Miten voitte huhtimammat?

Emmy'

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Onko ennakoivia suppareita usein? Entä selkäkipua? Närästystä? Saatteko nukuttua öisin? Jännittääkö synnytys? Mitä muuta kuuluu?

Omasta voinnistani sen verran uutta, että tuossa pari yötä takaperin en pystynyt nukkumaan närästyksen vuoksi. Heräsin joskus puoli kolmen aikaan yöllä järkyttävään närästykseen. Herättyäni otin ensimmäisenä Samarinia, josta ei ollut apua. Sitten ehkä tunnin kuluttua otin Gavisconia - sekään ei helpottanut kuin hetkeksi. Viimeisenä otin vielä 2 kpl Rennie tabletteja. Vielä Rennienkin jälkeen tuntui närästystä, mutta onneksi nukahdin (n. klo 5.30, eli kolmen tunnin valvomisen jälkeen!) Toki nämä yövalvomiset "valmistavat vauva-aikaan", mutta ei ollut kauhean mukavaa, kun piti herätä aamuiseen koulutukseen..  
 
Heippa vaan! Tuo närästys on ollut niin tuttua varmaan kuukauden ajan mulla! :( Kohta paketillinen Rennietä mennyt vähän ajan sisään.. ei kivaa. 
Mulla on nyt ruvennut rautalääkkeet (Obsidan) panemaan mahan sekaisin. Tähän asti niistä ei ole ollut ongelmia mutta nyt on maha sekaisin aina lääkkeen ottamisen jälkeen, ja suuta kuivaa ihan pirusti.. Yöllä herään monesti siihen kun suu on kuiva ku sahara. Harmittaa jos joudun rautalääkkeet vaihtamaan kun vasta ostin uuden paketin noita obsidaneja ja kuites 16 euroa maksoivat. 
Muuten ei ole valittamisen aihetta!:) Ei kyllä enään millään malttais odottaa vauvan tuloa!

Miten teillä vauvat liikkuu masussa? Täällä on kyllä hiljainen kaveri. Ei paljoa kyllä liikuskele, välillä saapi tosissaan laskia ne kymmenen liikettä tuntiin kun huolettaapi että onko kaikki hyvin. Mutta sitten taas kun vauva liikkuu niin tuntuupi että tuleepi kyljistä läpi :)
 
Heippa vaan! Tuo närästys on ollut niin tuttua varmaan kuukauden ajan mulla! :( Kohta paketillinen Rennietä mennyt vähän ajan sisään.. ei kivaa. 
Mulla on nyt ruvennut rautalääkkeet (Obsidan) panemaan mahan sekaisin. Tähän asti niistä ei ole ollut ongelmia mutta nyt on maha sekaisin aina lääkkeen ottamisen jälkeen, ja suuta kuivaa ihan pirusti.. Yöllä herään monesti siihen kun suu on kuiva ku sahara. Harmittaa jos joudun rautalääkkeet vaihtamaan kun vasta ostin uuden paketin noita obsidaneja ja kuites 16 euroa maksoivat. 
Muuten ei ole valittamisen aihetta!:) Ei kyllä enään millään malttais odottaa vauvan tuloa!

Miten teillä vauvat liikkuu masussa? Täällä on kyllä hiljainen kaveri. Ei paljoa kyllä liikuskele, välillä saapi tosissaan laskia ne kymmenen liikettä tuntiin kun huolettaapi että onko kaikki hyvin. Mutta sitten taas kun vauva liikkuu niin tuntuupi että tuleepi kyljistä läpi :)
 
Voi ei kuulostaa inhottavalta vaivalta toi närästys! :( Itse oon onneksi siltä välttynyt! Mulla selkä kiukuttelee :( Aattelin alkuraskaudessa et vältyn varmaan pahemmilta selkävaivoilta kun en eläessäni selkävaivoista ole kärsinyt niin eikös nyt sitten.. kauppareissut ja vähänkään pidempiaikainen istuminen tai jaloillaan oleminen tuntuu heti selässä! Viime yönä selkää jomotteli niin et oli vaikea nukkua, puol neljään asti valvoin vääntyillen ja kääntyillen kunnes jossain vaiheessa uni sitten tuli. En koko aikaa viitsi Panadoliakaan napsia kun ei se kunnolla edes auta tohon selkään. Lisäksi pienikin touhuaminen aiheuttaa supisteluja, onneks tähän mennessä ei ne kipeätkään supistukset oo vahinkoa aiheuttaneet kohdunsuulle. Huokaus, kyllä mäkin alan jo odottaa nyyttiä syliin <3 mutta loppujen lopuksi nää seuraavat viikot on niin lyhyt aika elämässä että kyllähän nää kestää vaikka päällään seisten, ja kun tietää mistä vaivaisuus johtuu niin ei haittaa kolotukset!

Meijän masuasukki on kova liikkumaan! Kovin bailaus alkaa yleensä n. klo 23 ja yöllä oon välillä heränny kun vauva tuntuu ponnistavan vauhtia patjalta kyljen alta ja pomppivan ylös alas :D Voi apua jos hän on yhtä eläväinen ja kova menemään myös kohdun ulkopuolella!

Tsemppiä kanssaodottajille :)
 
Mulla on kans ollut tosi tosi pahaa närästystä. Esikoisen kanssa ei vastaavaa ollut. Voin lohduttaa et mulla tuo pahin närästys loppu eräänä päivänä kuin seinään. Ilmeisesti pikkunen on nyt kääntynyt pää alaspäin eikä päänuppi paina enää mun mahalaukkua. Näinkin voi siis käydä! Mulla muuten helpotti selkäkipuihin kenkien vaihto. En voi käyttää yhtään kenkiä joissa on vähänkään korkoa tai alaselkä kipuilee. Kumitossujen tai muiden ihan littanoiden kenkien kanssa ongelmaa ei oo ollu. Ja ton eron on huomannu ihan tosi nopsaa. Meillä pikkunen liikkuu tosi paljon varsinkin sillon kuin ite haluis nukkua. Sit usein kävellessä tuntuu kuin se yrittäis puskea navan kautta ulos. :) Tsemppiä kanssasisaret!
 
Mulla oli kauheaa närästystä vielä kuukausi takaperin mutta mulla se todellaki helpotti yhtäkkiä. Selkäkivut taitaa olla tuloillaan. Ihmettelen että ei ole vielä vaivannut kun mulla on ranka vähän käyränä joka suuntaansa, kasvuiässä kävin sen takia fysioterapeutilla ja oli ihan helvetillisiä kipuja.
Supistusten takiahan oon jo käynyt lääkärissä ja on otettu papa-koekin jota ei normaalisti suositella raskaudessa. Huomenna on neuvolalääkärin aika että tarkistetaan tilanne. Hieman ihmettelen jos ei ole mitään kypsymistä tapahtunu, tai ainakin odotan kauhulla minkälaisia ne oikeat supistukset sitten on jos tähän saakka olleet vasta harjottelua.
Yöt menee kurjasti! Muutama viikko sitten onnistui vielä sellanen rytmi että 7-9h yöunet, aina samaan aikaan ylös ja tarvittaessa aamupäivällä tunnin päikkärit. Sitten alko uupumaan ja samalla vaivat lisääntymään niin että saatoin nukkua 10-12 h ja olla saman verran hereillä, vuorotellen. Mutta nyt muutama yö ollut ihan kauheita: painajaisia, hikoilua, monta vessakäyntiä, asennon vaihto sattuu, mieskin vielä touhottaa unissaan enemmän ku ennen (stressiä?). Sitten ku tarpeeksi niihin vaivoihin heräilen niin yöaikaan kaikki saa isomman mittakaavan ja merkityksen niin alan oikeen huolestumaan niistä. Ja siinä vaiheessahan unille voi todellaki sanoa heihei...
Pikkunen liikkuu reippaasti ja kaikki on ollut ok neuvolakäyntien perusteella. Sokerirasitukseenkin sain lähetteen nyt kun oli pissassa vähän sokeria, mutta nla-täti sano että sf-mitan perusteella ei tartte olla ainakaan huolissaan. =)
Mua ei itse synnytys jännitä, sen sijaan jännitän sitä että miten se käynnistyy ja milloin! Meneekö vedet keskellä yötä, vai tartteeko laskea supistuksia, koska on mentävä sairaalaan, onko meillä sillon auto käytössä, niin ja huomaanko limatulpan irtoamisen ja en enää osaa muuta kun odottaa koska synnytys alkaa!
 
Onkos muilla muuten liitoskipuja? Missä kohti tuntuvat ja kuinka pahoja? Mulle ne on nyt tulleet takasin kun kävivät tekemässä tuttavuutta jo ennen puoliväliä. Nyt tuntuu pahimmat kivut häntäluun kohdilla ja vasemmalta puolelta enemmän, sen huomaa kävellessä. Satunnaisemmin sattuu myös suoraan alapään suunnalle. Rajottaa paljon tekemistä ja menemistä, mutta kykenen sentään pienille kävelyillekin. Ja joskus on parempia ja joskus huonompia päiviä.
 
Moikka!

Täällä elellään meneillään olevan raskauden kulta aikoja. Nyt on menossa 30+2 ja saikulla oon ollu koko aikasesti n. viikolta 17 asti. Alkuajan sairastin flunssaa (yht. 6vkoa), elämäni ensimmäisen kauhkoputken tulehduksen myös. Sen jälkeen alkoikin selkävaivat ja aivan uskomaton häntäluukipu. Istuminen oli ihan tuskaa ja esim. yskiminen, niistäminen ja vessassa käynti teki tosi kipeää. Kävely oli hankalaa, mutta sinnillä kävin pikku lenkkejä, kun pääsin kuitenkin liikkumaan jotenkuten. Aluksi olin pikku pätkiä sairaslomalla ja kokeilin olla töissä, mutta ei siitä mitään tullu. Alkoi sitten jo supistelemaankin. Lisäksi olin ensimmäiset n. 20 vkoa aika väsyny, enkä saanu syötyä mitään. Oli raskauspahoinvointia, sekä lisäksi aktivoitunut colitis ulcerosa. Edelleen painan useamman kilon vähemmän kun raskaaksi tullessa.

Nyt oon sitten saanu alkaa jo vähän nauttimaan raskaudesta. Nyt pystyy jo syömään ja häntäluu- ja selkäkipuun on ehkä jo tottunut. Liikkuminen on ehkä vähän jopa helpompaa, mutta nyt sitä rajottaa sitten kipuilut massussa. En tiedä liekkö suppareita vai jotain muuta rasituskipua, kun nopeampi tai pidempi kävely aiheuttaa semmosta pistävää ja juilivaa kipua. Tie on ollu pitkä ja kivinen, mutta enää ei oo ku parisen kuukautta :) Positiivista on, että minulla ei juurikaan oo ollu tuota närästystä ja edelleen kärsii nukkua sekä kylellään että selällään, toki onhan se semmosta pyörimistä.

Tsemppiä kaikille! :)
 
Moikka kaikille,

Mulla huomattiin rakenne Ultrassa että istukka on osittain kohdun kaulan edessä. Sovittiin kontrollikäynti Jorviin rv 30. Olinkin siellä viime perjantaina. Olin yrittänyt henkisesti varautua sektion mahdollisuuteen, mutta uskoin että kaikki on kunnossa koska sanoi sillon rv 20 että suurin osa istukasta on takaseinällä ja vain reuna on kohdun kaulan edessä ja yleensä sekin siirtyy pois kohdun kasvaessa.

Mulla on kahden keskenmenon jälkeen ollut jännitystä vauvan kunnosta yms käytännössä viikolle 20 asti ja nyt oli jo helpottanut kun vauvan potkut tuntuu jo niin ihanan selvästi. Mutta nyt taas saa jännittää...

Selvisi että mun istukka on aivan täysin kohdun kaulan edessä. Eli sektioon mennään. Eikä se kai yksinään olis ollut niin paha, mutta nyt kertoivat kaikista riskeistä mitä en ollut edes osannut (onneksi) edes kuvitella.

Eli verenvuodon riski on tosi suuri etisen istukan kanssa ja jos vuoto alkaa niin sit pitää lähteä samantien sairaalaan. Selittivät että kun kohdun suu aukeaa, niin silloin "raaka" istukan pohja paljastuu ja silloin vauva leikataan samantien ulos. Puhuivat myös lapsivesipunktioista ja vauvan keuhkoja kypsyttävistä pistoksista jos lähtee näin aikaisin tulemaan. Onneksi kuvissa näkyi että kohdun kaula oli vielä kiinni ja ei oikeastaan vielä lyhentynytkään. Nyt sitten toivotaan että yhtään supistusta ei tule ja paikat pysyy kiinni mahd. pitkään. Kyllä 8 viikkoa etukäteen olis vähän liian aikaisin. Vauvalla on painoa 1800g eli aika pikkainen vielä...

Lisäjännitystä leikkaukseen tulee siitä että etiset istukat on kuulemma usein kiinnittyneet normaalia kovemmin kohtuun ja niiden irrotus on vaikeaa ja saattaa aiheuttaa vuotovaaran. Varsinkin kun kohdulle on tehty toimenpiteitä. Mulle on tehty jo 3 kaavintaa kun esikoisen syntyessä istukka ei myöskään irronnut ja sen jälkeen kumpikin keskemeno jouduttiin kaapimaan kun lääkkeellinen tyhjennys ei onnistunut... pahimmillaan kuulemma istukan irrotuksen / veren vuodon vuoksi voidaan joutua poistamaan kohtu.

Oli siinä tapaamisessa aika paljon sulattamista. Meni aika itkuiseksi viikonloppu kaiken huolen takia, mutta nyt kun on ollut aikaa rauhoittua, on mieli jo parempi ja jaksaa uskoa että ei niitä tehokkaita supisteluja yleensä näin aikaisin tule ja vauva saa vielä monta viikkoa kasvaa mahassa. Seuraava kontrolli on 2:n viikon päästä ja siitä kai sit vähän tiuhemmin seurataan tilannetta. Tulipas pitkälti juttua...
 
Kyllä meillä kaikilla näyttää olevan omat juttunsa tässä loppuraskaudessa.. Jaksuja, voimia ja tsemppiä kaikille! Kyllä me varmasti pärjätään! :)

Yhdestä mistä mun piti kysyä teiltä, niin onko teille tullut raskausarpia? Entä Linea Negraa? Itselläni melkoiset raskausarvet löytyy jo, vaikkakin sinnikäs rasvaus näyttäisi niitä haalistavan. Hainkin tänään apteekista punaista ApoBasea (aiemmin olen käyttänyt tummansinistä Apobasea ja Doven erittäin kuivalle iholle tarkoitettua rasvaa.) Saapi nähdä olisiko tuo vielä rasvaismepi apobase parempi.

Meillä masuasukki liikkuu vaihtelevasti, välillä tuntuu olevan rauhallisempia päiviä (esim. eilen.) Tänään taas muljautteluja tuntuu aika ajoin. Sanoisin, ettei tämä herra kyllä mikään kaikista aktiivisin ole. Onneksi sen verran liikkuu kuitenkin joka päivä, ettei tarvitse säikähtää.. Minäkin sitä liike seurantaa olen tehnyt ja koskaan ei ole tuntiin asti tarvinnut niitä kymmentä liikettä odottaa!

Viime yönä heräsin älyttömään hikoiluun ja sitten aamulla ei lähtenyt ääni. Tämän päivän olenkin sitten ottanut rauhallisesti ja Panadol Hot:ia on tullut pari pussia juotua! 

Koetetaan jaksaa "kollegat" ei tämä raskaus enää kauaa kestä ja sitten saamme käärömme kotiin - Ihanaa! :)
 
Raskausarpia ei itselle oo vielä kertynyt.. nyt siis itsellä rv 32+1. Luulen kuitenkin että loppumetreillä saattaa tulla, oon murrosiän aikaan kasvaessani saanut lantioon pieniä venymisarpia jotka toki vaaleita nykyään, joten voisin ajatella että myös raskauden venyminen jossain vaiheessa jättää jälkensä. Linea negra näkyy kyllä napaan asti ja haaleana myös vähän navan yläpuolelle. 

Santsulle tsemppiä ja toivotaan et kaikki menis hyvin! 

Tänään ollu sen verran rajua myllerrystä vauvalla et välillä oikein hirvittää et meinaako se läpi kyljen puskea :D vaikka liikkeet ja myllerrykset onkin ihania niin pakko myöntää et välillä toivon et vauveli olis vähän enemmän rauhaksiin kun kyljet paukkuu ja on hellänä!
 
Huh onpas Santsulla jännittämistä :/ Toivottavasti ei menis noin vaikeaksi sun tilanne mitä kuvailit pahimmillaan voivan tapahtua.
Mulla on tullut rintoihin raskausarpia. Rasvailen ahkerasti. Linea negra on ilmestynyt haaleana, mut mieskin on sen huomannu. Mulla se ylettää karvotusalueen rajalta muutaman sentin navan yli. 
Tänään kävin siellä nla-lääkärissä, supistukset on tainneet hieman vaikuttaa kun kohdunsuu on pehmennyt muttei täysin, on kiinni, kohdunkaula lyhennyt. Odotan kutsua äitiyspolille jossa ultrataan paljonko kaulaa on jäljellä (nla:ssa ei ole ultraa eli sormilla arvioi), ja saa nähdä tehdäänkö synnytystapa-arvio. Meillä kun sitä ei automaattisesti kaikille tehdä. Vauva on pää alaspäin mutta vinossa :P Sain lähetteen vielä kahteen virtsakokeeseen; klamydia testataan vielä varmuudeksi ja sitten se 4h pissa josta bakteeriviljely. Papa-tulosta edelleen odotellaan. Toivon kovasti että supparit ei johdu mistään tulehduksesta tai muusta "viasta".
 
Tänään viikot näyttäis 32+1...
Yöllä heräilen 2-4 krt joko vessaan tai kipuihin kylkeä vaihtaessa... :/ Eipä tuo häiritsis,mutta aamulla herätys tosiaan 4.45 kun töihin pitäisi jaksaa lähteä...Eipä onneksi noita aamu herätyksiä ole kuin 3 jäljellä.
Närästyskin on tullut jo tutuksi,kun en koskaan aikaisemmin edes tiennyt sellaisesta.
Uusia raskausarpia en ole bongannut...Vanhat on tallessa ja pysyy... :)
Voimia kaikille loppu odotukseen ja hyvää ystävänpäivää... :)
 
Voi ei Santsu! Kamalasti tsemppiä ja jaksamista, toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin!

Jep, toisilla on vaivoja loppuraskaudessa, toisilla koko raskaus. Itsellä tuo jälkimmäinen vaihtoehto. Nyt kun näytti siltä, että jo parempia aikoja on edessä, niin tänään sain taas tulokset koliitista ja aktiivinenhan se on edelleen. Hemoglobiini 97, että ei se oo ihme kun on väsyttäny!

Minä oon joutunu käymään vkolta 21 asti erityisseurannassa, kun rakenneultrassa pikkuselta löydettiin multikystinen munuainen. Onneksi vain toinen ja tänään ultrassa katottiin, että tilanne on pysyny samana, eli ihan tosi hyvä uutinen ettei ole pahentunu ainakaan. Mutta lopullisen tilanteen tietää vastaa, ku lapsi on syntynyt ja sitten mietitään hoitoa tai että tarviiko sitä.

Mulla ei oo tullu vielä ainakaan yhtään raskausarpia. Ennen raskauttakin oon hoitanu ihoa säännöllisesti ja nyt raskausaikana oon käyttäny Biothermin ja Vichyn raskausarpivoiteita ja Weledan raskaus ajan hoitoöljyä. Suosittelen kyllä lämpimästi näitä. Varsinkin tuo öljy on tosi ihana, kun vaikka illalla telkkua kattoessa valelee koko mahan sillä reilusti ja antaa imeytyä tai hieroo kevyesti että imeytyy vielä paremmin :)

Kyllähän se on yhtä huolta ja jännitystä varmasti itse kullakin, vaikka olis helpompiki raskaus. Mutta pidetään lippu korkealla ja voimia ja jaksamista kaikille hirveesti!
 
Täällä tunnelmat on paremmat. Olo on ihan sama kuin monta viikkoa eli supistuksia ei ole tullut ja nyt on tosiaan jaksanut uskoa paremmin että vauvalla on aikaa kasvaa ennenkuin se tarvitsee leikata maailmaan. Olen myös päättänyt että mulla on hyvät mahdollisuudet päästä vähemmällä kuin mitä pahimmillaan lääkärit puhuivat. Pakkohan niiden on riskeistä kertoa kun niitä kerran on, mutta eihän ne kaikkien kohdalla toteudu. Ei sillä että jokaisen nipistyksen kohdalla vähän pysähtyy miettimään että mitä nyt tapahtuu, mutta olen saanut itseni vakuuttuneeksi siitä että ne on ihan normaaleita kohdun kasvuun ja vauvan liikkeisiin liittyviä juilimisia. Musta tuntuu että vauva hakee nyt paikkaansa lantio luiden välissä sillä välillä on tosi kovaa paineen tunnetta ihan ala vatsalla. Turhaa se sinne pyrkii kun ei sieltä tällä kertaa saa tulla ulos...
Muita oireita ei oikeastaan ole kuin yllämainittujen lisäksi närästys. Olen vielä pärjännyt Renniellä ja välillä ilmankin kun olen vähentänyt iltasyömistä. Varsinkin annoskoot pitää olla illalla tosi maltilliset tai sitten yöstä ei meinaa tulla mitään.
Raskausarpia ei ole tullut. Olen aina ollut kuivanahkainen, joten rasvaus kuuluu rutiineihin aina. Mitään eritysrasvoja en ole käyttänyt Garnierit yms normi rasvat on vielä riittäneet.
Linea Negraa ei tällä kertaa ole näkynyt. Viimeksi oli nähtävissä, mutta ei kovin tummana. Yritin oikein etsiä sitä yksi päivä, mutta en erottanut sitä. Olikohan jossain puhetta oliko viiva todennäköisempi tytöllä vai pojalla? Me kun ei vielä tiedetä kumpi tulee, joten on hauska metsästää merkkejä...
 
Tsemppiä Santsu tilanteeseesi tosissaan! :) Niin ja se Linea Negra katsottiin olevan merkki pojasta. Toisaalta meille on selkeä poika tulossa (uä:n tehnyt kätilökin sanoi, ettei tällä varustuksella oikein tyttö voi olla xD ) Eikä minulla Linea Negraa näy.. Yksilöllistä siis tuokin, niin kuin kaikki! Linea Negran aiheuttaa käsitykseni mukaan jokin istukan hormoni.

Minua vaivaa tällä hetkellä orastava flunssa, joka on todella inhottava tässä vaiheessa raskautta. Varsinkin yöt ovat yhtä tuskaa: asennon vaihto, kurkkukipu, hikoilu ja vessassa ravaaminen rytmittävät öitäni uuteen uskoon. Mistä tuo hikoilu oikein johtuu? Ymmärtäisin jos olisin ollut kuumeinen ja kuume laskee, niin hikoiluttaa. Minulla ei mielestäni ole kuitenkaan kuumetta ole ollut. Tuntuu, että hikoilen ihan hirveästi. Jotain hormonaalista hikoilua kenties? Who knows.. ;) 
 
Tsemppiä kovasti Santsulle täältäkin!!

Itselläni on meneillään viikko 32+0.
Täytyy sanoa, että sangen helposti on koko raskaus mulla mennyt, lukuunottamatta ensiviikkojen pahoinvointi-oksennuksia, ja nyt sitten muutama viikko sitten diagnosoitua raskausdiabetesta... :(
Outo homma, mutta en huomannut olossani yhtään mitään vikaa ennen moista diagnoosia. Päinvastoin, olin alkanut oikein nauttimaan raskaudesta. No, tuo hommahan vesitti sitten senkin olon ja tuli erittäin kehno fiilis.
Nyt asiaan on jo tottunut ja sen alkaa hyväksyä. Ja on vain uskottava, että omalla kohdallani kyse on raskaushormonien rasittamasta elimistöstä, joka nyt sitten temppuilee. Näin sanovat. En kuulu nimittäin muutoin ollenkaan RaDi:n riskiryhmiin. Kaikenkukkuraksi vauva mahassani on kovin siroksi tuomittu: liikkuu siellä alakäyrän ja normaalikäyrän vankassa välimaastossa.

Onko teillä närästystä potevilla myös sellaista hengenahdistusta siinä ohessa?
Nyt huomaan itse, kun viikkoja on kertynyt, ja vauva taasen hieman kasvanut, että keuhkoihinhan hän painaa. Ajoittain käy  vähän ahdistamaankin moinen olo, mutta jotenkin siinä pitää ajatella, ettei se ikuisuuksia kestä: vauvahan voi koska vain taas muuttaa asentoaan ja vähän vapauttaa keuhkoja. Myös äitiysjoogasta on apua tähän.

Närästystä helpottamaan suosittelisin muuten myös hieman luontaisempaa konstia: perunajauhoja pienehköön määrään haaleaa vettä. Sekoituksen kannattaa antaa olla lievästi tahnainen. Se sitten vaan kerralla kurkusta alas. Pitäisi kuulemma antaa helpotusta. Myöskin raakaa perunaa voi raastaa vastaavaan määrään vettä.

Täällä vauva liikuskelee suht aktiivisesti, mutta toistaiseksi hyvin leppoisasti. Voisikohan jonkinlaista temperamenttiaan päätellä liikkumistensa laadusta?? :)

Oikein aurinkoista ja nautinnollista odotusaikaa teille kaikille!!! :)
 
Niin, ja liitoskivuista... Mulla on nyt alkanut olemaan niitä, ehkäpäs viimeisen parin viikon aikana. Tuolla nivusissa ja häpyluun tienoilla huutavat ajoittain hoosiannaa. Toistaiseksi kuitenkin reipaskin kävely on ihan luonnistunut. Mutta esim. maton vetäminen suoraksi jalalla ei oikein luonnistu ilman kovaa kipua...
Kannattaa kuitenkin  noistakin ajatella, että ovat lopulta hyväksi vain. Lantionseutu siellä tekee töitään ja pehmentää paikkoja, jotta synnytys rullaisi oivasti. Mutta tokihan ovat ikäviä potea, se on selvä.

Raskausarpia ei ole itselläni tullut muualle kuin rintoihin. Toivottavasti niistä ehkä pääsisi sitten eroon joskus...
Linea Negraa ei ole.

Niin, mikäs tuo liikeseuranta onkaan? :) En ole kuullut tuollaisesta.
 
utuli: Minulla myös (hyvin) lievää hengenahdistusta ilmennyt, mutta ei närästyksen yhteydessä, vaan selvästi liikuntaan liittyvää. Hengästyn helposti esim. ylämäkeen kävellessä. Närästyskin tuntuu nyt hieman helpottaneen *koputtaa puuta*. Täytyy kokella tuota peruna/-jauhe juomaa jos siitä olisi enemmän hyötyä kuin kaupan närästyslääkkeistä (jos tarve tulee - toivottavasti EI tule!)

Liikeseurannassa on kyse siitä, että äiti rauhoittuu laskemaan sikiön liikkeitä (esim. vasemmalle kyljelle). Tunnin ajan lasketaan kuinka monta kertaa sikiö liikkuu (potkii tms.) Jos liikkeitä on tunnissa vähemmän kuin kymmenen kertaa lasketaan liikkeitä vielä toinen tunti. Jos toisenkaan tunnin liikeseurannassa liikkeitä ei tule 10kpl/tunti täytyy ottaa yhteyttä äitiyspoliklinikalle. Tietysti jos tuo kymmenen liikettä tulee jo puolessa tunnissa, niin ei liikeseurantaa tarvitse jatkaa. 
 
Ok, eli yksi liike kymmenestä määritellään esim. yhtenä potkuna? Vai kun möyrintä saattaa olla kerrallaan epämääräisen jokasuuntaista, lasketaanko silloin se kerta-möngerrys? :)
Tulipas erikoinen kysymyslause... :D
 
Takaisin
Top