Miten vauva viilennetään?

SannaKoo

Sanavalmis juttuseppä
Heip!

Ah ihanaa, aurinkoa, lämpöä, kesä tuloillaan! Vaan onko tää sittenkään niin ihanaa? Oon ite aina ollu sellanen, että +20c on just hyvä, siitä päälle ei tartteis nousta ku ehkä ihan yhtenä-kahtena päivänä koko kesän aikana. Nyt sitten mittari näyttää +21c, on toukokuu ja todennäköisesti kesällä tulee vielä kuumempaa. Vauva hengaa tossa vieressä vaippasilteen, silti on ihan kuumissaan ja tosi ärsyyntynyt siitä. (sisällä aurinko paistaa just tähän olohuoneeseen isoista ikkunoita, vaikka on verhot eessä, niin ei silti viileennä riittävästi. Makkarissa ei voida olla, vaikka siellä olis viileämpää, koska mies nukkuu siellä yötöidensä väsymystä). Oon koittanut "viilentää" vauvan oloa antamalla vettä ja "tuulettamalla" rätillä, sillon on ihan hyvä olla, mutta eipä sitäkään voi koko aikaa olla tekemässä.

Eli auttakaa, mitä me tehdään kesällä?? :D Istutaan jossain viileekellarissa vaan koko kesä? Hankitaan koneellinen ilmastointi (tää ei oikeesti oo mahdollinen vaihtoehto, vuokrakämppä, jossa ei tulla kauaa enää olemaan)? Olisko jotain muita keinoja pitää vauvaa viileenä? Onko hyötyä pyyhkiä lasta viileäksi kastellulla pyyhkeellä, vai voiko se vilustua sitten siitä?

KIITOS!
 
Niin on hiki, täälläkin!

Janoinen ja nihkeä! Empä sen kummempaa poppaskonstia nyt het keksi, kun:

*meillä mennään suihkuun
* pannaan "ropelit" pyörimään, ne pienet tuulettimet sen verran korkeelle, että ilma kiertää mutta ei aiheuta korviin vetoa
*ja tissiä, vettä, tissä vettä..

Kyllä se keho tähän lämpöön taas tottuu...
 
Minäkin mietin vastausta tähän kysymykseen tänään, kun hellepäivä yllätti! Lyhythihasillaan ja -lahkeisillaan oli ulkona ja silti hieman hikinen, poikaparka! (Naapurin mummotkin kävi ihmeissään koittamassa, että eikö tuolle pojalle muka tule kylmä...[>:]) Yritin olla sylittelemättä liikaa, että en enää omaa lämpöäni lapseen siirtäisi, annoin kölliä viltin päällä varjossa. Sisällä kotona onkin oltu sitten pelkässä vaipassa. Huh sentään. Jospa se pian tottuis tähän Suomen kuumaan kesään... [:D]

En siis osaa vastata tuohon kysymykseesi, mutta seurailen täällä muiden viisaampien neuvoja, joita tuossa tulikin jo muutamia. [:)]

p.s. mulla muuten kesti hetken tajuta että kitinän syynä oli liika vaatetus, kun olen itse tällainen vilukissa!
 
No ei auttanut vaippasiltaan olokaan, ja kutisevien ienten takia ei tahtoisi suostua taas juomaankaan.. Huh, kaikki samaan aikaan! Ja sitten kun kitiseen ja kätisee, ja itkeekin hysteerisenä, niin eipä oo kovin viileä! Etenkään kun nostan sitten syliin rauhottumaan, niin hiessä ollaan molemmat.

Kai tota suihkua sitten pitää kokeilla seuraavan kerran! Onneks asutaan kerrostalossa, että on vedessä kuukausperustainen maksu, nimittäin me ollaan siellä kohta koko päivä ;)
 
Hommaa sellainen lattiatuuletin tai pöytämallinen... Mä en ois viime kesänä pystynyt nukkumaan ilman sellaista ja taas on edessä kesäiset yöt maha pystyssä, joten tuulettimelle on kohta töitä. [:)]
 
Takaisin
Top