Mitkä lastenvaunut teille tulee?

SuperTaateli

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Heinäkuunmammat 2015
Toukomammat 2017
Huhtikuiset 2023
Toukokuiset 2023
Eli täällä vois keskustella lastenvaunuista🤩
Vinkit ja linkit, tarjoukset jne!

Mua kiehtois ostaa vaunut käytettynä, mutta toisaalta hirvittää jos ne onkin ihan katastrofivaunut 🙄

Jos uusiin vaunuihin päädyn, emmaljungat voi suoraan ruksata listalta hinnan vuoksi 😅
Bugaboo -merkki kiehtois, mutta nekin hintavat!

Kriteereinä vaunuille mm. Suht kompakti koko, kääntyvät (lukkiutuvat) etupyörät jotka silti kulkee lumessa/loskassa ja ois kiva että sais kaukalon adaptoitua runkoon jos esim kauppareissu tms osuu päikkäriaikaan 😄
 
Meillä on vaunut/rattaat edelleen välillä 3v. esikoisen käytössä. Hankittiin syksyllä 4 vuotta sitten Britax smile 2-vaunut ja ollaan tykätty niistä tosi paljon. On kaikin puolin toiminu just niinku toivottiin. Eli Britax saa meiltä pisteet ja suosituksen. Uudempia malleja on toki varmaan jo monia. Eli niis on just se runko, vaunukoppa ja ratasosa erikseen ja kaukalon saa myös suoraan kiinni runkoon. Liikkuu hyvin, myös talvella ja löytyy kivoja lisäosia iisisti. Emmaljungeja mekin ihailtiin, mutta näihin päädyttiin, koska olivat kohtuuhintaisemmat 😇
 
Esikoisen vanhoilla Emmaljungilla (nekin peritty aikoinaan serkuilta) on tarkoitus jatkaa. Nämä on esikoisella vielä toistaiseksi käytössä rattaina. Tuleva vauva olisi jo neljäs tyytyväinen käyttäjä näille vaunuille. Nää Emmaljungat isoilla renkailla on ollut superhyvät kulkemaan mm. juurakkoisilla metsäpoluilla, lumihangessa ja hiekalla. Mutta tilaa vievät julmetusti, eli ei käteviä esim.kahviloissa tai pikkukaupoissa. Ja vie puolet eteisestä.
 
Esikoisen vanhoilla Emmaljungilla (nekin peritty aikoinaan serkuilta) on tarkoitus jatkaa. Nämä on esikoisella vielä toistaiseksi käytössä rattaina. Tuleva vauva olisi jo neljäs tyytyväinen käyttäjä näille vaunuille. Nää Emmaljungat isoilla renkailla on ollut superhyvät kulkemaan mm. juurakkoisilla metsäpoluilla, lumihangessa ja hiekalla. Mutta tilaa vievät julmetusti, eli ei käteviä esim.kahviloissa tai pikkukaupoissa. Ja vie puolet eteisestä.
Meilläkin olis esikoisen (käytettyinä ostetut) isot Emmaljungat tallessa, vaunukoppaa vaan ei ole enää. Ne on toisaalta melko raskaat työnnettävät ja kankeat ohjattavat, mutta toisaalta kulkee kyllä oikeastaan missä vaan (raskaasti työntäen) jäämättä jumiin. Nyt olen pohtinut ostaisiko vaan sellaisen pehmeän kanto-/vaunukopan mikä pistetään ratasistuimen sisälle. Mutta onko se kesällä kuinka kuuma, että pitäiskö kumminkin hommata kova vaunukoppa, olisko sellainen kätevämpi? Ja houkuttelisi ostaa myös joku toinen runko, mikä olis toivottavasti hieman kevyempi työntää. 🤔 Meinaan kyllä pysyä yhteensopivissa EJ osissa. 😅

Matkarattaina meillä on Joie Mytraxit. Nämä on vain kasvot eteenpäin, eli ei sovi suoraan vauvalle. Tuotekuvien mukaan näihin pitäisi saada vaunukoppakin, mutta nyt kun olen koittanut selata nettiä, niin en ole löytänyt mitään selkeää vastausta mikä vaunukoppa näihin sopii, vai sopiiko. 🙄 Täytyis kysellä jostain liikkeestä. Nämä olis siitä hyvät, kun olis ensinnäkin heti synnytyksen jälkeen paljon kevyemmät autoon nosteltavat (viimeks oli ihan tuskaa noiden Emmaljungien kanssa vielä muutama viikko synnytyksestä 😬) ja toisaalta veis autossa paljon vähemmän tilaa, kun nyttenkin meinaa esikoisen ja koirien kanssa loppua tila kesken jollain mökki- tms reissuilla, niin mahduttaa sitten vielä vauva vaunuineen&tavaroineen. 😳 🤣 Tosin mä en ole ollenkaan varma, että onko näihin olemassa adaptereita Britaxin kaukalolle, ne olis kyllä kätevät. 🤔 Emmaljungiin meillä olis sopivat adapterit, mutta mahtuuko ne enää millekään reissulle mukaan. 🤣
 
Täällä vahvassa harkinnassa Emmaljunga NXT90 yhdistelmät. Paljon tulee ulkoiltua ja mentyä hiekkatietä. Täytyy tietty käydä liikkeessä vähän kokeilemassa eri malleja, mikä olisi itselle mieluisin ja käytännöllisin. 🙂
 
Minä toivon, että meille löytyisi käytetyt vaunut kohtuulliseen hintaan. 😊 Meidän autokin on tosi halpa vanha romu, niin tuntuisi ihan absurdilta, että lapsi matkustaisi kalliimmalla kulkupelillä kuin me itse. 😂 Ihan pohjaton suo kyllä tuo vaunujen hankinta. Pari päivää olen jo yrittänyt perehtyä siihen, mitä pitäisi vaunuja hankkiessa tietää, ja tää tuntuu kymmenen kertaa hankalammalta kuin sen auton ostaminen. 🤣 Osaako joku kokeneempi kertoa, mitkä on isoimmat sudenkuopat käytettyjä vaunuja ostaessa? Ei kai ne nyt oikeasti miksikään mene, vaikka olisivatkin seisseet jonkun varastossa jonkun aikaa?
 
Osaako joku kokeneempi kertoa, mitkä on isoimmat sudenkuopat käytettyjä vaunuja ostaessa? Ei kai ne nyt oikeasti miksikään mene, vaikka olisivatkin seisseet jonkun varastossa jonkun aikaa?
Käyttämättömyys sinänsä tuskin haittaa, mutta en itse ostais ulkovarastossa säilytettyjä. Jos ovat olleet lämminvarastossa, niin ok. Noissa on vaan se, että myyjä voi selittää mitä huvittaa ja vakuutella, että ei olis säilytetty ulkona vaikka olisikin. Niin ja kosteus ja lömpötilan vaihtelut voi vaikuttaa ainakin muoviosiin haurastaen niitä ja pahimmassa tapauksessa kankaassa voi olla kosteusvaurioita. Tarkistaisin ostohetkellä hyvin tarkkaan vaunujen kunnon ennen kuin tekisin diilin.
 
Minä toivon, että meille löytyisi käytetyt vaunut kohtuulliseen hintaan. 😊 Meidän autokin on tosi halpa vanha romu, niin tuntuisi ihan absurdilta, että lapsi matkustaisi kalliimmalla kulkupelillä kuin me itse. 😂 Ihan pohjaton suo kyllä tuo vaunujen hankinta. Pari päivää olen jo yrittänyt perehtyä siihen, mitä pitäisi vaunuja hankkiessa tietää, ja tää tuntuu kymmenen kertaa hankalammalta kuin sen auton ostaminen. 🤣 Osaako joku kokeneempi kertoa, mitkä on isoimmat sudenkuopat käytettyjä vaunuja ostaessa? Ei kai ne nyt oikeasti miksikään mene, vaikka olisivatkin seisseet jonkun varastossa jonkun aikaa?
Käytettyjen kuntoon vaikuttaa ihan se kuinka niitä on käytetty ja säilytetty, ei niinkään se onko ikää 2v vai 5v. Mutta myyjähän voi kertoa mitä vaan kauniita tarinoita, joten krittisellä suodattimella ja tarkalla syynillä. Runko nyt varmaan on kunnossa, jos ei ihan sateessa ole säilytetty, eikä myöskään kasattu mitään roinavuorta päälle, että olis vääntynyt vinkuraan. Kangasosatkin joo, jos ne on säilötty puhtaina kuivassa tilassa. Mutta jos jäänyt käytönjäljiltä pesemättä ja ollut jossain vähän kosteammassa/viileämmässä, niin voi herkästi tulla hometta (eka pientä tummaa pistettä, mitä jotkut väittää kuraroiskeiksi 🙄 ). Ja oikeastaan hometta voi tulla ihan käytössäkin, jos rattaat on usein kosteassa ulkoilmassa ja/tai lapsi hikoilee reilummin nukkuessaan, eikä käytön jälkeen ole auottu peittoja kunnolla auki ja vaunuja kuivumaan, eli tarkistaisin tarkkaan myös jalkapeiton sisäpinnan sekä kuomun sisäkankaan "katosta". Lisäksi kannattaa tarkistaa kuinka vanhaa mallia vaunut on, valmistetaanko niitä vielä ja onko varaosia saatavilla, tai vaihtoehtoisesti hyväksyä, että jonkun osan hajotessa voi päätyä vaunuostoksille.

Muuten sitten pohdittavia asioita:
-Liikutteko paljon myös hieman huonompikuntoisilla tai huonommin auratuilla teillä, jolloin isot kiinteät pyörät voi olla hyvä
-vai lähinnä kaupungin hoidetuilla jalkakäytävillä ja ostoskeskuksissa, jolloin kääntyvät etupyörät on näppärät, eikä "maasto-ominaisuuksilla" ole niin väliä
-onko vaunujen kyytiin tarve saada vain kevyt hoitolaukku ja joku lapsen lelu/viltti tms, jolloin riittää pienempikin kankainen tavarakori
-vai aiotko käydä kävellen ruokakaupassa ja alakoriin olisi suotavaa mennä painavahko ostoskassikin lisäksi, silloin harkitsisin metallista alakoria
-minkämittaiset työntäjät, säätyykö työntökahva sopivasti
-ilmakumirenkaat rullaa paremmin kuin osa muista, mutta niissä on sitten puhkeamisvaara
-tarviiko vaunujen mahtua pieneen hissiin, kaikki ei mahdu
-minkä kokoisessa autossa niitä kuljetetaan, vai kuljetetaanko, että mahtuuko kyytiin

Aloita nyt vaikka noilla pohdinnoilla. 🤣

Ja meillä on siis esikoiselle v 2018 käytettynä ostetut yhdistelmävaunut (tosin koppaa ai enää ole), ja ne on edelleen täysin käyttökelpoiset. Mitä nyt silloin tietämättömänä tein huonon rengasvalinnan, joten arvon tässä ostaako uusi (käytetty) runko paremmilla/mieluisemmilla renkailla vaiko mennä tuolla vanhalla hammastapurren. 😅
 
Muokattu viimeksi:
MM tulipa kattava ja hyvä lista! Tällain "konkarille"kin hyödyllinen! 😃
 
  • Tykkään
Reaktiot: MM
Meillä on semmoset 6 vuotta vanhat Briot, jotain vanhempaa mallia eli ei mitkään kevyet ja ketterät. Niillä mennään 😁 hyvät vaunut ne kyllä on ja kulkee joka lumihangen läpi 😅 En viitsi uusiakaan ostaa koska noita olen säilyttänyt hyvin ja ovat vielä tosi hyvät. Myöhemmin voisin hankkia sitten jotkut kevyemmät rattaat kunhan vauva kasvaa. Turvakaukaloa ei enää ole että se pitäisi ostaa.
 
MM tulipa kattava ja hyvä lista! Tällain "konkarille"kin hyödyllinen! 😃
Mä oon ite just pyöritellyt mielessä vaihtoehtoja Emmaljungan vanhemmista rungoista, että mitä mä todella haluaisin, jos hommaan toisen rungon tuon vanhan tilalle. 😅 Mä haluaisin sekä kääntyvät etupyörät, että tukevan tavarakorin, mutta Emmaljungan rungoissa ei tietääkseni ole sellaista. Joten olen päätymässä unohtamaan kääntyvät renkaat, koska täällä pikkukylän satunnaisesti hoidetuilla teillä niitä tuskin kaipaan paljoa (voi olla haittaakin), mutta sen sijaan kunnollinen tavarakori olis kiva, että vois käydä kävellen kaupassa pienemmillä ostoksilla (yksi muovikassillinen), eikä aina kulkea autolla.
 
Minulla toiveissa Cybexin ePriamit 🥰, toki Bugaboon Donkey duot (?) alkanut myös kiinnosteleen, kun ne sais levennettyä sisarusrattaiksi 🤔

Toki ehkä pitäs yrittää pukertaa tää esikoinen ulos ennen ku miettii sisaruksia 😂
 
Varmaan sellaiset, jotka lähipiiristä tai nettikirppikseltä edullisesti saa 😂 karsastan uuden ostamista, jos käytettyjä (hyviä) vaihtoehtoja on olemassa. En ole edes miettinyt vaunuja vielä, ehkä joskus alkuvuodesta sitten, jos sinne asti selvitään.
 
Olisiko jollain suositella kahdenistuttavia vaunuja tai seisomalautaa? Saako sellaisen seisomalaudan yhdistettyä mihin vain rattaisiin vai tarviiko olla jotkut tietyt.
 
Mua kiinnostaisi kovasti Oran Untot tai Onnit, mutta en löydä Etelä-Suomesta kivijalkakauppaa jossa niitä pääsis tutkimaan 🧐. Osaisikohan joku neuvoa?
 
Takaisin
Top