Miten voitte huhtimammat?

Jaa-a.. Olipa hauskasti muotoiltu kysymys utuli! :D Niin ja hyvä kysymys! Luulisin, että mikäli siellä möyrintää pitempään tuntuu, niin tuskinpa vauvalla mitään hätää on ja siinä mielessä liikeseuranta ei ole tarpeellista! Itse olen yleensä illalla laskenut noita liikkeitä ja monesti se kymmenen liikettä tai potkua täyttyy jo 15-30 minuutissa. Toki niillä masukeillakin on niitä rauhallisempia päiviä. Tuota liikeseurantaa ne sieltä äippäpolilta suosittelee jos ei ole varma liikkuuko vauveli tarpeeksi!
 
Jep, ok. :)
Itse en ole tullut siihen tulokseen, että vauvelini liikkuisi liian vähän. Mutta tokihan rauhallinen hän on. Aktiivisuutta on jotensakin, mutta oikein leppoisasti. Väkivaltaiseksi ei ole tyyppi siis ryhtynyt... :D
Mutta oivallista tietää tuollaisesta keinosta!! Kiitos! :)
 
kääk! ihanku mun maha olis plumpsahtanut tänään alemmas! päivällä touhuilin jonkun verran, siivoilin ja ripustelin verhoja jne, illalla jossain vaihees huomasin et ihankun maha olis pudonnut alemmas.. nyt tuntuu et maha painaa hirveesti ja "roikkuu" ja kävely tuntuu inhottavalta. en tiiä voiko se tällai yhtäkkii päivän aikana tipahtaa?? rv 32+4 nyt.. epäilen et sikiö on vaan vaihtanut asentoa sillai et tuntuu et se olis laskeutunut.. toivon siis ainakin ettei ihan viel laskeutuis! jaiks, en haluu synnyttää vielä :D kellään muulla missään vaiheessa vastaavia tuntemuksia??
 
Tervehdys kaikille!

Täällä voidaan vaihtelevasti, mutta nyt ihan hyvin. Olin yhteensä pari viikkoa saikulla supistelujen vuoksi, mutta nyt viikon verran on mennyt hyvin töissä. Olen hidastanut työtahtia ja yritän olla stressailematta, kun töitä on jäljellä enää 1,5 viikkoa. Jään ensin vähän lomailemaan ennen äitiysloman alkua.

Nyt on viikkoja 30+4. Raskausarpia ei ole vielä tullut, linea negra näkyy tosi haaleana , mutta ei ylety edes napaan asti. Esikoisen kohdalla tuli ihan tumma koko vatsan yli. Kuluvalla viikolla oli neuvola-aika. Painoa on nyt tullut yhteensä tasan 10kg, sf-mitta oli 28cm ja hemppa oli edelleen 110. Vauva on kääntynyt pää alaspäin, kuten ajattelinkin. Liikkeet on muuttunut siten, että tuntuvat alhaalla nivusissa ja sitten vatsan yläosassa. Täällä on aika vauhdikas veijari vatsassa, liikkuu usein ja ne näkyvät jo selkeästi vatsan ulkopuolelle.

Mä olen jo laittanut vauvan vaatteita valmiiksi. Olin ajatellut jättää ne mammalomalle, mutta tuossa ehdin pestä 50-62cm vaatteet, nyt ne on silitettyinä ja viikattuina lipastossa ja kaapissa. Olen pessyt myös esikoiselta jääneitä tarvikkeita, makuupussin, vaunun kantokopan kankaat jne. Esikoinen on siirtynyt lasten sänkyyn, joten pinnis on jo meidän makkarissa odottamassa uutta nukkujaa. Olen ollut ehkä vähän turhan ajoissa näiden suhteen, mutta on se ollut ihanaa touhuta vauvan tarvikkeiden ja vaatteiden kanssa. Esikoinen on ollut niissä mukana, kun toinen jo odottaa kovasti vauvan syntymistä.

Hyviä vointeja kaikille, kohta saadaan pienet nyytit syliin!
 
Hello vaan kaikille!

Ensinnäkin: ^Madison: Kiitos vinkistä! Ostin sitä Weledan raskausajan hoitoöljyä ja minusta se on haalentanut raskausarpiani. Ostin myös Weledan synnytykseen valmentavaa öljyä, jota en vielä ole alkanut käyttää (kun aloitus suositus rv 34->) Raportoin sitten oliko siitä hyötyä.

Carousel
: Jos se sinun pikkuisesi päätti nyt muuttaa sinne lantioon. Se ei käsitykseni mukaan tarkoita, että hän syntyisi heti. Toki jos alkaa kovasti supistelemaan, niin sittenhän se on menoa.. Toisilla se masukin lantioon laskeutuminen aikasempaa kuin toisilla.

Omaa: Minulle puolestaan neuvola terkkari sanoi, että masukki on aika ylhäällä vielä. Onneksi hän on siellä nyt viihtynyt pääalaspäin jo rv 29 lähtien! Vointini (flunssaa lukuun ottamatta) on ollut suht hyvä. Mitä tuo selkä nyt muistuttelee itsestään aika ajoin ja varsinkin rasituksessa. Närästys on jättänyt minut vaihteeksi rauhaan. Olen saanut nukuttuakin hyvin, eikä masukki ole minua öisin herättänyt. Mietin juuri eilen tuota ajan kulkua, kun toisaalta tuntuu, että siitä oli ihan hetki kun huomasin olevani raskaana. Toisaalta tuntuu, että olen odottanut ikuisuuden tuota huhtikuuta! :)  
 
Helou huhtimammat!:)
Täällä on neuvolakäynti takana tälle aamulle :) Painoa oli tullut n. 200 grammaa viikkoa kohti.. hemppa oli alhainen (105). Hyvä uutinen oli että vauva on pää alaspäin, joskaan ei ole vielä kiinnittynyt.. toivottavasti pysyypi nyt asennossaan.. Sydänäänet vauvalla löi 150-170..poitsulla oli juuri jumpppatunti meneillään kun terkka yritti vauvaa kuunnella..:) Heikon plussan anto pissanäytteen proteiini.. mutta verenpaineet oli hyvät joten ei kuulemma tartte olla huolissaan..

Mites muuten teillä miehet onko kulkenu neuvolakäynneillä mukana?
Meillä ukko ei ole ollut tässä raskaudessa kertaakaan mukana ja tänään sit neuvolantäti pyysi että jos mieskin tulisi edes kerran käymään käynnillä .:) (edellisessä raskaudessa mies pääsi joka käynnille mukaan, nyt jo hänelle kolmas lapsi tulossa joten ajateltiin että jos ei mitään hälyttävää ole niin miehen ei tarvitse olla töistä pois noiden neuvolakäyntien takia.)
Molemmissa ultrissa on tieten ollut mukana.  

Vielä seuraava aika on neuvolaan kahden viikon päästä, sit aletaanki joka viikko siellä juosta :) 
 
Mulla kans oli tänä aamuna neuvola, viikkoja 33+5. Pissassa oli proteiinia +1 mutta kun painoa oli tullut 245/vko ja verenpaineet oli ok, eli ei kuulemma tartte huolestua. Proteiini voi kuulemma johtua lisääntyneestä valkovuodosta. Hemoglobiini oli tippunut 107:ään, vaikkka syön nyt Multivitan raskausvitamiineja. Tarttee siirtyä oikeaan rautaan, jotta saadaan HB kohdilleen ennen sektiota. Apteekkiin siis...
Vähän huolta ehtii tulla jokaiseen neuvolaan / lääkäriin näköjään. Maha kaveri veti kylllä jumppaa kun kuunneltiin sydän ääniä ja neuvola täti huolestui kun syke oli 180 luokkaa. Kokeiltiin uudestaan ja taas sama juttu. Mietti jo pitääkö laittaa lähete äippäpolille. Pyysi kuitenkin naapurihuoneen kolleegan kuuntelemaan. Se korjas mun asennon istuvammaksi ja masu kaveri oli rauhoittunut ja onneksi samoin syke. Pysytteli siinä 148-152 välillä aikansa, joten kaikki kunnossa. Muistuttivat että tästä olis hyvä mainita kun meen perjantaina taas istukka kontrolliin jorviin. Pitänee laittaa kysymyksiä lapulle, että muistaa kysyä / sanoa kaiken mitä haluaa. Noi lääkäri tapaamiset meinaa muuten mennä sellaisessa sumussa että puolet mieltä vaivaavista asioista jää kysymättä...
 
Thellu: Mieheni oli mukana ensimmäisillä neuvola käynneillä ja toki myös molemmissa ultrissa. Nyt olen ollut niin keskellä päivää neuvola käynneilläni, että hänen on ollut hankala päästä. Tuntuu harmittavan enemmän häntä kuin minua, ettei ole kerennyt mukaan neuvola-käynneille nyt viimeisinä kertoina. Ensi kerralla hän haluaa kuitenkin päästä mukaan ja minullehan se passaa. :) Toisaalta ei minusta ole ollut kamalaa käydä siellä yksinkään.

Santsu
: Olet niin oikeassa tuossa, että täytyy kirjoittaa lapulle kaikki mitä pitää muistaa kysyä lääkäriltä. Olen niin monesti unohtanut kysyä jotain mitä olin miettinyt kysyväni! Mullakin oli edellisellä neuvola kerralla proteiini yhdellä plussalla, mutta sitten tarkemmin tutkitussa virtsanäytteessä ei löytynyt mitään ihmeellistä.

Mulla oli muuten verenpaine viimeksi 117/86, eli alapaine turhan lähellä sitä 90 rajaa.. :/ Pitänee nyt mittailla tuota verenpainetta. Mulla on nimittäin kotonakin verenpainemittari. Kunhan ei nousisi tuosta enää.  Onko teillä ollut verenpaine minkälaisilla lukemissa?
 
Mä olen tässä raskaudessa käynyt melkein kaikissa tutkimuksissa yksin. Viimeksi mies oli mukana molemmissa Ultrissa ja muutamassa neuvolassa. Jos meillä ei olisi ollut noita keskenmenoja tuossa välissä olisi mies varmaan ollut enemmän mukana, mutta mies on ollut tosi peloissaan koko raskauden eikä uskaltanut tulla mukaan pahojen tietojen pelossa. Mun on kyllä pakko myöntää että se sopi mulle ihan hyvin, sillä jännitän itsekin ennen kaikki ultria yms että onko kaikki varmasti hyvin ja jotenkin oli helpompi kestää se jännitys yksin. Ei sillä että joka kerta kun mulla on neuvola tms niin mies soittaa kärsimättömänä että: no onko kaikki ok?
Mulla on ollut verenpaineet vaihdellut aika paljon:
109/73 8+5, 113/78 12+5,125/76 22+6,120/71 26+4,115/77 30+6 118/84 33+5
Pulssi on aina koholla... eilen oli ihan huippu 98 kun mitattiin. Mua jännittää noi paineet aika paljon koska viimeksi nousivat loppuraskaudesta niin paljon että lähettivät mut käynnistykseen. Söin sairaalassa muutaman annoksen verenpainelääkettäkin. Paineet kuitenkin normalisoituivat synnytyksen jälkeen. Mutta vielä olleet tarpeeksi matalalla.
 
Huh huh...
Nyt täytyy kyllä myöntää että on ihana olla lomalla...Nykyään heräilen öisin niin paljon että aamulla on ihan tokkurassa pidemmän aikaa... :) Pidempiä automatkoja en kyllä lähde enään suunnitelemaan,kun tekee tukalaa jo alle 150km matka... :( Alkaa siin 70 km jälkeen kivuttomasti supistelemaan ja asento ei tunnu enään mukavalta...Muilla samoja oireita???
Eilen kävin neuvolassa ja kaikki hyvin.Verenpaineet ihanteelliset,paino tippunut 200g,sf mitta kuitenkin 30cm,virtsa puhdas ja vauvan sykkeet ok.
Meillä oli mies ekalla neuvolakäynnillä mukana ja tietysti molemmissa ultrissa ollut mukana.Enpä ole kyllä "kaivannut" häntä mukaan kun eipä ole edellistenkään kanssa ollut mukana muuta kuin ultrissa... :)
Ootteko saanut painoarvioita???
Onkos muilla "löystymistä" havaittavissa lantiolla???Ittellä välillä on hiukan tukalaa kävellä...
 
Hups. Olipahan väärä hälytys et ois vauva muka laskeutunut. Asentoa toinen vaan vaihteli ;) Viime päivät vauva ollut varsin ylhäällä. Itse sitä seurailee välillä turhankin tarkkaan kaikkia muutoksia :D

Me ollaan miehen kanssa käyty yhdessä melkein kaikilla neuvola- ja ultrakerroilla. Ensimmäistä kun odotellaan niin kaikki on uutta ja ihmeellistä! :)

tansku86: mulla kans pitkään istuminen TAI pienikin kävelylenkki alkaa supistella reippaasti. Nykyään en ees uskalla lähtee käymään kävellen (itsellä ei arkisin autoa käytössä) kaupungilla tai lähikauppaa pidemmällä kun en tiiä pääseekö miten tulemaan kotiin jos tulee kovat selkäkivut tai alkaa supistella kovasti. En tiiä onko nuo mun selkäkivut lantion löystymisestä vai sitten ihan vaan selän notkoisuuden korostumisesta johtuvaa..? Harmillinen vaiva kuitenkin kun muuten on kaikki hyvin. 

Mä sain painoarvion viimeks rv 29+0 1505g. Pikkusen keskikäyrän yläpuolella mentiin tuolla arviolla. Sf oli mulla rv 32+0 30cm. 
 
Nyt on käyty lääkärissä. Kaikki kunnossa. Oli kyllä niin paljon parempi käynti kuin edellinen.Vauva oli kasvanut hyvin, arvioi oli 2300g joka on ihan keskikäyrällä. Seuraava kontrolli vasta 3 viikon päästä. Silloin sovitaan tarkka sektioaika. Jos kaikki menee hyvin, niin se on sit viikko ennen laskettua aikaa eli maaliskuun vikalla viikolla. Ei ole mitään syytä olettaa ettei kaikki menis hyvin. Mitään synnytystä edeltäviä merkkejä ei ole ja se että esikoinen käynnistettiin yli ajalla puoltais sitä ajatusta että nytkään vauva ei yrittäisi ulos etukäteen. Varovainen pitää tietysti olla ja jos verta alkaa vuotamaan pitää heti lähteä näyttämään. Mutta pieni vuoto, joka tyrehtyy ei vielä tarkoita leikkausta. Eli sitäkään ei tarttis kauheasti vahdata / pelätä. Huh ku helpotti saada tietää että kaikki kunnossa :-)
 
Minulla ei ole vieläkään ollut mitään tuntemuksia noista harjoitussupistuksista tai mistään supistuksista ylipäätään. Tai sitten en vain tunnista niitä. Pitkistä kävelylenkeistä ei kannata kyllä enää haaveillakaan, kun ottaa alaselälle ja jonnekin tuonne alapään liitoksiin. Kävely näyttää siltä kuin olisin joku pingviini :) Joinakin päivinä vatsa tuntuu painavan alaspäin kuin kantaisi valtavaa kivenmurikkaa.

Räkätauti on vaivannut jo jonkin aikaa, onneksi ei ole ollut kuumetta tai yskää, mutta nyt on tullut verta nenästä kolmena päivänä putkeen, mitä ei ole mulle tapahtunut sitten ala-asteiän. Luultavasti limakalvoja rassaa alituinen niistäminen, eikö ne ole muutenkin raskauden takia ohuemman kuin normaalisti. Kun muuten olen välttynyt koko raskauden alkuajan pahoinvoinnilta niin nyt on muutamana aamuna ollut hieman etova olo ja joskus jopa hampaiden harjaaminen tuo oksennusrefleksit. Närästystä on ollut muutamana iltana, mutta onneksi niin lievänä, ettei ole tarvinnut närästyslääkkeitä.

Neuvolakäynneillä kaikki arvot ovat olleet aina hyviä. Seurailen edelleen verensokeria kahdesti viikossa ja luultavasti loppuun asti, vaikka arvot ovat olleet normaaleja. Masuasukin liikkeet ovat alkaneet tosissaan tuntua, monoa tulee välillä oikein kunnolla. Vielä ei ole vauva suostunut kääntymään. Ensi viikon neuvolakäynnillä ultrataan ja jos ei ole vieläkään kääntynyt niin saan sitten ajan sairaalaan käännytettäväksi. Neuvolatäti väitti käännytystoimenpiteen olevan vain hieman epämiellyttävä, mutta saattaa siinä tulla pissatkin alle... mahtavaa! Odotan tuota kokemusta yhtä innolla kuin synnytyksen aikana mahdollisesti tapahtuvaa suolentyhjennystä :) No mitäs pienistä, pääasia on, että saadaan vauva oikeaan asentoon, jos ei nyt itsekseen mene.
 
Tuohon edelliseen vuodatukseen voisin vielä lisätä, että olen huomannut käsien puutuvan. Varsinkin aamuisin herää siihen, että sormet ovat aivan tunnottomat. Samoin tuntuu, ettei mikään nykyisin pysy oikein käsissä. Turvotusta en ole huomannut kuin yhden kerran, kun joutui istumaan pitkään aloillaan tekemättä mitään, niin kädet alkoivat puutua ja sormet turposivat. Sormijumppa auttoi.

Niin ja tuossa vatsan päällä mulla on kohta, joka välillä niin arka, että vaatteiden kosketuskin tuntuu siinä kohdin kipeältä. Otin sen neuvolassa puheeksi ja sanoivat sen olevan lihasten venymisestä johtuvaa kipua, ei siis mitään vaarallista, mutta todella epämiellyttävä tunne :(

Olisikohan nyt tässä kaikki tämän hetkiset tuntemukset listattuna. Aika tuntuu menevän vauhdilla eteenpäin ja huhtikuu lähestyy, apua kun alkaa jännittämään! Aamulla mietin herätessäni, että nyt alkaa olla viimeiset kerrat kun päivä alkaa kaksisteen ja pian meitä on sitten kolme :)
 
Aliina: ite tunnistan kans ton tunteen et ajoittain olo on kun kantais kivenmurikkaa, maha tosiaan alkaa painaa! samoin oon ajoittain huomannut vatsalla tollasen aran kohdan, mut korkeintaan päivän tai kaks kestäny ja sitten helpottanut.

Mulle on viime päivinä tullut ihan ihmeellisiä himoja, mun tekis mieli juoda mäntysuopaa! se tuoksuu niin taivaalliselta! samoin pyykinpesu-aine tuoksuu äärettömän hyvältä et voisin vaan tuoksutella noita aineita, aah. Mistähän lie johtuu et nyt vasta tullu tollasia himoja?? Sit ananasta ja porkkanoita oon parin viikon ajan syöny ku hullu puuroa. 

Viime yönä selkä jomotteli aaltomaisesti, olin nähny jotain synnytys-unta ja heräsin aamuyöstä ku alaselkää jomotteli kipeesti. Aamulla sain sit uudelleen kunnolla unta. Tänään päivällä kuitenki vointi suht ok. Semmoista täällä tällä hetkellä!  
 
täällä on päädytty käytännössä vuodelepoon. :( äitiyspolilla oli kontrolliaika supistusten takia, melkonen muutos tasan 2 viikossa. rv 30+4 eli aiemmin oli kohdunkaulaa 2,7 cm ja kohdunsuu osin pehmenny, mut sain huokasta helpotuksesta ettei tartte aina supistuksista miettii et onko nyt mentävä. noh, rv 32+4 näytti ensin samalta, mut lääkärin painaessa vatsan päältä ultratessa vauvan pää painoiki alaspäin niin että kohdun sisäsuu aukeaa kunnolla ja kaulaa 1,2 cm. suoraan osastolle saamaan kortisonia vauvan keuhkoja kypsyttää. kotiin sentään päästivät seuraavana päivänä kun vannotin että pystyn kotona olemaan ns. vuodelevossa, mut olisi sinnekin saanu jäädä ja on lähettävä herkästi takasin jos jotain tulee. nyt kovasti pidätellään vauvaa :D ensin täytyis saada 34+0 viikkoa täyteen, sitte saa ehkä jo hieman huokasta helpotuksesta, sit laskea taas pari viikkoa 36+0 täyteen... supistuksia on aika paljon päivittäin, mut on ihan kivuttomina pysyneet täs lepäillessä.
 
Voi ei Molly^... toivotaan että pikkuinen vielä pysyypi ainakin pari viikkoa massussa..  peukut pidetään teille pystyssä. 

Mulla on kans nyt tullut parina iltana 5-10 napakkaa supistustusta lyhyessä ajassa.. Mutta mulla on jo kohta 37 viikkoa täynnä että aletaan olla jo turvallisilla vesillä.. Ei mene enään kauaa että saadaan kaikki huhtimammat pikkuisemme maailmaan :)
 
Oikein rutkasti kärsivällisyyttä ja voimia (varsinki henkisiä voimia) Molly^ sulle lepäilemiseen! 

Jaiks kyllä on jännitys tiivistynyt huimasti viimeisten päivien aikana kun lääkärikin viimeisessä lääkärineuvolassa toivotteli jo onnea tulevaan synnytykseen! :)
 
Molly^lle paljon kärsivällisyyttä ja jaksamista vuodelepoon. Mä kävin tänään Rh kontrollissa, koska mulle on aikanaan tehty verensiirto leikkauksen yhteydessä. Pääsin harvinaisen nopeasti labraan ja ulos sieltä Koko keikkaan meni varmaan max 10 minuuttia. Vähän ennen lounas aikaa taisi olla juuri oikea ajoitus.
Illalla viideltä olis sitten Neuvolalääkäri #2. Ihan hyvä päästä tarkistaman tilanne, sillä mä ehdin jo huolestua yöllä kun heräilin koko ajan mahan särkyyn ja supistuksiin. Toivottavasti mulla on paikat yhä kiinni ja kohdunkaulaa jäljellä, sillä etinen istukka alkaa vuotaa erittäin herkästi jos paikat aukeaa... ja sit se onkin jo menoa leikkaukseen. Onneksi tänään on jo 36 viikkoa kasassa.
Aliina, mulla oli kans edellisessä raskaudessa ongelmana käsien puutuminen. Se paheni loppua kohti ja poistui kokonaan vasta muutama viikko synnytyksen jälkeen. Muistan kuinka vaikea oli aluksi saada pieniä bodyjen neppareita kiinni kun sormet tuntui puu pökkelöiltä. Raskauden jälkeenkin mulla on ajoittain ollut samaa vaivaa, että varsinkin yöllä kädet puutuu. Kävin syksyllä fysioterapeutilla muusta syystä ja mainitsin tästä. Hän huomautti että jos nukkuu kädet tiukasti "linkussa" kroppaa vasten estyy käsien normaali verenkierto mikä aiheuttaa puutumista. Opettelin varta vasten nukkumaan kädet suorana kropan jatkeena ja se on kyllä auttanut asiaa.
 
Molly^: Jaksamista sinulle! On varmasti hankalaa olla vuodelevossa kotosalla (ainakin meikäläiselle olisi ;) ) Ei sillä mielummin kotona, kun sairaalassa..

Aliina: Minäkään en kykene pidemmille kävelylenkeille enää menemään. Havahduin siihen tiistaina, kun lähdin kävelylle ja n. puolessa välissä kävelyäni alkoi supistelemaan kovasti ja selkää särki myös. Soitin miehelleni, joka säikähti asiasta enemmän kuin minä. No loppu hyvin kaikki hyvin, kun kävelin erittäin rauhallisesti kotiin, eli mummot rollaattoreillaan menivät ohitseni! xD

Omaa: Minulla ensi tiistaina (vasta) tuo #2 neuvolalääkärin aika. Odotan kovasti minkälaisen painoarvion saan! Oma olo suht ok (paitsi, kun supistelee / selkää särkee). Nämä kivut yleensä ilmenevät rasituksessa, eli kun kotona olen rauhallisesti, niin vointi ihan ok. Meillä on ensi viikolla myös synnytyssairaalaan tutustuminen - oletteko te jo käyneet tai käyttekö yleensäkään tutustumassa synnärille? 
 
Takaisin
Top