Miten vauva sai alkunsa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ei mennä nyt graafisiin yksityiskohtiin – kaikki me varmasti tiedämme suunnilleen, miten lapset yleensä saavat alkunsa. :Winking Face: Mutta ehdittekö yrittää lasta kauan vai saiko hän alkunsa nopeasti? Seurailitko ovulaatiota? Kävittekö lapsettomuushoidoissa? Vai alkoiko raskaus kenties yllätyksenä?

Täältä löytyy tietoa siitä, milloin kannattaa harrastaa seksiä mikäli vauva on haaveissa. Onko artikkelissa sinulle tuttuja asioita yritysajalta?
 
Keväällä 2021 juttelimme miehen kanssa, että aika voisi olla sopiva toiselle lapselle. Raskaus ja vauvavuosi olivat sen verran rankkoja kokemuksia, etten ollut ihan heti valmis siihen uudestaan, ja sitten tuli korona-aika pelkoineen ja rajoituksineen, eikä silloin tuntunut myöskään siltä, että olisi siihen halunnut esikoisen lisäksi vielä vauvan. Elokuussa 2021, kun olin saanut molemmat rokotteet, aloimme kunnolla yrittää. Joulukuussa sitten plussasin, mutta tammikuussa ekassa ultrassa todettiin keskeytynyt keskenmeno. Sitten meni taas jokunen kuukausi, kunnes toukokuussa plussasin uudelleen. Ekassa ultrassa todettiin, ettei koko vastaa viikkoja (eroa noin 10 päivää), ja reilu viikko tuosta alkoi sitten spontaani keskenmeno. Yhdet menkat ehti olla tuon keskenmenon jälkeen, kun jo plussasin uudelleen. Toivottavasti tämä saataisiin nyt syliin asti. :Person With Folded Hands:🌈
 
Toinen inseminaatio luonnolliseen kiertoon ( irrotuspiikki apuna). Ensimmäinen päätyi keskenmenoon, toivottavasti tämän saisi syliin asti ❤️ ja yksin "tekemässä" eli ei kumppania mukana 😇
 
Raskaus alkoi luonnollisesti. Alkuvuonna alettiin "yrittämään" toista lasta ja raskauduinkin heti ekasta kierrosta. Ikäväkseni tuli kuitenkin alkuraskauden keskenmeno. Toivottavasti tämä menisi onnellisesti loppuun asti. 🙂
 
Me sovittiin alkuvuodesta, että kesällä aletaan yrittää.. Heinäkuussa sitten eka kierto josta yritettiin ja heti ekasta kierrosta se sitten nappasi. 😍 Olin valmistautunut siihen, että voi kestää, mutta nyt kävi ihan älyttömän hyvä tuuri.. Mulle tuli jopa huono omatunto kun kävi niin "helposti" .. 🤔😅
 
Syksyllä -19, esikoisen ollessa reilun vuoden, päätettiin että voisi olla sopiva aika toiselle lapselle. Tulinkin "tapani mukaan" raskaaksi heti joko ekasta tai tokasta kierrosta, mutta meni myös pian kesken, kuten pari kertaa aiemminkin. 😔 Aloin olla pikkuhiljaa parantunut, kun iski koronaepidemia ja päätettiin pitää vähän taukoa ja katsoa mitä epidemiasta seuraa. "Lyhyt tauko" venyi sitten lopulta lähes 1,5v, kun päädyttiin odottamaan rokotteita.

Eli kesällä -21 ekat koronapiikit ja aloitettiin uusiks yritys. Mulla meni kierto vähän sekaisin, eikä raskautta alkanutkaan kuulua. Talvella pääsin julkiselle lääkäriin, missä ei kyllä tutkittu edelleen sekaisin ollutta kiertoa mitenkään, mutta otettiin parit labrat. Niistä selvisi, kontrollilabrojen jälkeen, tukistaipumus ja mulle aloitettiin ennakkoon miniASA. Saatesanoilla, että "vielä ei tutkita muuta ja turha edes pistää lähetettä äitiys-/naistentautienpolille, kun se tulis bumerangina takaisin, eli soittele sitten kun on vuosi yritystä täynnä jos et edelleenkään ole raskaana, ja sehän osuu just kesäsulkuihin, niin sitten niitten jälkeen elo-syyskuussa". Ja mähän plussasin sitten nyt elokuun alussa, kun oli jo vähän reilu vuosi täynnä ja olisin saanut tässä käydä soitteleen tutkimusaikaa. 😅 Ihan hyvä näinkin, kun ei olla halukkaita mihinkään rankkoihin hoitoihin. Toisaalta häiritsee kun ei tiedä mikä kropassa on pielessä/muuttunut.

Nyt on sitten tuon miniASAn lisäksi vielä hepariinipistokset estämään tukoksia, joten toivotaan, että tästä saisi jo lapsen. 😍 Vaikka inhoan&vihaan noita piikkejä.
 
Meille raskaus oli iso yllätys, vaikka toivottiinkin sitä. Mentiin heinäkuussa naimisiin, jonka jälkeen jätettiin ehkäisy pois. Oltiin molemmat ihan varmoja, että raskautumisessa kestäisi tosi kauan. Tälle vääräksi osoittautuneelle luulolle oli monta syytä, kuten monen vuoden yrittämistä lähipiirissä, oma epäsäännöllinen kierto, uutiset hedelmällisyyden heikkenemisestä yms... Mutta sitten plussasinkin heti ekasta kierrosta ilman minkäänlaista yrittämistä! Mies varsinkin aluksi oli tosi hölmistynyt että "siis nytkö jo?". :tears:Kuitenkin ihanaa, että kävi näin vaivattomasti, on kovin siunattu olo. :Two-hearts::folded:
 
Meille raskaus oli iso yllätys, vaikka toivottiinkin sitä. Mentiin heinäkuussa naimisiin, jonka jälkeen jätettiin ehkäisy pois. Oltiin molemmat ihan varmoja, että raskautumisessa kestäisi tosi kauan. Tälle vääräksi osoittautuneelle luulolle oli monta syytä, kuten monen vuoden yrittämistä lähipiirissä, oma epäsäännöllinen kierto, uutiset hedelmällisyyden heikkenemisestä yms... Mutta sitten plussasinkin heti ekasta kierrosta ilman minkäänlaista yrittämistä! Mies varsinkin aluksi oli tosi hölmistynyt että "siis nytkö jo?". :tears:Kuitenkin ihanaa, että kävi näin vaivattomasti, on kovin siunattu olo. :Two-hearts::folded:
Meillä on vähän sama tarina, mentiin naimisiin toukokuun lopussa ja ehkäisy jätettiin pois heinäkuussa, vähän hölmistyneinä tuijotettiin plussaa, että nytkö jo. Todella kiitollisia ollaan ❤️
 
Me ollaan puhuttu lapsesta viime kesästä asti ja päätettiin silloin et kunhan on tarpeeks lähellä hääpäivää että mahdun siihen jo hankittuun mekkoon, niin jätetään ehkäisy pois. Pääsiäisenä siis luovuttiin ehkäisystä ja kolmas yrityskierros toi tärpin. Naimisiin mennään ens viikolla ja tänään puku meni vielä näppärästi sovituksessa päälle :)
 
Meillä raskaus alkoi luonnollisesti, edellisen synnytyksen jälkeen ei kierto ole vielä ehtinyt alkaa, joten vauvan tarkka laskettu aika on vielä vähän arvoitus.
 
Meillä on taustalla helposti alkanut raskaus 2013, jonka jälkeen kaksi keskenmenoa, lapsettomuushoitoja (letrot, inseminaatiot ja ivf), jotka kaikki olleet negaa. Sitten luomuplussa, joka syntyi 2021, eli lähes seitsemän vuotta yritettiin välissä toista.

Ja nyt tämä yllärien ylläri, johon ei oltu lainkaan varauduttu. :Two-hearts: Olimme ajatelleet, että lapsiluku on täysi, emme olisi enää paria vuotta pidempään jatkaneet ilman ehkäisyä, mutta ajattelimme tosiaan, että jos nyt ihme kävisi niin se kolmaskin saa tulla. Edellistä imetän vielä useamman kerran päivässä, toki kierto alkanut jo viime joulukuussa.
 
Me oltiin oltu puolisentoista vuotta yhdessä. Oltiin puhuttu kyllä että lapset olisi suunnitelmissa ja mietitty kasvatusta ja talouttakin jo, mutta lopulta vähän aikaistettiin asiaa minun ikäni takia. Minulla oli vähän kriisiä asiasta ja yllättäen mies huhtikuusssa ehdotti, että jätetäänkö ehkäisy pois ja katsotaan, mitä käy. Viidennestä kierrosta tärppäsi.
 
Täydellisenä yllätyksenä tärppäsi toisesta kierrosta. Ekalla kierrolla en tainnut osata laskea ovulaatiota oikein, tajusin sen sit tokalla kierrolla 🙈
Tähdättiin vähän extraa ovulaation tienoille 😊
Täydellinen yllätys siksi että oltiin varauduttu että voi mennä kauan ennen kuin tärppää, jos sittenkään.
Mulla kun ikä ja elintavat ja sitä myöten mm. paino on kaikki sellaisia jotka heikentää hedelmällisyyttä ja lisäksi oon vaan jostain juurruttanut päähäni ajatuksen etten voi lapsia saada 🤷‍♀️

No, tänään alkoi 12. viikko ja pelottaa jatkuvasti onko kaikki ok. Stressaan kun ei oo oireita ja stressaan kun niitä taas on.
Varhaisultrassa käytiin vko 6 ja silloin kuultiin pienen sydämen syke 😭 ❤️

Reilun viikon päästä eka ultra, onko se sit nt-ultra?

Ps. Liityin tänne tällä viikolla ku yhtäkkiä tajusin että mähän kuulun tänne nykyään siinä missä muutkin, oon tähän asti vaan lueskellu keskusteluja Googlen kautta 😁.
 
Kerran mies vaan sanoi mulle kaupassa että hän antais mulle mitä vaan (oltiin oltu yhessä virallisesti 3-4kk) ja vastasin naurahten että ”ai lapsenkin?” ja mies vastas ”joo”. Sitten keskusteltiin asiasta oman aikamme ja koettiin että me halutaan yhdessä lapsi ja toisella yrityskerralla sellanen saatiin ja toivottavasti syliin asti tulee ❤️ Ehkä ihan pienenä yllärinä tuli vaikka toki yritettiin ja haluttiin vauva, mutta mun endometrioosin takia vähän oli epäilys että menee hetki. Lääkärikin sanoi että jos ei 6kk sisään näy eikä kuulu niin sitten päästään jo lapsettomuushoitoihin.
 
Yritettiin 1v2kk , mutta aloin tikuttaa vasta kun oltiin jo neljä kk yritettty.
 
Takaisin
Top