Mitkä ihmeen supistukset?

vaa_veli

Piirimestaruustason postaaja
Huhtikuunmammat 2015
Elomammat 2016
Nyt alkaa ihmetyttää! Nimittäin supistusten poissa olo! Ollaan menossa jo rv.37+1 ja ei supistuksen supistusta! Olen kyllä kuullut, että kaikille niitä ei tule ollenkaan.

Avomieheni isosisko tokaisi, että eipä hätää, kyllä sä ehdit niistä vielä kärsiä! Mutta pointti onkin siinä, että haluaisin edes vähän "valmentaa" itseäni ennen tositilannetta. Nyt en tiedä kerta kaikkiaan YHTÄÄN, mitä odottaa! Eikä ole vertailukohtaa harjoitussuppareiden ja "oikeiden" välillä. Muutenkin olen sellainen jääräpää, että hammasta purren mennään vaikka betoniseinän läpi! Mietiskelen, että kai nyt älyän, koska on tosi kyseessä??

Onko muita, joilla ei mitään tietoa ollut suppareista ennen synnytystä? Vai onko supistelemattomuus enne siitä, ettei pikkuisella ole aikomustakaan tulla ulos??
 
Mua myös mietitytti supistusten puute ja ekat kunnon supistukset (niin että tunnistin, että nämä ovat nyt niitä) tulivat rv 39+5, olisko ollut lähes kaksi vuorokautta limatulpan irtoamisen jälkeen. Siitä se synnytys lähti sitten käyntiin. Supistuksista ei voinut mun kohdalla erehtyä, alkoivat niin napakoina/kipeinä. Voivat myös alkaa "huomaamattomimpina", mutta voimistuvat kyllä ja kyllä hyvin varmasti huomaat kun alkaa tosi olla kyseessä. Ja aina voi soittaa synnärille tai käydä näytillä, jos ei ole varma. :)
 
Ei mullakaan ole vielä ollut muuta kuin kivuttomia harjoitussuppareita ja menossa 37+3. Pari iltaa sitten tunsin jotain, mutta en oikeastaan osaa sanoa mitä mikäkin on. Osa alapään tuntemuksista taitaa myös johtua hyvin aktiivisesta vauvasta joka onnistuu puskemaan joka suuntaan aika epämiellyttävästikin.
 
Mulla ei kanssa ollut mitään hajua suppareista. Loppuraskaudessa sattui kuitenkin tulemaan yksi harjoitussupistus samalla kun neuvolassa terkka tunnusteli mahaa ja kertoi, että nyt supistaa. Minä olin ihmeissäni, että TUOKO se on, noitahan on ollu jo vaikka kuinka kauan. Että hyvin voi olla, että harjoitussuppareita ei vaan kaikilta muilta tuntemuksilta tunnista. Synnytyssupistukset ei tuntunu lainkaan samalta, ja tosiaan viimeistään siitä niiden voimistumisesta tietää milloin on tosi kyseessä :)
 
Mulla menossa 38+4 eikä muuta ku harjotussuppareita, eli vatsan kovettumista. Oon kans täs odotellu niitä, mut eipä kuulu.
Mut tosiaan oon ymmärtäny et joillaki ne alkaa tosiaan vasta ku synnytys alkaa, ja oletan et täällä on sellanen tapaus.
 
Tuskin tämä tieto helpottaa/auttaa mitään/ketään mutta kerrotaan ny silti. Täällä rupes tuntumaan supparit vasta 40+4, reilu 6tuntia myöhemmi esikoiseni oli sylissä... tsemppiä loppuodotukseen!
 
Täällä kanssa kaksi synnytystä takana, ja molempien raskauksien eka kipeä supistus oli merkki synnytyksen käynnistymisestä. Esikoisella kesti 16h, toisella 3,5h että lapsi oli sylissä.
 
Hahaa! Nyt havaittu hyvin todennäköisesti ekat supistukset! Viime yönä, kun olin jonkun aikaa hereillä ja tänään illalla, niin että vatsa koveni, alavatsaa kiristi ja samalla selkää jomotti. Ei kyllä voi kipeän tuntuiseksi sanoa, ja varmasti onkin kaukana "oikeista" supisteluista. Onpahan itselle kuitenkin merkkinä siitä, että kroppa toimii niin kuin pitää...
 
Mulla supisteli ekan kerran n. 5 tuntia ennen vauvan syntymää ja vauva syntyi 2päivää ennen laskettua aikaa ja kaikki meni hyvin. Ihan normaalia ettei supistele ennen kuin vasta sitten kun synnytys alkaa.
 
Älä huoli! Minulla tuli ekat supistukset esikoisesta, kun synnytys alkoi käynnistyä (hitaasti, ehdin siis 15h tuntea kipeitä epäsäännöllisiä supistuksia, ennen kuin muuttuivat säännöllisiksi ja niissäkin kärvistelin 12h ennen kuin vauva syntyi). Kuopuksen aikaan supistukset alkoi lapsiveden mentyä, tosin ei heti, vaan ehkä tunti myöhemmin ja siitä 6h oli vauva sylissä. Nyt on kolmas raskaus ja näistä harjoitussupistuksista olen kärsinyt jo kuukauden ja vasta 17+6 menossa... eivät onneksi satu, paitsi joskus harvoin, mutta tuntuu kyllä selvästi selällään maatessa.
 
Mää kanssa ihmettelen missä mun supistukset luuraa vai onko mussa vaa jotain vikaa... Joskus rv 27 supisteli muutaman kerran aika tuntuvasti töissä, mutta ne loppuivat kuin seinään sen jälkeen kun jäin saikulle. No nyt menossa 40+6 eikä vielä tullut supistuksia, ei edes niitä harkkoja. Keskustelin mun anopin kaa ja se sano et kaikki sen raskaudet on menny yli ja kahdesta viimeisestä se oli ollu yliaikakontrollissa ja lääkäri oli vaan sanonu et oot jo 4 cm auki. Se ei siis ollu tuntenut omia supistuksia, sillä ne olivat olleet heikkoja ja siksi oli saanu sit synnärillä käynnistävää lääkettä aika reippaasti.
 
Takaisin
Top