Monivaiheinen kehityshäiriö

Kirppu^

Sukkela juttelija
Hei,ajattelin kirjoitella tällaisesta aiheesta tänne jospa löytyis samankaltaisia ja samaa läpikäynyttä.

Elikkäs,poikamme 2v7kk ei puhu eikä sano sanoja kuin;mamma ja pappa,ei ymmärrä puhetta muutakuin;ääntä korottamalla EI! sekä Anna pallo. Tämän vuoksi halusimme itse lähetteen neurologille tutkimuksiin.
Ensinmäinen aika meillä oli 17.4 jossa poika kävi puheterapeutilla sekä toimintaterapeutilla. Toinen käynti oli sitten tänään 18.4 jossa oli samat jutut sekä sitten lääkäri käynti vielä. Diagnoosiksi meille annettiin pojalle Monivaiheinen kehityshäiriö koska ei myöskään osaa ikäisensä asioita,todettiin että poikamme menee 17kk-1vuoden tasolla. Joka todella huolestuttaa :sad001 Meille annettiin kotiin ohjeita miten toimia,sekä meillä rupeaa käymään kerran kuussa toimintaterapeutti ja pyydettiin laittamaan poika päivähoitoon,joka muuten ei ole mikään ongelma paitsi että poikaa edelleen täytyy syöttää ja hän ei suostu syömään ellen minä syötä itse sitä.Myöskin poika on kauhea itkemään ja äkkäilemään jos jokin ei mene niinkuin hän haluaa tai jos joku tekee jotain hänelle mistä hän ei tykkää..Huoleni on se että se ei tule päivähoidossa pärjäämään.

Löytyykö muita joilla on samanlaista ollut tai on?Olisi kiva kuulla kokemuksia ja että saadaanko poika kuntoon ja kehittymään normaaliksi?
 
Mä kirjoittelen sulle sitten, kun pääsen tytön kanssa neuvolasta pois. Ja jos ei tekstiä tänään tuu, niin pistäppä sitten yvtä ja muistuta. Imetysdementtiaa. :D
 
Ok,kirjoita kunhan kerkeet. yksityisviestii en pysty laittaa kun näyyttää vain erroria :)
 
Elikkäs, poika on syntynyt 07/07. Sanoja oli noin 10 ennen kahden vuoden ikää ja nekin katos, kun poika täytti 2 vuotta. Kävelemään alko ilman tukea 1v 10kk. Oysissa saatiin kolmen vuoden iässä dg monimuotoinen kehityshäiriö ja autistiset piirteet. Puheterapia alko 2v 11kk iässä ja neuvolan omalla terapeutilla. Ja toukokuussa 2011 saatiin dg määrittelemätön älyllinen kehitysvamma ja siirryttiin Tahkokankaan asiakkaiksi.
Siellä käytiin ekan kerran 2 viikkoa olemassa 5/2012 ja dg on nyt keskivaikea älyllinen kehitysvamma. Poika on kehittynyt, mutta ei tule ikäisiään saamaan kiinni. On tällä hetkellä kuntouttavassa päivähoidossa erityisryhmässä ja voin suositella sitä. On kehittynyt hurjasti viime vuoden kesästä. Sanoja tulee, tosin jotkut sanat on sellaisia, että pitää itse vähän aikaa miettiä, että mitä hän tarkoittaa.

Jos mietit, että miten poika alkaa siellä päivähoidossa syömään, niin kyllä se nälkä ajaa opettelemaan itse. Ja henkilökunta auttaa. Meillä on tuo poika valikoiva ruuan suhteen. Riisiä ei syö kotona, mutta kyllä on muutama lusikallinen mennyt päivähoidossa. :D Salaatit jää lautasen reunaan, mutta maistaa kuitenkin.

Tällä hetkellä saan korotettua vammaistukea ja omaishoidontukea. Vammaistuki on korotettu ja omaishoidontuki 1luokan, kun poika on hoidossa. Puheterapiaa menee 1kertaa viikossa. Ja kesäkuussa katsotaan sitä toimintaterapiaa, että pitääkö aloittaa. Ja pojalle tuli 11-vuoden oppivelvollisuus.
 
Kiitos kirjoituksestasi. Pisti vähän pohtimaan tuo kirjoituksesi,että antaakohan ne pojalleni vuosien varrella saman diagnoosin;määrittelemätön kehitysvamma. Sitä en todellakaan toivo,mutta minkäs teet jos se on.Pojalla kyllä on koko ikänsä valunut kuola suusta,edelleenkin vaikka on kaikki hampaat tulleet,että ollaan kyllä mietitty jos olisi jokin kehitysvamma kyseessä,mutta lievä sellainen koska muuten on normaali,ainoa nyt vaan toi kehitysalue.

Laitoin viikolla asioita eteenpäin ja poika menee ensiviikolla päivähoitoon,mutta tavalliseen sellaiseen koska tämä on niin pieni paikkakunta missä asutaan,niin täällä ei ole mahdollisuutta erityispäivähoitoon.Pelottaakin just se,että kuinka se pärjää tavallisesa päivähoidossa ja mitä muut lapset ajattelee kuin on ryhmässä yks "erilainen" lapsi :/

Puheterapiassa mekin käydään kerta viikkoon ja kuun alusta aloitetaan toimintaterapeutilla käynyt,tai siis toimintaterapeutti tulee meillä käymään aina,koska on toiselta paikkakunnalta.

Haluaisin vaan lapseni normaaliksi ja kehittymään oikein.Onhan se kurjaa kun lapsi ei ole normaali vaan on puutteita.

Meillä ei pojalla tule sanoja kuin ne "mamma" , "vauva" sekä "anna".Eikä ymmärrä puhetta lainkaan,muutakuin EI-sanat ja kaikki kiellot ja nämäkin kun korottaa ääntä.
Tämä kehityshäiriö vaikeuttaa niin monia asioita että kaikki viivästyy ainakin meidän kohdalla,ei voi opettaa kun ei poika ymmärrä mitään.

Poika on esim. vielä vaipalla,juo tuttipullosta,pitää syöttää,pitää pukea täysin,siis kaikki tehdä niinkuin vauvalle.

Voiko hän tästä muuttua koskaan,alkaa ymmärtämään ja puhumaan?
 
Se kehitysvamma diagnoosiksi tulee varmaan, koska Kelalta on helpompi (lääkäreiden mielestä) saada vammaistuki ja kaikki terapiat sillä diagnoosilla. Lääkäri sano mulle (olin itekkin aika järkyttynyt silloin) että ennemmin hän ottais omalle lapselle älyllisen kehitysvamman kuin autismin, koska autistinen lapsi on ja elää omassa maailmassa.

Se, että voiko poikasi alkaa ymmärtämään ja puhumaan... Meijän poika ainakin. :) Ymmärtää varsin hyvin, on fiksu, mutta kauhean kärsimätön. Aikaa se vaatii ja terapiaa. :)
 
Ok.Toivotaan parasta että meidänkin poika saadaan ymmärtämään ja puhumaan vielä.
 
Takaisin
Top