Monikkoraskaus

Tulevan isän monikkoudella ei ole merkitystä, koska nainen on se, jolta munasolut irtoavat.

Nainen voi saada useamman munasolun irtoamiseen altistavan geenin omalta isältään, eli sitä kautta myös mies voi vaikuttaa monikkoraskauden todennäköisyyteen. Olet oikeilla jäljillä, että naisen suvussa esiintyvät monikot lisäävät monikkoraskauden todennäköisyyttä.

Identtiset kaksoset voivat tulla kenelle tahansa, mutta siihen, että alkio lähtee jakautumaan kahdeksi, ei vaikuta geeniperimä, vaan sattuma.

Muokattu viimeksi:
Odotatko tai oletko odottanut monikkoja? Tai epäillyt odottavasi? Entä haluaisitko?
Epäilen ja haluaisin. Toisaalta tuntuu väärältä toivoa sellaista kun pääasiahan on että tämänkertainen raskaus edes kestäisi loppuun asti ja syntyisi terve lapsi.. Mutta mulla juilii tasapuolisesti molempien munasarjojen paikkeilta niin mietin että voisko olla keltarauhaset molemmin puolin. Lisäks kaikki raskausoireet alkoi jo tosi aikasin, reilusti ennen plussaa, viimeistään viikko oviksen jälkeen. Plussa tuli 4-5 pv ennen flon ennusta is menkkoja. Edellinen raskaus meni kesken, tyhjennysvuoto alkoi lääkkeillä 8.4.

Meidän tuplapojat täyttävät huomenna 3v :Heartblue:Heartblue raskaus meni kohtuu hyvin ja pojat syntyivät alateitse 14min välein. Synnytys kesti alusta loppuun 1h28min. Nyt 3v uhmaa menossa ja huh heijaa ovat kova tahtoisia. Mutta päivääkään en vaihtaisi pois.

Onnea tuplaodottajille ja muillekkin :Heartbigred

En ole toivonut enkä edes ajatellut koskaan kaksosia, mutta niinpä vaan sellaisia tässä tiettävästi odotellaan...nyt rv 10+ ja tämä väsymys ja huonovointisuus on kyllä melkoista! Väsynyt olen ollut kolmea edellistäkin odottaessa, mutta huonovointinen en milloinkaan.

En ole toivonut enkä edes ajatellut koskaan kaksosia, mutta niinpä vaan sellaisia tässä tiettävästi odotellaan...nyt rv 10+ ja tämä väsymys ja huonovointisuus on kyllä melkoista! Väsynyt olen ollut kolmea edellistäkin odottaessa, mutta huonovointinen en milloinkaan.

Tsemppiä pahoinvointiin ja väsymykseen ja onnea tuplista! Täällä myös tuplaraskaus ja rv 26 menossa. Alku oli melko rankka samoisten vaivojen takia, ja nyt alkaa maha olemaan jo sitä luokkaa että ihan sen takia on raskasta.. Toivotaan että sun olot helpottaa pian!

Mä oon haaveillut kaksosista pitkään, vaikea sanoa miksi. Viime kesänä gynekologi sanoi, että mulla on korkea riski kaksosiin. Kuulemma virtaa tuplahormonit kropassa. Jotenkin menin ihan lukkoon, enkä ymmärtänyt kysyä mistä hän sen päätteli. Oon kuullut että ikä ja pituus erityisesti lisäävät kaksosten mahdollisuutta. Hän olikin oikeassa, sillä nyt lapsettomuushoitojen aikaan ekassa inssissä kypsyi kaksi munasolua, oli jännä tunne että nyt voisi ne kaksoset oikeasti tulla. No, ei tullut ja nyt mennään kohti alkionsiirtoa (joita siirretään vain yksi kerralla).

Meillä lähisuvussa kolmoset, mutta siinä tapauksessa 90-luvulla ivfssä siirrettiin kaksi alkiota, joista toinen jakaantui identtisiksi kaksosiksi. Eli tyttö ja kaksi poikaa. En usko että tämä lisää mitenkään omia mahdollisuuksia.

Olen haaveillut kaksosista ja suvussa on kaksosia, niin että myös riski on saada kaksosia. Toisaalta mietin kuinka pärjätä kaksosten kanssa, mutta jos nyt tulis kaksoset niin olis ainakin vauva luku sen jälkeen täysi.

Mä sain varhaisultrassa tietää odottavani kaksosia. Nyt on rv 12 ja risat, ensi viikolla np-ultra.. Jännittää onko kaikki hyvin. Sikiöiden välillä on vesikalvo, mutta suonikalvo ja istukka ovat yhteisiä. Meillä on 1,5-vuotias taapero, joten jos kaikki menee hyvin, on aikamoista vilinää tiedossa. :)

Uskon, että raskasta tulee olemaan, mutta odotamme silti kaksosia innolla. Jännittää vaan kaksosraskauden riskit. Ei auta kun toivoa että kaikki sujuu hyvin.

Mää olin ihan varma, että kaksoset olis tulossa, kun maha kasvoi kauheaa kyytiä, liikettä tuntui joka puolelta mahaa käytännössä yhtäaikaisesti ja kotidopplerilla kuunnellessa vauvan sykkeet kuului monelta puolen mahaa. Käytiinkin sitten yksityisellä lisäultrassa n. 2 viikkoa ennen rakenneultraa hakemassa mielenrauhaa. Ja yksihän siellä sitten oli, mutta melkoinen akrobaatti olikin! Meinas ultraajakin, että pitää äkkiä ottaa kuvia kun tyyppi liikkuu niin kauheasti :laughing002 Mutta yllätyksenä ei kaksoset tulisi, jos jossain vaiheessa tulee: mun sisarukset on erimunaiset kaksoset, äidin sisarukset on erimunaiset kaksoset ja äidin sisaruksistakin muutama on saanut kaksoset. Toisaalta kaksoset olisi kiva saada, vaikka toki raskasta varmasti olisikin. Mies meillä toivoisi kovasti kaksosia.

Täällä menossa 30+4 di-di kaksosia odotellen. Edelleen hirvittää tuleva arki kun taapero ennättää 1v 9kk ikäiseks ja esikoinen on 6,5v. Rahatilanne on kehno ja veronpalautuksia odottelen 3.12 saapuvaks tilille, sillon jo melkein 37 vko kasassa niin tuurilla sillon jo lapset sylissä. Vaunut, turvakaukalot ja auto siis hankkimatta/vaihtamatta.

Meillä oli viime viikolla NT-ultra ja kuten jo neuvolassa todettu, kaksoset matkassa, heillä on kaikki omaa eli di-di-gemini merkintä neuvolakorttiin. Kovin olivat uneliaita ultran aikana, turvotukset saatiin hyvin mitattua mutta lääkäri ei oikein luottanut saamiinsa muihin mittoihin - a-vauva vastasi tuolloin 12+1(?)ja b-vauva 12+6. Uusi ultra 4viikon päästä mittojen tarkistusta varten.

Takaisin