Miten vauva sai alkunsa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ei mennä nyt graafisiin yksityiskohtiin – kaikki me varmasti tiedämme suunnilleen, miten lapset yleensä saavat alkunsa. :grin Mutta ehdittekö yrittää lasta kauan vai saiko hän alkunsa nopeasti? Seurailitko ovulaatiota? Kävittekö lapsettomuushoidoissa? Vai alkoiko raskaus kenties yllätyksenä?

Täältä löytyy tietoa siitä, milloin kannattaa harrastaa seksiä mikäli vauva on haaveissa. Onko artikkelissa sinulle tuttuja asioita yritysajalta?
 
Viimeinen km oli 2019, sen jälkeen käytössä ei ole ollut ehkäisyä ja oltiin että saa tulla jos on tullakseen. sovelluksen avulla seurailin ovista ja kellistin miestä otollisiin aikoihin mutta ei. Puol vuotta sitten otin ovistestit käyttöön ja niiden avulla sitten yritettiin, silloin myös ymmärsin että tunnen oviskivut ja oviksen pongaaminen olikin helpompaa. Tässä tärppikierrossa sitten tikutin oviksen ja söin monivitskua, foolihappoa ja sinkkiä tarkasti joka päivä( aijemmin otin kun muistin, eli en juuri koskaan) yllätys yllätys että tästä kierrosta sitten tärppäsi.:smiling-eyes: Peitto heilui oviksen ympärillä vain ovisplussa päivänä, joten on aivan varma tieto siitä, milloin hedelmöittyminen on tapahtunut :Two-hearts:
 
Jätettiin ehkäisy pois tammikuun alussa. Ekan kierron tiesin, että ohi menee, sillä se on aiemmillakin kerroilla ollut hutikierto. Molemmat tytöt ovat tärpänneet toisesta kierrosta, mutta tämä ei. Aloin syödä foolihappolisää puolivälissä toista kiertoa. Tässä kolmannessa kierrossa join ovikseen asti verigreippimehua, se oli aivan kamalaa litkua, mutta sinnillä vedin sen litran minkä ostin. Jatkoin myös foolihappoa. :rolling: Yritin myös ajoittaa tallettelut, ja näemmä eräs taulukko oli oikeassa, koska tässä sitä ollaan!
 
Täysimetin 6kk ja yritystä oli silti(kk alkoivat jo heti synnytyksen jälkeen ja olivat säännölliset) ovulaatiotestit kertoi että ovuloin. Raskaus olisi periaatteessa ollut varmaan mahdollinen imetyksestä huolimatta. Nyt imetyskerrat ovat vähentyneet ja tärppi kävi kun olimme aktiivisia ennen ovista. Vauva 7,5 kk.
 
Meillä esikoinen vajaa 9kk. Häntä yrittämällä yritimme, ja oli jo aika tutkimuksiin varattuna. Jälkitarkastuksessa sain minipillerit, kun ajateltiin, että katsotaan toista sitten joskus. Pillerit eivät minulle sopineet (tai sopivar, mutta vähensivät mielestäni maidon määrää), joten lopetin ne. Todettiin, että jos tulee niin on tervetullut. Ja aivan mahtava yllätys sitten olikin, kun plussan sain. Vielä ei ehkä ihan todeksi usko, kun viimeksi tarkkailin ovulaatiota ja toden teolla yritettiin. Ja nyt ilman yrittämistä yhtäkkiä olen raskaana. Mutta kaipa tämä tästä pikku hiljaa menee tajuntaan.
 
Meillä ei esikoisen syntymän (01/21) jälkeen ole ollut mitään ehkäisyä käytössä. Mulla on jo sen verran ikää, että ollaan todettu, että jos ollaan niin onnekkaita että vielä uudestaan tulisin raskaaksi, niin se olisi toivottua ja tervetullutta milloin vaan. Ei nyt olla mitenkään tietoisesti ajoitettu seksiä oletettuun ovulaatioajankohtaan, ja tälläkin kertaa luulin ovulaation menneen jo ohi (ekan raskauden jälkeen oireet on ollu todella selvät ja menneet hyvin yksiin kiertokalenterin kanssa), mutta elämä on yllätyksiä täynnä. :red-heart:
 
Meillä on ollut esikoisen (8/2020) syntymän jälkeen vuosi käytetty ehkäisyä mutta sen jälkeen vähän niin ja näin. Tammikuussa sanottiin ekaa kertaa ääneen että toinen voi tulla jos tulee mutten lähtenyt ovulaatiotestilinjoille tms. Muutenkin oon vähän epävarma että milloin ovuloin. Ennen esikoista tikuttelin enkä saanut koskaan posia. Nyt kokeilin kerran (kun luulin olevani raskaana ja ovistikkuja voi käyttää raskaustesteinä) pari päivää ennen kuin menkat alkoi. Ovistesti oli posi, raskaustesti oli nega
 
Vauva ihan täysi yllätys. Minulla minipillerit olleet käytössä sekä pco tyyppiset munasarjat. Kaiken lisäksi ei vakituista suhdetta mutta nyt uskallan olla jo onnellinen♥️ Lapsi on aina lahja!!
 
Meillä on ollut suhteen alusta saakka haaveissa saada useampi lapsi. Mulla alkoi menkat täysimetyksestä huolimatta reilu pari kuukautta synnytyksen jälkeen eli lokakuun lopulla. Maaliskuun alussa päätettiin, että seuraava lapsi saa tulla sitten kun on tullakseen. Iloinen yllätys oli, kun tärppäsi heti ekalla yrittämällä (kuten esikoisestakin aikoinaan) ja ilman tarkkaa tietoa ovulaatiopäivästä tms.
 
Meillä on ollut suhteen alusta saakka haaveissa saada useampi lapsi. Mulla alkoi menkat täysimetyksestä huolimatta reilu pari kuukautta synnytyksen jälkeen eli lokakuun lopulla. Maaliskuun alussa päätettiin, että seuraava lapsi saa tulla sitten kun on tullakseen. Iloinen yllätys oli, kun tärppäsi heti ekalla yrittämällä (kuten esikoisestakin aikoinaan) ja ilman tarkkaa tietoa ovulaatiopäivästä tms.

toivon että saatte raskausrauhan terveydenhuollosta. Ehkä kannattaa sanoa jo heti että raskaus oli toivottu. Nythän on kaikenlaisia suosituksia, että lasten ikäeron olisi hyvä olla vähintään 2,5 vuotta. Kai siihen on jokin fyysinenkin peruste, liittyen kohdun laskeuman riskiin ja vauva-arjen raskauteen. Oon vaan joiltain kuullut juttua siitä, että hoitohenkilökunta on saattanut sanoa vähän kummia juttuja. Että siis tällaista asennetta on ilmoilla.
 
toivon että saatte raskausrauhan terveydenhuollosta. Ehkä kannattaa sanoa jo heti että raskaus oli toivottu. Nythän on kaikenlaisia suosituksia, että lasten ikäeron olisi hyvä olla vähintään 2,5 vuotta. Kai siihen on jokin fyysinenkin peruste, liittyen kohdun laskeuman riskiin ja vauva-arjen raskauteen. Oon vaan joiltain kuullut juttua siitä, että hoitohenkilökunta on saattanut sanoa vähän kummia juttuja. Että siis tällaista asennetta on ilmoilla.

No joo, toivotaan näin. Tähän saakka ainakin vastaanotto on ollut oikein positiivista (ollaan kerrottu tästä neuvolan terkalle ja esikoisen lastenlääkärille). Mä en oo tuosta 2,5 vuoden suosituksesta kuullutkaan, oon kuullut vain että vuosi kannattaisi olla edellisestä synnytyksestä ennen raskautumista. Meillä on myös kaveriperheissä tosi paljon sisaruksia pienellä ikäerolla, joten itselle tämä tuntuu aika normaalilta :smiling-eyes:
 
No joo, toivotaan näin. Tähän saakka ainakin vastaanotto on ollut oikein positiivista (ollaan kerrottu tästä neuvolan terkalle ja esikoisen lastenlääkärille). Mä en oo tuosta 2,5 vuoden suosituksesta kuullutkaan, oon kuullut vain että vuosi kannattaisi olla edellisestä synnytyksestä ennen raskautumista. Meillä on myös kaveriperheissä tosi paljon sisaruksia pienellä ikäerolla, joten itselle tämä tuntuu aika normaalilta :smiling-eyes:

Ihana juttu, ja noin se pitäisi ollakin. Kaikilla on oikeus päättää lapsiluvustaan ja oman tilanteen mukaan myös siihen liittyvästä aikavälistä.
 
Meille piti tosiaan tulla aluksi 1v 4kk ikäero ja sekä neuvolassa että varhaisultrassa kyseltiin oliko ihan tarkoituksella raskauduttu. Kaverille tulee 1,5 vuoden ikäero ja jokaisessa neuvolassa muistetaan mainita että ikäero on tosi pieni ja varsinkin alku rankkaa ja esikoinen kokee tulevansa hylätyksi.

Ihan järkyttävää paskaa terveydenhuollosta, jokaisella on oikeus päättää ja jos äiti on jo raskaana niin siinä vaiheessa pelottelut ei auta vaan pitäisi saada kannustusta. Jokaisessa ikäerossa on puolensa.
 
On varmaan ihan paikasta kiinni miten suhtaudutaan. Mä raskauduin ekan lapsen jälkeen, kun vauva oli vasta 6kk. Neuvolassa siitä onniteltiin vaan iloisesti. Se raskaus meni kesken ja uuden raskauden myötä lasten ikäeroksi tuli 1,5v. Mulle ei tullut onneksi mistään negatiivista kommentointia. Meillä neuvolan terkka sen sijaan kovasti tuki imetystä raskausaikana ja kertoi tandemimetyksen mahdollisuudesta ym.
 
Joo, uskoisin, että on paikasta kiinni. Tai no, vasta oon tästä raskaudesta sen kerran neuvolaan soittanut, kysyi oliko yllätys vai suunniteltu, mutta kun kerroin, että oli meidän historialla yllätys, vaikka tietoisesti ehkäisy jätetty pois, ja todettu, että saa tulla jos on tullakseen, niin onnitteli ja vielä puhelun päätteeksi onnitteli, ja jäi kyllä ihan hyvä fiilis.

Mutta tosi ikävää, jos jossain neuvolassa on tuollaista kokenut. Kyllä tosiaan jokainen aikuinen varmasti tietää, mihin on ryhtymässä, jos alle vuoden kuluttua on uudelleen raskaana. Kyllä tässä kohtaa vielä muistaa, mitä on arki pikkuvauvan kanssa, ja osaa odottaa, että ei varmasti tule helppoa kokoaikaa olemaan, kun pieniä on kaksi. Tukea ja kannustusta sieltä todellakin pitäisi tulla eikä uhkakuvia.
 
Meillä pitkä lapsettomuus takana. Minulla 1 lapsi(v.2014)hoidoilla eri kumppanin kanssa.

Oltiin lapsettomuushoidoissa kunnallisella. Matalan asteen hoidot todettiin toimimattomiksi. Jonotettiin IVF hoitoihin. Olis enskuussa ollu suunnittelu käynti. Kävi sitten niin, että jotenkin ihmeen kaupalla raskauduin luomuna(kotona sängyssä).

Samana päivänä kun tein testin, minulle soitettiin kunnalliselta ja tarjottiin aikaistettuna IVF suunnittelu käyntiä pääsiäisen jälkeen. Kerroin sitten uutiset ja he onnittelivat kovasti.

Nyt vain odotellaan neuvola käyntiä ja UÄ sekä toivotaan parasta.

Ollaan puolison kanssa aivan positiivisessa šokissa. Eikä osata uskoa tätä ollenkaan todeksi.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä pitkä lapsettomuus takana. Minulla 1 lapsi(v.2014)hoidoilla eri kumppanin kanssa.

Oltiin lapsettomuushoidoissa kunnallisella. Matalan asteen hoidot todettiin toimimattomiksi. Jonotettiin IVF hoitoihin. Olis enskuussa ollu suunnittelu käynti. Kävi sitten niin, että jotenkin ihmeen kaupalla raskauduin luomuna(kotona sängyssä).

Samana päivänä kun tein testin, minulle soitettiin kunnalliselta ja tarjottiin aikaistettuna IVF suunnittelu käyntiä pääsiäisen jälkeen. Kerroin sitten uutiset ja he onnittelivat kovasti.

Nyt vain odotellaan neuvola käyntiä ja UÄ sekä toivotaan parasta.

Ollaan puolison kanssa aivan positiivisessa šokissa. Eikä osata uskoa tätä ollenkaan todeksi.
Tiedän osittain tuon tunteen. Me saatiin ennen esikoita aika lapsettomuustutkimuksiin, kun ei vaan raskaus alkanut. Ja ehkä elämäni onnellisin ja samalla epätodellisin puhelu oli, kun soitin ja kerroin, ettei tarviinkaan tulla tutkimuksiin.
 
Meillä ehti olla yritystä 2,5 vuotta. Sen ajan käytin letrozolia. Yksi km mahtuu tuohon aikaan.
Tämä nappas kyytiin lopulta ekan IVF:n ensimmäisestä pakastealkion siirrosta.
 
Ei mennä nyt graafisiin yksityiskohtiin – kaikki me varmasti tiedämme suunnilleen, miten lapset yleensä saavat alkunsa. :grin Mutta ehdittekö yrittää lasta kauan vai saiko hän alkunsa nopeasti? Seurailitko ovulaatiota? Kävittekö lapsettomuushoidoissa? Vai alkoiko raskaus kenties yllätyksenä?

Täältä löytyy tietoa siitä, milloin kannattaa harrastaa seksiä mikäli vauva on haaveissa. Onko artikkelissa sinulle tuttuja asioita yritysajalta?
Aloimme yrittää lasta elokuussa-21 ja yrityskierto 10 tuotti positiivisen tuloksen. Sitä ennen joka kuukausi tein ovulaatiotestejä,laskin kiertoa ja mittailin aamulämpöjä. Sekä tein epätoivoisesti raskaustestejä vaikka menkat saapui aina ajallaan... En tuntenut koko yritysaikana oviskipuja kuin vasta tällä 10.yrityskierrolla. Ovulaatiokivut tuli positiivisen ovistestin jälkeisenä päivänä. Käytimme tällä kertaa tehostuksena muumimukimenetelmää. Eli ruiskulla sperma sisään,ja sattui niin hyvä tuuri että tunsin ovulaatiokivut noin vuoden tauon jälkeen,5h muumimuki-menetelmän ensikokeilun jälkeen. Meillä oli vielä lapsettomuushoitojen suunnittelukäynti varattuna toukokuun lopulle. AMH-arvot ja FSH-arvot ehdin saamaan selville hoitajan soittoajalla polilta ja ne oli huonot,amh 0,20 ja fsh koholla 12. Hoitaja lohdutti että onneksi on hoitoja ja katsotaan sitten mikä hoitomuoto on meille sopiva.
 
Niin no mies antoi oman näytteensä klinikalla vähän sen jälkee lahjottaja luovutti munasolut. Eli toosi romanttisesti biologi läiskäs kaik samaan maljaan kasvua ootteleen👀 Viis minsaa meni siirroissa siit romantiikka kaukana😂
 
Takaisin
Top