Miten voitte huhtimammat?

Kiitos tsempeistä! Niitä tarttetaan, välillä vähän masentaa ja on todellakin turhauttavaa kun ei pysty toimimaan, Ei sillä että mikään varsinainen ahertaja oisin mutta pesänrakennusvietti... :) Plus kun ei esim. kävelylle kykene. Tukisukat lähti muuten tilaukseen eilen, onko muita niiden käyttäjiä? 

Mulla on ilmenny kanssa käsien puutumista (sekä takapuolen ja jalkojen). Tänäänkin herätessä oli koko oikea ranne niin puutunut että se vaan roikkui lötkönä. :D Samoin sormet on monesti nukkumisen jäljiltä pökkelöinä, sillon kylmän veden valuttelu käsien päälle tekee hyvää :)

Me ei olla käyty varsinaisesti synnäriin tutustumassa, mutta meillä oli valmennukset synnärillä, jossa tutustuttiin synnytyssaliin, perhehuoneeseen ym. Lisäks siellä osastolla ollessa tuli tutuksi toimintaperiaate kun tullaan synnyttää. Joten selvillä on kuinka toimii, mihin mennä ja mitä tapahtuu. :) Oli muuten tosi kiva nähdä etenkin se itse synnytyssali!
 
Nostetaan vähän tätäkin ketjua.. eli missä mennään? :)

Meillä rv 37+1 koossa tänään, jipii nyt on vauveli täysiaikainen! Tuo täysiaikaisuus taitanee vaan tarkoittaa itsen kohdalla ainakin sitä et entistä lujemmin alkaa toivomaan vauvaa syntyväksi pian! Voihan olla et täs hujahtaa viel jopa 5 vkoa! Neuvolassa kuitenkin on todettu mukavasti valmistavia merkkejä, eli vauva on painunut jo melkoisen syvälle lantioon ja viimeisessä lääkärin tarkastuksessa kohdunsuukin oli pehmennyt ja hiukan lyhentynyt. 

Onko teille muille pidetty vauvakutsuja? Mulle järjestettiin viime viikonloppuna sellaiset ja tosiaankin yllätyksen saivat ystävät ja siskot järjestettyä! En osannut yhtään odottaa että järjestäisivät jotain tällaista ja oli ihanaa olla tyttöporukalla ja höpötellä vauvajuttuja ja herkutella <3 Vauva sai hienoja lahjoja ja tuleva mamma käsi- ja jalkahoidot. 

Nyt täytyy yrittää kehitellä jotain pientä puuhailua päivittäin ettei aika mene vaan odotteluksi. Vaikkakin selkäkolotukset ja paineen tunne alakerrassa vähän jarruttaa enempiä touhuumisia. Tsemppiä mammat ja päivitelkäähän muutkin kuulumisia! :)
 
Täällä 36+5 menossa ja tänään neuvolassa th totesi vauvan laskeutuneen lantioon. Viime viikolla neuvolalääkäri myös totesi kohdunsuunkin hieman lyhentyneen. Tosi ihana kuulla, että edistystä tapahtuu vauvan tulossa, kun tuntuu että tämä odotus vaan jatkuu ja jatkuu. Kaikki "raskauskaverini" ovat jo vauvansa saaneet ja tämä mammakin alkaisi olemaan aika valmis tuon mukelon tuloon! ;)

Minulle ei ole vauvakutsuja pidetty. Toisaalta kuulin, että siskoni olisi käynyt anoppini luona kahvilla ja ihmettelin, että miksi ihmeessä hän olisi siellä käynyt? Ahaa - mielenkiintoista - olisiko sittenkin jotain suunnitteilla? Olen ultra-utelias ihminen ja tämä tietämättömyys on kamalaa!

Aivan niin kuin Carousel mainitsikin, niin täytyy päivittäin puuhailla jotain, jottei aika käy pitkäksi. Tänään aamulla kävin moikkaamassa entistä työkaveriani ja hänen viisi viikkoista vauvaa - voi että toinen oli pieni, vaikka oli jo melkein viisikiloinen! Huomenna menen kaverini ja hänen seitsemän viikkoisen vauvan kanssa jonnekin kahville. Loppuviikolle täytyy keksiä vielä jotain. Ai että nuo Carouselin saamat käsi- ja jalkahoidot ovat ihana lahja. Pitäisiköhän minun ihan vaan itseäni sen verran hemmotella ennen vauvan tuloa, että menisin johonkin hoitoon? Mhh.. Katsotaan.

Aurinkoista viikkoa kaikille! :)
 
Täällä rv 36+5 ja vähän jo jännittää,että millonkohan se h-hetki sitten mahtaa olla! :) itse toivon,ettei kauheesti menis yli lasketun,mutta vauva päättää itse millon tulee, eipä sitä kai multa paljoo kysellä :). Kovasti kyllä odotan,että saan käärön syliin.

Olkkari remppaa tuossa on ollaan viimeset 3vkoo touhuttu ja siihen liittyvät askareet on pitäny mut aktiivisena..onneks ei ole vaivoja/kolotuksia sen kummemmin,että perushommat vielä sujuu hyvin. Viikko sitten oli vika lääkäri, ja ei ainakaa mainittu että ois merkkejä lähestyvästä synnytyksestä: ei siis ollu laskeutunu kai,kääntynyt onneksi kyllä! :) 
Kaikki aikalailla valmista vauvan tuloon,joten tervetuloa maailmaan! <3

Ihanaa kevään jatkoa huhtimammat! :)
 
Niin..ja piti kysyä vielä,että miten saatte nuo "stickerit" näkyviin viestienne perään? Oon sellasen luonut joku aika sitten,mutta en onneton tiedä miten sen saa "käyttöön" :)
 
Moi!
Täällä edelleen vuodelepäillään kotosalla ja yhtenä kappaleena. :) Toivon että saisi 37 viikkoo täyteen, niin pääsis synnyttämään Kätilöopiston Haikaranpesä-osastolle, jos olette siitä kuulleet. Tässä viime aikoina "tuntemukset" on koventuneet, ei kipeitä suppareita juuri ollenkaan (kivuttomia kyllä paljon), mutta nipistelyä, kireyttä ja muuta mukavaa. Tuntuu niissä paikoissa että voisin kuvitella olevan kohdunsuulla tms. Parin viikon kuluttua olis neuvolalääkärillä normaali loppuraskauden tarkastus, näkee sitten sitä tilannetta ellei tarvetta tuu aiemmin. :)

Eilen oli neuvola, SF on kasvanut melkein 5vko takaisesta vain 1,5 cm! (Siinä välissä ei ole mitattu) Tää mamma kyllä huolestui. Vauva on edelleen aika ylhäällä joten ei johdu laskeutumisesta. Ens maanantaina uudelleen mittaamaan se niin sitten katsoo että oisko syytä lisätutkimuksiin. Kaikki muu vaikuttaa hyvältä ja onneksi vauva liikkuu kovasti. Ja ainakin 4vko sitten ultrauksesta 2vko takaisee ultrauksee vauva oli kasvanut hyvin,arviolta 500 grammaa/2vko. Nyt vaan odotellaan kovasti maanantaita...

Vauvakutsuja mulle ei oo järkätty, kun ei oikein ole sellasia tuttujakaan kenen kanssa niitä viettäisi. Mut varmasti tosi kivat pippalot kenellä sellaset on ollu! :)

Mua välillä vähän jo ahdistaa tämä tekemättömyys, vaikka ihmeen hyvin on sopeutunut ja yllättävn nopsaan aika menny...Mutta joskus vaan tulee oikeen tukala fiilis siis henkisesti. Etenkin kun mies ei oo vielä saanu töitä (valmistui hetki sitten) niin ollaan 24/7 yhdessä..Puuh! Mutta kyllä tää tässä menee, hyviä vointeja myös muille!
 
Taiska mä en kyllä enää muista, mutta muistaakseni mietin samaa ja löysin ''ohjeet'' jostakin keskusteluketjusta! Kokeile vaikka etsiä näiden sivujen hakutoiminnolla aiheesta jos löytyis :)
 
Minäkään en nyt tarkkaan muista miten tuon "tickerin" (tai miksi nyt kutsutaan??:) saa lisättyä  mut jotenkin sieltä lilypien luontisivulta liitetään ns. allekirjoitukseksi omaan profiiliin?? Paras kait Molly^n ohjeen mukaan kokeilla hakutoimintoa jos löytyy parempi ohjeistus :)

Tuosta on kyllä kiva nähdä sekä omat että muiden käyttäjien päivitetyt viikot! :)
 
Mullekin järkättiin omat vauvakutsut n nelisen viikoa sitten :)
Piti vaan mennä kummipoikaa moikkaamaan, mutta ei siellä ollutkaan poika vastassa vaan kaikki ihanat ystäväni. Oli niin shokki yllätys, etten saanut sanaakaan sanottua kun vasta 15 min jälkeen :D
Pöytä täynnä herkkuja ja sain vaan puhua tulevasta pienokaisesta.
Mulle ei ollu missään vaiheessa käynnyt mielessäkään että tämmöisiä juhlia järjestetään, nyt tosiaan tiedän :)


 
Vauvakutsut on kyllä ihania. Mulle järjestettiin silloin kun odotin esikoista. Nyt ei taida olla luvassa, vähän harmi. Se oli kivaa olla kaikkien ihanien ystävien keskellä juttelemassa vauvasta ja syömässä herkkuja :-)
Mulla oli tänään neuvola. Viikkoja tasan 38. Olo on ihan ok samoin verenpaine yms. Painoa on tullut viime viikkoina tosi vähän. Viimeiseen 7 viikkoon vain 1 kg. Nytkin oli tullut lisää vain 100g / viikko. No ihan hyvä kun oma paino oli valmiiksi ylipainon puolella jo ennen raskautta. Kaiken kaikkiaan tullut painoa reilu 10kg. Ja nyt onkin sit enää viikko jäljellä. En perunut ensi viikon torstain neuvolaa vaikka sektio on sit heti seuraavana päivänä. Sanoin että saatan tarvita siinä kohtaa vähän henkistä tukea ku varmaan sit jo jännittää paljon. Ens keskiviikkona on sit tapaaminen Jorvissa niin anestesia lääkärin kuin ilmeisesti leikkaavan lääkärinkin kanssa. Saas nähdä kuinka paljon jännittää noiden tapaamisten jälkeen, jos taas kerrotaan kaikki mahdolliset mitä voi tapahtua jutut...
 
Vauvakutsujen järkkääminen taitaakin olla tapana enemmän ensimmäistä odottaville mutta toki se on kiva tapa järkätä vapaailta myös jo ennestään äideille :) Itse ainakin sain kimmokkeen järjestää jatkossa raskautuville ystäville moinen juttu, sen verran ilahduttava ja piristävä kokemus! :) Ja hyvä syy kokoontua porukalla!

Painoasiaan liittyen, Santsu: on mukava kuulla et kaikki ei oo yhtä lahjakkaasti keränny painoa kun minä! Vaaka näyttää mulla 20kg enemmän..huokaus. Onneks alkaa olemaan loppusuora joten ihan sentään 30kg ei VOI tulla täyteen. Kyllä täs jo kaipaa kovasti kunnon lenkkejä ja vähän pienempiä vaatteita! :)

Meillä ollaan selkeästi hiljennytty liikkeissä täs parin päivän aikana. Oikeastaan ekaa kertaa liikelaskentaa oon joutunu tekemään kun tuntuu et vauva on niin paikallaan. Oon onneksi saanut pariinkin otteeseen sen 10 liikettä/tunti. Eiköhän tuo tilan puutteesta ala johtumaan, tai jospa oltais jo lähellä h-hetkeä?? ;) Yritän nyt jatkaa itseni psyykkaamista et voi tosiaan mennä viel se 4 vkoakin! :P Itseä vaan huolettaa et jos kovin menee yli LA:n ni vauva ehtii keräämään kokoa paljon, täytyy ens viikolla jutella neuvolassa asiasta. Nyt viikonlopun viettoon :)
 
No kyllähän mä sitten lähdin ä-polillä käymään noiden liikkeiden vähyyden takia. Tänään päivän vauva edelleen oli tosi hiljainen, muutamia vaisuja liikkeitä tunsin kuitenkin. Tein liikelaskentaa muutaman suklaapalan otettuani enkä saanut 10 liikettä täyteen. Soitin ä-polille jossa neuvoivat tulemaan käymään. 

Ktg-käyrillä kuitenkin kaikki näytti olevan kunnossa, syke hyvä ja vauvan reaktiot ok, itsellä jonkin verran suppareita näkyi. Lääkäri katto ultralla ja kaikki oli ok. Onneksi! :) Nyt on siis kotiuduttu ja ootellaan sitä The lähtöä! Neuvoivat kyllä tulemaan herkästi takaisin jos liikkeiden vähyys huolestuttaa edelleen tai jos liikelaskennan kriteerit ei täyty. 
 
Carousel: Hieno homma, että vauvallanne kaikki ok. :) Kyllä minäkin säikähtäisin ja aivan varmasti sinne ä-polille menisin jos vastaava tilanne olisi meillä. Olen myös tehnyt liikelaskentaa, kun en ole syystä tai toisesta tuntenut vauvan liikkeitä. Aina olen kuitenkin saanut sen 10 liikettä / tunti.

Minulla (vihdoinkin) närästys helpottanut, joka varmaankin johtuu vaavin laskeutumisesta lantioon. En myöskään mielestäni hengästy (ainakaan ihan) niin helposti kuin ennen vaavin laskeutumista. Toisaalta vauvan laskeutuminen lantioon on aiheuttanut paineen tunnetta ja vihlontaa sinne hapyluun kohdille. Paikat siis venyvät. Kivuliaita supistuksia on erittäin epäsäännöllisesti. Kivuttomia supistuksia on sen sijaan useammin. Milloin tämä vauva tulee? Sitä odotellessa. :)

 
 
Emmy`: onko sulla noi kivuliaat epäs. supistukset jatkuneet vai onko tullu taukoa? Itsellä kans pari päivää sitten oli parin tunnin jaksoissa jo vähän harkkasuppareita kipeämpi supistuksia mutta sitten esim. eilen ei taas ollut yhtään, ääh :P

Viikkoja tosiaan nyt 38+1, eli viel voi mennä useampi vko syntymään, mut silti oon jo ihan tulisilla hiilillä. Kaveri laitto just viestiä et näki viime yönä unta et meijän poika-vauva syntyi (ei oikeasti tiedetä viel sukupuolta) :)) ja vanhemmat kyselee jatkuvasti et joko joko?? Mies muistuttaa myös jatkuvasti et "mulla on sit koko ajan puhelin hollilla jos tulee jotain..." Tiedän et kaikki on vaan innoissaan ja tarkoittaa hyvää mutta itseä alkaa vaan hermostuttaa kun niin usein udellaan ja intoillaan kohta koittavasta synnytyksestä! Mut kyllähän nää tuntemukset taitaa enemmän vaan kuulua asiaan näillä viikoilla!

 
Samat fiilarit Carouselin kanssa että alkaa tympiä kaikkien "jokojoko" -kyselyt..  Mitäs ne hätäilevät kun LA: kaan ei ole vielä menny..  Ens viikolla menee kyllä jo puhelin kiinni ko tuleepi niitä kysely-viestejä.. Oma äitiki sano että hän hätkähtää joka kerta kun puhelin soi tai tulee viesti että nyt on syntynny.. oih ja voih :)
Eihän ne pahaa tarkoita mutta jos on kerta luvattu ilmoittaa vauvan syntymästä niin kyllä sitä sit kans ilmoitellaan, ettei tartte joka toinen päivä soittaa ja kysellä :)
 
Terve! Täällä on nyt vissiin alkanut se laskeutuminen, ainakin häpyluuni oon nyt oppinut tiedostamaan missä se sijaitsee ja alavatsalla on aika inhottava kipu. Maanantain neuvolakäynnillä terkka teki ulkotutkimusta opiskelijansa kanssa niin kuulemma oli pää alempana kun viikkoo aiemmin. Jee :D 
Suppareita on nyt tullu kyllä ihan päivittäin, pari päivää kun oon ollu vähän enemmän ylhäällä niin ne on ollu kipeempiäkin (ei kumminkaa mitään lamaannuttavia) joten piti taas vähän rauhottua tänne sängylle vielä hetkeks. :) Niitä on tullu ihan 10-15 minuutin väleinki parin tunnin ajan säännöllisinä.

Tuo ärsyttää muakin kun ihmiset kyselee joko, no eikö vielä, koskas sitte, ootko laitoksella? Ja jopa "kuulin juttua että oisit pian menossa". Hei...En mä tiedä millon, ens yönä, ens viikolla vai ens kuussa...Lähtökuopissa ollaan mutta siellä saatetaan pysyäkin vielä vaikka viikkoja. -.- Ihan kun ITE en odottais tarpeeks että millon niin muut vielä hiillostaa :'D Asiaan kuuluvaa ärsyyntymistä =)
 
Heips!

Carousel: Kivuliaita supistuksia mulla on harvoin, eli ei todellakaan mitään säännöllisyyttä siinä. Tänään, eikä eilen ei ole ollut kivuliaita supistuksia, mutta sunnuntaina taisi olla kaksi kivuliasta (tosin lyhyttä supistusta). Niitä kivuttomia onkin sitten vähän useammin, mutta ei nekään mitenkään säännöllisesti tule. Ota tästä nyt sitten selvä..  

Carousel ja Thellu: Ihan sama homma mulla! Äiti soittaa joka päivä, pikkusisko soittaa joka päivä. Eilen soitti lisäksi isä, pikkuveli ja yksi työkaverikin. Ainiin melkein unohdin, että mieheni kummitäti soitti eilen kanssa! Anoppi soitti viimeksi sunnuntaina, mutta sekin johtuu siitä, että ovat reissussa miehensä kanssa.. Siis juuri niin kuin sanoittekin, että varmasti hyvää tarkoittavat, mutta hienoisesti hermostuttaa jo tämä meininki. Ihan ok, että äiti soittaa, mutta kun kuitenkin asuvat isäni kanssa samassa taloudessa, niin ei sieltä nyt kaikkien tarvitse soittaa. Niin ja kuten Thellukin sanoi, niin mikä ihmeen kiire tässä on, kun LA:n vielä kaksi viikkoa? Jos tämä meno jatkuu kaksi viikkoa (tai pahimmillaan neljä!), niin hermostun lopullisesti, vaikka yleensä kärsivällinen ihminen olenkin! ;)  
 
Moikka!

Täällä on tullut supisteluja harvakseltaan viime aikoina, paitsi eilen illalla. Alkoi nimittäin klo 22 aikaan supistelemaan tosi kipeästi. Niitä tuli 10-15min välein noin 2,5h. Oli kyllä aikamoisia ja sitten ne loppui kuin seinään. Tänään oonkin sitten ollut aika väsynyt, kun vielä heräilin yöllä monta kertaa vessaan. Luulin, että nyt tulee lähtö, mutta ei sitten kuitenkaan tihentyneet. Supistusten kestokin oli pidempi kuin aikaisemmin. Rv on nyt 36+1, joten en kyllä ajatellut, että vauva vielä tulisi, kun esikoinen syntyi la:n jälkeen. Tokihan tämä voisi tulla pikkaisen ennen la:ta, mutta ei nyt varmaankaan ihan vielä. Perjantaina on lääkärintarkastus. Saas nähdä saiko eilinen aikaan muutoksia.
 
Heips kaikille,
Mulla on aina taukoja kirjoittelussa kun en jotenkin koskaan ehdi viikonloppuna / esikisen kotipäivinä koneelle. Ainakaan niin pitkäksi aikaa että saisi jonkun kirjoituksen tehtyä...
Hui ja hui. Mulla on tänään viimeinen päivä masun kanssa kotona. Huomenna onkin sit sektiopäivä. Vähänkö mua jännittää. Jos ihan rehellisiä ollaan niin mua taitaa suorastaan pelottaa. Olin eilen sektio infossa ja juttelemessa Anestesia lääkärin kanssa leikkauksesta. Ihan tavalliseen sektioon verrattuna mulla on tuon etisen istukan takia suurempi vuotovaara ja se mua jännittää aika kovin. Leikkaus aloitetaan puudutuksella ja isä saa olla mukana, mutta on kuulemma mahdollista että joudutaan kesken kaiken nukuttamaan ja silloin isäkin poistetaan salista. Toivottavasti niin ei käy. Haluan kyllä olla hereillä koko vauvan synnytyksen. Heräämössäkin joutuu olemaan pidempään jos leikkauksessa menee kauemmin / joudutaan nukuttamaan. Eli silloin mun ensi kosketus vauvaan viivästyy. Tylsää että jännittää näin kovin...
 
Santsu: Voi miten hurjaa et huomenna se sitten tapahtuu! Tuntuu et ihan vasta luin sun kommentin et teidän kohdalla päädytään sektioon! En ihmettele tippaakaan et jännittää ja suorastaan pelottaa tuleva mut en voi muuta sanoa kun että tosi tosi paljon tsemppiä ja rohkeutta matkaan! Ihanaa on että isä saa olla mukana tukena siel salissa. Innolla odotetaan että tuut sitten joskus myöhemmin kertomaan tännekin  että miten meni ja millainen ihana palkinto sieltä teille suotiin! <3 :)

HS_82: Mielenkiinnolla odotan et mitä lääkäri sulle toteaa et onko supistukset valmistaneet yhtään kun itselläkin vähän tuonkaltaisia jo ollut! :)

 
Takaisin
Top