Mitkä vaunut olisi hyvät?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sasse
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
hyviä vaunuja ja merkkejä on varmasti ihan hirviästi niin en osaa nimetä mitään. Mutta mielestäni yhdestelmä rattaat on paremmat, kun samassa paketissa on vaunut ja saa myös vauvan kasvettua isommaksi istuma asentoon. Itsellä on Jovi merkkiset yhdistelmä rattaat. Tosi helpot laittaa kasaan ja vaihtaa asentoa. Oli tosin kalliit. Mielestäni vaunujen ei kannata olla täysin mustat koska kesällä niissä tulisi liian kuuma ja valkoiset koska ne likaantuu helpommin. Itsellä on vaalean harmaat.

Meillä taas puolestaan Hartan Topline X ja tyytyväisiä ollaan oltu. Tosin käyttökokemusta kertynyt pojan myötä nyt huimat reilut 2 kk:ta :)

Mutta tuntuvat luotettavilta ja kulkevat hyvin lumessakin. Värejä oli valittavana n. 30 eri vaihtoehdosta. Toimitusaika taisi olla ilmoitettuna 12 vkoa, mutta tuli meillä 4 viikossa.

Kannattaa ostaessa katsoa, ettei ole kamalanpaljon ylinmääräisiä osia ja erikoisuuksia, ne kun meinaa sitten jossain vaiheessa rikkoontua tai ainakin löystyä. Kannatan perusvaunuja. Yhdistelmiä tai sitten erillisellä kopalla olevia. Minulla on ollut aina mustat vaunut ja siellä vauva on kesälläkin nukkunut. Ei ole ollut sen kuumemmat kuin kavereidenkaan vaunut. 
Ostaisin myös tunnettua merkkiä - laatua, vaikka maksaisikin vähän enemmän, niin jälleenmyynti arvo säilyy paremmin. Ja mitä ajattomammat ostaa, niin sitä helpommin löytää vaunut sitten uuden omistajan. Näin on käynyt ainakin minulle. 

Siinä minun vinkkini. :) Mukavaa vaunujen etsintää!! 

Kii kirjoitti:
Onkohan kellään kokemuksia, jos hankkisi pelkät kuomurattaat ja niihin kantokopan?

Meillä käytössä Emmaljungan CityCross-kuomurattaat, joihin hankittiin vauva-ajaksi Citykoppa. Saatavilla on myös pehmeä kantokassi, itse pidän enemmän kovasta kopasta. Tulossa toinen, joten samoilla kuvioilla mennään kuten esikoisen kanssa. CityCrossit on kevyet, mutta erittäin tukevat ja ihan parhaat talvikeleillä. Puhkeamattomat renkaat, joten ei tarvitse pumpata ilmaa tai pelätä rikkoutumista. Suosittelen lämpimästi

Meillä muuten vaunuihin hankittiin adapterit turvakaukalolle ja tämä on ollut ihan ehdoton juttu! Helpottaa niin paljon pienen vauvan kanssa liikkumista, kun ei tarvitse autosta muuta kuin nostaa turvakaukalo vaunurunkoihin ja menoksi. :)

Itsekin olen etsinyt vaunu-maailmasta sopivaa vaunua, meidän esikoiselle. Hintoja mitä olen katsonut, niin joo-oo, mulla on vissiin aika kallis maku ;D Tai tämä saattaa kuulostaa jonkun mielestä pinnallisesta asialta, mutta kyllä mä haluan että vaunut on myös hyvän näköiset.
Kun niin valitettavan monesti, olen törmännyt vaunuihin, jotka ovat varustukseltaa hyvät mutta voi elämä miten surullisen näköiset. On harmaata, ruskeaa jne. Ei mitään persoonaa.
Mutta tämä on vaan minun mielipide. Joku tykkää tytöistä joku tykkää ukeista ;)
Toki on itselläkin nämä turvallisuus/laatu tärkeä, esim. yhdistelmävaunut on ehdottomat, jotka kulkevat hyvin lumessa, loskassa jne. Jarrut, yms.
Varmasti on jokaiselle vanhemmalle tarkeitä asioita ne, jotka turvaavat lapselle hyvät kyydit. Rahaa meillä ei ole tonneja laittaa vaunuihin.
 Löysinkin tälläiset, aivan ihania kuosia ja on varusteita myös mukana aika kivasti :)
 Ja HUOM! Hinta...Josta lompakkokin tykkää.
 http://preeco.fi/lastentarvikkeet/5001-lastenratassarja-29-varimallia.html
Joten kysynkin onko kenelläkään näistä tietoa? Googletin, mutta en kovin rikastunut niillä tiedoilla mitä oli tarjolla.
Eli arvon mammat, kertokaa kokemuksia preecon vaunuista.

Koko talven vaunuviidakossa seikkailleena vinkkejä (yhdistelmä)vaunujen valintaan:

- Onko parempi (kevyt helposti kannettava) kantokassi mikä laitetaan istuinosan päälle vai runkoon kiinnitettävä erillinen (viileämpi ja tilavampi) vaunukoppa? Kassi/koppa käytössä max ehkä noin 9 kk. Esim. kevät/kesävauvalle koppa voisi olla parempi mutta kopassa ei voi raahata vauvaa hissittömässä talossa...
- Saatko helposti kopan tai istuimen & kantokassin lämpimään tilaan säilymään? Koska ulkona ei kannata säilyttää mitään kangasta, homehtuvat ilmeisen helposti, koska kankaissa ei voi käyttää homeenestoaineita vauvan turvallisuuden takia - ymmärrettävää.
-> Mieti homejuttuja jos harkitset käytettyjä vaunuja!
- Molempien vanhempien kannattaa testata vaunujen työntämistä raippaasti kävellen. Meillä karsiutui tällä menetelmällä malleja pois kaikista parhaiten!!! Milloin osui varpat runkoon ja milloin oli raskaat vaunut kääntää ja milloin ei sopinut korkeus molemmille jne jne...
- Kääntyvät renkaat ovat hyviä esim. kaupoilla. Ja koska ne saa myös lukkoon, käyvät vaunut myös maastossa. Eli kääntyvistä etupyöristä ei mun mielestä ole mitään haittaa. Ja varsinkin vauva-ajan jälkeen kun alkaa käyttämään pelkkiä rattaita, kääntyvät renkaat ovat näppärämmät työntää.
- Onko kuosi ja ulkonäkö tärkeämpiä kuin käytännöllisyys? 
- Haluatko että noin 7 kk käytössä olevan turvakaukalon saa vaunujen runkoihin kiinni esim. kauppareissun ajaksi - ja adapterilla vai ilman?
- Mahtuvathan vaunut autonne takakonttiin helposti? 
- Lisävaruisteista hyviä on sadesuoja sekä ötökkä- ja elukkaverkko (=vahva verkko mikä sopii myös ratasaikana-> se vedetään tiukalle vaunun päälle niin, ettei kissat tai oravat kiinnostu loikoilemaan vaunujen päällä)
- Voiko osia ostaa/huoltaa jos menee rikki? Varsinkin renkaita?
- Mitä enemmän liikkuvia osia, sitä enemmän rikkoutuvia osia. Esim. kääntöaisa on turha jos istuimen voi kääntää muutenkin toisin päin. 

Mutta mihin päädytkin, niin suosittelen pitämään hyvää huolta vaunuista. Käytetyissä malleissa näki niiiiin paljon sitä, että on yritetty pestä kankaita ennen myyntiä, mutta pieniä homepilkkuja oli näkyvissä silti :(

Me päädyttiin Brion uuteen Smile-malliin, johon otettiin erillinen vaunukoppa ja turvakaukalo + jalusta autoon. Yhteensä noin 800 €. Meni budjettiin ja vaikka eivät olleet ne kaikista kauneimmat, niin käytännöllisyys meni edelle - persoonaa ja väriä voi lisätä vaunuihin sitten itsekin!

Toivottavasti oli näistä vinkeistä apua :)

Emmaljungan Classic Sport (yhdistelmävaunut) on meillä ollut ihan mahtavat. Ei liikaa likkuvia osia, jämäkät, mutta kevyet työntää vaikka loskakelillä. Tuohon runkoonhan saa erilaisia koppia yhdisteltyä, eli pystyy kokoamaan mieleisen kokonaisuuden. On myös aika helpot laittaa kasaan ja meillä mahtui porrasperäisen auton takakonttiin. Värinä meillä on beige ja harmaanvalkoiset ruutu-tehosteet, hyvä ollut varsinkin kun suihkutin hyvissä ajoin ennen ensimmäistä käyttöä suoja-aineen. Tosin kangas on jo itsessään aika hyvin likaa hylkivää. Onnea vaunujen etsintään!

Meillä on Emmaljungan Duo Edge Combit (tai jotain sinne päin... :) ) ja niissä on se heittoaisallinen runko. Esikoisen syntyessä asuttiin hissittömän talon toisessa kerroksessa ja se koppa oli helppo irrottaa ja kantaa ylös :)

Heippa Lounatuuli! 

Minä olen sitä mieltä, että kannattaa ostaa taattua laatua ja kestävyyttä. Minulla on paljon kavereita, jotka on tilannut esim saksasta tmv. vaunuja ja valitettavasti ne ei ole kestäneet yhtähyvin kuin tänne pohjalaan suunnitellut vaunut. On muoviosaa haljennut pakkasessa, renkaat huonot ym.. Ja jälleen myynti arvo romahtaa, jos haluaisi niistä jotenkin eroon joskus, ellei kaatopaikka ole vaihtoehto. En ole koskaan kuullutkaan näistä vaunuista mihin sinulla on linkki tuossa, mutta näyttää, että on kamalasti eri osia.. ja hinta on liian matala kaikkeen tuohon, jos ajattelisi että olisi kovin laadukkaat.. 

Mutta jokainen tehköön unelmistaan omalla tavallaan totta ja onnea sinunkin etsintään :) Kaikkea hyvää!! 

Moikka! Ostetin esikoiselle emmaljunga duo edge combit, vauva syntyi huhtikuussa ja oltiin koko kesää super tyytyväisiä ku koppa oli niin iso että viihtyi kesälläkin tosi hvvin ja olisi takuulla mahtunut talvivaatteissakin koppaan mutta... sitten syksyllä ei suostunut enää makoilemaaan koppassa ja vaihtetiin ratas osaan... ja  huomattiin että on turhan isot rattaat...myytiin ja ostetiin emmaljunga scooterit. Muuten super hyvät mutta... ei ole heittoaisaa ja tuuli/aurinko kiusaa..... tyttö 11kk...jos nyt ostaisin niin..pienet yhdistelmät... emmmaljunga ozone/city cross/cerox :)

emmaljunga duo edge combissa oli myös se hyvää että koppa käytetiin matkasänkynä :) värinä olivat tummansininen-keltainen ja nykyinen scooter on happy pink. tykkään väreistä ja emmaljungalta sitä saa :)

Itselläni ollut nyt kohta vuoden verran Gesslein Futuret. On hyvät ja monipuoliset yhdistelmävaunut. Eturenkaat saa vaihdettua pienempien pyörivien ja isojen kiinteiden välillä mikä on mielestäni tosi iso plussa jota ei monella valmistajalla näe. Turvakaukaloja saa erimerkkisiä adaptereilla runkoon minkä olen kokenut ihan välttämättömäksi ominaisuudeksi jos vähänkään liikkuu autolla kaupoilla. Meillä on puolipehmeä kantokoppa mikä oli kiva kun siinä oli vauvaa helppo kantaa ja makuuasennossa vauvaa sai vähän pystympään asentoonkin kun alkoi kiinnostua ympäristöstä muttei vielä ollut valmis istumaan. Kasaan vaunut menee helposti mutta tilaa ne kyllä vievät vähän liikaa. Miinuksia on toki myös kuten takapyörien väli on tosi leveä (65cm), ratasosa on mielestäni jotenki suuri ja kömpelö ja ulkonäöllisiä miinuspuolia löytyy minulta enemmänkin kuten säkkimäinen kuomu. Periaatteessa olin hyvin tyytyväinen ensimmäiset puolisen vuotta kun vauva vielä makasi mutta ratasosan käyttöönoton myötä olen alkanut haaveilla uusista (johtuu tosin myös vaunujen väristä joista en enää yhtään tykkää). Nyt kokeneempana kärryttelijänä ja jälkeenpäin viisastuneena kiinnittäisin kyllä myös huomiota vaunujen ulkonäköön, enkä vain hyviin ominaisuuksiin joita noissa vaunuissa ostettaessa näin. Riippuu toki omasta luonteesta :) Nyt kun olen uusia katsellut niin osaan kiinnittää enemmän huomiota itselleni tärkeisiin seikkoihin, enkä vain niihin mitä kuuli muilta ja saattoi olettaa että on tärkeää ensimmäisissä vaunuissa. Itse olen nyt ihastunut Brion Smile malliin, käytettynä olen myös katsellut Sing mallia. Ulkonäkö miellyttää erityisesti kun ovat jotenkin sirot noihin muihin yhdistelmiin verrattuna. Ajattelin ostaa pelkän ratasosan tässä vaiheessa ja sitten jos toisen lapsen joskus saan, täydennän pakettia vaunukopalla tai kantokopalla. Väriksi täytyy ehdottomasti valita joku ajaton ja neutraali, ei kauheaa värikirjoa koska tiedän nyt että siihen kyllästyn ainakin minä. Värejä saa kuitenkin lisättyä vaikkapa peitolla tai muulla liinalla, roikkuvilla leluilla ym. Ainoa seikka mikä noissa Smileissa mietityttää on ne etupyörät! Nyt siis hoi BRIO SMILE ja SING omistajat: millaisia kokemuksia on noista pienemmistä etupyöristä talvikäytössä? Kaupungissa asutaan kyllä mutta sataa sitä lunta täälläkin sohjosta puhumattakaan ja maastopoluilla tykkään käydä kävelyillä. Myyjät antaa eri mielipiteitä asiasta ja epäilyttää että myönteiset vain sanovat niin jotta saavat myytyä... Lisäksi voisiko joku kertoa kuinka leveät on Singit takapyörien kohdalta mitattuna, kun brion sivuilta en tuota tietoa löydä, jonkun näin mainitsevan jossain foorumilla 68cm mutta vaunuaitassa väittivät että jopa 74cm??

Singeillä ei pääse kulkemaan jos on vähänkin enemmän lunta tai loskaa. Todella raskaat työntää ja jäävät kinoksiin jumiin :/ Muuten olen tykännyt ja nyt ostimme uudelle tulokkaalle Brio Smilet. Meillä on Briot ns kesärattaina ja matkarattaina. Talvella käytämme Emmaljungan rattaita. Singien takapyörät ovat todella leveät 68cm :/

Singeillä ei pääse kulkemaan jos on vähänkin enemmän lunta tai loskaa. Todella raskaat työntää ja jäävät kinoksiin jumiin :/ Muuten olen tykännyt ja nyt ostimme uudelle tulokkaalle Brio Smilet. Meillä on Briot ns kesärattaina ja matkarattaina. Talvella käytämme Emmaljungan rattaita. Singien takapyörät ovat todella leveät 68cm :/

Jep, tuo loskassa ja hiekassa kulkeminen kannattaa ottaa huomioon rattaita valitessa. Me asutaan pohjoisessa, kylläkin kaupungissa mut täällä vähän syrjemmässä, missä välillä talvisin on katujen auraus niin ja näin.. Oli pakko hommata semmoset rattaat, joissa on isot renkaat! :) Ei oo ollu ongelmia kulkemisten kanssa, toisin kuin matkarattaitten kanssa.. Ei tartte olla ko kaks senttiä hiekkaa, ni jopa tök-tök-tökkii!

Itse tuli ostettua käytettynä Brion yhdistelmävaunut kaveriperheeltä.. Käyttöä vaille vielä ovat mutta uskon että on käytännölliset vaunut ja kun saa sitten vielä rattaat niistä kun vauva kasvaa isommaksi...Ja omasta mielestä tuo yhdistelmävaunu helpompi ratkaisu kun saa nuo rattaat ajan myötä ettei tartte monia ostella :)..Mutta jokaisella oma tyyli ja maku :). Tummansini/harmaat on väriltään mut silläkään niin merkitystä omasta mielestä ole kun vain kangas on ehjänä pysynyt.

Takaisin