Miten vauva sai alkunsa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ei mennä nyt graafisiin yksityiskohtiin – kaikki me varmasti tiedämme suunnilleen, miten lapset yleensä saavat alkunsa. :Winking Face: Mutta ehdittekö yrittää lasta kauan vai saiko hän alkunsa nopeasti? Seurailitko ovulaatiota? Kävittekö lapsettomuushoidoissa? Vai alkoiko raskaus kenties yllätyksenä?

Täältä löytyy tietoa siitä, milloin kannattaa harrastaa seksiä mikäli vauva on haaveissa. Onko artikkelissa sinulle tuttuja asioita yritysajalta?
 
Meillä on yritystä ollut yli vuoden verran ja alkuun ongelmana oli hyvin epäsäännöllinen kierto ja vaikeus bongata ovista. Vuosien mittaan gynet ovat kommentoineet monirakkulaisuutta, mutta pcos-diagnoosia en ole kuitenkaan saanut. Kesällä rupesin syömään myo-inositolia (Donaferty), jonka olin lukenut auttavan pcos:iin. Parin kuukauden jälkeen kierto alkoi tasautua ja se oviskin löytyä. Olin jo varaurunut hakeutumaan syksyn aikana lääkäriin, mutta plussa ehtikin ensin. 🙂 En tiedä kuinka paljon lisäravinteilla oli lopulta merkitystä, mutta ainakin oma fiilis oli että tuo Donaferty todella auttoi asiassa.
 
Meillä alkoi keväällä lapsettomuushoidot inseminaatiolla, sitten tuli lakot ja kesälomat väliin. Elokuussa alkoi IVF piikit ja nyt tokalla alkiosiirrosta tärppäsi. Mä en jotenkin yhtään odottanut että tää kert olisi onnistunut ja olin tosi yllättynyt kun plussasin. Siinä oli niin menkkamainen olo ja vähän tiputti vuotoa. Sitten testit (4kpl) näytti kaikki plussaa. Nyt odotellaan kärsimättömästi varhaisultraan. Ei tätä vielä edes uskalla uskoa.
 
Meillä aloitettiin yrittämään reilu puoli vuotta sitten, ovulaatiota seurailin heti alusta asti tikuttamalla sekä lämpöjä mittaamalla.

Plussakierrossa ja sitä edeltävässä kierossa oli myös kokeilussa Geleé royale.
 
Me jätettiin ehkäisy pois helmikuussa tänä vuonna. Kävin perus gynetarkastuksen yhteydessä alku- ja loppukierron labroissa kun en ole enää ihan nuori (tammikuussa täytän 40v). Siellä paljastuikin AMH-tasoksi 0.44, eli melkoisen matala. Kesällä oli kaksi kemiallista raskautta ja aloiteltiin tässä alkusyksystä tarkempia tutkimuksia Felicitaksessa, IVF oli suunnitelmissa. Sitä odotellessa aloitin DHEA-hormonin, jonka pitäisi auttaa parantamaan munasolujen laatua (tai siis tukea sitä, että elimistö käyttää niitä hyvälaatuisempia mitä jäljellä on). Nyt sitten tulikin plussa tikkuun ihan luomukierrosta :) Mikään vahinkoraskaus ei todellakaan ollut, vaan mun lyhyen ja epäsäännöllisen kierron vuoksi oon tehnyt ovistestit maaliskuusta lähtien joka kierrossa. Eli tarkasti ajoitettu ja hartaasti odotettu on tämä tulokas:Heartred Toivotaan että pysyy matkassa loppuun asti!
 
Meillä tärppäsi toka kierros luomusti. Ennen sitä oli kohtutulehdus, hoidettu pois lääkityksellä.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on ollut niin onnekas tilanne, että olen tullut raskaaksi molemmilla kerroilla helposti. Esikoisen synnyttyä meininki oli tjot - kuukautiset tulivat ekaa kertaa kesäkuussa ja nyt syyskuun kierrosta tärppäsi. Silti oli itselleni jotenkin shokki, kun olin henkisesti valmistautunut tähän menevän vähän kauemmin.
 
Meillä tähän raskautumiseen meni n. 1,5vuotta. Molemmilla aikaisemmista suhteista lapsia, mutta yhteinen vielä haaveissa 💜.

Mitään hoitoja ei ollut, eikä mihinkään isompiin hoitoihin perus tsekkauksia /sperma-analyysia lukuunottamatta haluttu alkaa. Ikää itsellä nyt 39 ja miehellä 41. Jossain vaiheessa muutamassa kierrossa oli letrot, mutta niillä ei vaikutusta raskautumiseen ollut.

Ovulaatiota tikuttelin kyllä ja tässäkin kierrossa oli köytössä.
Nyt vaan sormet ja varpaat ristiin, että kaikki menee hyvin
 
Meillä jätettiin kesällä 2020 ehkäisy pois, lapsettomuusdiagnoosi tuli 1/21. Olen entinen anor*ktikko joten diagnoosi ei tullut yllätyksenä...

Toukokuusta 2022 minulla sekosi kierto sitten ihan kokonaan (yhdet menkat alkoi 3 päivää ovulaation jälkeen!) Pistin stressin piikkiin ja aloitin unettomuuteen tryptofaanilisän. Miehen kanssa alettiin järjestelemään asioita adoptiota varten.

Sitten karmeimmassa vaiheessa elämää - vesivahingon, muuton ja oikeustaistelun keskellä menkat oli viikon myöhässä ja päätin tehdä testin huvin vuoksi. Niitä oli yksi jäljellä kahden vuoden turhasta yrittämisestä.

Ja kappas. Että se siitä notta "rentoudutte vaan ja sitten kun ette stressaa, niin se tapahtuu."
Tämä lapsi on saanut alkunsa puhtaasta kaaoksesta!! 😂
 
Meillä yritystä maaliskuu-heinäkuu ja elokuussa pidettiin taukokierto. Tauko ja keskittyminen muihin juttuihin ilmeisesti auttoi, koska seuraavasta kierrosta raskaaksi 😄 vähän yllätti kyllä, ei ollut yhtään sellainen olo, että olisin raskaana ja tein muuten vaan testin muutamaa päivää ennen menkkoja. Hämmästys oli suuri, kun siihen tuli haamu ja piti monena päivänä tehdä lisää testejä, että uskoi todeksi.
 
Meillä saatiin rakennusprojekti päätökseen alkukesällä ja sen jälkeen molemmilla oli sellainen olo, että voisi alkaa lasta yrittämään. Jätin pillerit pois jo loppukeväästä ja elokuulle asti käytettiin muuta ehkäisyä. Elokuussa sitten ehkäisy jätettiin pois ja samalla mittailin jonkin verran ovulaatioita, jotta tiesi missä mennään, kun menkat pillereiden lopettamisen jälkeen oli aika epäsäännölliset ja kierto lyhyt. Elokuussa tuli havaittua, että ovulaatiosta seuraavan kierron alkuun oli liian lyhyt aika, joten kävin heti hakemassa keltarauhashormonit kiertoa tasaamaan. Ja heti ekasta Terolut-kierrosta sitten tärppäsikin 🙂 Pitkään ei siis ehditty yrittää 😊
 
Me päätettiin syksyllä -21, että alettais olla valmiita lapsen tuloon. Syksyllä ei oikeastaan yritetty, vasta joulu/tammikuussa -22 yritettiin ja aloin testaamaan ovulaatiota. Tällöin tärppäsi heti, mutta 12 vkon ultrassa ilmeni keskeytynyt keskenmeno viikolla 8+5. Tämä aiheutti meissä paljon surua, asioiden käsittelyä ja pelkoa tulevasta.

Kesällä päätimme taas aloittaa yrittämisen ja testasin ovulaatiotikuilla kiertoa, sillä kiertoni oli muuttunut keskenmenon myötä. Taisi tulla muutama raskauden keskeytys ennen kierron loppua. Elokuussa päätimme ottaa rennosti keskittyä omaan elämään ja jätin ovulaation seurannan pois. Koska koin siitä stressiä, turhautumista ja pelkoa lapsettomuudesta.

Syyskuussa kuukautiset eivät oikeastaan alkaneet, vaan tuli hyvin minimaalista "vuotoa" (jos sitä voi edes vuodoksi kutsua). Raskaus testi näytti negatiivista, kunnes haamuviiva tuli 4 pvä kuukautisten alkamispäivästä. Kunnon viivat tuli muutama päivä myöhemmin. Suoraan sanottuna en uskonut tulosta ja puolison kanssa asiaa pureskeltiin muutama päivä, ennekuin uskalsin soittaa neuvolaan.
 
Takaisin
Top