Miten vauva sai alkunsa?

Meillä yritys alkoi 11/2020 ja nyt helmikuussa ensimmäinen plussa :red-heart: Meillä piti olla ensikäynti lapsettomuuspolilla huomenna maanantaina, mutta se vaihtuikin varhaisultraan, joka on edelleen ajatuksena ihan uskomaton. Häntä on kyllä tovi odoteltu :Two-hearts:
 
Imetyksen vuoksi kuukautiset oli edellisen synnytyksen jälkeen 14 kk pois. Kesäkuusta 2021 siis yritettiin heti, kun kierto palautui. Välissä sairastettiin paha korona, ja noro jälkkäriksi, joten yritystaukoa tuli. Yhteensä alle 6 kk aktiivista yritystä. Tuntui aivan ikuisuudelta, ja ymmärrän nyt jotenkin paremmin lapsettomuuden tuskaa, vaikkei tosiaankaan voi verrata. Kaksi viimeistä kiertoa käytössä 2 hormonin ovistesti. Kävi ilmi, että ovis olikin KP 16 eikä Kp 12, kuten luulin. Samaa ovistestiä käytin tyttelimme suunnitteluvaiheessa, ja silloin tärppäsi heti kun oli käytössä. Esikoisen kanssa en käyttanyt mitään ovistestiä. Silloin tärppäsi kolmannesta kierrosta. Silloinkin koin lapsettomuuden tuskaa.
 
Tänne saisi kirjoitettua vaikka minkälaisen stoorin, mutta meillä siis takana yli 3 vuotta yritystä ja yksi keskenmeno. Tämä kyydissä oleva kaveri sai alkunsa laboratoriossa, tosiaan ensimmäinen IVF-hoito ja plussa tuli. Mietittiin pitkään ja hartaasti lähdetäänkö hoitoihin ja olen todella iloinen että lähdettiin!
 
Meillä takana keskenmeno 8/2019, joka tärppäsi ekasta yrityskierrosta. Sen jälkeen mm. opiskelu- ja työtilanteesta johtuen taukoa yrittämisestä, kunnes nyt päätettiin, että ei enää odoteta, kun meistä kumpikaan ei tästä tule nuoremmaksi. Tärppäsi taas yllättävän pian, mutta toivottavasti tällä kertaa pysyisi matkassa loppuun asti... Nyt ainakin jo päästy vähän pidemmälle kuin viime raskaudessa, jos halutaan olla toiveikkaita. :)
 
Meillä piti alkaa pitkän kaavan ivf-hoito seuraavista menkoista mutta menkat eivät alkaneetkaan. Endoleikkaus on tuhonnut suurimman osan toisesta munasarjastani ja johdin on tukossa ja siten raskautumisen ei pitänyt olla tämän puolen ovulaatiosta mahdollista mutta niin vain tässä ihmeellisesti raskaana ollaan. Kohdunulkopuolinen suljettu nyt pois ja pieni sydän sykkii oikeassa paikassa. :folded:
 
Pienokainen sai alkunsa 1. ivf tuoresiirrosta. Toivon kovasti että kaikki menisi hyvin loppuun saakka. Olen siis itsellisenä hakeutunut hoitoihin, niin oikeastaan tämä oli ensimmäinen yritys ja ikäni vuoksi lääkäri päätti että lähdetään heti yrittämään kovemmilla hoidoilla.
 
Mä oon ollu 9 vuotta ilman ehkäisyä ajatuksella, et lapsi tulee, kun tulee ja jos tulee.

Nykyisen kanssa ollaan oltu yhdessä 2.5 vuotta ja aika alusta asti ilman mitään. Olin jo heittämässä toivoa omasta perheestä, kun napsahti ylläri. On niin kiitollinen ja siunattu olo❤️

En oo koskaan käyny tutkimuksissa tai hoidoissa ja mun kierto on ollu aina säännöllinen. Joten raskautuminen liittyi ehkä enemmän elämäntapojen muutoksiin. Oon aina ollu alipainoinen ( tyyliin 45 kg) ja mun ruokavalio on ollu aika yksipuolinen (herkkuhiiri) Lopetin tupakan 2 vuotta sitten. Viime vuoden puolella aloin kiinnittää huomiota terveellisempään ruokavalioon ja marras/joulukuussa21 aloin syödä ensimmäistä kertaa vitamiineja. Että siinäpä ne syyt luultavasti. Ovulaation oon tunnistanu jo useita vuosia kivuista, joten sitä en oo koskaan tikutellu.
 
Me jätettiin marraskuussa ehkäisy pois. Mulla oli ollut kierukka vuosia ja ei ollut vuosiin menkkoja, joten kierrot oli aika epäsäännölliset, kun ne jälleen alkoi. Käytin yhtä kännykkäsovellusta pitääkseni kirjaa kierroista ja mahdollisista ovulaatiopäivistä, mutta ei mitenkään yrittämällä yritetty vaan mentiin enemmänkin tyyliin, että tulee kun on tullakseen. Oiskohan yk 3 tärpännyt, mutta ei tiedetty sitä, koska mulla tuli vielä "kuukautiset" ja aloin epäillä raskautta vasta joskus rv.7+, kun pahoinvointia oli ollut pari viikkoa ja rinnat olivat arat. Oli siis aikamoinen ylläri, että olikin napsahtanut jo aiemmasta kierrosta.
 
Meillä on vähän erillainen stoori kun ollaan naispari. Kumppani on mua vanhempi, joten hänen kanssaan käyty koko kaari kaikkia mahdollisia yrityksiä. Koronan päällä ollessa päädyttiin siihen, ettei mun kannata odottaa enää kauempaa vaan aloitan IUI kanssa. Nyt ollaan pari vuotta myöhemmin, toinen IVF ( tuore siirto päättyi aikaiseen keskenmenoon) ja nyt ollaan 17. raskausviikolla.
 
Ehkäisy (kuparikierukka) jätettiin pois vuoden 2019 alussa. Selittämättömän lapsettomuuden takia mentiin lopulta hoitoihin ja tämä ensimmäinen plussa ikinä sai alkunsa IVF-hoidon tuoresiirrossa.:red-heart:
 
Ehkäisy jätettiin pois tammikuussa ja yllätyksenä tärppäsikin ensimmäisestä kierrosta toisin kuin aiemmissa raskauksissa.
 
Iltatähden toivossa ehkäisy jätettiin pois 9/2021. Seuraavasta kierrosta tärppäsi, mutta meni kesken rv 8. Odotettiin yksi kierto ja taas tärppäsi. Nyt rv 28. :Two-hearts:
 
Takaisin
Top