MPR-rokote puolivuotiaalle?

Vilukissa

Vauhtiin päässyt keskustelija
Olemme lähdössä reissuun ensi kuussa jolloin poika on juuri täyttänyt 6kk. Neuvolassa suositeltiin MPR-rokotetta, koska kohdemaana on Kreikka. Olemme tuolla reissulla vajaan viikon verran. Olisin mielelläni lukenut kokemuksia MPR-rokotteesta noin pienelle, eli mitä oireita tuli ja missä vaiheessa? Meillä rokotus annetaan näillä näkymin vajaa viikko ennen reissua, eli hiukan kauhistuttaa että kuumeet sun muut tulevat sitten juuri siellä reissun päällä... Nuo taudit (tuhkarokko-vihurirokko-sikotauti) taas ovat sen verran vaarallisia pienelle ettei oikein uskaltaisi ilmankaan rokotusta lähteä.

En osaa vastata kysymykseesi, mutta joitain ajatuksia tuli mieleen.

Muissa maissa annetaan MPR ensimmäistä kertaa myös 12 kk (myös siis Kreikan ohjelman mukaan). Egyptissä (jossa on myös tauteja liikkellä reilusti) paikallisissa rokotusohjeissa on MPR on juuri 12 kk iässä. Eli myös noissa maissa rokote annetaan samaan aikaan kuin Suomessa. Ystäväni matkaili pitkään (yli kuukauden) Egyptissä kun vauva oli 3kk - 5kk rokotusten välissä, eikä MPR ollut vielä annettu. Myös imetys voi vaikuttaa. Äidin maitohan suojaa lasta taudeilta.

Eli en osaa neuvoa varmaa tietoa, mutta itse en välttämättä aikaistaisi rokotuksia tuollaisen matkan takia. Extra hyvä hygienia tietysti on tarpeen ja 6 kk myös syö kiinteää ruokaa, mikä tuo omat bakteeriongelmat mukaan.

Netistä löytyy Kreikan ohjelma vuodelta 2011 googlella "vaccination babies greece".

Olen itse miettinyt näitä rokotuksia todella paljon, sillä meillä on otettava huomioon kahden maan rokotuskäytännöt ja olemme matkustelemassa juuri tuolloin pikkuvauva vaiheessa. Itse kantaisin enemmän huolta hepatiitin kanssa. Varsinkin hepatiitti A voi tulla ruoan mukana ja sitä vastaan saa rokottaa vasta 1 vuoden iässä. Hepatiitti B on yleinen rokotus kaikille vastasyntyneille muissa Euroopan maissa (paitsi pohjoismaat), Afrikassa ja Aasiassa. Tuota asiaa minä miettisin ja varmaankin rokotuttaisin ennen matkustamista, sillä se ainakin on turvallinen pienelle vauvalle. Tosin B leviää vain veren välityksellä, joten sen saamisen riski on A:ta pienempi.

Juurikin viime neuvolassa neuvolatäti kyseli, et ollaanko me suunniteltu lähtevämme reissuun vauvan kanssa. Meinasi vaan, et kannattaa se MPR hommata hyvissä ajoin juuri tuon takia, et rokotteen jälkeen yleensä viikon päästä nousee korkea 39 asteen kuume jne. Ikävä se on reissun päällä sairastaa. :/ Tais sanoa, et kuukausi ennen matkaa olisi ihan hyvä!

Takaisin