaan. Se jää sinne iäksi. Vasemman silmän näkö on jo heikompi koska se on ollut useamman viikon ilman linssiä ja vasta tulevaisuudessa selviää jääkö siihen näönalentuma vai voidaanko sitä parantaa linsseillä. Joudumme todennköisesti siirtymään leikkauksen jälkeen sankalaseihin ettei silmässä ole mikään hieromassa. Tai ilmeisesti ainakin niin pitkäksi aikaa kun silmä paranee jotta näkö pääsisi taas kehittymään. Alun perin tosiaan lääkärit sanoivat että jos kaikki menee hyvin niin on mahdollista ettei Joa tarvitsisi edes laseja aikuisena. Pahintahan tässä on se kun ei tiedä eikä noin pieni osaa kertoa. Paljon asioita selviää vasta kun Joa oppii kertomaan mitä hän näkee ja millaisena.

Joa on nyt viikon verran osannut ryömiä ja ääntelee vastavuoroisesti. Kieli on löytynyt niin nyt alkaa pikkuhiljaa tulla äänteitä eikä pelkkää ääntä. Hirveä hinku pienellä on opetella jatkuvasti uusia asioita.

Mitään henkisen tuen vaihtoehtoja ei ole tarjottu missään vaiheessa ja olen aika huono itse niitä kyselemään...tosiaan vain jälkitarkastuksen tehnyt lääkäri ja neuvolantäti nyt 5kk neuvolassa ovat kysyneet miten äiti jaksaa.

Eipä kai niitä lääkärien väitteitä kaikki pidäkään pitää itsestäänselvyyksinä vaikka alansa huippuja ovatkin. Jokainen lapsi on kuitenkin yksilö eivätkä kehity samalla tavalla eivätkä sairaudetkaan vaikuta kaikkiin samalla tavalla. Siksi onkin upea kuulla että teidänkin poikanne on niin hienosti kehityksessä mukana [:)] Sitä on aina onnensa kukkuloilla kun tapahtuu jotain positiivista yli odotusten tai täysin vastoin odotuksia tai kun näkee kaiken olevan hyvin ja lapsi on tyytyväinen. Meille upein hetki oli kun huomasimme että Joa seuraa katseellaan liikettä leikkauksen jälkeen. Se oli aika sanoinkuvaamaton hetki ja siinä kostui sekä isän että äidin silmäkulmat. Asiat, jotka ovat monille itsestäänselvyyksiä saa meidät hihkumaan onnesta...
 
Anteeksi että tunkeudun ketjuun, itsellä ei ole omakohtaista kokemusta.
Mutta siniselle halusin sanoa että mun miehellä oli syntyessään 80-luvulla vakava oireyhtymä joka vaati useita leikkauksia.
Myös sydäntä (sekä ruokatorvea ja suolistoa) leikattiin useita kertoja.
Lääkärit eivät paljon toivoa antaneet, mies on itseasiassa ensimmäinen Euroopassa joka noista leikkauksista on hengissä selvinnyt.
Pelottelivat myös samankaltaisilla jutuilla, sanoivat ettei tule koskaan kestämään liikuntaa, vähäistäkään.
Mies alkoi pelata jääkiekkoa kouluiässä (kun veli pelasi, hänkin tahtoi välttämättä) ja pelaa edelleen.
Hapenottokyky on parempi kuin suurimmalla osalla ikäisistään ja kunnossa ei todellakaan mitään vikaa.
Ovat lääkäreidenkin suositukset muuttuneet sen jälkeen, miehen oma lääkäri suosittelee nykyisin liikuntaa samaa sairastaville.
Mies käy edelleen 2 vuoden välein Lastenklinikalla samalla lääkärillä tarkastuksissa kuka hänet vauvana leikkasikin.
Sekä välivuosina kardiologilla.
Eli lääkäreiden sanat ei välttämättä aina ole koko totuus.
Toivottavasti tästä saat vähän voimia arkeen!
 
KisMet, kiitos rohkaisusta! On aina hyvä kuulla tällaisia myönteisiä tapauksia! [:)] Olen ymmärtänyt, että nämä HLHS-lapset saavat liikkua oman jaksamisensa mukaan ihan vapaasti eli tavallaan heidän sydämen kunto yksinkertaisesti pakottaa heidät lepäämään tarpeen tullen.

Mimmu86, onpa ikävää, ettei teille ole tarjottu mitään henkistä tukea mistään! Epäreilua! Meille on tarjottu monenlaista ja olen tosiaan kokeillut ja mielellään jatkankin.

Mimmu86, hienoa kuulla, että teidän Joalla on hyvät ennusteet näön suhteen! Toivottavasti näön kehitys menisi mahdollisimman hyvin!!! [:)]
 
Hei!
En ole aikaisemmin huomannut tämä ketju..
 Ja haluan teille kaikille toivoa sydämellisesti kovasti voimia ja voima halauksia teille..
Se on jotenkin käsittämätön kun menee synnyttämään vauva..saa vauva syliin ja sitten huomaakin ettei kaikki ole kunnossa..:(  Ainakin meille kävi niin suloisen Jessican kanssa..ensi oli matalat sokerit ja sen jälkeen iski epilepsi..nyt alkaa olemaan vähän enemmän voimia mutta eka viikko olin kuin zombi..olin hereillä mutta toimin kuin kone..on ollut kaikenlaisia tunteita tässä..ja olen nyt opettelemassa miten elätän tämä uuden sairauden kanssa kun en ole ennen epilepsin kanssa paljon ollut tekemisessä..Kaipa se tästä pikku hiljaa..aika se vie..mutta kyllä ihminen tekee kaikensa oman lasten eteen..
 
Ihana poikamme syntyi 7.1.11 ja sunnuntain kotiinlähtötarkastuksessa lastenlääkäri ei saanut näkymään punaheijasteita. Kävimme eilen näyttämässä poikaa silmäpoliklinikalla ja molemmissa silmissä todettiin synnynnäinen harmaakaihi. Ensi viikolla on vuorossa narkoositutkimus, jonka jälkeen todennäköisesti edessä leikkaus Helsingissä. Kuten Mimmu86 kirjoitti kaihista ei löydy hirvittävästi tietoa, eikä vertaistukea. Toivottavasti Mimmu86 olet vielä tällä palstalla ja voisin tavoittaa sinut. Olisi hienoa kuulla, mitä teille kuuluu tällä hetkellä. Laitoin sinulle kaveripyynnön, vaikka ei olekaan harmainta aavistusta, miten tämä sivusto toimii...

Jos olet vielä palstalla, niin toivottavasti voisit vastata!
 
Narkoositutkimus on nyt onnellisesti takana. Uutiset olivat niin hyviä kuin ne enää tässä vaiheessa pystyivät olemaan. Silmät ovat mykiöissä olevia samentumia lukuunottamatta terveet eli näkö pääsee kehittymään, kunhan mykiöt leikataan tieltä pois. Jonkin verran näkökyky kehittyy jo nyt, sillä punaheijaste löytyy silmien reunoilta. Lähete on toivottavasti jo lähtenyt Helsinkiin, jossa leikkaus tehtäneen lähiviikkoina. Leikkauksesta emme vielä hirvittävästi tiedä mitään. Sen verran on kerrottu, että silmiin laitetaan leikkauksessa piilolinssit, joita pidetään  sitten niin kauan kunnes silmiin voidaan laittaa tekomykiöt. Tunteiden myllerrys on erittäin voimakasta ja kysymyksiä asiasta olisi vaikka kuinka paljon, mutta kun kyseessä on harvinainen sairaus, niin vastauksia ei tuolta ns. tavallisesta sairaalasta saa. Kunhan saamme epikriisin narkoositutkimuksesta, niin aiomme olla yhteydessä Helsinkiin, josko sieltä joku suostuisi vastaamaan kysymyksiin jo ennen sinne menemistä...

 
Täällä on myös yksi pienen synnynnäisen kaihipotilaan äiti. Tyttö on nyt kaksi vuotias ja jos Mimmu86 ja Myllertäjä haluavat keskustella aiheesta enemmän niin mielelläni kerron kokemuksiani näiden kahden vuoden ajalta miten meillä on mennyt. Leikkauksia on takana ja kuukauden kuluttua tarkistuskäynti joten sitten tiedän taas enemmän. Silmälasit ovat meillä nyt käytössä. Mutta tosiaankin minulle voi laittaa viestiä, mielelläni vertaistukena olen muille samassa tilanteessa oleville. Pääkaupunkiseudulla asustellaan ja Hgin silmäpolin asiakkaita ollaan.
 
Hei,

Täällä myös kaihilapsen äiti. Lapsemme on adoptoitu Kiinasta ja olemme tulleet kotiin reilu kuukausi sitten. Olisin kovin kiitollinen vertaistuesta ja vastauksista kysymyksiin. Meillä on siis poika, syyskuussa 3 vuotta ja hänellä on molemmissa silmissä synnynäinen kaihi, joka on leikattu Kiinassa. Lapsitiedon mukaan hänellä piti olla kaihi vain vasemmassa silmässä ja sitä ei pitänyt olla leikattu. Sairaalassa silmälääkärin tutkimuksessa kuitenkin ilmeni, että kaihi on molemmissa silmissä ja myös leikattu molemmista, lääkäri näki tekomykiöt. Vasemmassa silmässä on jälkikaihia joka leikataan noin kuukauden kuluttua.

Sairaus on minulle aivan vieras, netistä ei kovin kummoisia vastauksia löydy ja tuntuu, että kaihi on harvinainen lapsilla. Enkä ole vielä osannut kysyäkkään mistään, koska tuntuu, että vasta nyt olen päässyt shokin yli, minkä sain sairaalassa kuultuani, että kaihi onkin molemmissa silmissä. Tänään olemme käyneet tilaamassa hänelle silmälasit, monitehot, oikea silmä +12 ja vasempaan tulee sitten vasta leikkauksen jälkeen oikean vahvuinen linssi. Nyt hänellä on käytössään sairaalasta saamamme lainalasit +8 vahvuuksilla (kaikista vahvimmat mitä sieltä löytyi).

Pojalta selvitetään vielä, johtuuko kaihi jostain aineenvaihduntasairaudesta, nämä tutkimukset syyskuun lopulla.

En sairaalassa oikein osannut kysyä lääkäriltä kovin paljon, mutta osaatteko sanoa, minkä ikäisenä tekomykiöt voidaan asentaa, vai voidaanko ne laittaa ihan vastasyntyneelle? Entä onko teidän lapsillanne silmälaseja ja minkä vahvuiset? Meidän lääkärimme ihmetteli, että Kiinassa ovat leikanneet +12 kun täällä Suomessa yleensä leikataan +8 vahvuuteen. Entä osaatteko sanoa, väheneekö plusnäkö kun ikää tulee, eli onko mahdollisuus saada lasit vähemmillä vahvuuksilla? Tuo +12 on vaan mielestäni aika hurja luku.... Piilareita kai voi käyttää myöhemmässä vaiheessa, mietin vain lähinnä harrastusmahdollisuuksia, sitten kun niitä jossain vaiheessa alkaa tulemaan (uinti, pallopelit jne..)

Kiitollisena otan vastaan kaiken tiedon ja ihanaa, että löysin tällaisen viestiketjun :)

 
Hei, minulla on myös synnynnäinen kaihilapsi. Hän on tällä hetkellä reipas 3vuotias. Leikkauksia meilläkin on takana ja jälkikaihta ollaan myös hoidettu. Olisi kiva kuulla muiden samassa tilanteessa olevien lasten tarinoita. Pääkaupunkiseudulla asustellaan ja Helsingin silmäpolin asiakkaita ollaan mekin.
 
Bjorksa, meillä tytölle on laitettu tekomykiö jo ensimmäisessä leikkauksessa eli 6kuukauden iässä. Lapsellani oli aluksi piilolinssi n. +8 voimakkuudella ja sitten kun näkö muuttui -puolelle hommattiin sankalasit. Nyt käytössä on monitehot ja niiden voimakkuus on -4 ja -6. Nyt n. puolen vuoden ajan voimakkuudet ovat pysyneet samassa.
 
Takaisin
Top